• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 24.4°C
    2 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.2°C / 26.1°C
    4 BF
    31%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 18.3°C / 26.0°C
    2 BF
    31%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    3 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    52%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.6°C
    3 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    4 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.1°C / 26.0°C
    2 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.4°C / 24.0°C
    3 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    4 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 23.0°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 22.0°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 26.0°C
    2 BF
    29%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 17.2°C / 23.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    4 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 23.0°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.0°C
    3 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.6°C
    2 BF
    45%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    4 BF
    24%
Η πολυπόθητη ανάκαμψη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πολυπόθητη ανάκαμψη

  • A-
  • A+
Η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού δεν μπαλώνεται μόνο με την οικονομική ανάκαμψη – μαζί μ’ αυτήν, όταν λήξει μια μεγάλη καταστροφή, μπορεί να έλθουν και κοινωνικές ταραχές.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Αυτούς τους καιρούς, τους χαλεπούς, η λέξη που είναι ζάχαρη στο στόμα όλων, και μουσική στ’ αυτιά τους, είναι ασφαλώς η «ανάκαμψη». Της οικονομίας, εννοείται. Διότι, εάν την έχεις σκαπουλάρει από την πανδημία, εσύ και η οικογένειά σου, εάν δεν έχεις θρηνήσει κανέναν οικείο σου, εάν κανείς δικός σου δεν είναι σε κάποια ΜΕΘ, ή σε διάδρομο περιμένοντας να αδειάσει κρεβάτι στην εντατική, τότε λοιπόν, εάν η υγεία σου δεν διακυβεύεται, τι μένει;

Η τσέπη σου μένει, η πραγματική οικονομία των ανθρώπων, και όχι των αριθμών και των στατιστικών, που είναι κι αυτή διασωληνωμένη. Εδώ που τα λέμε, ακόμα κι αν ο κορονοϊός σού έχει χτυπήσει την πόρτα, και πάλι ανησυχείς για την οικονομία, για τη δουλειά σου ή για το μαγαζί σου ενόψει του επερχόμενου λουκέτου, που μόνο μια πραγματική ανάκαμψη μπορεί να αποτρέψει.

Η ανάκαμψη λοιπόν είναι, κατά κάποιον τρόπο, η αποσωλήνωση της οικονομίας, η ανάταξή της. Οπωσδήποτε είναι το ζητούμενο σε ολόκληρο τον κόσμο, ειδικά τώρα, το δεύτερο καλοκαίρι μετά την έκρηξη της πανδημίας, που ο τουρισμός, η εστίαση και το λιανεμπόριο έχουν αρχίσει να κινούνται, που όλο και περισσότεροι εμβολιάζονται, τώρα που όλοι μας, από τους εργαζόμενους και τους εργοδότες μέχρι τα κράτη, κάνουν ταμείο: Πόσο άσχημα βάλτωσε η οικονομία; Πόσο μέσα μπήκαμε, πώς θα βγούμε από το τούνελ, και πότε, τελοσπάντων, θα έρθει η πολυπόθητη ανάκαμψη; Και μια που το ’φερε η κουβέντα, τι συνέβη από οικονομικής άποψης μετά τις μεγάλες ανθρωπιστικές καταστροφές, μετά τις πανδημίες στην Ιστορία;

Ας αρχίσουμε από τα ετυμολογικά: η αρχαία λέξη «ανάκαμψις» σημαίνει, πρώτον, στην ορολογία της γυμναστικής, την επαναφορά ή την επάνοδο του σώματος στην κανονική προ της κάμψεως στάση, λέει το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Η δεύτερη, και μεταφορική, σημασία που μας ενδιαφέρει, είναι η επάνοδος σε ομαλή πορεία έπειτα από περίοδο κρίσεως, είτε πρόκειται για την υγεία ενός ασθενούς ή για την οικονομία.

Η λέξη προέρχεται από το ρήμα «ανακάμπτω» που σημαίνει «τεντώνομαι πίσω» (ενώ ήμουν σκυμμένος μπροστά) και «επιστρέφω». Επίσης, «ανακάμπτω» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει και «μετατρέπω, αντιστρέφω», όπως χρησιμοποιεί το ρήμα ο Αριστοτέλης στην Λογική.

Σκαλίζοντας λίγο τις ιστορικές σελίδες, βλέπουμε πως κάποιας μορφής ανάκαμψη ακολούθησε τις μεγάλες πανδημίες με τις εκατόμβες των νεκρών. Για παράδειγμα, κάποιοι οικονομολόγοι έχουν κάνει τη μακάβρια διαπίστωση πως οι επιδημίες του Μαύρου Θανάτου, δηλαδή της πανώλους, στην ευρωπαϊκή ήπειρο, αφενός έκαναν τους επιζήσαντες τεχνίτες και εργάτες πιο σπάνιους και περιζήτητους, βάζοντας τις βάσεις για την ίδρυση των πρώτων δυνατών συντεχνιών που άλλαξαν τον μέχρι τότε ισχύοντα φεουδαρχικό κοινωνικό χάρτη, και αφετέρου έδωσαν εναύσματα στους πιο ανήσυχους από τους Ευρωπαίους να ξανοιχτούν με τα πλοία τους ψάχνοντας για νέους τόπους, νέα λιμάνια, νέες αγορές, νέες πηγές πρώτων υλών, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, με αποτέλεσμα την ανάκαμψη της οικονομίας.

Οπωσδήποτε κάποιοι από αυτούς τους πρωτοπόρους θεώρησαν ότι ήταν πιο ασφαλές να κάνουν πανιά για τον άγνωστο Νέο Κόσμο, παρά να μείνουν και να πεθάνουν από την πανούκλα στον γνωστό και μολυσμένο... Παλαιό.

Επίσης, η επιδημία της χολέρας που σάρωσε τη Γαλλία στις αρχές της δεκαετίας του 1830, όταν το 3% των κατοίκων του Παρισιού βρήκαν τον θάνατο μέσα σε ένα μήνα, ακολουθήθηκε από μια έντονη ανάκαμψη της οικονομίας, ωθώντας τη Γαλλία στον δρόμο που είχε ανοίξει πρώτη η Βρετανία με τη Βιομηχανική Επανάσταση.

Κι ακόμα πιο πρόσφατα, την πανδημία της Ισπανικής Γρίπης στις αρχές του εικοστού αιώνα, που σκότωσε περισσότερους ανθρώπους απ’ τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, διαδέχθηκε μια οικονομική έκρηξη. Νέες επιχειρήσεις άνοιξαν για να καλύψουν τα τεράστια κενά που άνοιξε η γρίπη στο κοινωνικό σώμα, προσλαμβάνοντας εργαζόμενους, οι οποίοι διαπραγματεύτηκαν την εργατική τους δύναμη με καλύτερους όρους από τους προπανδημικούς.

Σήμερα, όπως έγραψε πρόσφατα ο «Εκόνομιστ», πολλοί αναλυτές προβλέπουν ότι η αμερικανική οικονομία θα έχει ένα ρυθμό ανάπτυξης ύψους 7% για φέτος, περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες ταχύτερα από την προ πανδημίας τάση του 2%. Αλλωστε, πρόσφατα το Κογκρέσο ενέκρινε ένα τεράστιο πακέτο στήριξης της αμερικανικής οικονομίας, που εισηγήθηκε ο πρόεδρος Μπάιντεν, ύψους 1,9 τρισ. δολαρίων.

Ομως μια πανδημία είναι ένα σοκ για την κοινωνία, και δεν μιλάω μόνο για τα τρία εκατομμύρια (μέχρι στιγμής) θύματα του Covid παγκοσμίως – οι κοινωνικές σχέσεις και τα συστήματα αξιών υφίστανται δεινή δοκιμασία.

Η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού δεν μπαλώνεται μόνο με την οικονομική ανάκαμψη – μαζί μ’ αυτήν, όταν λήξει μια μεγάλη καταστροφή, μπορεί να έλθουν και κοινωνικές ταραχές, ειδικά όταν οι οικονομικά ισχυροί προσπαθήσουν την επόμενη μέρα να στριμώξουν ακόμα περισσότερο τον κόσμο της εργασίας, οχυρωμένοι πίσω από τους νόμους και τους κανονισμούς που επιβλήθηκαν με αφορμή την πανδημία. Ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται, άλλωστε. Μπορεί όλοι να εύχονται και να ποθούν την οικονομική ανάκαμψη, αλλά οι παραγωγοί του πλούτου δύσκολα θα συναινέσουν σε ένα έγκλημα εναντίον τους, που επιχειρεί να διαπράξει το κεφάλαιο, φορώντας τη μάσκα της πανδημίας.

Να, ας πούμε, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης που θα κατανείμει στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. το δυσθεώρητο ποσό των 750 δισ. ευρώ, για να ξαναπάρει μπρος η ευρωπαϊκή οικονομία. Για να εισπράξει η Ελλάδα το ποσό που της αναλογεί, δηλαδή περίπου 72 δισ. με τη μορφή οικονομικής βοήθειας αλλά και δανείων, πρέπει να καταθέσει ως προαπαιτούμενο το σχέδιο δράσεως που θα ακολουθήσει για την αξιοποίηση αυτού του ποσού.

Η κυβέρνηση, πιστή στο δόγμα του νεοφιλελεύθερου εργασιακού Μεσαίωνα, σχεδιάζει να προσφέρει γην και ύδωρ για να πάρει τα λεφτά. Των εργαζομένων όμως το χώμα και το νερό, να διευκρινίσουμε, και όχι των κεφαλαιούχων, δεσμεύοντας τη χώρα σε μια ετεροβαρή συμφωνία με βάθος χρόνου, τους όρους της οποίας θα είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να επαναδιαπραγματευθεί η επόμενη κυβέρνηση...

Με δυο λόγια, και ποιος δεν τη θέλει την πολυπόθητη ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά με ποιους όρους, είναι η ερώτηση. Ποιοι θα είναι αυτοί που θα ωφεληθούν; Cui bono, που έλεγαν κι οι Λατίνοι, ποιο θα είναι το κοινωνικό σώμα που θα ανακάμψει, που θα επανέλθει στην προ της κάμψεως στάση: το σώμα των εργαζομένων ή το σώμα εκείνων που θησαυρίζουν από τον κόπο τους;

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πόλη χωρίς πολίτες
Οι έννοιες της πόλης, του πολίτη με το πολιτικό δικαίωμα του συνέρχεσθαι, της αμφισβήτησης και πολύ περισσότερο της ομαδικής αντίδρασης εμπίπτουν στην απόφαση του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η πόλη χωρίς πολίτες
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Οταν η Πολιτεία αναζητεί σύγχρονες λύσεις για προβλήματα που ξαφνικά προκύπτουν, πρέπει να παίρνει υπόψη της και τις τρεις αυτές ηλικιακές κατηγορίες.
Της Αλλοπάρ*
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πολιτισμική ένδεια των ημερών μας
Επίορκοι πολιτικοί θυσιάζουν στον βωμό του εφήμερου κέρδους ανεπανάληπτα τοπία που προστάτεψαν και ύμνησαν τόσες και τόσες γενιές πριν από εμάς.
Η πολιτισμική ένδεια των ημερών μας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το σήμερα και το αύριο
Μακάρι αυτός ο αναγκαστικός εγκλεισμός να μας βοηθήσει να γίνουμε καλύτεροι, όχι μόνο με μια αυστηρή αυτοκριτική αλλά και με μια απόφαση ζωής.
Το σήμερα και το αύριο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας