• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 14.7°C
    3 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 11.6°C
    3 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 15.4°C
    3 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    9°C 8.9°C / 9.4°C
    1 BF
    99%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.2°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 7.4°C
    0 BF
    92%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.3°C / 16.9°C
    1 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.8°C
    1 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 15.8°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    3 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.3°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 12.3°C
    0 BF
    87%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 17.7°C
    3 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 14.9°C
    0 BF
    83%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    3 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 11.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    1 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια ηχητική εμπειρία»

  • A-
  • A+
Υπάρχουν καλλιτέχνες που θα ήθελα να συναντήσω ξανά και να δουλέψουμε μαζί. Δεν ξέρω αν υπάρχει πια αρκετό κοινό για να υποστηρίξει ένα τέτοιο εγχείρημα, αλλά θα ήθελα πολύ να είχαμε συνεργαστεί γιατί τους σέβομαι πολύ.

Τη δεκαετία του ’80 η Ευρώπη ανακάλυπτε με έκπληξη πως ένα μακρινό νησί, η Νέα Ζηλανδία, ήταν μια ανερχόμενη δύναμη στον χώρο της ροκ μουσικής. Ισως το συγκρότημά της που αγαπήθηκε περισσότερο στη χώρα μας -ενδεχομένως και λόγω των εξαιρετικών συναυλιών που έδωσαν εδώ- ήταν οι Chills. Τα χρόνια πέρασαν και η μπάντα παρέμεινε ενεργή, δημιουργώντας αραιά αλλά τακτικά θαυμάσια άλμπουμ.

Με την ευκαιρία της καινούργιας τους δουλειάς με τίτλο «Scatterbrain», που κυκλοφόρησε παγκοσμίως μόλις χθες, ο Μάρτιν Φίλιπς, δημιουργός και ψυχή των Chills, μας μίλησε αποκλειστικά για τη νέα κυκλοφορία, την ιστορία του συγκροτήματος, τα προβλήματα υγείας που παραλίγο να του κοστίσουν τη ζωή, αλλά και το τι σημαίνει για ένα σπουδαίο συγκρότημα να προέρχεται από μια μικρή χώρα μακριά από τις μητροπόλεις της δισκογραφίας.

● Θυμάμαι τη συναυλία των Chills το 1987 στο Club 22. Χαμός!

Παίξαμε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τον Μάη του 1987 και επιστρέψαμε για ακόμα τρεις εμφανίσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα τον Φλεβάρη του 1989. Δεν λέω το ίδιο για όλες τις χώρες στις συνεντεύξεις μου, αλλά η Ελλάδα είναι ανάμεσα στους αγαπημένους μας σταθμούς γιατί πάντα περνούσαμε εξαιρετικά! Οι άνθρωποι από τη Hitchhike Records, ο Αιμίλιος Κατσούρης και οι συνεργάτες του, μας έχουν μείνει αξέχαστοι.

● Η αθηναϊκή μουσική σκηνή έχει αλλάξει πολύ από τότε, πιστεύω όμως ότι υπάρχουν ακόμα φανατικοί οπαδοί των Chills εδώ.

Το ελπίζω! Και ελπίζω όταν καλυτερέψουν οι συνθήκες να καταφέρουμε να έρθουμε ξανά. Θα μου έδινε πολλή χαρά.

● Κι εμάς το ίδιο. Κυκλοφόρησε μόλις (χθες συγκεκριμένα!) και το καινούργιο άλμπουμ σας, «Scatterbrain». Περνούσε πάντα αρκετός καιρός από την κυκλοφορία ενός άλμπουμ μέχρι το επόμενο. Πώς κι έτσι;

Αυτό οφείλεται περισσότερο στις διαβόητες αλλαγές των μελών μας. Κάθε φορά που ένα μέλος έφευγε, η μπάντα ουσιαστικά άρχιζε από την αρχή. Eπρεπε να μάθουμε ξανά όλα τα τραγούδια. Κάναμε και πολλές και πολύμηνες περιοδείες από το ’87 μέχρι το ’92 - εκατοντάδες συναυλίες. Και μετά ερχόταν η στιγμή που έπρεπε να ηχογραφήσουμε καινούργιο δίσκο. Δεν ήταν λοιπόν επιλογή μου. Αν ήταν, πιθανώς οι Chills να είχαν κυκλοφορήσει τέσσερις δίσκους ακόμα.

● Επέλεξες να ζεις στη Νέα Ζηλανδία. Αναρωτιέσαι αν η μπάντα θα είχε καλύτερη τύχη αν μετακομίζατε σε μια χώρα πιο κοντά στις δισκογραφικές μητροπόλεις, ώστε να είναι και ευκολότερη η πρόσβαση στους προορισμούς των περιοδειών σας;

Το κάναμε. Ζούσαμε στο Λονδίνο για τουλάχιστον 3 χρόνια στα τέλη του ’80 και στο Λος Αντζελες για ένα εξάμηνο το 1992 - την εποχή που ηχογραφήθηκε το «Soft Bomb». Σίγουρα η καριέρα μας εκτοξεύτηκε όταν ήμασταν στο βόρειο ημισφαίριο. Aρχισα όμως να νιώθω εξαντλημένος μακριά από την πατρίδα μου, οπότε επέλεξα να γυρίσω. Δεν περίμενα να μείνω για πάντα, νόμιζα ότι θα έκανα ένα διάλειμμα και θα συνέχιζα από εκεί που ήμουν πριν. Αλλά ολόκληρη η βιομηχανία της δισκογραφίας άλλαξε απότομα. Εμφανίστηκαν οι Nirvana και μαζί ένα νέο είδος μουσικής που έκανε τον δικό μας ήχο να φαίνεται παλιακός. Ετσι, ξεμείναμε εδώ.

Ακολούθησε μια σκοτεινή περίοδος για μένα. Βυθίστηκα στην κατάθλιψη και τα ναρκωτικά. Δεν το περίμενα πως θα έμενα εδώ για πάντα - το είχα στο μυαλό μου σαν ένα μικρό διάλειμμα. Ακριβώς γιατί υπάρχει ένα όριο στο τι μπορείς να κάνεις από τη Νέα Ζηλανδία. Τώρα πια είναι καλύτερα από τότε, αλλά και πάλι δεν είναι το ίδιο με το να είσαι στο Λονδίνο ή τη Νέα Υόρκη, που μπορεί να δεις μια μπάντα που θα σε εμπνεύσει ή να συναντήσεις έναν ήρωά σου ή οτιδήποτε που θα σου δώσει ένα ερέθισμα και έτσι απλά να γεννηθεί ένα καινούργιο πρότζεκτ. Τέτοια δεν συμβαίνουν εδώ. Αλλά κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Δεν μετάνιωσα ποτέ που γύρισα. Εκείνη τη στιγμή ήταν η σωστή κίνηση, όμως δεν μπόρεσα να προβλέψω αυτό που συνέβη τελικά.

● Με τις αλλαγές που έχουν συμβεί στη μουσική βιομηχανία και την έλευση του διαδικτύου πολλά συγκροτήματα ηχογραφούν και διανέμουν το υλικό τους οι ίδιοι. Δεν είναι ευκολότερο έτσι το να διατηρεί κανείς μια καριέρα στη μουσική ζώντας σε ένα απομακρυσμένο μέρος;

Είναι ακόμα ακριβές οι ηχογραφήσεις. Πολλοί καλλιτέχνες μπορούν να ηχογραφήσουν ψηφιακά από το σπίτι τους. Και καλά κάνουν. Αλλά για εμάς, για να έχουμε μια παραγωγή στην ποιότητα που θέλουμε από άποψη εξοπλισμού και περιβάλλοντος, το κόστος είναι υψηλό ακόμα.

● Τι προσθέτει το καινούργιο άλμπουμ στην ιστορία των Chills;

Νομίζω πως από όλους μας τους δίσκους είναι αυτός όπου παίζει μεγαλύτερο ρόλο η παραγωγή. Θέλαμε να δημιουργήσουμε μια ηχητική εμπειρία πέραν του να προσπαθήσουμε να αποτυπώσουμε το συγκρότημα μέσα στο στούντιο. Αυτό ήταν σημαντικό. Ηταν μια παράξενη περίοδος. Η πρόθεσή μου ήταν να ηχογραφήσω ένα πολύ διαφορετικό άλμπουμ, πολύ πιο πειραματικό στον ήχο του. Καθώς η ημερομηνία κυκλοφορίας πλησίαζε, κατάλαβα ότι πρέπει να πιέσω τον εαυτό μου και να βιαστώ. Συνέθετα ακόμα και κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων. Ακόμα και όταν οδηγούσα να πάω στο στούντιο, που είναι 20 λεπτά από το σπίτι μου, μου έρχονταν μέρη για τα τραγούδια που θα ηχογραφούσαμε εκείνη την ημέρα. Oλα στην κόψη του ξυραφιού.

● Και οι υπόλοιποι του συγκροτήματος έτσι ένιωθαν;

Ημουν σίγουρος πλέον ότι τα νεότερα μέλη έχουν καταλάβει τον ήχο των Chills σε όλες τις παραμέτρους του. Ημουν κάπως νευρικός αλλά έκανα πίσω και τους άφησα να αποτυπώσουν το προσωπικό τους στίγμα. Τον τελικό λόγο τον έχω πάντα εγώ, αλλά είμαι ενθουσιασμένος που έχω τόσο σπουδαίους μουσικούς τους οποίους εμπιστεύομαι. Είμαστε πραγματικά φίλοι, κάτι που δεν είναι και τόσο σύνηθες σε μια μπάντα. Ολοι νομίζουμε ότι είναι το καλύτερο άλμπουμ των νέων Chills. Κάναμε ένα παρτάκι για να ακούσουμε τον δίσκο με φίλους και οικογένεια και μας είπαν ότι είναι το καλύτερό μας μετά το «Submarine Bells». Νομίζω πως έτσι κι αλλιώς κάτι τέτοιο θα έλεγαν, αλλά αυτή τη φορά μάλλον έχουν δίκιο.

● Χαίρομαι πραγματικά που είσαι ικανοποιημένος με το άλμπουμ.

Εσύ είσαι ικανοποιημένος με το άλμπουμ;

● Είμαι ενθουσιασμένος. Και είμαι από τους παλιούς φαν του συγκροτήματος.

Είναι περίεργο, γιατί κάποιοι από τους παλαιότερους φαν δεν θέλουν καν να ακούν τις καινούργιες μας δουλειές. Νομίζουν ότι θα επηρεαστεί η εικόνα που έχουν για μας από την εποχή του «Brave Words». Και είναι οι μνήμες εκείνης της εποχής τόσο ξεχωριστές γι’ αυτούς που δεν θέλουν να παρασυρθούν στο τώρα μας. Νομίζω ότι έχει αρχίσει πια να κυκλοφορεί η φήμη ότι δεν θα κινδυνέψουν αν ακούσουν τους καινούργιους Chills. Δεν θα καταστρέψει τις αναμνήσεις τους.

● Πριν από δύο χρόνια είδαμε το ντοκιμαντέρ «The Chills: Ο θρίαμβος και η τραγωδία του Μάρτιν Φίλιπς». Γυρίστηκε σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο της ζωής σου και κατέγραψε το πρόβλημα της υγείας σου, το οποίο μοιράστηκες με όλο τον κόσμο. Ηταν δύσκολο αυτό;

Η απόφαση δεν ήταν δύσκολη. Δεν ήξερα καν αν θα ήμουν ζωντανός μετά από έναν χρόνο. Ειδικά αν λάβουμε υπόψη την ιδιαίτερη βαρύτητα του ζητήματος της ηπατίτιδας C. Ο κόσμος ακόμη δεν το έχει κατανοήσει και νόμιζα ότι δεν θα είχε κάποιο προσωπικό κόστος να βοηθήσω να φτάσει το μήνυμα σε όσο περισσότερους γίνεται. Ομως καθώς τα γυρίσματα προχωρούσαν και προχωρούσαν, δεν ήταν πάντα εύκολο. Είμαι πολύ περήφανος για το αποτέλεσμα. Η Τζούλια Παρνέλ και οι παραγωγοί έκαναν εξαιρετική δουλειά. Γνωρίζω πως δέχονταν πίεση άνωθεν να βγάλουν κάτι πιο αποκαλυπτικό και αμφιλεγόμενο, αλλά η Τζούλια δεν υποχώρησε, προστάτεψε την αξιοπρέπειά μου.

Καταλήξαμε να έχουμε στα χέρια μας μια πολύ ασυνήθιστη ταινία: η ιστορία των Chills, τα προβλήματα της υγείας μου, καθώς και μια ματιά στην κουλτούρα της Νέας Ζηλανδίας, τα οποία έδεσαν άψογα. Είμαι όντως περήφανος. Δεν ήταν πάντα εύκολο. Επρεπε να σκάψω βαθιά μέσα στην ψυχή μου, αλλά άξιζε τον κόπο. Είναι ένα ιδιαίτερο ντοκιμαντέρ.

● Ελπίζω να είσαι καλύτερα τώρα.

Ναι, σαφώς είμαι. Η ζημιά που υπέστη το συκώτι μου είναι μόνιμη, αλλά δεν πρόκειται να χειροτερέψει. Δεν θα ζήσω μέχρι τα βαθιά μου γεράματα, αλλά αισθάνομαι πολύ πιο υγιής από την εποχή του ντοκιμαντέρ, σχεδόν 3 χρόνια πριν.

● Αναρωτιέμαι πώς ήταν να ξεκινάει κανείς ένα συγκρότημα στη Νέα Ζηλανδία το 1980. Υπήρχε σκηνή εκεί τότε και πώς ήταν;

Η σκηνή τότε ήταν κυρίως πανκ, όμως οι τάσεις έμοιαζαν να φτάνουν σε μας ένα χρόνο αργότερα από τον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό είχε τα καλά και τα κακά του. Το κακό ήταν ότι ακόμα και θαυμάσιες νεοζηλανδέζικες μπάντες θα ακούγονταν ξεπερασμένες και παλιομοδίτικες αν πήγαιναν στο Λονδίνο.

Ταυτόχρονα, όμως, αποφύγαμε αυτά που πήγαν στραβά με την πανκ, γιατί τα είχαμε δει να συμβαίνουν. Δεν ζήσαμε τους φασίστες σκίνχεντ εδώ, κι αυτό ήταν καλό. Ευτυχώς εμφανίστηκαν ταυτόχρονα οι κολεγιακοί ραδιοσταθμοί, που ήταν οι μόνοι που έπαιζαν τα πρώτα συγκροτήματα της δισκογραφικής μας εταιρείας Flying Nun. Μετέδιδαν ένα γόνιμο επαναστατικό πνεύμα, ένιωθες πως παλεύεις για κάτι. Εδιναν το κάτι παραπάνω.

Και ξαφνικά μαθαίνουμε πως ο Τζον Πιλ έπαιζε νεοζηλανδέζικα συγκροτήματα στην εκπομπή του στο BBC και έτσι πολύ γρήγορα δημιουργήθηκε ενδιαφέρον στην Αγγλία. Πολλά από αυτά τα συγκροτήματα έκαναν ασταμάτητες περιοδείες στην Ευρώπη.

Αυτό προκάλεσε σοκ στη Νέα Ζηλανδία, δεν μπορούσαν να συνειδητοποιήσουν τι συνέβη και υπήρξε αυτό το ενδιαφέρον. Ως τότε θεωρούσαν πως έπρεπε να καθιερωθείς πρώτα στη Νέα Ζηλανδία, κατόπιν να πας στην Αυστραλία κι ύστερα ίσως στον υπόλοιπο κόσμο. Οταν επιστρέψαμε, εξακολουθούσε να υπάρχει δυσπιστία. Κι όταν η τύχη των Chills εξαντλήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, τότε βγήκαν και τα μαχαίρια από όσους μας φθονούσαν.

● Οι Chills έχουν πια ξεπεράσει τα 40 τους χρόνια. Εκτός από το να είχατε ηχογραφήσει μερικά άλμπουμ παραπάνω, τι άλλο θα ήθελες να είχες κάνει διαφορετικά;

Ξέρω πως ο κόσμος έχει βαρεθεί τους μουσικούς που λένε πόσο απογοητευτικό είναι να έχεις δουλέψει μια ζωή για να χτίσεις μια καριέρα και ξαφνικά η μουσική σου να χάνει την αξία της. Κι όλοι σού λένε: Πήγαινε περιοδεία, πούλα κανένα μπλουζάκι και κανένα άλμπουμ… Προφανώς όμως όταν ζεις στη Νέα Ζηλανδία, αυτό δεν μπορείς να το κάνεις πολύ συχνά. Ηλπιζα πως στα 57 μου θα είχα κάποια εξασφάλιση πια και νιώθω μεγάλη απογοήτευση.

Υπάρχουν καλλιτέχνες που θα ήθελα να συναντήσω ξανά και να δουλέψουμε μαζί. Τώρα δεν μπορούμε λόγω της πανδημίας. Δεν ξέρω αν υπάρχει πια αρκετό κοινό για να υποστηρίξει ένα τέτοιο εγχείρημα, αλλά θα ήθελα πολύ να είχαμε συνεργαστεί γιατί τους σέβομαι πολύ. Κι είναι παράξενο, γιατί τα συγκροτήματα είναι διαβόητα για το γεγονός πως δεν παραδέχονται ότι τους αρέσει κάποιος άλλος -κι αν κάποιος το κάνει, θα είναι ο ντράμερ ή ο μπασίστας, σχεδόν ποτέ ο τραγουδιστής ή ο συνθέτης. Αποφεύγουμε ο ένας τον άλλον.

Τα τελευταία 20 χρόνια γνώρισα καλλιτέχνες που σέβομαι και ανακάλυψα αργότερα ότι αυτό ήταν αμοιβαίο. Και είπα: «Αχ, και να το είχαμε παραδεχτεί τότε και να πηγαίναμε σε ένα στούντιο εκείνο το βράδυ να παίζαμε». Αν κάτι από αυτά γίνει θα είναι πολύ ευχάριστο. Μπορεί και να γίνει. Μένει να το ανακαλύψουμε.

*Δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και μεταφραστής


? Το νέο άλμπουμ των Chills «Scatterbrain» κυκλοφορεί από τη Fire Records σε CD και έγχρωμο βινύλιο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την Αγγλία όπου μεγάλωσε, την αγάπη του για τη μουσική και τους αγαπημένους του δίσκους.
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Απολαυστική κωμωδία ή κοινωνικό δράμα; Ο Μολιέρος μόνο ξέρει...
Θεατρικές επιλογές σε Αθήνα και Πειραιά, δύο μουσικές βραδιές στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής και έκθεση ζωγραφικής στην Τήνο οι προτάσεις που ξεχωρίζουν.
Απολαυστική κωμωδία ή κοινωνικό δράμα; Ο Μολιέρος μόνο ξέρει...
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
Ο Νίκος Πετρουλάκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική και το βιβλίο του με τίτλο «Playback» που αποτελεί μία σειρά από κείμενά του, πρόσφατα αλλά και παλιότερα σχετικά με τον χώρο.
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Δισκοκριτική: ΛΕΞ, Γιάννης Χαρούλης, Μάρθα Μεναχέμ, Jazz Sabbath
Ακόμα ένας δυνατός δίσκος από τον Θεσσαλονικιό ΛΕΞ, συμμετοχές - έκπληξη στη νέα δουλειά του Γιάννη Χαρούλη, η Μάρθα Μεναχέμ μελοποιεί ποιήματα κι ένας εξαιρετικά cool και δεξιοτεχνικό δίσκος από τους Jazz...
Δισκοκριτική: ΛΕΞ, Γιάννης Χαρούλης, Μάρθα Μεναχέμ, Jazz Sabbath

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας