• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.4°C / 28.9°C
    1 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 26.7°C
    1 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.4°C / 24.0°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.6°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.6°C / 24.0°C
    0 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 28.3°C
    1 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 26.0°C
    2 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.0°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 22.8°C
    1 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 25.6°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 25.0°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.4°C / 27.0°C
    2 BF
    41%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.0°C
    1 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 25.6°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    73%
Εξερευνώντας τον πολιτισμό και τη λαογραφία της Ανατολικής Αφρικής

Michael Armitage, «The Paradise Edict», 2019.

© White Cube (Theo Christelis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εξερευνώντας τον πολιτισμό και τη λαογραφία της Ανατολικής Αφρικής

  • A-
  • A+
Η αίσθηση της απελευθέρωσης παρασύρει τους Λονδρέζους στη μετά Covid-19 εποχή που τυλίγει την πολυφυλετική πρωτεύουσα της Γηραιάς Αλβιώνας και μια από τις μεγαλύτερες πολυπολιτισμικές κοινότητες παγκοσμίως. Τα μουσεία και οι πινακοθήκες ανοίγουν επιτέλους για να ξεδιψάσουν τους τόσο καιρό έγκλειστους θεατές και οι μεγάλες γκαλερί του Burlington House φιλοξενούν 15 μεγάλης κλίμακας έργα τού Michael Armitage, που αποτελεί μια νέα συναρπαστική δύναμη στη ζωγραφική που εξερευνά την πολιτική, την ιστορία, τις κοινωνικές αναταραχές και τη σεξουαλικότητα. Παράλληλα ο ίδιος ο καλλιτέχνης επιλέγει και εκθέτει σε συνομιλία 31 έργα από έξι σύγχρονους καλλιτέχνες από τα ανατολικά της Μαύρης Ηπείρου που διερευνούν θέματα που αφορούν την κοινωνία.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η ζωή στο Λονδίνο σιγά σιγά, σταδιακά και με σχέδιο δείχνει πως μπαίνει σε μια νέα εποχή. Γίνονται πολύ προσεκτικά βήματα στη μετά Covid-19 πραγματικότητα με ένα ιατρικό σύστημα υγείας να επενδύει στον εμβολιασμό του ενήλικου πληθυσμού με γοργά βήματα και με φειδωλή ανά μεγάλα χρονικά διαστήματα την άρση κάποιων περιοριστικών μέτρων και απαγορεύσεων.

Ηδη η πολυμορφική και τεράστια βρετανική πρωτεύουσα κινείται και αναπνέει σε ρυθμούς απελευθέρωσης. Τα σχολεία μετά και τις εαρινές διακοπές λειτουργούν με πλήρη ωράριο και -πραγματικά πρωτοφανές- οι αθλητικές δραστηριότητες γίνονται κάτω από έναν καυτό ήλιο, καθάριο ουρανό και υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες. Ο καιρός δείχνει να το γιορτάζει και να αποζημιώνει τους κατοίκους για τον εγκλεισμό τους.

Τα καταστήματα και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα υποδέχτηκαν πλήθη επισκεπτών, πάντα με περιοριστικά μέτρα, με χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων και ακόμα διακρίνεις τις ουρές της αναμονής.

Οι ιστότοποι παραγγελιών και οι μεταφορικές το προηγούμενο διάστημα είχαν πραγματικά «αναστενάξει» κάτω από το βάρος και τον όγκο των δεμάτων.

Αυτό που όμως έδωσε πνοή και την αίσθηση της απελευθέρωσης στους Λονδρέζους είναι το άνοιγμα της εστίασης -μόνο σε εξωτερικούς χώρους προς το παρόν- για το κοινό, που μέχρι τώρα είχε συνηθίσει και προσαρμοστεί στην ιδέα του αποκλειστικού τέικ αγουέι και ντελίβερι.

Ολοι πλέον μπορούν να εξασκήσουν το «εθνικό σπορ», να σταθούν με ένα ποτήρι ή μπουκάλι μπίρας στο χέρι γεμίζοντας τους χώρους μπροστά από τις παμπ και τα εστιατόρια.

Μέχρι που θα αρχίσει να πέφτει το σκοτάδι και αρχίζει να φυσά εκείνος ο παγωμένος αέρας που φέρνει το πούσι του Ωκεανού πάνω από το μεγάλο νησί, ερημώνει τους δρόμους, βάζει τους περισσότερους βιαστικά στα μέσα μεταφοράς για την επιστροφή στο σπίτι και τώρα πλέον βγάζει τα πολύχρωμα φλισάκια στις εισόδους των εστιατορίων για να τυλιχτούν και σκεπαστούν οι γενναίοι εναπομείναντες.

Το πολύπαθο λόγω της πανδημίας Λονδίνο αρχίζει να αποκτά τους καθημερινούς ρυθμούς του. Σταμάτησε βέβαια να είναι εκείνη η πολύβουη αγχωτική πόλη με τα πλήθη τουριστών να κατακλύζουν το κέντρο του και τις μάζες των εργαζόμενων πρωί και απόγευμα να «επιβιβάζονται και αποβιβάζονται» συντεταγμένα στο Σίτι, την καρδιά της οικονομίας, στα γραφεία των τραπεζών και των οικονομικών κολοσσών καθώς η τηλεργασία επιβάλλεται ακόμη μέχρι και τον Ιούνιο.

Είναι εμφανές και αξιοθαύμαστο το γεγονός πως αυτή η χαοτικά όμορφη και απλωμένη στις όχθες του Τάμεση πόλη καταφέρνει να σε κερδίσει με την αβίαστη πολυπολιτισμικότητα που εκπέμπει.

Η κοινωνία μπορεί να ενσωματώνει αρμονικά τις κοινότητες των μεταναστών και τα τελευταία χρόνια, -ίσως με ελάχιστες εξαιρέσεις- να υπάρχει η μεγαλύτερη «φυλετική ανοχή» στη χώρα.

Βρετανοί και ξένης καταγωγής κάτοικοι πιστεύουν πλέον στη διαφορετικότητα της κουλτούρας, αλλά και στην αρμονική συνύπαρξη, στην κοινή ζωή και καθημερινότητα με προβλήματα που είναι ίδια για όλους.

Ινδοί, Πακιστανοί, Μουσουλμάνοι, Αφρικανοί, Βαλκάνιοι, Γάλλοι, Ισπανοί, Βραζιλιάνοι, όλες οι φυλές του κόσμου συναντιούνται σε μια πόλη-χωνευτήρι, στην οποία μιλούν αγγλικά αλλά κρατούν τις αξίες και παραδόσεις της κουλτούρας τους, προσδίδοντας κάτι μαγικό στην ιδιοσυγκρασία και ταυτότητα της βρετανικής κοινωνίας.

Ας μην ξεχνάμε πως ένα μεγάλο ποσοστό των νέων με διαφορετική καταγωγή, που σχεδόν αγγίζει το 60%, έχουν γεννηθεί στη Βρετανία κι η μόνη χώρα που γνωρίζουν ως πατρίδα τους είναι το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η πολυφυλετική πρωτεύουσα της Γηραιάς Αλβιώνας και μία από τις μεγαλύτερες πολυπολιτισμικές κοινότητες παγκοσμίως, λοιπόν, περιμένει το επόμενο βήμα της άρσης των περιορισμών και αυτό θα γίνει στις 17 Μαΐου που ξεκινούν τα ταξίδια των Βρετανών στο εξωτερικό, αλλά επίσης το σημαντικότερο, ανοίγουν τα μουσεία και οι χώροι πολιτισμού.

Η Βασιλική Ακαδημία Tεχνών (Royal Academy of Arts) στο Πικαντίλι του Λονδίνου ήδη είναι πανέτοιμη να υποδεχτεί το κοινό στις μεγάλες γκαλερί της. Το Burlington House στο εύπορο Μέιφερ ανοίγει με υπέροχες εκθέσεις για να ξεδιψάσει τους τόσο καιρό έγκλειστους θεατές.

Ο Michael Armitage (1984) είναι μια νέα συναρπαστική δύναμη στη ζωγραφική και η Ακαδημία Τεχνών του δίνει την ευκαιρία να ξεδιπλώσει το ταλέντο του στο πλατύ κοινό. Είναι γεννημένος στην Κένυα και εργάζεται μεταξύ Ναϊρόμπι και Λονδίνου.

Οι πολύχρωμοι, ονειρικοί πίνακές του είναι γεμάτοι προκλητικές προοπτικές που παίζουν με οπτικές αφηγήσεις και προκαλούν πολιτιστικές παραδοχές, εξερευνώντας την πολιτική, την ιστορία, τις κοινωνικές αναταραχές και τη σεξουαλικότητα.

Η έκθεση με τίτλο «Michael Armitage: Paradise Edict» έρχεται ελπιδοφόρα να δώσει μια νέα ώθηση στην πολυπολιτισμική ταυτότητα αυτής της πόλης.

Αυτήν την άνοιξη λοιπόν, -μόλις λίγο περισσότερο από 10 χρόνια από τότε που ο Armitage αποφοίτησε από τα Σχολεία της Royal Academy– συγκεντρώθηκαν και εκτίθενται 15 από τους μεγάλους πίνακες του τους οποίους δημιούργησε τα τελευταία έξι χρόνια, εξερευνώντας τοπία, την πολιτική και την κοινωνία της Ανατολικής Αφρικής από την οποία προέρχεται.

Τα έργα είναι φτιαγμένα σε καμβάδες με υφάσματα από lubugo, -ένα πολιτιστικά σημαντικό υλικό από φλοιό δέντρων του δέντρου Mutuba ή Natal (είδος αγριοσυκιάς) που κατασκευάζουν οι κάτοικοι του Βασιλείου Baganda στην Ουγκάντα.

Το Lubugo, το οποίο μπορεί να μεταφραστεί ως «ύφασμα κηδείας», είναι ένα υλικό που χρησιμοποιείται για τελετουργικούς σκοπούς. Πολλά από τα έργα του Armitage είναι μεγάλης κλίμακας, τα οποία βασίζονται σε θέματα με σύγχρονες ανθρώπινες εκδηλώσεις, συνδυάζοντάς τα με δυτικά μοτίβα ζωγραφικής.

Οι πίνακες του Armitage αντανακλούν τις εμπειρίες του στην Κένυα και τα τρέχοντα γεγονότα της καθημερινής ζωής, ενώ βασίζεται στη σύγχρονη τέχνη της Ανατολικής Αφρικής που όμως τη συνδυάζει αρμονικά με την ευρωπαϊκή ιστορία τέχνης.

Συγκεντρώνει την προσήλωσή του στις καλλιτεχνικές αφρικανικές παραδόσεις, κοιτάζοντας το έργο των Jak Katarikawe (1938-2018), Meek Gichugu (1968) και Chelenge van Rampelberg (1949) καθώς συγχρόνως εστιάζει στους αγαπημένους του Τιτσιάνο (1490-1576), Φρανθίσκο Γκόγια (1746-1828) και Πολ Γκογκέν (1848-1903).

Σε αυτούς τους πλούσιους και πολυστρωματικούς αφηγηματικούς πίνακες, ο Armitage αμφισβητεί τους κοινωνικούς κανόνες, τη θρησκευτική ιδεολογία, την πολιτική και τα πολιτιστικά κλισέ. Απεικονίζει τοπία, αλληγορικές μορφές και πίνακες εμπνευσμένους από τις γενικές εκλογές του 2017 στην Κένυα.

Παράλληλα με τις δημιουργίες του ο Armitage επιλέγει και εκθέτει σε συνομιλία 31 έργα από έξι σύγχρονους καλλιτέχνες της Ανατολικής Αφρικής όπως οι: Meek Gichugu, Jak Katarikawe, Theresa Musoke (1944), Asaph Ng’ethe Macua (1930), Elimo Njau (1932) και Sane Wadu (1954).

Τα έργα τους διερευνούν θέματα που αφορούν την κοινωνία, την πολιτική, τη σεξουαλικότητα και τη θρησκεία, τα οποία αντικατοπτρίζονται επίσης στους πίνακες του Armitage.

Στο πλαίσιο αυτής της έκθεσης, ο Armitage θα επιμεληθεί επίσης μια παρέμβαση στην έκθεση γλυπτικής της Royal Academy, «Richard Deacon RA Selects».

Εχει επιλέξει έργα τριών σύγχρονων καλλιτεχνών της Κένυας, των Magdalene Odundo (1950), Chelenge van Rampelberg (1961) και Wangechi Mutu (1972) που διασκορπισμένα θα ανοίξουν συνομιλίες με τα γλυπτά που προέρχονται από τη συλλογή της Ακαδημίας Τεχνών.

Αφρική, η πολύπαθη ήπειρος, με την αποικιοκρατία να έχει βάλει το ανεξίτηλο στίγμα που δημιούργησε τον χαρακτήρα της σύγχρονης αφρικανικής τέχνης.

Οι κάτοικοι της Μαύρης Ηπείρου χρησιμοποίησαν τη μουσική, τον χορό, την πνευματικότητα και άλλες καλλιτεχνικές διεργασίες για να ανακτήσουν τον εαυτό τους ως ενεργοί δημιουργοί και αυτόχθονες διανοούμενοι, ώστε να αφαιρέσουν τον παραγκωνισμό και την περιθωριοποίηση, αλλά πρώτιστα να διεκδικήσουν την αναδιαμόρφωση του πεπρωμένου τους.

Ο Armitage και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες της Ανατολικής Αφρικής καταφέρνουν να φέρουν την άνοιξη στην καρδιά της πολυπολιτισμικής βρετανικής πρωτεύουσας αναζωπυρώνοντας τις προσπάθειες ανακάλυψης και επανεκτίμησης των παραδοσιακών πολιτισμών.

Ο αέρας αναγέννησης και ελευθερίας που αποπνέουν οι δημιουργίες αρχίζει να φυσά ορμητικά στις αίθουσες τις Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών ανοίγοντας όλες τις ερμητικά κλειστές πόρτες για να υποδεχτεί το διψασμένο για τέχνη κοινό.

📍«Michael Armitage - Paradise Edict», Βασιλική Ακαδημία Tεχνών (Royal Academy of Arts), Πικαντίλι, Λονδίνο

📍Μένουμε ασφαλείς! Ξεναγούμαστε διαδικτυακά.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Εργα τέχνης με ζωντανά «βαμμένα» μικρόβια στο Αγαρ
Στα ψυχρά εργαστήρια οι καλλιτέχνες άγαρ δημιουργούν τις εικόνες που οραματίζονται, τοποθετώντας προσεκτικά μικρόβια, αφήνοντάς τα να «μεγαλώσουν», να δημιουργήσουν αποικίες και να εξελιχθούν.
Εργα τέχνης με ζωντανά «βαμμένα» μικρόβια στο Αγαρ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενας ανεμοστρόβιλος συναισθημάτων
Μια μεγάλη έκθεση φέρνει στο κοινό 25 έργα της εκκεντρικής Βρετανίδας Τρέισι Εμιν στη Βασιλική Ακαδημία Tεχνών (Royal Academy of Arts) του Λονδίνου.
Ενας ανεμοστρόβιλος συναισθημάτων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Χρονογραφήματα οικιακής ζωής
Η Εθνική Πιακοθήκη του Λονδίνου παρουσιάζει μέσα από 50 πίνακες και σχέδια μία έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νικολάες Μάες.
Χρονογραφήματα οικιακής ζωής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ταραχοποιοί της τέχνης με νέες οπτικές γλώσσες
Νέα διαδικτυακή έκθεση του Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης με θέμα την πολιτική δέσμευση, τον ατρόμητο και πρωτοποριακό οπτικό πειραματισμό και τις ουτοπικές φιλοδοξίες των καλλιτεχνών στις αρχές του...
Ταραχοποιοί της τέχνης με νέες οπτικές γλώσσες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας