• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 21.1°C
    2 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 22.2°C
    4 BF
    46%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 22.0°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    0 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    52%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 13.9°C / 22.0°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.0°C
    1 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.0°C
    3 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 21.0°C
    4 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.0°C
    4 BF
    94%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 21.0°C
    2 BF
    64%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 22.0°C
    2 BF
    60%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.0°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 18.0°C
    3 BF
    68%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.0°C
    3 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 21.7°C
    2 BF
    46%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    44%
«Να αγαπάς, να τραγουδάς!»

Ο γεννημένος στα Χανιά Ακύλας Παπαδομανωλάκης δεν δίνει πολλά πολλά στοιχεία για τον εαυτό του, δεν βγαίνει φωτογραφίες. Δεν θέλει να δείχνεται παρά μόνο να γράφει. Εκεί, μέσα στα ποιήματά του, είναι η ζωή του, η ματιά του, τα βιώματα κι οι αγωνίες του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Να αγαπάς, να τραγουδάς!»

  • A-
  • A+
Δίχως ομοιοκαταληξίες, αφού οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη με ταχύτητα φωτός και πάει καιρός που η δόξα του ιαμβικού δεκαπεντα­σύλλαβου μεταμορφώθηκε σε μαρμάρινη ακινησία. Μόνο λέξεις κλειδιά του ποιητή που μ’ αυτά θα ξεκλειδώσει την ψυχή μας, με ένα ρετάλι ουρανό...
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο Ακύλας Γ. Παπαδομανωλάκης ξεκινά τη συγγραφική πορεία του το μακρινό πλέον 1992. Οι βάσεις δεδομένων φαντάζουν πια αλάνθαστες και με ακρίβεια λένε το πώς και το γιατί της γραφής.

Τα επόμενα χρόνια, νέες εκδόσεις πλουτίζουν το ποιητικό του έργο, ώς την τελευταία έκδοση της καλαίσθητης συλλογής των εκδόσεων «Βακχικόν», με τίτλο «Το κίτρινο του χρόνου».

Ο ποιητής αναθέτει στην πρόζα του να κάνει τη βρόμικη δουλειά, να σχηματίσει τις λέξεις που έχουν χαθεί πίσω από τα θειαφένια χρόνια. Το χρώμα του είναι το κίτρινο της φθοράς, της λήθης.

Οι συνειρμοί του αρδεύουν την εποχή μας, αυτήν τη μεταβατική περίοδο με το άρρωστο πρόσημο. Υπαινικτικές αναφορές στα σύμβολα και τα πρόσωπα και στις αισθητικές της νέας χιλιετίας που γυρεύει τον ρυθμό και τα χαρακτηριστικά της.

Η ανάγκη, η απουσία, ο έρωτας, η μνήμη συνιστούν τα δομικά υλικά της συλλογής του. Ο φόβος του ονείρου, η ατολμία του είδους μας που λάμπει ως αδυναμία εγγενής και αξεπέραστη, τα είδωλα που γκρεμίζονται μέσα σε μια νύχτα, για να παραχωρήσουν τη θέση τους στα καινούργια ρεύματα, συνθέτουν μερικούς από τους βασικούς τόνους, που στην περίπτωση της παλέτας του Παπαδομανωλάκη αρκούν για να σχηματίσουν το κίτρινο του χρόνου.

Λέξεις, μαρτυρίες των κύκλων που συμπληρώνουν τις διαμέτρους τους, το σοφό χέρι της εμπειρίας που δίνει στα αισθήματα την αληθινή τους θέση, μέσα στο ατομικό, αξιακό σύστημα του ποιητή. Δίχως ομοιοκαταληξίες, αφού οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη με ταχύτητα φωτός και πάει καιρός που η δόξα του ιαμβικού δεκαπεντασύλλαβου μεταμορφώθηκε σε μαρμάρινη ακινησία.

Δίχως θέσεις σαφείς και διατυπώσεις στα όρια του ποιήματος, που εκτελούν το καθήκον τους, στιγμές μετά την ανάγνωση, εκπληρώνοντας τον στόχο των υπαινιγμών που κρατά ζωντανή την ποιητική δημιουργία. Με τον δικό του τρόπο, ο Ακύλας χαρτογραφεί τα χρόνια που μας βρίσκουν εδώ, παραδομένους στις συγκυρίες, τις πιθανότητες, τις απώλειες και την απόσταση.

Πυκνώνει τα σήματα, επιστρέφει τις φωνές που τον συντροφεύουν κλειδωμένες στους λαιμούς τους, εικονογραφεί τη ζωή με τα βήματά της, προικίζει το συλλογικό με το ατομικό αποτύπωμα που υδατογραφείται στο πλαίσιο παράδοξων τόνων, χρωματικών.

Θυμάται φίλους, πράγματα, στοργικές πράξεις, όπως ένα χτύπημα στον ώμο, ανασύρει σκιές μέσα από τη λήθη. Κανείς δεν χάνεται και κανείς δεν σκορπιέται στο «Κίτρινο» του Παπαδομανωλάκη, μόνον η αίσθηση της φύσης και της αλήθειας που μπορούν την ίδια στιγμή να είναι ουρανός και θάλασσα.

Οι δικοί του θεοί ήταν λαϊκοί κι έπεσαν σε δυσμένεια εδώ και χρόνια. Ολα τα υπάρχοντά του στοιχειώνονται στο πάτωμα και το όνειρο της επόμενης νύχτας που προσμένει στο οπισθόφυλλο της συλλογής, για να ανάψει στο στερέωμα του ποιητή και το δικό μας στερέωμα, προλογίζεται από μια άγνωστη, δική του φωνή.

Η συλλογή των εκδόσεων «Βακχικόν» δίνει μια ασφαλή εικόνα της ποιητικής εργασίας του συγγραφέα. Με επιλεγμένες πρόζες του από παλαιότερες συλλογές, αποδίδει τις τιμές που αρμόζουν στο χρονικό της προσωπικής του γραφής.

Δίχως να απομακρύνεται από την ανάδειξη των εσωτερικών σχέσεων που ορίζουν τους δεσμούς των πραγμάτων, δίνει μια αίσθηση ασφαλή των πολύ τρυφερών λέξεων, αυτού του [γαλάζιου γυαλιστερού] που παραμένει κρυμμένο μέσα στον στίχο, συντηρώντας τη ζωηράδα του χρώματος, μπολιάζοντας λέξεις και σώματα με το ιριδίζον αίσθημα ενός φυσικού κόσμου που αλλάζει, γκρεμίζεται, αγαπιέται, παραφέρεται, αλλάζει ηλικία και καταστρέφεται αργά.

Το βλέμμα του ποιητή προσηλώνεται στα περασμένα με την ευαρέσκεια που χαρακτηρίζει ένα μεγάλο πάλκο τιμών και αναμνήσεων. Τα όνειρά του, υαλικά που τώρα πεθαίνουν πάνω στους λόφους των ποιητών, κάτω από τόνους ήλιου και σιωπής, θυμίζουν γίγαντες που αρκεί το παράγγελμα του ποιητή για να παίξουν με τα σύννεφα, τις καταιγίδες, την ανάμνηση.

Οι πρόζες του Ακύλα στηρίζουν την ύπαρξή τους σε ένα υλικό επικοινωνίας, όπως τιτλοφορείται η δημιουργία που σφραγίζει τα προλεγόμενα του ποιητή. Και μοιάζει πως αυτή η υπόθεση άλλον σκοπό δεν έχει παρά να αποκαλύψει τα κλειδιά του ποιητή. Με αυτά θα ξεκλειδώσει την ψυχή μας, με ένα ρετάλι ουρανό και με όσα φέρνει στο ευαίσθητο αισθητήριό του η μυρωδιά της ασφάλτου. Η εποχή μας θυμίζει κακοπαιγμένο χορικό και ο Παπαδομανωλάκης αποζητά την έξοδο κινδύνου.

Μισός φαντασία, μισός εμπειρία, συγγενής με την εποχή και το ύφος της, επιστρατεύει τη φαντασία του για να σμίξει τα ετερόκλητα μιας βιογραφίας. Ωστόσο η δική του φαντασία δεν λειτουργεί χωρίς συνείδηση αποδίδοντας ως επίλογο τον θεμελιώδη σκοπό της ποιητικής δημιουργίας.

Ο Πάμπλο Νερούδα επισημαίνει στα Ημερολόγιά του πως ο νεαρός ποιητής δεν μπορεί να γράψει αν δεν φλέγεται από το συγκλονιστικό συναίσθημα της μοναξιάς.

Ωστόσο, αν ο Χιλιανός νομπελίστας ποιητής κάνει ένα λάθος, είναι πως αυτή η μοναξιά που δίνει ζωή στο χαμοζωισμένο κορμί της δημιουργίας, υπερβαίνει τις ηλικίες και ίσως καθιστά τον Ακύλα Γ. Παπαδομανωλάκη έναν ολοκαίνουργιο ποιητή, που στηρίζει το στιλ του στο ύφος της εποχής του. Οταν όλα ησυχάζουν, ο ποιητής ουρλιάζει ξυπνώντας τη μουσική που περιμένει μέσα στον παγωμένο, παλιό κόσμο. Η ζωή των στίχων του αφορά τη λαμπρή συνέπεια εκείνης της χρόνιας νόσου που λέγεται ελπίδα και υποθάλπει κάθε επιστήμη και κάθε τραγούδι.

Στήνει τη μουβιόλα του και φτιάχνει μονταρισμένα πλάνα από τη δική του, τη δική σου, τη δική μου περιπέτεια. Το «Κίτρινο του Χρόνου» κρατά τη λάμψη του και φέγγει πίσω από την ανώνυμη σκόνη που πλανάται και μας παρασέρνει.

Δεν είναι που θα έρθουν οι φίλοι
Είναι που θα λείπουν οι σκιές τους
Κρυμμένες πίσω από τη διαφάνειά τους
Μικρό πολύ μικρό
Επιστρέφει
Ενα στοργικό χτύπημα στον ώμο
Μια απούσα από καιρό
Τρυφερή λέξη
Ο πυρετός αναζητά ένα πολύχρωμο
Παράθυρο στο Μάη
Μια σπονδή στο λαϊκό θεό της αγάπης
Ξεγλιστράει η βαριά κουβέρτα
Στο πάτωμα προλογίζοντας
Το όνειρο της επόμενης νύχτας
Μπροστά σε τόσο γαλάζιο γυαλιστερό
Φως, αλήθεια, ποιος τολμάει
Να ονειρευτεί;
Μπερδεύεται το μπλε του ουρανού
Με της θάλασσας
Σαστίζεις
Δεν ξέρεις αν πρέπει να κολυμπήσεις
Ή να πετάξεις

*Συγγραφέας, ποιητής


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Οι παρουσιάσεις είναι των ίδιων των αναγνωστών, εκείνων ακριβώς για τους οποίους γράφτηκε το βιβλίο. Είναι γραμμένες από αναγνώστες και απευθύνονται σε αναγνώστες. Και αυτό τις κάνει πιο προσωπικές, πιο προσιτές και πιο ανθρώπινες. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας στο [email protected]

ΝΗΣΙΔΕΣ
Το κορίτσι και το λιμάνι
Tο «Κορίτσι του τεκέ» θα το βάλετε στην καρδιά σας. Ηταν μια μαχήτρια της ζωής που πήγε κόντρα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής και, παρότι εκπορνεύτηκε, δεν έχασε την ψυχή της.
Το κορίτσι και το λιμάνι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εντεκα παραμυθένιες μαργαρίτες
Στο χωράφι του βιβλίου σε χρώματα κίτρινο και κεραμιδί φύονται Μαργαρίτες χλωρές καλοκαιριάτικα; Κίτρινες, ολόφρεσκες, ζωηρές; Γιατί όχι, αν...
Εντεκα παραμυθένιες μαργαρίτες
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ζούμε με τους άλλους και για τους άλλους»
Ο Διονύσης Χαριτόπουλος είναι ένας από τους πιο καθοριστικούς συγγραφείς της γενιάς του, είτε σε πάει στα βουνά όπου έζησε ο Αρης είτε σε πάει μια βόλτα στα στενοσόκακα του Πειραιά είτε… σου θυμίζει με γλαφυρό...
«Ζούμε με τους άλλους και για τους άλλους»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Χίλιες ανάσες χωρίς ανάσα
Τη Δευτέρα κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη σε όλα τα βιβλιοπωλεία το νέο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη «Χίλιες ανάσες». Η «Εφημερίδα των Συντακτών» δημοσιεύει σε αποκλειστικότητα ένα απόσπασμα από...
Χίλιες ανάσες χωρίς ανάσα
ΝΗΣΙΔΕΣ
20 χρόνια «Μικρή Αρκτος»
Η «Μικρή Αρκτος», ο πολυδιάστατος εκδοτικός οίκος, συμπληρώνει φέτος είκοσι χρόνια από την ίδρυσή της. Με ειδικές εκδόσεις βιβλίων, δισκογραφική παραγωγή, προώθηση και δημιουργία μουσικών δρώμενων αλλά και...
20 χρόνια «Μικρή Αρκτος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας