• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 15.1°C
    1 BF
    88%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 12.3°C
    2 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.0°C
    3 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.4°C / 13.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 11.7°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 6.8°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 18.1°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.1°C
    7 BF
    85%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 6.5°C / 8.9°C
    2 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 6.5°C / 10.1°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.8°C
    1 BF
    90%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 15.3°C
    0 BF
    91%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.4°C / 12.1°C
    0 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.4°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    93%

Ο Νικήτας Τσακίρογλου με τον Νικορέστη Χανιωτάκη στη βεράντα της Πινακοθήκης

ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αν δεν υπάρχει σκοτάδι δεν μπορεί να αναδειχθεί το φως»

  • A-
  • A+
Ο Νικήτας Τσακίρογλου και ο Νικορέστης Χανιωτάκης μιλούν στην «Εφ.Συν.» για τη συνεργασία τους στο θέατρο, τη τέχνη και το ρόλο της.

Δεν είναι δύσκολο να μπεις στον πυρήνα της προσωπικότητάς τους. Είναι απλοί, αληθινοί, προσιτοί. Το πρόσωπο του Νικήτα Τσακίρογλου θυμίζει βυζαντινή εικόνα. Οταν αφηγείται δεν λείπει μια θεοκρατική οπτική. Συμμετέχει στη διεθνή παραγωγή «Ο άνθρωπος του Θεού», που αναφέρεται στη ζωή του Αγίου Νεκταρίου. Τον ρόλο του Αρσένιου υποδύεται σε άλλη ταινία για τον Αγιο Παΐσιο. Ισως δεν τον επέλεξαν τυχαία. Ο χώρος της ιεροσύνης τού ήταν οικείος.

Ο προπάππους του ήταν ιερέας, γι’ αυτό και η γιαγιά του ήθελε να υπηρετήσει κι αυτός τον Θεό. Τον καμάρωνε όταν ο μικρός Νικήτας συνόδευε τους παππάδες τα Θεοφάνια στα σπίτια του χωριού για να ρίξουν αγιασμό. Υπερίσχυσε στη ζωή του το θέατρο, διατηρώντας όμως μια πίστη στέρεη, ανθεκτική, που τη μεταλαμπαδεύει στα εικοσάχρονα εγγόνια του, Μυρτώ και Κωνσταντή, με τις συμβουλές του.

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης, παιδί του βουνού, του Ψηλορείτη, έχει μια προσωπικότητα ανυπότακτη που διαρκώς αναζητά. Είναι απόφοιτος της σχολής του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Κατάφερε μέχρι τα τριάντα τέσσερα χρόνια του μια αξιοθαύμαστη καριέρα. Εχει σκηνοθετήσει τουλάχιστον είκοσι πέντε παραστάσεις μέχρι σήμερα, ενώ έχει παίξει ως ηθοποιός 35 ρόλους. Εχει μεταφράσει 13 θεατρικά έργα και συμμετέχει σε έργα της τηλεόρασης, στον κινηματογράφο και σε μουσικές σκηνές.

Οταν του θύμισα τους στίχους του Δροσίνη «Μη βιάζεσαι να φτάσεις στην κορφή θαρρώντας πως εκεί θα ξαποστάσεις, το μάτι σου με πόνο θα στραφεί στους δρόμους που με κόπο θα περάσεις. Μη βιάζεσαι να φτάσεις στην κορφή, δε θα 'χεις πού να πας όταν θα φτάσεις», εκείνος μου απάντησε: «Δεν βιάζομαι, αυτοί είναι οι ρυθμοί μου».

Μας περίμενε στη συνάντησή μας η Πινακοθήκη του Χατζηκυριάκου Γκίκα. Εδώ όπου συγκατοικούν η άφθαρτη δόξα και η νοσταλγία της ένδοξης γενιάς των γραμμάτων και της τέχνης του ’30 που δεν μπορεί να την πλήξει η λήθη γιατί η μνήμη δεν γερνάει.

● Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας;

Ν.Τ.: Τον Νικορέστη τον γνώρισα μέσα απ’ το θέατρο, σε μια παράσταση που έκανε επιτυχία. Τη «Λυσσασμένη γάτα» του Τένεσι Ουίλιαμς. Σ’ αυτή την παράσταση πρωταγωνιστούσε η Μαρία Κίτσου κι εγώ έκανα τον πατέρα. Συνεχίσαμε μετά και με διάφορα άλλα έργα είτε στο ΚΘΒΕ είτε στο Εθνικό είτε σε ιδιωτικούς θιάσους.

Ν.Χ.: Θυμάμαι τον τρόπο που πλησίασα τον κ. Τσακίρογλου. Ξεκινήσαμε τη διανομή της παράστασης αναζητώντας έναν πολύ γερό ηθοποιό για τον ρόλο του πατέρα, γιατί είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός ρόλος. Ηθελα έναν ηθοποιό που να έχει δύναμη πάνω στη σκηνή.

Ημουν τότε στο ξεκίνημά μου, τριάντα χρόνων. Σκέφτηκα να του τηλεφωνήσω, λέγοντας στον συνεργάτη μου, κ. Σκαφίδα, αυτή τη σκέψη μου. Εκείνος μου απάντησε: «Δεν σε ξέρει, έχει σπουδαία θεατρική διαδρομή, σίγουρα θα αρνηθεί.» Υπογραμμίζω ότι δεν έχω συναντήσει πιο ευγενή και ακομπλεξάριστο άνθρωπο. Ανοιχτό με τους νέους. Μου είπε ένα γενναιόδωρο «ναι». Και θα τον ευχαριστώ αιώνια.

Θεωρώ ότι χρειαζόμαστε την ευλογία και τη βοήθεια των παλιών εμείς οι νέοι. Τώρα κάνουμε μαζί τις «Μάγισσες του Σάλεμ» του Α. Μίλερ, όπου παίζει τον δικαστή Ντάνφορτ. Συμπρωταγωνιστούν οι Ιωάννα Παππά, Ρένα Λουιζίδου, Ακης Σακελλαρίου κ.ά.

Ν.Τ.: Μα εγώ, Νικορέστη, εμπιστεύομαι και θέλω να συνεργάζομαι με νέους γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο ανανεώνομαι κι εγώ μέσα στο θέατρο. Νιώθω την ανάγκη να συμπορευτώ με νέους ανθρώπους σε αξιόλογες παραστάσεις.

● Αυτό σημαίνει ότι δεν είστε ανασφαλής.

Ν.Τ.: Καθόλου. Θέλω να αισθάνομαι πάντα σίγουρος γι’ αυτό που κάνω. Οι επιλογές μου είναι πάντα αυστηρές και προσεγμένες. Φαίνεται πως η τύχη και οι άγιοι, με τους οποίους ασχολούμαι τώρα, μ’ έχουν βοηθήσει να μην κάνω λάθη στις επιλογές μου.

Ν.Χ.: Κύριε Τσακίρογλου, δεν είστε ανασφαλής γιατί δεν το έχετε επιτρέψει στον εαυτό σας. Οποιος αγαπάει το θέατρο δεν πρέπει να φοβάται τίποτα. Είναι όπως και στη ζωή. Αν δώσεις αγάπη σ’ έναν άνθρωπο θα σου την επιστρέψει. Ετσι και το θέατρο σας επιστρέφει την αγάπη γι’ αυτό.

● Κύριε Τσακίρογλου, υποδύεστε στον κινηματογράφο αγίους. Νιώσατε συγκίνηση μ’ αυτούς τους ρόλους;

Ν.Τ.: Χαίρομαι γιατί στην τελευταία μου ενασχόληση μέσα στον κορονοϊό βρέθηκα υπό τη σκέπη πολλών αγίων. Επαιξα τον Αρσένιο τον Καππαδόκη σ’ ένα σενάριο του Γιώργου Τσιάκα, σε σκηνοθεσία του Στάμου Τσάμη. Είναι δυο εξαίρετοι άνθρωποι.

Πέρασα πολύ ωραία γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω και μέρη της επαρχίας όπου έζησε ο Παΐσιος. Αυτή η μεγάλη μορφή της χριστιανοσύνης. Οπως και στον Αιγινίτη Αγιο Νεκτάριο, που το έχει κάνει μια νέα κοπέλα, η Ελενα Πόκοβικ, που κατάγεται από τη Σερβία αλλά ζει στο Λος Αντζελες και αγαπάει πολύ τη θρησκεία μας.

● Σ’ αυτό ίσως βοηθάει και η αγιορείτικη μορφή σας.

Ν.Τ.: Ο προπάππους μου ήταν παπάς και η γιαγιά μου ήθελε να με δει ιερωμένο. Δεν είναι όμως πολύ κοντά το θέατρο στην ιεροσύνη; Λειτούργημα κάνουμε κι εμείς με πάθος και με ήθος. Αυτό πρέπει να μεταλάβουμε και να μεταλάβει μαζί μας ο κόσμος.

Ν.Χ.: Αν το δούμε από την αρχαία Αθήνα το θέατρο ξεκίνησε ως μια θρησκευτική τελετουργία για τον Διόνυσο που ήταν πολύ κοντά σε μια εκδήλωση κατάνυξης. Εχει αυτή την ιεροσύνη το θέατρο. Οταν κάποιοι άνθρωποι βάζουν τον εαυτό τους πάνω από αυτό, είναι σαν να διαπράττουν μια ύβρη. Δεν το τιμάνε το θέατρο. Κι έρχεται η τιμωρία, όπως αποδεικνύεται απ’ όσα ζούμε σήμερα.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου με τον Νικορέστη Χανιωτάκη και την Εύα Νικολαΐδου στην Πινακοθήκη του Χατζηκυριάκου Γκίκα

ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

● Θέλω να μου πείτε τους λόγους που σας ώθησαν να ασχοληθείτε με το θέατρο.

Ν.Τ.: Ενας λόγος είναι του Θεού μας που τον μεταλαμβάνουμε με κείμενα όπως της αρχαίας τραγωδίας. Είχα την τύχη να βρεθώ κοντά σε σπουδαίους ηθοποιούς όπως ήταν ο Μινωτής, η Παξινού, η Συνοδινού, ο Κωτσόπουλος, ο Κατράκης κ.ά. Ολους αυτούς πρέπει να τους υμνούμε και να μην τους ξεχνάμε. Δυστυχώς, το νεότερο θέατρο βαδίζει σε άλλες ατραπούς και ξεχνάμε το παρελθόν. Το παρόν, όμως, γεννιέται πάντα μέσα απ’ το παρελθόν.

Ν.Χ.: Ο πρώτος λόγος που ήθελα ν’ ασχοληθώ με το θέατρο και να γίνω αρχικά ηθοποιός ήταν οι παραστάσεις. Οταν ως παιδί είδα πολύ σπουδαίες παραστάσεις, για παράδειγμα την αναβίωση των «Ορνίθων» απ’ τον Κουν το ’97 σε μια περιοδεία του Θεάτρου Τέχνης, αισθάνθηκα την απόλυτη ελευθερία, μια ανάταση ψυχής. Ημουν 10 ετών όταν γύρισα και είπα στη μαμά μου ότι θέλω να ζήσω αυτή την ελευθερία που έχουν τα πουλιά όταν άκουσα και είδα την «πάροδο» με τη μουσική του Χατζιδάκι.

Αυτό ήταν το πρώτο ερωτικό σκίρτημα. Γιατί είναι ένας έρωτας το θέατρο. Ο δεύτερος λόγος είναι η μεγάλη αγάπη που έχω για τα σπουδαία κείμενα, και τα ελληνικά αλλά και την παγκόσμια λογοτεχνία, και ο τρίτος λόγος είναι η σύνδεσή μου με την παιδικότητα. Νιώθω ότι όταν κάνουμε θέατρο είμαστε πάλι παιδιά. Μας κρατάει ζωντανούς όλο αυτό.

● Ο G. Steiner λέει ότι «ουδέποτε τα οράματα της ανθρωπότητας υπήρξαν τόσο φτωχά όσο σήμερα». Πώς θα το σχολιάζατε;

Ν.Τ.: Εμείς δεν μπορούμε να το σχολιάσουμε γιατί το βιώνουμε αυτό. Από μας εξαρτάται να μην καταθέσουμε τα όπλα. Να είμαστε παρόντες πάντοτε σε αυτό που φτιάχνουμε. Εγώ, άλλωστε, νιώθω χαρά να συνεργάζομαι με νέους ανθρώπους, με αυτό το κρητικόπουλο που έχει δύναμη και αγάπη για το θέατρο. Η αγωνία μας πάντα είναι να είμαστε περιζήτητοι.

● Νικορέστη, προσαρμόζεται εύκολα;

Ν.Χ.: Δεν είναι καθόλου δύσκολος ηθοποιός. Η μεγαλύτερη επιτυχία είναι να θες να ξαναδουλέψεις με τον ίδιο άνθρωπο. Δεν θεωρώ ότι το πρωταρχικό είναι οι κριτικές και τα εισιτήρια αλλά η χημεία, η αγάπη και η αλληλοεκτίμηση. Μια οικογένεια δημιουργούμε σε κάθε νέο θίασο. Αυτή είναι η μεγάλη μας επιτυχία.

● Πώς έχετε βιώσει εσείς την έντονη και δυνατή σχέση μεταξύ σκηνοθέτη και ηθοποιού;

Ν.Χ.: Μια σχέση αγάπης. Οταν συνεργάζομαι με τον κ. Τσακίρογλου, λέω μακάρι να είχα άλλους δέκα. Οταν έχω έναν ηθοποιό που σκέφτεται μόνο τα λεφτά, πού θα μπει τ’ όνομά του στην αφίσα, την προβολή του, αν έχει περισσότερα λόγια απ’ τον άλλο, εμένα δε μ’ ενδιαφέρει αυτή η συνεργασία. Ενώ με τον Νικήτα έχω βρει έναν άνθρωπο σεμνό, που ξέρει την αξία του.

Ν.Τ.: Το πιο σημαντικό, Νικορέστη, είναι ότι αισθανόμαστε καλά. Εμείς δεν κολακευόμαστε με το να παίζουμε κάποιους ρόλους μόνο. Προσπαθούμε να υπερβούμε τους ανθρώπους που έχουν κάνει τους ίδιους ρόλους στο παρελθόν και να μεταφέρουμε σωστά τα μηνύματα του συγγραφέα. Εσύ σέβεσαι τα έργα και τα κείμενα, όπως και το κοινό. Αλλωστε, μέσα απ’ τους ρόλους, γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας.

● Ποιοι θεατρικοί συγγραφείς σάς ταιριάζουν περισσότερο;

Ν.Χ.: Θα προτιμούσα ποιοι με συγκινούν. Ενα «απαιτητικό» και δύσκολο κείμενο σε εξελίσσει. Οπότε έχω συγγραφείς που με συγκινούν επειδή υπάρχει μια σύνδεση, μια ανησυχία, ένα συναίσθημα, μια προσωπική ιστορία. Τώρα που κάνουμε τις «Μάγισσες του Σάλεμ» είναι πιο επίκαιρες από ποτέ με αυτό που ζούμε στον χώρο της τέχνης. Ολοι βλέπουν παντού μάγισσες, φαντάσματα, υπαρκτά ή ανύπαρκτα. Μ’ ενδιαφέρουν όμως ο Μίλερ, ο Μπρεχτ, ο Ουίλιαμς…

Ν.Τ.: Ακόμα, Νικορέστη, και οι αρχαίοι τραγικοί κοντά μας γίνονται σύγχρονοι. Οπως έλεγε ο Μινωτής: «Τα κείμενα υπάρχουν, εμείς οφείλουμε να τα σκαλίσουμε, να τ’ ανιχνεύσουμε και να οικοδομήσουμε το καινούργιο».

● Ο Τσέχοφ, όπως και αρκετοί άλλοι, υποστήριξε ότι σύντομα θα υπάρξουν θεατρικά έργα στα οποία δεν θα λέγεται απολύτως τίποτα.

Ν.Χ.: Υπάρχουν ήδη έργα που βασίζονται στο σωματικό θέατρο και δεν έχουν κείμενο. Εχουμε βιώσει στα χρόνια που περνάνε ότι το θέατρο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται και οφείλουμε κι εμείς να το ακολουθούμε. Οταν υπάρχουν διαφορετικές μορφές τέχνης, έκφρασης, είναι όλες θεμιτές. Στο θέατρο, ο κ. Τσακίρογλου το ξέρει πολύ καλά, μπορεί μία παύση να πει όσα δεν λένε οκτώ μονόλογοι. Μπορεί ένα βλέμμα, μια κίνηση με το χέρι, να έχει μεγάλη δύναμη.

● Ο χώρος του θεάτρου έχει συντριβεί κάτω απ’ το βάρος των καταγγελιών.

Ν.Χ.: Σε κάθε επαγγελματικό χώρο, υπάρχουν οι φωτεινές και οι σκοτεινές πλευρές. Αν δεν υπάρχει το σκοτάδι δεν μπορεί ν’ αναδειχθεί το φως. Μιλάμε για μια πολύ ευαίσθητη περίοδο που κάποιοι συνάδελφοί μας μπορεί να έχουν όντως πληγωθεί.

Εγώ προτιμάω να κρατάω χαμηλούς τόνους και να προτείνω όποιος πληγώθηκε ν’ ακολουθήσει τον δρόμο της δικαιοσύνης και όχι των κουτσομπολιών. Εμείς δεν μπορούμε να προδικάσουμε. Στέκομαι στο πλευρό των κακοποιημένων είτε λεκτικά είτε σωματικά και όσοι έχουν προβεί σε ανήθικες πράξεις πρέπει να τιμωρηθούν.

Ν.Τ.: Τα αρνητικά όλα ξεκινάνε από την έλλειψη σεβασμού. Να μάθουμε να σεβόμαστε τον συνάνθρωπο και μέσα από τα λάθη μας να γίνουμε σοφότεροι.

● Κύριε Τσακίρογλου, υπήρξατε επί πολλά χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ.

Ν.Τ.: Παρέλαβα ως καλλιτεχνικός διευθυντής ένα θέατρο με αρκετές οικονομικές αλλά και καλλιτεχνικές ελλείψεις. Δυστυχώς, το ΚΘΒΕ βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, όλες οι αποφάσεις όμως παίρνονται στην Αθήνα και πρέπει κανείς να είναι συνέχεια παρών.

Ηταν μια δύσκολη θητεία που έπρεπε να έχεις πάντα ανοιχτές τις κεραίες επικοινωνίας και επαφών αλλά να ικανοποιείς και τους συναδέλφους σου γιατί δεν ξεχνάω ότι είμαι ηθοποιός και δεν ήθελα να κάνω κατάχρηση της θέσης μου.

Εσύ Νικορέστη, ως σκηνοθέτης, ποιο είναι το μεγάλο σου όνειρο;

Ν.Χ.: Εμένα σκηνοθετικά το μεγάλο μου όνειρο, όσο κι αν φανεί περίεργο, ήταν να δημιουργήσω στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, στο Ρέθυμνο, και το επόμενο βήμα μου να είναι η Επίδαυρος. Είμαι τυχερός που είχα καλλιτεχνικό πατέρα τον Διαγόρα Χρονόπουλο που μου έδωσε πολλές ευκαιρίες να πραγματοποιήσω τα όνειρά μου. Το να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο είναι για μένα ιερή στιγμή αλλά μ’ αρέσει να δοκιμάζω τις δυνάμεις μου σε χώρους όπου δεν υπάρχει το δίχτυ ασφαλείας, όπως έχει ένα φεστιβάλ ή μια κρατική σκηνή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού
Η παράσταση «Ανάμεσα στα ερείπια των Ελεύθερων Πολιορκημένων» της Ρηνιώς Κυριαζή ξεκινάει σήμερα και μέχρι 12/12 στο θέατρο «Φούρνος».
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μην είν’ οι κάμποι;»
Στον νέο χώρο «Ψιλικατζίδικο» παρουσιάζεται η multimedia παράσταση «Μην είν’ οι κάμποι;» από την Ομάδα7
«Μην είν’ οι κάμποι;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
Ο Κώστας Καζάκος και η Τζένη Κόλλια συνοδοιπόροι στη ζωή και την τέχνη μιλούν στην Εφ,Συν. για το θέατρο και τη συνεργασία τους.
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του»
Το Θεσσαλικό Θέατρο είναι ένα από τα πιο σημαντικά περιφερειακά θέατρα. Διέγραψε λαμπρή πορεία στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας. Σήμερα, στην καλλιτεχνική διεύθυνσή του είναι η σκηνοθέτιδα Κυριακή Σπανού.
«Εδώ ο καλλιτέχνης διατηρεί την ενέργειά του»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οι δεξιές κυβερνήσεις δεν έχουν προτεραιότητα τον πολιτισμό»
Πέμη Ζούνη και Βασίλης Μπισμπίκης μιλούν στην «Εφ.Συν» για την τέχνη του θεάτρου, τη συνεργασία τους, αλλά και τον πολιτισμό στο σύνολό του.
«Οι δεξιές κυβερνήσεις δεν έχουν προτεραιότητα τον πολιτισμό»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η «Δωδέκατη Αυλαία»
Μακάρι η νέα θεατρική γενιά να ξεπεράσει τη σκοτεινιά της πανδημίας και να υπηρετήσει κι αυτή ένα θέατρο που θα εκφράζει τις δικές της προοδευτικές ανησυχίες.
Η «Δωδέκατη Αυλαία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας