• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.2°C / 22.5°C
    0 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.8°C / 18.9°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.0°C / 19.0°C
    1 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.1°C / 18.0°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 14.6°C
    2 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 22.5°C
    2 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.1°C / 22.9°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 13.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.5°C / 17.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 13.8°C / 22.1°C
    0 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.4°C / 22.8°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.3°C / 19.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.8°C / 20.5°C
    1 BF
    37%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    32%

Οι αδερφοί Στρουγκάτσκι, ο ένας μεταφραστής, ο άλλος αστρονόμος, ο ένας γεννημένος στο Μπατούμι, ο άλλος στο Λένινγκραντ, έσμιξαν τα ενδιαφέροντά τους στην επιστημονική φαντασία

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θηράματα και τυχοδιώκτες και μια επίσκεψη από άλλον κόσμο

  • A-
  • A+
Το βιβλίο Πικνίκ δίπλα στον δρόμο ενέπνευσε στον Αντρέι Ταρκόφσκι την ταινία του Στάλκερ Στάλκερ το 1979.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο Ρέντρικ Σούχαρτ είναι Στάλκερ. Εργάζεται στο Διεθνές Ινστιτούτο Εξωγήινων Πολιτισμών και, όπως και ο συνάδελφός του Κύριλ, επιθυμεί διακαώς να επισκεφθεί τη Ζώνη, όμως οι ανώτεροί του το απαγορεύουν αυστηρά. Αλλά η Ζώνη είναι τόσο κοντά τους, μπροστά στα μάτια τους.

Η πιο αγαπημένη επιθυμία ενός ανθρώπου μπορεί να πραγματοποιηθεί εδώ, η πιο βαθιά, ανομολόγητη επιθυμία του. Η Ζώνη είναι ένα περίπλοκο σύμπλεγμα από παγίδες, απίστευτα δελεαστικό για ανθρώπους σαν τον Ρέντρικ, που είναι κυνηγός.

Το βιβλίο Πικνίκ δίπλα στον δρόμο ενέπνευσε στον Αντρέι Ταρκόφσκι την ταινία του Στάλκερ το 1979, η οποία έγινε παγκοσμίως γνωστή και βραβεύτηκε σε διεθνείς κινηματογραφικές εκδηλώσεις. Βέβαια, οι αδελφοί Στρουγκάτσκι έγραψαν για τον Ταρκόφσκι ένα αυτόνομο σενάριο, το οποίο παρουσιάζει αρκετές διαφορές από το βιβλίο.

Αυτό το παράξενα γοητευτικό βιβλίο, ένα από τα κλασικά κείμενα επιστημονικής φαντασίας, ξεκινά με ένα διαφωτιστικό εισαγωγικό σημείωμα, που αφορά τις απαρχές της λογοτεχνίας του φανταστικού μέσα στον χρόνο την πορεία του είδους στις σοσιαλιστικές χώρες. Το εισαγωγικό σημείωμα, η εξαιρετική μετάφραση και ο επίλογος ανήκουν στον Μανώλη Ασημιάδη.

Οι Ρώσοι αδελφοί Στρουγκάτσκι είναι οι μοναδικοί συγγραφείς από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες που, μαζί με τον Πολωνό Στάνισλαβ Λεμ, είχαν τη χαρά να δουν τα βιβλία τους να μεταφράζονται στις δυτικές χώρες. Το εν λόγω βιβλίο τους (1972) έχει αποκομίσει μια σειρά από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία.

Το κυρίως κείμενο ξεκινά με μια ραδιοφωνική συνέντευξη νομπελίστα φυσικού, του Βαλεντάιν Πίλμαν, στη διάρκεια της οποίας πληροφορούμαστε ότι έχει προηγηθεί Επίσκεψη εξωγήινου πολιτισμού σε μια μικρή κωμόπολη των ΗΠΑ.

Αυτό το γεγονός θωρείται η κορυφαία στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία και το Διεθνές Ινστιτούτο Εξωγήινων Πολιτισμών είναι το αρμόδιο για να διεξαγάγει έρευνες στις περιοχές Επίσκεψης. Μαθαίνουμε επίσης για την ύπαρξη των κυνηγών (stalkers), οι οποίοι είναι στην πραγματικότητα ληστές/κυνηγοί που διακινδυνεύουν τη ζωή τους στη Ζώνη Επίσκεψης, απαγορευμένη από τον ΟΗΕ, προκειμένου να αρπάξουν αντικείμενα, τα οποία στη συνέχεια εκμεταλλεύονται για δικό τους όφελος.

«Και πέρα από τα παράθυρα, η Ζώνη. […] Ο ήλιος λάμπει πάνω της όπως σε κάθε άλλο μέρος της υφηλίου. […] Μόνο που δεν υπάρχουν άνθρωποι. Ούτε ζωντανοί ούτε νεκροί. […] Ετσι γίνεται με τη Ζώνη: αν επιστρέψεις ζωντανός, είναι επιτυχία. Αν δεν σε πετύχουν οι σφαίρες της περιπόλου, είναι τύχη. Για οτιδήποτε άλλο, είναι μοίρα.»

Ο Ρέντρικ αγαπά τη Ζώνη, αυτή τη «φριχτή πληγή στο πρόσωπο της γης», με μια εμμονική προσκόλληση που δεν του επιτρέπει να εγκαταλείψει τον στοιχειωμένο τόπο.

Παραβαίνοντας τις εντολές των ανωτέρων, τρεις κυνηγοί περνούν από τη Συνοικία της Πανούκλας (περιοχή η οποία προσβλήθηκε από θανατηφόρες ασθένειες μετά την Επίσκεψη) και εισχωρούν στην επικίνδυνη περιοχή, έναν απόκοσμο, βρόμικο χώρο γεμάτο κουρέλια, γυαλιά και απορρίμματα, γεμάτο σιωπές, πυλώνες, σάπιους φράχτες και ανεξήγητα, θανατηφόρα φαινόμενα.

«Αυτό ήταν. Ημασταν στη Ζώνη. Ενιωσα ένα ρίγος. Και ποτέ δεν ξέρω αν αυτό είναι ο χαιρετισμός της Ζώνης ή η αντίδραση των νεύρων μου ως κυνηγού. […] Και μετά τα ξέχασα όλα. Πάνω από το χώμα των απορριμμάτων, πάνω από σπασμένα γυαλιά και κουρέλια, σερνόταν μια μαρμαρυγή, μια δόνηση, κάτι σαν θερμός αέρας το βράδυ πάνω σε τσίγκινη οροφή».

Οι θρησκόληπτοι και οι δεισιδαίμονες θεωρούν τα αντικείμενα της Ζώνης πράγματα του Διαβόλου και τους κυνηγούς υπηρέτες του.

Το χιούμορ σε αραιές δόσεις αποφορτίζει την πνιγηρή ατμόσφαιρα της ιστορίας, εξανθρωπίζει λίγο την πόλη που φιλοξενεί στη γειτονιά της μια τόσο νοσηρή περιοχή. Μιλάει ο Ρέντρικ στον μπάρμπαν που τρίβει ενδελεχώς τα ποτήρια: «Συνέχισε το τρίψιμο εσύ. Ξέρεις, ένας τύπος έτριβε, μέχρι που βγήκε ένα τζίνι. Του βγήκε σε καλό».

Ο κεντρικός ήρωας καταρρέει και γεμίζει ενοχές όταν, λίγο μετά την επίσκεψή τους στη διαβολική Ζώνη, πεθαίνει από ανακοπή ο καλύτερος φίλος του. Ταυτόχρονα η κοπέλα του του ανακοινώνει πως είναι έγκυος και σκοπεύει να κρατήσει το παιδί παρά τις αυξημένες πιθανότητες το παιδί ενός κυνηγού να γεννηθεί τέρας, καθώς «οποιοσδήποτε περνά αρκετό χρόνο στη Ζώνη υφίσταται αλλαγές, τόσο στο φαινότυπο όσο και στο γονότυπό του».

Λίγα χρόνια αργότερα, ο Ρέντρικ είναι πια διαβόητος κυνηγός και επικηρυγμένος, μπαινοβγαίνει στη φυλακή, και ενώ οι άλλοι κυνηγοί έχουν καταστραφεί, είναι είτε νεκροί είτε ακρωτηριασμένοι, αυτός συνεχίζει απτόητος να κλέβει φαγούρια, αλοιφή των μαγισσών, βραχιόλια, κενά, και ό,τι άλλο αλλόκοτο αποσπά από τη Ζώνη, και τα πουλά κερδίζοντας μεγάλα ποσά.

Υφος αφτιασίδωτο, χωρίς περιττά στολίδια, γλώσσα ρεαλιστική, με μικρές ανάσες λυρισμού, διάλογοι αστραφτεροί και απολύτως φυσικοί, γεμάτοι σαρκασμό και κυνισμό αλλά και με απροσδόκητες στιγμές τρυφερότητας. Πλοκή καλοστημένη χωρίς κλισέ και εύκολες λύσεις. Αφήγηση που κυλά αβίαστα και διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον.

Προς το τέλος της ιστορίας, παρακολουθούμε μια κατάβαση στην κόλαση, όπου ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με τους πιο αποτρόπαιους φόβους του, με την ύστατη ελπίδα, με τα όρια της αντοχής του.

Ηταν άραγε τελικά η Επίσκεψη ένα πικνίκ των κοσμικών επισκεπτών δίπλα στον δρόμο, σε κάποια οδό του σύμπαντος; Κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει μια σίγουρη απάντηση.

Μια εφιαλτική ιστορία για τα όρια της λογικής, για τη μηδαμινότητα της ανθρώπινης γνώσης, για την ποταπότητα της ανθρώπινης φύσης, για την ύπαρξη ή την ανυπαρξία του Θεού. Ενα βαθιά υπαρξιακό έργο με έντονες μεταφυσικές αναφορές.

*Φιλόλογος - συγγραφέας


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Οι παρουσιάσεις είναι των ίδιων των αναγνωστών, εκείνων ακριβώς για τους οποίους γράφτηκε το βιβλίο. Είναι γραμμένες από αναγνώστες και απευθύνονται σε αναγνώστες. Και αυτό τις κάνει πιο προσωπικές, πιο προσιτές και πιο ανθρώπινες. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας στο [email protected]

ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο θλιμμένος Σεπτέμβρης της Μαρίας Τσακίρη
1η Σεπτεμβρίου 2004. Τρομοκράτες καταλαμβάνουν το Δημοτικό σχολείο στο Μπεσλάν: 385 άνθρωποι νεκροί, ανάμεσά τους 186 παιδιά. Η Μαρία Τσακίρη ακολούθησε τους ήρωες του βιβλίου της «Θλιμμένος Σεπτέμβρης» και...
Ο θλιμμένος Σεπτέμβρης της Μαρίας Τσακίρη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
Η νέα ποιητική συλλογή της Μάρθας Βασκαντήρα με τον τίτλο «Δούρειος Ιππος» περιλαμβάνει 51 ποιήματα, εκ των οποίων μερικά παίρνουν τη μορφή θεατρικού μονολόγου.
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η «φάρμα των ζώων» και η πνευματική δειλία
Η μόλις πρόσφατη αποδέσμευση των πνευματικών δικαιωμάτων για τα βιβλία του Τζορτζ Οργουελ οδήγησε σε μια ευπρόσδεκτα πολυπληθή σειρά επανεκδόσεων, στην οποία, βέβαια, εξέχουσα θέση κατέχει το πασίγνωστο «Η...
Η «φάρμα των ζώων» και η πνευματική δειλία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το μυστικό της Λυκόσουρας
Βιβλίο πολυπρόσωπο με ενδιαφέροντες χαρακτήρες καλά θωρακισμένους από τον συγγραφέα, Γιάγκος Ανδρεάδης. «Οι αρχαιοκάπηλοι» διαβάζονται απνευστί, χωρίς να σκαλώνουν σε λογοτεχνικές κακοτοπιές.
Το μυστικό της Λυκόσουρας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οδοιπλανία σε άπλαστο τόπο
Η «Λεωφόρος ΝΑΤΟ» του Νικήτα Σινιόσογλου γίνεται πύλη εισόδου στο πραγματικό, τη βαθμίδα εκείνη της ψυχαναλυτικής εμπειρίας όπου επικρατεί το αδιανόητο, το «αδύνατο», το ανείπωτο, το αδιήγητο.
Οδοιπλανία σε άπλαστο τόπο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας