• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.8°C / 25.8°C
    1 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.6°C / 24.6°C
    1 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.0°C / 23.3°C
    1 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    55%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 22.5°C
    0 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.6°C / 26.4°C
    1 BF
    33%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.7°C / 26.9°C
    3 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 22.9°C
    3 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.9°C / 25.4°C
    3 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.7°C / 23.5°C
    0 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.9°C / 21.9°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 18.5°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.5°C / 26.2°C
    1 BF
    35%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 23.2°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.0°C / 26.0°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.3°C / 22.1°C
    0 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.7°C / 24.0°C
    1 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    1 BF
    29%
https://ohbythewayblog.blogspot.com/
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μόδα

  • A-
  • A+
Η μόδα είναι κατά κάποιον τρόπο η μήτρα που γεννά πρότυπα, η θρησκεία του νέου.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Αυτός ο Ιούνιος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο μήνας που η μόδα -η υψηλή ραπτική- κατέκτησε την κλασική αρχαιότητα. Η Ακρόπολη, ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, ο Ναός του Ηφαίστου στην Αρχαία Αγορά, το Ηρώδειο, ο Ναός του Διός στη Νεμέα: πασαρέλες για τις creations των γκουρού της μόδας, ώστε να ενσωματωθεί στην τιμή πώλησης των ενδυμάτων και η προστιθέμενη αξία του ελληνικού αρχιτεκτονικού κάλλους.

Και όλα αυτά, δηλαδή τα δικαιώματα φωτογράφησης και κινηματογράφησης, σε τιμή ευκαιρίας, κοψοχρονιά: σκάρτα 280 χιλιάρικα θα μπουν στα δημόσια ταμεία, αλλά θα προβληθεί η χώρα μας, λέει το υπουργείο Πολιτισμού, λες και ο Παρθενώνας χρειαζόταν τα ρούχα του Dior για να λάμψει. Δεν θα το έλεγες και μεγάλο το ποσόν που θα βγει από την τσέπη ενός εκ των σημαντικοτέρων οίκων μόδας, όταν το 2019 οι πωλήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων παγκοσμίως από τη βιομηχανία της μόδας, σύμφωνα με την ιστοσελίδα statista, έφτασαν το δυσθεώρητο ποσόν των 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων...

Η μόδα, λοιπόν, η παντοδύναμη! Αλήθεια, τι είναι η μόδα; Σύμφωνα με το Λεξικό της Νέας Eλληνικής Γλώσσας, είναι «η επικρατούσα κατά περιόδους τάση στην ένδυση και γενικότερα στον τρόπο συμπεριφοράς και σκέψεως μεταξύ των μελών δεδομένου κοινωνικού συνόλου, με χαρακτήρα εφήμερο και διαρκώς μεταβαλλόμενο». Συνώνυμα: νεωτερισμός, συρμός. Η λέξη παράγεται από την ιταλική λέξη «moda», από το λατινικό «modus», που σημαίνει «τρόπος».

Ενας τρόπος, λοιπόν, να ντύνεσαι, να συμπεριφέρεσαι, να μιλάς, να κατοικείς και να κινείσαι, να ζεις εντέλει. Ενας τρόπος είναι η μόδα, που, όπως και η μουσική, εκφράζει την εποχή της, όπως είχε δηλώσει ένα ιερό τέρας της υψηλής ραπτικής, ο σχεδιαστής Καρλ Λάγκερφελντ, ο οποίος είχε πει επίσης πως «η μόδα είναι εφήμερη, επικίνδυνη και άδικη», και για να το λέει αυτός, μάλλον έτσι θα είναι.

Ισως ο κορυφαίος Γερμανός σχεδιαστής του οίκου Σανέλ, ο «άνθρωπος που μισούσε την ασχήμια», να εννοούσε πως όχι μόνο η μόδα εκφράζει τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής της, αλλά ενίοτε τα καθορίζει, τα καναλιζάρει, πνίγοντας ό,τι δεν συμφωνεί με την εκάστοτε κυρίαρχη ιδεολογία.

Κάποιοι θεωρούν τη μόδα ως μια άτυπη αισθητική δικτατορία που επιτάσσει στους ανθρώπους τον τρόπο που θα εμφανίζονται δημόσια. Και βέβαια, από οικονομικής άποψης, η μόδα, η βιομηχανία της μόδας πιο σωστά, είναι μια αγορά τόσο γιγαντιαία, με ένα τόσο έντονο αποτύπωμα στο περιβάλλον και στην κοινωνία, που το μέγεθός της τρομάζει.

Αυτός ο τρόμος ίσως αποτυπώνεται πιο καθαρά από τις σελίδες των εφημερίδων στα πρόσωπα των αναλώσιμων εργατών της μόδας στην Ασία, που ράβουν για δυο δολάρια την ημέρα τα φουστάνια που θα πουληθούν για είκοσι χιλιάρικα στις ευρωπαϊκές μπουτίκ...

Για να καταλάβουμε την τάξη μεγέθους, να πούμε πως σύμφωνα με το Διεθνές Ερευνητικό Ινστιτούτο για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI), μέσα στο 2019 η συνολική αξία των πωλήσεων όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών παγκοσμίως από τις 25 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου έφτασε το ποσόν των 361 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ένα τεράστιο νούμερο, που όμως ωχριά μπροστά στα 2 τρισεκατομμύρια της μόδας...

Λογικό λοιπόν να είναι πολλά τα λεφτά γύρω από τη μόδα, εφόσον αυτή κάνει τους ανθρώπους ομορφότερους, κομψότερους, εφόσον τους βοηθάει να αισθανθούν καλύτερα, να συμφιλιωθούν με τον εαυτό τους. Το να είσαι μοντέρνος είναι μιας μορφής ψυχοθεραπεία για πολλούς ανθρώπους στον κόσμο, ειδικά για εκείνους που δίνουν μεγαλύτερη σημασία στο περιτύλιγμα από το περιεχόμενο. Το επίθετο «μοντέρνος», σύμφωνα με το Λεξικό, είναι μεταφορά του ιταλικού «moderno» από το μεταγενέστερο λατινικό «modernus», που κι αυτό παράγεται από το «modo», δηλαδή «μόλις τώρα, πρόσφατα», μια αφαιρετική πτώση του «modus», (τρόπος, μέτρο), το οποίο, όπως είδαμε παραπάνω, γέννησε τη λέξη «μόδα». Μοντέρνος είναι αυτός που έχει τα χαρακτηριστικά του παρόντος, των σύγχρονων καιρών, που έχει σύγχρονες αντιλήψεις, που υιοθετεί τις τάσεις του καιρού του, που είναι εντέλει σύμφωνος με τη μόδα, που την ακολουθεί πιστά, απορρίπτοντας το κλασικό και το παραδοσιακό.

Ο μοντέρνος είναι «νεωτερικός», είναι άνθρωπος της εποχής του, δεν είναι παλιομοδίτικος, δεν είναι ντεμοντέ. Βέβαια, το επίθετο «μοντέρνος» χαρακτηρίζει και το σύνολο των καλλιτεχνικών ρευμάτων στη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική και τις γραφικές τέχνες που αναπτύχθηκαν από τα τέλη του 19ου αιώνα και καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοστού – μιλάμε για τη μοντέρνα τέχνη ασφαλώς, για την καλλιτεχνική πρωτοπορία και καινοτομία που απέρριψε τους ακαδημαϊσμούς και τις συμβατικότητες στην Τέχνη. Πολύ γενικά, αυτή η τάση υπέρβασης του παλαιού και της συμμόρφωσης με το νέο, και όχι μόνο στην Τέχνη, αλλά και στην κοινωνία, την πολιτική και τη φιλοσοφία, ονομάζεται «μοντερνισμός», που είναι η ελληνική απόδοση του γαλλικού όρου «modernisme».

Η μόδα, συνεπώς, είναι κατά κάποιον τρόπο η μήτρα που γεννά πρότυπα, η θρησκεία του νέου. Ομως, κάτι που είναι νέο και πρωτοπόρο δεν σημαίνει πως είναι και εξ ορισμού έξυπνο, καλαίσθητο, καλό για τον Ανθρωπο ή την Κοινωνία, ή σωστό και δίκαιο.

Η νευρική ανορεξία των απισχνασμένων μοντέλων ή η χρησιμοποίηση του Παρθενώνα ως φόντο δεν είναι κατ’ ανάγκην κάτι θετικό, επειδή πλασάρεται ως μοντέρνο. Η λατρεία του νέου για το νέο, η άκριτη υιοθέτηση μιας ανοησίας μόνο και μόνο γιατί δεν προϋπήρξε ποτέ καμία άλλη σαν κι αυτή, λέει πολλά για αυτούς που υποτάσσονται, που δίνουν γην και ύδωρ στη Μόδα.

Αν «μόδα είναι το γούστο των άλλων», όπως είχε δηλώσει ο αναρχικός Βέλγος σουρεαλιστής Λουί Σκουτενέρ, τότε κάποιοι θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις επιλογές τους. Συχνά βλέπουμε κάποια ανήκουστης γελοιότητας πανάκριβα ρούχα πασίγνωστων οίκων μόδας, που μοσχοπουλιούνται, αποδεικνύοντας πως ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού θα αγόραζε και τρύπια ψειριασμένα τσουβάλια εάν έφεραν την ετικέτα κάποιου γνωστού Οίκου.

Υψηλή ραπτική ήταν τα ταγέρ της Κοκό Σανέλ, υψηλή ραπτική όμως θεωρούνται και κάτι γελοία αποκριάτικα κοστούμια επωνύμων σχεδιαστών, που θυμίζουν ό,τι είχε πει ο Οσκαρ Ουάιλντ σχετικά: «η μόδα είναι μια μορφή ασχήμιας τόσο ανυπόφορης που πρέπει να την αλλάζουμε κάθε έξι μήνες»...

ΝΗΣΙΔΕΣ
Επιθυμίες της πλειονότητας και προσωπική ευτυχία
Ο Σιμόνε Περότι εξηγεί μέσα από ποιες ψυχικές διαδικασίες νίκησε τους φόβους του, εγκατέλειψε μια καριέρα τεχνοκράτη για να επιλέξει έναν δρόμο δίχως σταθερή εργασία και χωρίς χρήματα, αλλά με αυθεντικές...
Επιθυμίες της πλειονότητας και προσωπική ευτυχία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εμπορία ανθρώπων: Η έννοια της συναίνεσης
Η συναίνεση του θύματος στην εκμετάλλευσή του είναι από τις βασικότερες έννοιες που μπορεί να συσκοτίσουν την εκμεταλλευτική του συνθήκη και γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι αποτελεί πυρήνα της υπερασπιστικής...
Εμπορία ανθρώπων: Η έννοια της συναίνεσης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ποιες (πρέπει να είναι οι) ανάγκες;
Οι ανάγκες, ο τρόπος έκφρασής τους και η δυνατότητα ικανοποίησής των εξαρτώνται από τις συνθήκες ύπαρξης και είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το συγκεκριμένο οικονομικό-κοινωνικό αλλά και αξιακό σύστημα που ζούμε.
Ποιες (πρέπει να είναι οι) ανάγκες;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ακρίβεια
Με τα ίδια χρήματα, όσο περνούν τα χρόνια, αγοράζουμε όλο και λιγότερα αγαθά και υπηρεσίες, ενώ παράλληλα κοπιάζουμε όλο και περισσότερο για να τα βγάλουμε.
Ακρίβεια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πληγή της επιθυμίας
Οι ψυχολογικές επιπτώσεις της πανδημίας και η λανθασμένη διαχείρισή τους είναι προφανώς δυσμενείς για τη δημοκρατία, ενώ χρειάζεται μια ειλικρινής πληροφόρηση των πολιτών και η αναγνώριση όλων των λαθεμένων...
Η πληγή της επιθυμίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας