• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 19.4°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.9°C / 18.9°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 7.2°C / 17.2°C
    0 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 11.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 16.4°C
    1 BF
    67%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 16.1°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 4.4°C / 17.2°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 15.6°C
    3 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.8°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    1 BF
    40%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    2 BF
    80%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    0 BF
    67%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 16.1°C
    2 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 18.0°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.6°C / 15.0°C
    3 BF
    62%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 16.7°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    2 BF
    94%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    54%
Mια μορφή τραγική, αμφιλεγόμενη, ερωτική
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Mια μορφή τραγική, αμφιλεγόμενη, ερωτική

  • A-
  • A+
Στο βιβλίο «Μπάιρον» που κυκλοφόρησε πρόσφατα υπάρχει αυτή η σύζευξη των δύο παραπάνω προσωπικοτήτων: η μία μέσα από τα μάτια της άλλης. Ο Μπάιρον κατά τον Λαμπεντούζα. Ο Λαμπεντούζα για τον Μπάιρον
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η αγγλική πρεσβεία στην Ελλάδα έχει σε κεντρικό της σημείο έναν τεράστιο πίνακα του ίδιου. Ηταν και ακόμη έως σήμερα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Βρετανούς ποιητές και παραμένει και σήμερα δημοφιλής («Δον Ζουάν», «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», «Ο γκιαούρης», «Η πολιορκία της Κορίνθου» κ.α.).

Κάποιοι είναι ακόμη ερωτευμένοι με την περσόνα του- ακόμη και 200 χρόνια μετά τον θάνατό του. Για τους περισσότερους θεωρείται ήρωας, ένας αριστοκράτης που θα μπορούσε να σπαταλήσει τη ζωή του ανάμεσα σε ερωτικές σχέσεις, κραιπάλες, τυχοδιωκτισμό και λογοτεχνικά κείμενα.

Ωστόσο ο λόρδος Μπάιρον (George Gordon Byron, 6th Baron Byron, Lord Byron) επέλεξε (ίσως και μαζί με τα όλα τα παραπάνω) να συνδέσει το όνομά του με τα επαναστατικά κινήματα των αρχών του 19ου αιώνα σε Ιταλία και Ελλάδα, να στηρίξει τον αγώνα των Ελλήνων εναντίον της οθωμανικής αυτοκρατορίας, να μπει στο Μεσολόγγι, να ζήσει την πολιορκία και να πεθάνει, σε ηλικία μόλις 36 ετών, εκεί από υψηλό πυρετό... Με δυο λόγια, μια πλήρως μυθιστορηματική και τραγική ζωή, με την έννοια της αρχαιοελληνικής τραγικότητας!

Αλλη μία προσωπικότητα, όχι τόσο μυθιστορηματική, αλλά που έγραψε ασύλληπτα καλά κείμενα και ένα και μοναδικό μυθιστόρημα, αλλά ίσως το σπουδαιότερο ιταλικό μυθιστόρημα του 20ού αιώνα, «Ο γατόπαρδος» (μεταφέρθηκε εκπληκτικά και στον κινηματογράφο από τον Λ. Βισκόντι) είναι ο Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα. Δούκας της Πάλμα ο ίδιος και ο τελευταίος που έφερε τον τίτλο του Πρίγκιπα της Λαμπεντούζα, τη δεκαετία του 1950 ζει στο Παλέρμο μια μάλλον απομονωμένη ζωή, ταξιδεύει συχνά στη Ρώμη, όπου είναι ενταγμένος σε έναν κύκλο νέων διανοούμενων και συγγραφέων, διαβάζει πολύ και γράφει.

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό και εξαιρετικό πνεύμα και αντίστοιχα γραφή. Το 1954 κάνει μια σειρά από διαλέξεις με θέμα τη ζωή και το έργο Αγγλων και Γάλλων συγγραφέων. Σε μία από αυτές επιλέγει να παρουσιάσει τον Λόρδο Μπάιρον. Είναι ίσως η πιο επιτυχημένη του διάλεξη.

Στο βιβλίο «Μπάιρον» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Αιώρα» υπάρχει αυτή η σύζευξη των δύο παραπάνω προσωπικοτήτων: η μία μέσα από τα μάτια της άλλης. Ο Μπάιρον κατά τον Λαμπεντούζα. Ο Λαμπεντούζα για τον Μπάιρον. Δεν είναι ένα ακόμη βιβλίο για τον Μπάιρον.

Ο εξαιρετικός διανοητής και συγγραφέας σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Μπάιρον μέσω ουσιαστικής σπουδής στη ζωή του αλλά και χιούμορ και εκφραστική δεινότητα: «ζωντανεύει την ταραχώδη εποχή που έζησε, ξεδιπλώνει χωρίς φόβο και πάθος όλα τα στοιχεία που έχει συλλέξει στη δική του έρευνα και μας καλεί να τον ξαναγνωρίσουμε, μέσα από ένα λιτό αλλά εμβριθές κι ελκυστικό κείμενο, με ιδιαίτερη σημασία για εμάς, που έχουμε φυλάξει μια θέση στην Ιστορία μας για τον Μπάιρον» λένε οι εκδότες. Και πολύ σωστά τα λένε! Καλή ανάγνωση!

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Οδύσ(σ)εια των λέξεων
Κυκλοφόρησε το βιβλίο του Ν. Μαθιουδάκη που αποτελεί μία μελέτη πάνω στο λεξιλόγιο που χρησιμοποίησε ο Καζαντζάκης στην «Οδύσεια».
Η Οδύσ(σ)εια των λέξεων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ολοι θέλαμε να χορεύουμε
Το βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα Αλμπέρτο Γκαρλίνι «Ολοι θέλουν να χορεύουν» ανασύρει από τη μνήμη μας εκείνη την περίεργη και μεταβατική δεκαετία του ’80.
Ολοι θέλαμε να χορεύουμε
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι είναι και τι δεν είναι προφορική ιστορία
Η προφορική ιστορία είναι μια τέχνη της σχέσης, ενώ οι προφορικές πηγές επαναφέρουν τη συζήτηση για τη διάκριση του τι είναι ιστορικό και τι δεν είναι.
Τι είναι και τι δεν είναι προφορική ιστορία
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Φερλινγκέτι: ρέκβιεμ για μια γενιά
Η γενιά των μπιτ δεν αποτέλεσε αποκλειστικά ένα λογοτεχνικό κίνημα, αλλά ακόμα περισσότερο αποτέλεσε την τελευταία έκφανση της ταύτισης ζωής και δημιουργίας και μάλιστα με συλλογικούς όρους.
Φερλινγκέτι: ρέκβιεμ για μια γενιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας