• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.9°C / 34.8°C
    3 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.6°C / 33.7°C
    4 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.0°C / 34.4°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    24°C 24.2°C / 24.2°C
    2 BF
    69%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    4 BF
    40%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 34.9°C
    1 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Βροχοπτώσεις μεγάλης έντασης
    26°C 21.4°C / 29.3°C
    2 BF
    84%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.1°C / 33.1°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 31.5°C
    4 BF
    44%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 30.7°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.7°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 32.9°C
    4 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.5°C / 33.8°C
    3 BF
    31%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 35.0°C
    3 BF
    23%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 29.4°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.4°C / 33.7°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    3 BF
    78%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Δωδέκατη Αυλαία»

  • A-
  • A+
«Η Δωδέκατη Αυλαία» ήταν μια μικρή επανάσταση από μια μικρή, νεανική θεατρική ομάδα, συνέχεια των πρώτων ανήσυχων μεταπολεμικών θεατρικών ομάδων.

Η «12η Αυλαία» ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 1958 στo πάλαι ποτέ πατάρι του Λουμίδη. Για τους αγνοούντες, το Καφέ Λουμίδης στη Σταδίου, στην είσοδο της στοάς Νικολούδη, ήταν ο «ιερός» τόπος συνάθροισης για τις παρέες όλων των ανήσυχων, νεαρών και… γερόντων εκείνης της εποχής της «Ελληνικής Ανοιξης», 1957-1967. Των... πνευματικοπολιτικοερωτικών «σωτήρων» του κόσμου. Που την έκανε μαύρο «χειμώνα» η 7χρονη δικτατορία...

Μία από τις παρέες ήταν και η τότε νεανική παρέα που σκέφτηκε να βγάλει τις θεατρικές της ανησυχίες σε κάποια δεύτερη, ευκαιριακή σκηνή.

Ανδρεόπουλος, Αντωνίου, Βαχλιώτης, Γιαννίσης, Γκούφας, Ζιώγας, Ιγγλέσης, Ιωαννίδου, Καρύδης, Καλλέργης, Κωσταβάρας, Κωσταντόπουλος, Ληναίος, Μιγάδης, Μουρσελάς, Τσιτσόπουλος, Χριστοδούλου και πολλοί άλλοι…

Οι συγγραφείς για να παιχτούν τα έργα τους που τα αγνοούσαν τα εθνικά και τα μεγάλα θέατρα. Οι σκηνοθέτες, συνθέτες, σκηνογράφοι και ηθοποιοί για να δώσουμε την ψυχή μας σε έργα και ρόλους που αντιπροσώπευαν τις τότε ριζοσπαστικές, κοινωνικές και αισθητικές ανησυχίες μας.

Αποφασίσαμε λοιπόν να νοικιάσουμε ένα θέατρο για δύο μέρες που δεν έπαιζε ο μόνιμος θίασος. Μεγάλη Δευτέρα και Μεγάλη Τρίτη. Και βαφτίσαμε την παρέα μας «Δωδέκατη Αυλαία», έτσι απλά, χωρίς να το πολυσκεφτούμε. Ισως επειδή τα θέατρα τότε έδιναν 11 παραστάσεις την εβδομάδα. Κι εμείς θα δίναμε τη... 12η! Θα ανοίγαμε δηλαδή την αυλαία του θεάτρου για 12η φορά (το ιλαροτραγικό είναι ότι ταυτόχρονα συνεχίζαμε τον συνδικαλιστικό αγώνα μας για να... μειωθούν οι παραστάσεις από 11 σε 9 την εβδομάδα).

Οταν το καλοκαίρι του 1965, οι 11 έγιναν με νόμο 9 παραστάσεις, η «12η Αυλαία» είχε πια τελειώσει άδοξα, το βασιλικό πραξικόπημα είχε διαλύσει την Ελλάδα, τους περισσότερους μας τραβούσαν στα δικαστήρια κάποιοι αχόρταγοι επιχειρηματίες και η δικτατορία που ακολούθησε κατηγόρησε το Δ.Σ. του ΣΕΗ ως πράκτορες της... Μόσχας για να... καταστρέψουμε τους επιχειρηματίες!

Η πρώτη παρουσίαση, Απρίλης 1959, στο Θέατρο Αθηνών. Η δεύτερη στο Θέατρο Βεργή, 1960. Η τρίτη στο Θέατρο Αλφα, 1961. Και η τελευταία στο Θέατρο Χορν (τότε Διονύσια). Ολες τη Μεγάλη Εβδομάδα, Μεγάλη Δευτέρα και Μεγάλη Τρίτη, 9 μ.μ. Τρία μονόπρακτα κάθε παράσταση.

Τα λιγοστά μας έξοδα τα αντιμετωπίσαμε βάζοντας όλοι ρεφενέ από το υστέρημα της τσέπης μας. Ούτε χορηγοί βέβαια υπήρξαν ούτε το κράτος ενδιαφέρθηκε ποτέ. Ή μάλλον, όχι... Ενδιαφέρθηκε με το να μας λογοκρίνει κάθε χρόνο εξονυχιστικά όλα τα μονόπρακτα.

Οι ιδέες μας και οι κόποι μας ευτυχώς έπιασαν τόπο. Ολοι οι «ανήσυχοι» θεατές εκείνης της εποχής αγκάλιασαν όλες τις παραστάσεις μας. Και οι περισσότερες κριτικές που γράφτηκαν, από τον Βαρίκα μέχρι τον Πλωρίτη και τον Σταύρου, εκτίμησαν σωστά τις προθέσεις μας, ανεξάρτητα από τα άλλοτε σπουδαία και άλλοτε μέτρια αποτελέσματα της τετράχρονης προσπάθειάς μας.

Μακάρι η νέα θεατρική γενιά να ξεπεράσει τη σκοτεινιά της πανδημίας και να υπηρετήσει κι αυτή ένα θέατρο που θα εκφράζει τις δικές της προοδευτικές ανησυχίες.

Νομίζω ότι η μικρή ιστορία της «12ης Αυλαίας» υπάρχει ολόκληρη σ' αυτά που έγραψε στους «αστερίσκους» του ο τότε διευθυντής των «Νέων», Κώστας Νίτσος.

«Η Δωδέκατη Αυλαία» ήταν μια μικρή επανάσταση. Από μια μικρή, νεανική θεατρική ομάδα, συνέχεια των πρώτων ανήσυχων μεταπολεμικών θεατρικών ομάδων. Θέατρο του Βουνού, Ενωμένοι Καλλιτέχνες, Ρεαλιστικό Θέατρο,

Βασίλης Ρώτας, Αλέξης Δαμιανός. Εγραψε τη δική της, σπάνια στα θεατρικά χρονικά ιστορία, μόνο με 8 παραστάσεις, σε 4 διαφορετικά θέατρα, σε 4 χρόνια.

Και έβγαλε από τα σπλάχνα της 10 νέους συγγραφείς, 8 σκηνοθέτες, 15 ηθοποιούς, έναν συνθέτη και δύο σκηνογράφους. Ολοι νέοι τότε και σημαντικά τώρα στελέχη του θεάτρου μας...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ο μεγάλος αδικημένος από καταβολής καιρού είναι οι γυναίκες»
Ρούλα Πατεράκη και Νάνα Παπαδάκη συνεργάζονται και μιλούν στην «Εφ.Συν» για τη νέα παράσταση που ανεβαίνει στο θέατρο «Φούρνος» βασισμένη στο κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη.
«Ο μεγάλος αδικημένος από καταβολής καιρού είναι οι γυναίκες»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού
Η παράσταση «Ανάμεσα στα ερείπια των Ελεύθερων Πολιορκημένων» της Ρηνιώς Κυριαζή ξεκινάει σήμερα και μέχρι 12/12 στο θέατρο «Φούρνος».
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
Ο Κώστας Καζάκος και η Τζένη Κόλλια συνοδοιπόροι στη ζωή και την τέχνη μιλούν στην Εφ,Συν. για το θέατρο και τη συνεργασία τους.
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του»
Το Θεσσαλικό Θέατρο είναι ένα από τα πιο σημαντικά περιφερειακά θέατρα. Διέγραψε λαμπρή πορεία στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας. Σήμερα, στην καλλιτεχνική διεύθυνσή του είναι η σκηνοθέτιδα Κυριακή Σπανού.
«Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Να κρατήσουμε το θέατρο ζωντανό»
Η ηθοποιός Ελπίδα Σταθάτου μιλά στην «Εφ.Συν.» για την παράσταση της με τίτλο «Στεγόσαυρος», τα σχέδια της και το ελληνικό θέατρο.
«Να κρατήσουμε το θέατρο ζωντανό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας