• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.6°C / 31.8°C
    2 BF
    30%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.3°C / 29.4°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 30.4°C
    0 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    1 BF
    44%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 28.6°C
    1 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 26.4°C
    1 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.6°C / 31.4°C
    1 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 28.2°C
    3 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 28.5°C
    4 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.6°C / 27.3°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    4 BF
    27%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.5°C / 27.7°C
    3 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 31.2°C
    2 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.8°C / 30.8°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.7°C / 32.0°C
    0 BF
    30%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.0°C / 28.3°C
    1 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 29.5°C
    2 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    1 BF
    27%
Τέρμα η μελαγχολία, ζήτω το φως και η ζωή!

Κλοντ Μονέ, «Field of Poppies near Giverny», 1890

Courtesy, Museum of Fine Arts, Boston
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τέρμα η μελαγχολία, ζήτω το φως και η ζωή!

  • A-
  • A+
Μια μεγάλη έκθεση στο πρωτοποριακό μουσείο στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ παρουσιάζει 25 αριστουργήματα του παγκοσμίου φήμης «πατέρα του ιμπρεσιονισμού» Κλοντ Μονέ, φέρνοντας την προσδοκώμενη μετά την πανδημία φωτεινή άνοιξη μέσα και έξω από τις μεγάλες γκαλερί. Τα εκθέματα καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των έργων και των διαδικασιών σκέψης του δημιουργού, ξεκινώντας από τις πρώτες επιρροές και την καλλιτεχνική του ανάπτυξη, τη δέσμευσή του με την ιαπωνική τέχνη και την αντίθεση των έργων του με αυτά του «προκατόχου» του Ζαν-Φρανσουά Μιγέ αλλά και του σύγχρονού του Ογκίστ Ροντέν καθώς τα έργα τους, απλωμένα στις μεγάλες αίθουσες, συνομιλούν αρμονικά.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το μικρό καλοκαιράκι προελαύνει ασυγκράτητο στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη μας. Το αρωματισμένο, δροσερό αεράκι που πνέει φέρνει μηνύματα αισιοδοξίας για τις καλύτερες μέρες που προσδοκούμε όλοι μας να έρθουν. Ξυπνάμε από τον χειμερινό λήθαργο και φεύγει σιγά σιγά το μούδιασμα της ψυχής από τον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας.

Η φύση οργιάζει και άνοιξε την πολύχρωμη βεντάλια της για να σκεπάσει κάθε γωνιά της πόλης και της υπαίθρου και η χρωματική πανδαισία της παλέτας της είναι τόσο εντυπωσιακή που πραγματικά μένουμε άναυδοι μπροστά στο μεγαλείο της.

Φέτος μάλιστα όλοι νομίζουμε πως λειτουργεί σε υπερθετικό βαθμό, έβαλε όλες τις δυνάμεις της να φέρει μια έκρηξη αναγέννησης σε όλους τους τόπους και τις χρονικές στιγμές. Μπορεί να είναι και η ψυχολογία μας που τα βλέπουμε όλα διαφορετικά, ελπίζοντας πως τελειώνει όλος αυτός ο ορυμαγδός που έφερε στις ζωές μας ο θανατηφόρος ιός Covid-19 και οι μεταλλάξεις του που ακόμα μας ταλανίζουν.

Ρουφάμε τον καθαρό αέρα με τις μοσχοβολιές, απολαμβάνουμε τις κάθε είδους χρωματικές αποχρώσεις αγαλλιάζοντας, θέλουμε να διαβούμε κάθε μονοπάτι και δρόμο χωρίς τα περιοριστικά μηνύματα μετακίνησης, κάθε δείλι τα αυτιά μας γεμίζουν από τα υπέροχα τραγούδια των κοτσυφιών και καθώς πέφτει το βράδυ ο λυπητερός γκιώνης καλεί και κλαίει τον αδικοχαμένο αδερφό του.

Γεμίζει η ψυχή παράπονο μα και αισιοδοξία. Μετράμε πληγές, νεκρούς, εμβόλια και λέμε ναι, θα μπορέσουμε να το ξεπεράσουμε. Ο φόβος θα μείνει μαζί με τις μάσκες, όμως ύστερα από κάθε ζοφερό χειμώνα έρχεται μια εκρηκτική άνοιξη που φέρνει με ούριο άνεμο το καλοκαίρι, καθάριες σκέψεις, απαγορευμένες μέχρι τώρα αγκαλιές, αγάπη, έρωτα, αισιοδοξία.

Τέρμα λοιπόν η μελαγχολία, ζήτω το φως και η ζωή! Απλώνουμε την καλή μας διάθεση σε όλα όσα στερηθήκαμε και αφήνουμε την αχαλίνωτη φαντασία μας να απογειώσει τη δημιουργικότητά μας για να επουλώσουμε τις χαρακιές της ψυχής ώστε να μπουν κι εκεί οι ανθοί της φύσης…

Ολοι οι άνθρωποι σίγουρα δεν αντιδρούμε το ίδιο στον ερχομό της αναδημιουργίας στη φύση. Το αεράκι της αισιοδοξίας όμως που πνέει όταν έρχεται, σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, μας παρασύρει όλους το ίδιο.

Στη Βοστόνη, στη βορειοανατολική πλευρά της Αμερικής, το μικρό καλοκαιράκι καθυστερεί λίγο. Εχει να αντιμετωπίσει τα κύματα και την υγρασία του Ατλαντικού που μετριάζουν τη θερμοκρασία της και παράγουν πολύ χιόνι και βροχή. Ως τις αρχές Απρίλη η πόλη αντιμετωπίζει χιονοπτώσεις και ώς τις αρχές του Ιούνη η θαλάσσια αύρα που πνέει φέρνει πυκνούς όγκους ομίχλης που τυλίγουν ολοκληρωτικά την πρωτεύουσα της Κοινοπολιτείας της Μασαχουσέτης.

Η έκτη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη των ΗΠΑ και η μεγαλύτερη στην περιοχή της Νέας Αγγλίας με περίπου 700.000 κατοίκους, είναι ένας από τους παλαιότερους δήμους που ιδρύθηκε στη χερσόνησο Shawmut το 1630, από πουριτανούς Προτεστάντες (Puritan) αποίκους από την αγγλική πόλη με το ίδιο όνομα.

Σήμερα, η Βοστόνη είναι ένα ακμάζον κέντρο επιστημονικής έρευνας με πολλά κολέγια και πανεπιστήμια που την καθιστούν παγκόσμιο ηγέτη, έχοντας μάλιστα όλη η περιοχή ένα από τα υψηλότερα ποσά εξόδων διαβίωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αν υπάρχει ένα πράγμα που γνωρίζουν καλά οι κάτοικοι της Νέας Αγγλίας, είναι πώς να επιστρέψουν στην κανονικότητα έπειτα από μια πολύ σκοτεινή περίοδο. Το καλοκαιράκι έρχεται σε τούτον τον τόπο και με περισσότερους από έναν τρόπους.

Τις περασμένες εβδομάδες η θερμοκρασία στην πόλη άγγιξε τους 25 βαθμούς Κελσίου και έβγαλε τους κατοίκους στα πάρκα, για τρέξιμο και αθλοπαιδιές, πάντα βέβαια τηρώντας τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας και αποστάσεων.

Τα πάρκα της Βοστόνης είναι φημισμένα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, έχοντας το τρίτο καλύτερο σύστημα πάρκων μεταξύ των 50 πιο πυκνοκατοικημένων πόλεων των ΗΠΑ.

Οι ψησταριές στις πίσω αυλές βγήκαν και ο φρέσκος αέρας γέμισε με οσμές καύσης από το συνηθισμένο «σπορ» των Αμερικανών, το μπάρμπεκιου.

Οι εποχές δείχνουν να αλλάζουν. Η πόλη αρχίζει να ξυπνά από τον χειμερινό ύπνο της και κινείται επιτέλους με μακρά βήματα προς το φως και το τέλος της πανδημίας.

Υπάρχει κάτι στον άνεμο εκτός από τη μυρωδιά των σιγοψημένων μπιφτεκιών και το αγλάισμα των λουλουδιών. Η οσμή της αισιοδοξίας! Η ελπίδα αρχίζει να ανθίζει κι αυτή επιτέλους! Οι νέες μολύνσεις από κορονοϊό βρίσκονται στον χαμηλότερο αριθμό τους στη Μασαχουσέτη από τον Οκτώβριο, όταν οι μέρες άρχισαν να σκοτεινιάζουν και οι μοναχικές ζωές μεταφέρθηκαν σε εσωτερικούς τοίχους.

Με τα ποσοστά εμβολίων να αυξάνονται, τα πολύτιμα εύκρατα αεράκια και οι θερμαινόμενες ακτίνες του ήλιου οδηγούν ξανά σε πιο ηλιόλουστες μέρες, φέρνοντας τη μέγιστη ανύψωση του ηθικού που έρχεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή. Αυτή τη φορά όμως, έχει μεγαλύτερη ώθηση από την αίσθηση πως η άνοιξη και το καλοκαίρι είναι τελικά πραγματικότητα και έρχονται εδώ για εμάς, να μας «σκεπάσουν» ανακουφιστικά, όπως ποτέ δεν το έκαναν το 2020.

Κόσμημα στην εικαστική κορόνα της πανέμορφης ιστορικής πόλης είναι το Μουσείο Καλών Τεχνών (MFA), ένας πρωτοποριακός χώρος με παγκόσμιες αναφορές, που διαθέτει στις συλλογές του περισσότερα από 450.000 έργα και το τμήμα της σύγχρονης τέχνης απαριθμεί 1.500 καλλιτεχνήματα. Πέρυσι συμπλήρωσε 150 χρόνια λειτουργίας και τα γιόρτασε βγάζοντας στη θέα έναν μεγάλο θησαυρό της συλλογής του για να τον θαυμάσει συγκεντρωμένο η νέα γενιά επισκεπτών του. Δυστυχώς παρέμεινε για πολλούς μήνες κλειστό, όμως λειτούργησε με διαδικτυακές ξεναγήσεις.

Μια από τις παρουσιάσεις που εντυπωσίασαν το κοινό ήταν και η έκθεση με τίτλο «Monet and Boston: Lasting Impression» που συγκέντρωσε και τα 35 έργα που διαθέτει το μουσείο, ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του κόσμου, του Γάλλου δάσκαλου Κλοντ Μονέ (1840-1926).

Το μουσείο δεν σταματά όμως και φέτος από τις 17 Απρίλη διοργάνωσε ως συνέχεια μια νέα έκθεση για τον «πατέρα του ιμπρεσιονισμού» με τίτλο «Monet and Boston: Legacy Illuminated» που θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Οκτώβρη.

Ο Μονέ είδε τον κόσμο διαφορετικά. Βρήκε εξαιρετική ομορφιά σε σκηνές τόσο μυστηριώδεις όσο και μεγαλοπρεπείς και μοιράστηκε τον ενθουσιασμό του για τον κόσμο - αυτή η δέσμευση για την καθημερινή ματιά του, που αποτυπώθηκε σε πίνακες, άλλαξε την πορεία της τέχνης.

Εκείνος έδωσε νέα πνοή στην τέχνη της ζωγραφικής. Με τολμηρό όραμα και ριζοσπαστική προσέγγιση μέσα από τη «ζωντανή» σε χρώμα παλέτα του και τις ορατές «τρισδιάστατες» πινελιές στον καμβά πρότεινε έναν νέο τρόπο να βλέπει κάποιος και να απεικονίζει τον κόσμο.

Με την αισθητική του, την οπτική και την υπέροχη προσωπική ματιά του που χώρεσαν στο αριστουργηματικό του ταλέντο, κατέγραψε μοναδικά το παιχνίδι του ήλιου, της σκιάς, της ομίχλης και των αντανακλάσεων. Ανακάλυψε και αποτύπωσε εξαιρετικά τις καλειδοσκοπικές ατμόσφαιρες που τυλίγουν τα αντικείμενα και χρησιμοποίησε το δομημένο περιβάλλον σαν θέατρο του φωτός.

Το φως και το χρώμα εναλλάσσονται, κάθε λεπτό και ώρα, από το χάραγμα στην ανατολή όταν παίρνει φωτιά ο ορίζοντας μέχρι τα ονειρικά ηλιοβασιλέματα, τότε που αρχίζει η φύση να ησυχάζει. Με τα σκηνικά που γράφει στους καμβάδες του και μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε μέσα από τις σκιές και τα παιχνιδίσματα των χρωμάτων ολόκληρη τη διαδρομή του Ηλιου στο γαλανό στερέωμα.

Η ομορφιά του φωτός και ο κρυστάλλινος αέρας φέρνουν μυρωδιές και αρώματα που περνάνε από τα έργα του σ’ ολόκληρη την ατμόσφαιρα γύρω μας κεντρίζοντας το μυαλό και όλες τις αισθήσεις μας.

Η μεγάλη έκθεση παρουσιάζει 25 αριστουργήματα του παγκοσμίου φήμης ιμπρεσιονιστή, επιλογές που προέρχονται από τις εξαιρετικές συλλογές του MFA, μαζί με επιλεγμένα δάνεια από τοπικές ιδιωτικές συλλογές.

Ξεκινά εξετάζοντας την εξέλιξη και την πρώιμη καριέρα του Μονέ, καθώς και τη δέσμευσή του με την ιαπωνική τέχνη μέσω αντιπαραθέσεων των ζωγραφιών του καλλιτέχνη με εκτυπώσεις από τη διάσημη συλλογή του Μουσείου ukiyo-e - ένα είδος ιαπωνικής τέχνης που άνθησε από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα, όπου οι καλλιτέχνες του παρήγαν εκτυπώσεις σε ξύλο και πίνακες με διάφορα ελεύθερα θέματα.

Στη συνέχεια η παρουσίαση διευρύνεται για να εξετάσει το έργο του Μονέ παράλληλα με το έργο του «προκατόχου» του Ζαν-Φρανσουά Μιγέ (1814-1875) και του σύγχρονού του Ογκίστ Ροντέν (1840-1917), καλλιτεχνών των οποίων τα έργα αγκάλιασαν επίσης με θέρμη οι Βοστονέζοι.

Μια γενιά μεγαλύτερης ηλικίας, ο Μιγέ βοήθησε στο άνοιγμα του δρόμου προς τον ιμπρεσιονισμό με εικόνες γαλλικών τοπίων και αγροτικής ζωής όπως το «The Sower» (1850), αγαπημένο έργο από τους συλλέκτες της Βοστόνης αλλά και τον Μονέ.

Με τον σύγχρονό του Ροντέν, ο Μονέ μοιράστηκε έναν βαθύ αμοιβαίο σεβασμό ο ένας για τη δουλειά του άλλου και η τέχνη τους συχνά παρουσιάστηκε μαζί, όπως συνέβη και σε μια έκθεση στη Βοστόνη το 1905. Εδώ στις μεγάλες αίθουσες του μουσείου παρουσιάζονται διάσημα έργα του Γάλλου γλύπτη, όπως το «Eternal Springtime» (μοντελοποιήθηκε περίπου το 1881) και η «Psyche» (1899), που συνομιλούν αρμονικά με τα έργα του μεγάλου φωτεινού οραματιστή.

Ο Μονέ δεν ταξίδεψε ποτέ στη Βοστόνη, αλλά ακόμη και κατά τη διάρκεια της ζωής του, οι πίνακές του αποθεώνονται σε εκπληκτικά μεγάλους αριθμούς στους τοίχους των γκαλερί τέχνης της πόλης, στα σπίτια των συλλεκτών και στο MFA.

Η ονειροπόληση μας παρασύρει στο έργο του Μονέ, μέσα από τους γαλήνιους κήπους, τις γιαπωνέζικες γέφυρες, τα νούφαρα και τις κλαίουσες ιτιές. Το αναζωογονητικό καλοκαιράκι που κατακλύζει το έξω μας, ξεπηδά μέσα από τα παστέλ χρώματα του έργου του, καθώς ξεχειλίζουν και πλημμυρίζουν τον κόσμο μας και τότε συνειδητοποιούμε πως η ομορφιά φέρνει αισιοδοξία και μας οπλίζει με δύναμη ψυχής.

📌 «Monet and Boston: Legacy Illuminated», Μουσείο Καλών Τεχνών (MFA), Βοστόνη. Μέχρι 17 Οκτωβρίου

📌 Μένουμε ασφαλείς! Λόγω της πανδημίας ξεναγούμαστε και απολαμβάνουμε διαδικτυακά εκθέσεις και συλλογές στο μουσείο.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τρομακτική ομορφιά ζωής και θανάτου
Μια έκθεση που περιλαμβάνει περίπου 70 δραματικές ζωγραφιές και σχέδια του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη Hyman Bloom παρουσιάζεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης.
Η τρομακτική ομορφιά ζωής και θανάτου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εμπνευση, γαλήνη, παρηγοριά για τον υπέροχο Βίνσεντ
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γης στο τέλος Απρίλη το Μουσείο Βαν Γκογκ του Αμστερνταμ ήρθε να μας θυμίσει μέσα από το έργο του, το ταλέντο τού μετα-ιμπρεσιονιστή μάστερ.
Εμπνευση, γαλήνη, παρηγοριά για τον υπέροχο Βίνσεντ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μαργαριτάρια, πέρλες, ολομέταξοι ταφτάδες και δαντέλα Βρυξελλών
Αυτήν την εποχή με το πολύμηνο λοκντάουν το Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας γενέτειρα της Γκρέις Κέλι, που σε ηλικία μόλις 27 ετών παντρεύτηκε τον πρίγκιπα Ρενιέ Γ΄ του Μονακό, διοργανώνει online έκθεση του...
Μαργαριτάρια, πέρλες, ολομέταξοι ταφτάδες και δαντέλα Βρυξελλών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας