• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 21.6°C / 26.2°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.4°C / 24.4°C
    0 BF
    81%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 23.8°C
    1 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    1 BF
    69%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 22.1°C
    2 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 18.4°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    1 BF
    42%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.6°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 25.7°C
    3 BF
    80%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    2 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.2°C / 23.2°C
    1 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    2 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.0°C / 26.4°C
    1 BF
    65%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 18.8°C / 21.6°C
    1 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.5°C / 22.8°C
    1 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    62%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εργα τέχνης με ζωντανά «βαμμένα» μικρόβια στο Αγαρ

  • A-
  • A+
Μέσα στην πανδημία ο μοναδικός στον κόσμο διαγωνισμός τέχνης -που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το 2015- ανέδειξε την ομορφιά των μικροβίων. Τα ψυχρά εργαστήρια «πήραν φωτιά» και τα αποστειρωμένα στρογγυλά τρυβλία Πέτρι ανέδειξαν τη χρωματική πανδαισία των μικροοργανισμών, πάντα υποβοηθούμενα από το θρεπτικό ζελέ φυκιών άγαρ. Υποβλήθηκαν 189 έργα από 203 καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύουν 29 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο και 27 αμερικανικές πολιτείες. Οι νικητές-δημιουργοί είναι όλοι επιστήμονες όμως υπάρχουν και κατηγορίες μη επιστημόνων, στις οποίες μπορεί να πάρει μέρος ο οποιοσδήποτε, ακόμα και παιδιά, αγοράζοντας ένα από τα κιτ του οργανισμού. Ανά κατηγορία υπάρχουν και νικητές που ανοιχτά ψηφίζονται από το κοινό στην σελίδα της εταιρείας στο Facebook.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η πανδημία λόγω του Covid-19 καλά κρατεί παρά τους εμβολιασμούς που προχωρούν για να μας φέρουν κοντύτερα σε αυτό που ξέραμε ως φυσιολογική ζωή. Μέτρα, μάσκες, αντισηπτικά, λοκντάουν και κόκκινες περιοχές μπήκαν στην καθημερινότητά μας για να μείνουν μάλλον για πολύ καιρό ακόμα μέχρι να αποκτήσουμε την πολυπόθητη «ανοσία της αγέλης» ώστε να πετάξουμε τον κορονoϊό μακριά μας για να αγκαλιάσουμε και να αγκαλιαστούμε από αγαπημένους.

Τα μοριακά και τα ράπιντ τεστ έγιναν για όλους μας ρουτίνα ώστε να προφυλάξουμε με τη δέουσα προσοχή και αλληλεγγύη τους συνανθρώπους μας με πράξεις απόλυτης ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, που δυστυχώς ακόμη μετράει καθημερινά θανάτους αγαπημένων μοναδικών ανθρώπων, αλλά και μας γεμίζει αγωνία και φόβο για τους ασθενείς στις ΜΕΘ, όπου οι υγειονομικοί μας δίνουν τιτάνιες μάχες.

Κλινικές και μικροβιολογικά εργαστήρια στενάζουν κάτω από τον όγκο των καθημερινών εξετάσεων: τεράστιος αγώνας να δίνονται γρήγορα τα αποτελέσματα ώστε γιατροί ειδικοτήτων υπεύθυνα να δίνουν την απαραίτητη φαρμακευτική αγωγή, προκειμένου να καταπολεμηθεί ο κάθε εχθρός του ανθρώπινου οργανισμού μας. Μια χημική μηχανή είναι το σώμα, με ευαίσθητες ισορροπίες που μπορεί να διαταραχτούν πολλές φορές ανεπανόρθωτα.

Προφυλασσόμαστε, μα πάνω απ’ όλα με απόλυτο σεβασμό στη ζωή προφυλάσσουμε τους γύρω μας. Μάθαμε μπρος σε καθρέφτες να κάνουμε συχνά ράπιντ τεστ βάζοντας την μπατονέτα στο σωστό σημείο της αμυγδαλής και του ρουθουνιού και να περιμένουμε 20, 30 λεπτά να δούμε τις γραμμές στο πλακίδιο των αποτελεσμάτων. Ολα είναι χημεία λοιπόν και οι αναμνήσεις ξυπνούν.

Θυμόμαστε λοιπόν νοσταλγικά τα υποτυπώδη εργαστήρια χημείας στα σχολεία μας και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια τύπου «Γίνε ο μικρός χημικός» με διασκεδαστικά πειράματα και ερωτήσεις γνώσεων. Ακόμα και η κουζίνα με τα τρόφιμα και υλικά μετατρέπονταν σε χημικό πειραματικό εργαστήρι από παιδιά που έφερναν την απόγνωση και τις γκρίνιες της μαμάς για το καθάρισμα, την τακτοποίηση και την απολύμανση του χώρου.

Πέρα από τη σκληρή δουλειά των εργαζόμενων στα μικροβιολογικά εργαστήρια πρέπει να υπάρχει και η διασκέδαση, ο πειραματισμός και σίγουρα το μονοπάτι της τέχνης που πάντα λειτουργεί δημιουργικά και θεραπευτικά για όλους μας.

Αναρωτηθήκατε ποτέ τι κάνουν οι μικροβιολόγοι για διασκέδαση; Σίγουρα μερικοί με καλλιτεχνικές ανησυχίες θα ζωγραφίζουν με ακουαρέλες και ακρυλικά. Ομως υπάρχει και η ενδιαφέρουσα ομάδα που χρησιμοποιεί... βακτηρίδια και μύκητες για να ντύσει την καλλιτεχνική της έμπνευση και δημιουργία.

Αυτό το παράξενο μέσο ονομάζεται «agar art» (τέχνη με άγαρ). Στα εργαστήρια και μέσα σε αποστειρωμένα στρογγυλά τρυβλία Πέτρι (petri dish) οι επιστήμονες παρακινούνται να εκφραστούν καλλιτεχνικά μετατρέποντάς τα θρεπτικά υποστρώματα των μικροοργανισμών σε «καμβάδες».

Οι δημιουργοί χρησιμοποιούν είτε φυσικά πολύχρωμα μικρόβια διαφόρων τύπων, σχημάτων και μεγεθών, όπως τα κόκκινα βακτηρίδια Serratia marcescens, είτε γενετικά τροποποιημένα μικρόβια, όπως η ζύμη Saccharomyces cerevisiae μετασχηματισμένη με γονίδια βιολετίνης, ως «χρώμα», τοποθετώντας τα σε θρεπτικό ζελέ φυκιών άγαρ που λειτουργεί βέβαια ως «καμβάς». Η ζελατινώδης ουσία χρησιμοποιείται ευρέως στα εργαστήρια για την ανάπτυξη βακτηριδίων και άλλων κυττάρων.

Στην πραγματικότητα, ο αρχικός καλλιτέχνης άγαρ δεν ήταν άλλος από τον ίδιο τον Αλέξανδρο Φλέμινγκ (1881-1955)! Ο βραβευμένος με Νόμπελ Σκοτσέζος βιολόγος και φαρμακολόγος ασχολήθηκε ερευνητικά με τη βακτηριολογία, την ανοσολογία και τη χημειοθεραπεία και έγινε πολύ γνωστός για την ανακάλυψη του πρώτου αντιβιοτικού, της πενικιλίνης, το 1928.

Στα ψυχρά εργαστήρια οι καλλιτέχνες άγαρ δημιουργούν τις εικόνες που οραματίζονται, τοποθετώντας προσεκτικά στους γυάλινους ή πλαστικούς δίσκους-πιάτα μικρόβια, αφήνοντάς τα να «μεγαλώσουν», να δημιουργήσουν αποικίες και να εξελιχθούν. Οι επιστήμονες κατόπιν επιλέγουν προσεκτικά τα μέρη των διαφορετικών μικροβίων-βακτηριδίων-μικροοργανισμών που διαφέρουν σε όγκο, σχήμα, μέγεθος και χρωματίζουν την επιφάνεια ώστε η κάθε αποικία να εξελιχθεί σε μια όμορφη εικόνα υπό την «καθοδήγησή τους».

Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται η χρωματική πανδαισία των μικροοργανισμών και η πραγματική ομορφιά των μικροβίων.

Μέσα στις συνθήκες της παγκόσμιας πανδημίας που όλος ο πλανήτης βιώνει, για άλλη μια φορά η Αμερικανική Εταιρεία Μικροβιολογίας (American Society for Microbiology [ASM]) προχώρησε στη διοργάνωση του 6ου Ετήσιου Διαγωνισμού Αγαρ Τέχνης με την ονομασία «Agar Art Contest 2020». Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε το 2015 και από τότε ήρθε για να μείνει. Συγχωνεύει την επιστήμη με την τέχνη για να προσελκύσει το ευρύ κοινό στη μικροβιολογία και να αναδείξει την ομορφιά και την ποικιλομορφία του μικροβιακού κόσμου.

Τα έργα τέχνης δημιουργήθηκαν χρησιμοποιώντας ζωντανά, αναπτυσσόμενα μικρόβια «βαμμένα» στο άγαρ. Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών λόγω Covid-19 έγιναν δεκτά έργα και σε μια νέα «ανοιχτή» κατηγορία, στην οποία οι συμμετέχοντες μπορούσαν να απεικονίσουν την ομορφιά των μικροβίων χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε μορφή τέχνης.

Υποβλήθηκαν 189 έργα από 203 καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύουν 29 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο και 27 πολιτείες των ΗΠΑ. Μια ομάδα επιστημόνων και βιολόγων αξιολόγησε τις συμμετοχές (συμπεριλαμβανομένων βίντεο, τραγουδιών, ακόμη και ενός χειροποίητου πουκάμισου!) με κριτήρια τη δημιουργικότητά τους, την τέχνη του σχεδιασμού, την επιστημονική ακρίβεια της περιγραφής τους και την προσβασιμότητά τους σε ένα γενικά ευρύ κοινό.

■ Η Joanne Dungo από το Northridge της Καλιφόρνια κέρδισε τον διαγωνισμό με το έργο της «The Gardener». Παρουσίασε ένα μωσαϊκό επτά δίσκων Πέτρι και έξι ειδών του μύκητα Candida. «Ενας συνάδελφος μου είπε κάποτε ότι ένας μικροβιολόγος είναι σαν κηπουρός. Ακριβώς όπως ένας κηπουρός χρησιμοποιεί σπόρους, χώμα και νερό για να καλλιεργήσει λουλούδια και φυτά, ένας μικροβιολόγος χρησιμοποιεί μικροοργανισμούς, όπως βακτηρίδια και ζύμες, για να τους καλλιεργήσει σε άγαρ και πιάτα γεμάτα θρεπτικά συστατικά», δήλωσε η Joanne.

■ Το «Microbial Peacock» κέρδισε τη 2η θέση. Δημιουργήθηκε από τον Balaram Khamari, έναν μικροβιολόγο από το Ινστιτούτο Ανώτατης Εκπαίδευσης Sri Sathya Sai, στο Puttaparthi της Ινδίας. «Το παγώνι είναι το εθνικό πουλί της Ινδίας. Αντιπροσωπεύει την κυριαρχία, την ομορφιά, την ευημερία, την αρμονία και την αισιοδοξία. Διάφορες παραδοσιακές μορφές τέχνης στην Ινδία εμπνέονται από την υπέροχη συμμετρική διάταξη των φτερών του και του εύκαμπτου λαιμού του. Μια ενσωμάτωση αυτών των παραδοσιακών μορφών τέχνης με την τέχνη άγαρ παρουσιάζεται στο έργο μου», δήλωσε. Το καλλιτέχνημα δημιουργήθηκε με κολοβακτηρίδια τύπου Escherichia coli, Staphylococcus aureus και Enterococcus faecalis.

■ Η τρίτη θέση πήγε στους Isabel Araque και Jenny Oñate από το Κίτο του Ισημερινού, για το έργο τους, «Micro-Nature in a Spotted Eagle Ray». Για να δημιουργήσουν το εντυπωσιακό καλλιτέχνημα, χρησιμοποίησαν δύο είδη Candida: C. tropicalis και C. Albicans.

Οι νικητές-δημιουργοί είναι όλοι επιστήμονες όμως υπάρχουν και κατηγορίες μη επιστημόνων, αλλά και παιδιών ανά ηλικιακή ομάδα. Πέρα βέβαια από τους κορυφαίους τρεις νικητές ανά κατηγορία, το κοινό επέλεξε με ανοιχτή ψηφοφορία στη σελίδα Facebook της εταιρείας τις δικές του επιλογές έργων ανά κατηγορία.

Ολοι πλέον μπορούμε να υποβάλουμε έργα στο επικείμενο διαγωνισμό που ξεκινάει ξανά με τη διαδικασία υποβολής συμμετοχών τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Η Αμερικανική Εταιρεία Μικροβιολογίας δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής ακόμα και στα παιδιά που θα αγοράσουν ένα από τα πιστοποιημένα κιτ του οργανισμού.

Καιρός να φέρουμε ξανά μέσα από την παράξενη τέχνη άγαρ τη χημεία, την τέχνη και τους πειραματισμούς στη ζωή μας, να γίνουμε δημιουργικοί και εφευρετικοί ακόμα και στις δύσκολες εποχές που βιώνουμε. Εχουμε πια προσαρμοστεί με τα ράπιντ τεστ, τα χημικά, και τα αποστειρωμένα πλακίδια σε μια ζωή αντισηψίας. Ας «πάρουν φωτιά» λοιπόν τα εργαστήρια, τα πειράματα και η φαντασία μας, να δημιουργήσουμε θεραπευτική τέχνη, για να απογειώσουμε και να ξεκολλήσουν οι ζωές μας από το τέλμα.

📌 Αμερικανική Εταιρεία Μικροβιολογίας (ASM), «Agar Art Contest 2021» που ξεκινάει με την υποβολή των νέων έργων τον Σεπτέμβριο. https://asm.org/Events/ASM-Agar-Art-Contest/Home

📌 Μένουμε ασφαλείς, μένουμε σπίτι! Απολαμβάνουμε τα έργα των νικητών του 6ου Ετήσιου Διαγωνισμού Αγαρ Τέχνης και ακολουθούμε την σελίδα της Εταιρείας στο Facebook για νέα και συμβάντα.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Εξερευνώντας τον πολιτισμό και τη λαογραφία της Ανατολικής Αφρικής
Με άρωμα Αφρικής η Βασιλική Ακαδημία Tεχνών του Λονδίνου είναι πανέτοιμη να υποδεχτεί το κοινό με την έκθεση του Michael Armitage.
Εξερευνώντας τον πολιτισμό και τη λαογραφία της Ανατολικής Αφρικής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενας ανεμοστρόβιλος συναισθημάτων
Μια μεγάλη έκθεση φέρνει στο κοινό 25 έργα της εκκεντρικής Βρετανίδας Τρέισι Εμιν στη Βασιλική Ακαδημία Tεχνών (Royal Academy of Arts) του Λονδίνου.
Ενας ανεμοστρόβιλος συναισθημάτων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ταραχοποιοί της τέχνης με νέες οπτικές γλώσσες
Νέα διαδικτυακή έκθεση του Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης με θέμα την πολιτική δέσμευση, τον ατρόμητο και πρωτοποριακό οπτικό πειραματισμό και τις ουτοπικές φιλοδοξίες των καλλιτεχνών στις αρχές του...
Ταραχοποιοί της τέχνης με νέες οπτικές γλώσσες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο μελαγχολικός Βίνσεντ μάς γεμίζει ελπίδες
Αφιέρωμα του μουσείου Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ με θέμα τους πέντε σταθμούς στη ζωή του που τον ενέπνευσαν για να διατηρήσει την πίστη του και να συνεχίσει να δημιουργεί.
Ο μελαγχολικός Βίνσεντ μάς γεμίζει ελπίδες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας