• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.9°C
    2 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.2°C / 26.1°C
    3 BF
    36%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 17.8°C / 26.0°C
    2 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 23.0°C
    3 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    52%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.4°C
    2 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 26.0°C
    2 BF
    34%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 24.0°C
    2 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 22.0°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.0°C
    2 BF
    33%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.2°C / 22.8°C
    2 BF
    48%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.0°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 16.7°C / 23.0°C
    3 BF
    35%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    3 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.4°C
    2 BF
    43%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    28%
Εμπνευση, γαλήνη, παρηγοριά για τον υπέροχο Βίνσεντ

«Landscape at Twilight», Ιούνιος 1890

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εμπνευση, γαλήνη, παρηγοριά για τον υπέροχο Βίνσεντ

  • A-
  • A+
Η φύση ήταν εξαιρετικά σημαντική για τον ψυχωσικό αυτόχειρα Βαν Γκογκ. Τον ενέπνευσε βαθιά και του απάλυνε τον πόνο στις δύσκολες εποχές της εσωτερικής του αστάθειας καθώς αποθέωνε το μεγαλείο της μέσα στους καμβάδες του. Είδε τη φύση και την τέχνη ως άρρηκτα συνδεδεμένες και βρήκε την ηρεμία και την ελπίδα στον φυσικό κόσμο. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γης στο τέλος Απρίλη το πανέμορφο μουσείο της ολλανδικής πρωτεύουσας ήρθε να μας θυμίσει μέσα από το έργο του, το ταλέντο τού μετα-ιμπρεσιονιστή μάστερ που έμαθε να βλέπει και να αποτυπώνει τον κόσμο γύρω του φτιάχνοντας τη μοναδική δική του ωδή για την ύπαιθρο
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μάιος! Ο μήνας της άνοιξης και της ανθοφορίας για το Βόρειο Ημισφαίριο του πλανήτη μας. Στις εύκρατες βόρειες περιοχές η φύση οργιάζει ασυγκράτητη. Είναι η εποχή του χρόνου που ξυπνούν μέσα μας η ανεμελιά και η χαλαρότητα που φέρνει μαζί του το καλοκαίρι που έρχεται. Δεν είναι τυχαίο πως ο πολύτιμος λίθος που εκφράζει τον τελευταίο μήνα της άνοιξης είναι το σμαράγδι, το εμβληματικό πετράδι του έρωτα και της επιτυχίας.

Η φύση έχει για τα καλά ξυπνήσει και ντύνει τον μουντό κόσμο μας με υπέροχα χρώματα βάζοντας τις πινελιές της άκρατης ανθοφορίας σε κάθε γωνιά. Απλώνει τα ολόχρωμα χαλιά με κάθε λογής λουλούδια σε όλη την ύπαιθρο και γεμίζει τις νύχτες μας με αρώματα και πολύτιμες καθάριες αντανακλάσεις στον ουρανό.

Οι γλιτσίνες σκαρφαλώνουν και τυλίγουν ολόκληρα αρχιτεκτονήματα που τα μετατρέπουν σε στέρεες βάσεις για να απλώσουν την πανδαισία της μπλε απόχρωσης. Οι μοβ και ροζ πασχαλιές φουντώνουν στα παρτέρια και τυλίγουν κάθε περαστικό με το μεθυστικό άρωμά τους. Οι τριανταφυλλιές μεστώνουν τα μπουμπούκια τους και διακριτικά αρωματίζουν το ελαφρό αεράκι ολόγυρα.

Ολα τα δέντρα έχουν φορέσει πια την ολοπράσινη φορεσιά και τα πρώτα φρούτα ωριμάζουν στα κλαδιά τους που πετάγονται στα ύψη για να συναντήσουν το υπέροχο μπλε του ουρανού.

Πανδαισία χρωμάτων στους κήπους που ξεχειλίζουν καθώς φυτά και λουλούδια βρίσκονται σε δημιουργικό παροξυσμό με αποχρώσεις και μεγέθη που καλύπτουν κάθε κενό χώρο. Εντονες πινελιές σε κάθε απόχρωση στις αυλές, στα πάρκα, στους κήπους, στα μπαλκόνια, στους εξώστες, σε μεγάλες και μικρές γλάστρες. Πετάγονται στην οπτική μας από κάθε γωνιά της πόλης και της υπαίθρου εκτοξεύοντας την αισθητική μας σε υπερθετικό βαθμό.

Τα πουλιά στα ψηλά γιορτάζουν, κελαηδούν σε κάθε γωνιά και ο κόσμος μας προσπαθεί να συνέλθει από τις συνέπειες του εγκλεισμού λόγω της πανδημίας και των δεινών που έφερε ο Covid-19.

Αλήθεια, έχουμε σκεφτεί ποτέ το πόσο θεραπευτική μπορεί να είναι για την ψυχική μας υγεία η επαφή και η απόλαυση της φύσης; Πόσα πολύτιμα μας προσφέρει μια μικρή εκδρομή, ένας μοναχικός περίπατος ή μια βόλτα με αγαπημένους;

Ο κόσμος πλέον καθημερινά περιδιαβαίνει και άπληστα απολαμβάνει περιπάτους, αξιοθέατα, χαρές και ελευθερίες που σου παρέχει η ζωή χωρίς τους ψυχαναγκασμούς των γραπτών μηνυμάτων μετακίνησης. Λίγο πριν έρθει το καυτό και ράθυμο καλοκαίρι, το πολύχρωμο πλήθος απολαμβάνει κάθε ηλιαχτίδα που την αποζητά σε κάθε γωνιά στις μεγαλουπόλεις και στους μακρινούς περιπάτους στην εξοχή.

Πολύτιμο αγαθό η επαφή μας με τη φύση, ειδικά στις όμορφες συνθήκες που δημιουργούνται τον Μάη των λουλουδιών και της χαράς, μα ακόμα πολυτιμότερη η θεραπευτική δημιουργική επαφή με την τέχνη και τη δημιουργία. Πόσω δε μάλλον όταν το ένα συναντά το άλλο.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γης στο τέλος Απρίλη, την ημέρα που γιορτάζουμε την ομορφιά της φύσης, το υπέροχο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ, που στέκει θαρρείς σαν πολύτιμο πετράδι στο κέντρο της Μεγάλης Πλατείας των Μουσείων, στην ολλανδική πρωτεύουσα, θέλησε να μας θυμίσει μέσα από το έργο τού μετα-ιμπρεσιονιστή μάστερ το ταλέντο του στο να αποτυπώνει όλα τα θαυμαστά έργα του κόσμου, όπως τα αποτύπωσε στους πολύτιμους καμβάδες του.

Η φύση ήταν εξαιρετικά σημαντική για τον Βαν Γκογκ. Τον ενέπνευσε βαθιά και τον παρηγόρησε. Τα μάτια του ανίχνευαν τις λεπτομέρειες στο περιβάλλον. Εμαθε να βλέπει τον κόσμο γύρω του σε «κοντινή απόσταση», εν μέρει εμπνευσμένος και από τα ιαπωνικά έντυπα που θαύμαζε.

Κάθε μέρα, φαινομενικά ασήμαντες λεπτομέρειες αποτελούσαν συχνά το αντικείμενο αυτών των τρομερών εμπνεύσεων που τις αποτύπωνε σχεδόν τρισδιάστατα με μια αριστουργηματική αίσθηση κίνησης στο έργο του. Οι παχιές πινελιές με τους υπέροχους συνδυασμούς χρωμάτων παγίδευαν θαρρείς τα θαύματα της φύσης και ζωντάνευαν τα στοιχεία τους σε κάθε μοναδικό πίνακά του.

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ είδε τη φύση και την τέχνη ως άρρηκτα συνδεδεμένες. Πουθενά δεν βρήκε τόσο έμπνευση, γαλήνη και παρηγοριά όσο στην επαφή μαζί τους και βρήκε την ηρεμία και την ελπίδα στον φυσικό κόσμο.

Ο ψυχωσικός αυτόχειρας Βαν Γκογκ εμπνεύστηκε μέχρι τα βάθη της ψυχής του και οι δύο μεγάλες αγάπες του απάλυναν τον πόνο στις δύσκολες εποχές της εσωτερικής του αστάθειας καθώς έβρισκε τη δύναμη να δημιουργεί αποθεώνοντας το μεγαλείο του κόσμου μέσα στους καμβάδες του.

«…Αν δεν ένιωθα αγάπη για τη φύση και τη δουλειά μου, τότε θα ήμουν δυστυχισμένος», έγραφε στον μικρότερο και αγαπημένο του αδελφό Τεό από τη Χάγη, στις 26 Ιουλίου 1882, σε ένα από τα πολλά γράμματα που του έστελνε σχεδόν καθημερινά. Ενώ στις 10 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου σε ακόμα μία επιστολή του αναφέρει: «Μερικές φορές θέλω πολύ να ζωγραφίζω τοπία, όπως θα ήθελε κάποιος με μια βόλτα να αναζωογονήσει τον εαυτό του, και επίσης σε όλη τη φύση, για παράδειγμα στα δέντρα, βλέπω την έκφραση και την ψυχή των πραγμάτων, όπως υπάρχουν».

Ο Βίνσεντ πίστευε ότι ένας καλλιτέχνης έπρεπε να γνωρίζει και να κατανοεί πραγματικά τη φύση. Ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχει αυτό ένας καλλιτέχνης ήταν να ζήσει και να εργαστεί στο κέντρο της παρθένας φύσης, στο ύπαιθρο.

Ο Βίνσεντ μετακόμισε στο Παρίσι τον Φεβρουάριο του 1886, αλλά μετά από δύο χρόνια σκληρής δουλειάς κουράστηκε από τη ζωή στην πόλη. Πήγε να ζήσει στη μικρή πόλη Αρλ στα νότια της Γαλλίας, αναζητώντας το φως που εγκλώβισε στο έργο του αλλά και την αγαλλίαση για την ψυχή του.

Ακόμα και στο νοσοκομείο, τα μάτια της καρδιάς του ήταν στραμμένα στην εξοχή. Μετά την κατάρρευσή του στην Αρλ, ο Βίνσεντ νοσηλεύτηκε σε ψυχιατρικό νοσοκομείο του Saint-Rémy. Μπόρεσε και μάζεψε τα κομμάτια του και παρέμεινε σταθερά επικεντρωμένος στο πολύτιμο έργο του και αμέσως του επιτράπηκε να ζωγραφίσει στον κήπο δημιουργώντας περίπου 150 πίνακες, τους περισσότερους από μνήμης, αποτυπώνοντας τοπία και αναμνήσεις από το Μπραμπάντ, τον τόπο όπου γεννήθηκε.

Πάντα σκεφτόταν την επιστροφή στο σπίτι του. Τελικά επέστρεψε στα βόρεια, τον Μάιο του 1890, αλλά ποτέ δεν είδε ξανά την ολλανδική ύπαιθρο καθώς ο προορισμός του ήταν το Auvers-sur-Oise, όχι μακριά από το Παρίσι.

Βρίσκει ειρήνη και παρηγοριά στους αγρούς της περιοχής και ζωγραφίζει τοπία παραγωγικά τους τελευταίους μήνες της ζωής του: ήταν μια ωδή στην ύπαιθρο, στην οποία πρόσθεσε μια βαθύτερη συναισθηματική απεικόνιση.

Ο υπέροχος Βίνσεντ βγήκε για τελευταία φορά και περπάτησε στα χωράφια με το σιτάρι, που κυμάτιζε στο θρόισμα του ανέμου, στις 27 Ιουλίου 1890. Εκεί, αυτοπυροβολήθηκε στο στήθος. Πέθανε δυστυχώς δύο ημέρες αργότερα.

Η φύση δημιουργεί εκστατικά την πανέμορφη ουτοπία που θέλουμε να απολαμβάνουμε και πάντα με τη μεγαλοπρέπειά της μας καλεί να ταυτιστούμε μαζί της ώστε να ξεπεράσουμε τους φόβους μας και τη δυστυχία. Τη δυστυχία που ο μοναδικός Βίνσεντ ξόρκιζε καθημερινά μέσα από τους πίνακές του εκεί, στα σταροχώραφα και τους υπέροχους ουρανούς όπου ο νους του πετούσε ελεύθερα.

📌 «Vincent and Nature» θεματική έκθεση στο Μουσείο Βαν Γκογκ, Αμστερνταμ, https://www.vangoghmuseum.nl/en/art-and-stories/stories/vincent-and-nature

📌 Μένουμε ασφαλείς! Ξεναγούμαστε και απολαμβάνουμε διαδικτυακά συλλογές, εκθέσεις και εκδηλώσεις.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο μελαγχολικός Βίνσεντ μάς γεμίζει ελπίδες
Αφιέρωμα του μουσείου Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ με θέμα τους πέντε σταθμούς στη ζωή του που τον ενέπνευσαν για να διατηρήσει την πίστη του και να συνεχίσει να δημιουργεί.
Ο μελαγχολικός Βίνσεντ μάς γεμίζει ελπίδες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τρομακτική ομορφιά ζωής και θανάτου
Μια έκθεση που περιλαμβάνει περίπου 70 δραματικές ζωγραφιές και σχέδια του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη Hyman Bloom παρουσιάζεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης.
Η τρομακτική ομορφιά ζωής και θανάτου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ
Με 200 έργα, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Stedelijk της ολλανδικής πρωτεύουσας παρουσιάζει τη συνεχή έμπνευσή της για πάνω από εβδομήντα χρόνια προσφοράς της φεμινίστριας Αυστριακής καλλιτέχνδας στον εικαστικό...
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας