• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.8°C / 10.8°C
    1 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 1.9°C / 6.9°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.0°C / 11.2°C
    3 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.2°C / 6.4°C
    2 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.5°C / 2.8°C
    1 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 9.6°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 15.9°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.9°C / 14.6°C
    4 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    4 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    5 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 5.9°C
    3 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.5°C / 5.6°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 10.8°C / 16.0°C
    3 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.1°C / 11.0°C
    2 BF
    64%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.2°C / 4.4°C
    2 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 2.8°C / 6.9°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    85%

Κρις Ουίγκαντ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το πιο επιδραστικό πρόσωπο τώρα είναι… το κοινό»

  • A-
  • A+
Ο αρχισυντάκτης θεάτρου-χορού της εφημερίδας Guardian, Κρις Ουίγκαντ, και ένας από τους πιο επιδραστικούς πολιτιστικούς δημοσιογράφους της Μεγάλης Βρετανίας, μιλά στην «Εφ.Συν.» για το πώς έχουν επηρεάσει το βρετανικό θέατρο η πανδημία, το Brexit και το κίνημα του #MeToo.

Ο Κρις Ουίγκαντ είναι 43 ετών και ξεκίνησε να αρθρογραφεί στον Guardian το 2007- πριν από αυτό έγραφε βιβλία και εργαζόταν στο BBC. Το 2011 αναλαμβάνει αρχισυντάκτης στον Guardian στους τομείς θεάτρου, χορού και κωμωδίας και συνεχίζει να γράφει βιβλία για θέματα που τον διεγείρουν, όπως το γαλλικό New Wave και ο Φεντερίκο Φελίνι.

Βλέπει τρεις παραστάσεις την εβδομάδα αδιαλείπτως -όταν είναι ανοιχτά τα θέατρα- και του αρέσει η σεξπιρική ρήση από τον «Βασιλιά Ιωάννη»: «Να είσαι σπουδαίος στις πράξεις σου, όπως στις σκέψεις σου».

Η ωραιότερη παράσταση που έχει δει είναι το «Καφέ Μίλερ» της Πίνα Μπάους και θεωρεί ότι "το πιο επιδραστικό πρόσωπο στο βρετανικό θέατρο αυτή τη στιγμή είναι… το κοινό. Γιατί το κοινό είναι αυτό που ουσιαστικά θα στηρίξει το θέατρο όταν θα επαναλειτουργήσει".

● Πόσο καιρό παραμένουν κλειστά τα θέατρα στη Μεγάλη Βρετανία εξαιτίας της πανδημίας;

Αρχικά τα θέατρα έκλεισαν τον Μάρτιο του 2020 και έκτοτε είχαμε κάποια ενδιάμεσα άνοιξε-κλείσε. Το πρώτο άνοιγμα μετά τον περασμένο Μάρτιο ήταν το καλοκαίρι του ’20 για κάποιες παραστάσεις σε ανοιχτούς χώρους και στη συνέχεια σε κλειστά θέατρα με μειωμένη χωρητικότητα.

Το επόμενο βήμα θα ήταν παραστάσεις σε κλειστά θέατρα με μεγαλύτερη χωρητικότητα, αλλά δεν καταφέραμε να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο μέχρι τον Νοέμβριο του ’20 όταν ένα δεύτερο lockdown έκλεισε τα θέατρα για τέσσερις εβδομάδες ή μέχρι τον Δεκέμβριο του ’20 όταν πάλι έκλεισαν οι θεατρικές επιχειρήσεις (σ.σ.: τα θέατρα στο Λονδίνο άνοιξαν για 14 ημέρες, από τις 2 έως τις 16 Δεκεμβρίου, όταν έκλεισαν οριστικά). Εκτοτε δεν έχουν ανοίξει πάλι και δεν αναμένεται να ανοίξουν μέχρι τον Μάιο, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα.

Η επισκεψιμότητα στο Ουέστ Εντ έπεσε δραματικά

● Στα ενδιάμεσα διαστήματα που άνοιξαν τα θέατρα, ποια μέτρα εφαρμόστηκαν για την ασφάλεια του κοινού και των καλλιτεχνών;

Ανάμεσα στα μέτρα που ελήφθησαν ήταν η υποχρεωτική χρήση μάσκας προσώπου από όλους (σ.σ.θεατές και προσωπικό θεάτρων), υπήρχαν αντισηπτικά χεριών, κλιμακωτές ώρες εισόδου για το κοινό (σ.σ.για αποφυγή συνωστισμού στις εισόδους των θεάτρων), έγινε αναδιοργάνωση διαθεσιμότητας θέσεων ώστε οι θεατές να κάθονται ανά οικογένειες/κοινωνικές ομάδες και σε απόσταση μεταξύ τους.

Επίσης, ελάχιστες παραστάσεις είχαν διαλείμματα (σ.σ. για να αποφεύγεται ο συνωστισμός στα μπαρ, στους διαδρόμους και στις τουαλέτες) και τα ποτά (σ.σ. στη Βρετανία επιτρέπεται η κατανάλωση ποτών, αναψυκτικών, παγωτών και σνακ κατά τη διάρκεια της παράστασης) προπαραγγέλλονταν και προαγοράζονταν με πιστωτική κάρτα. Τέλος, οι περισσότερες παραστάσεις είχαν μικρούς θιάσους, κάποιες φορές τηρώντας κοινωνικές αποστάσεις και πάνω στη σκηνή.

● Πώς αντέδρασαν οι θεατές στο άνοιγμα των θεάτρων; Εσπευσαν να κλείσουν εισιτήρια ή ήταν διστακτικοί εξαιτίας των πολλαπλών περιοριστικών μέτρων προστασίας λόγω Covid-19;

Πολλές παραστάσεις ήταν sold out, όπως το «Jesus Christ Superstar» των Τιμ Ράις και Αντριου Λόιντ Ουέμπερ, το οποίο παίχτηκε στο ανοιχτό θέατρο του Ρίτζεντ Παρκ στο Λονδίνο (σ.σ.: με πληρότητα 390 ατόμων από την αρχική των 1.256 θεατών).

Σε όλες τις παραστάσεις που πήγα υπήρχε αισθητός ενθουσιασμός των θεατών για το γεγονός ότι μπορούσαν και πάλι να βγουν έξω και να πάνε στο θέατρο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από πολλούς παραγωγούς οι οποίοι, μετά το δεύτερο lockdown, είδαν τη συντριπτική πλειονότητα των θεατρόφιλων να μη ζητούν επιστροφή των χρημάτων τους για τα εισιτήρια που είχαν κλείσει, αλλά να τα διατηρούν για μια μελλοντική ημερομηνία, όταν ξανανοίξουν τα θέατρα.

Από την άλλη πλευρά, ναι, ο κόσμος του θεάτρου είναι ενήμερος ότι κάποιοι εκ των θεατών θα είναι επιφυλακτικοί, ειδικά αν ανήκουν σε πιο ευάλωτες ομάδες. Ομως, αυτό που πραγματικά παρατήρησα ήταν το πόσο φρόντιζε το προσωπικό των θεάτρων τους θεατές. Υπήρχε μια γενικότερη στοργική ατμόσφαιρα, με τους ανθρώπους των θεάτρων πολύ πρόθυμα να εξηγούν με λεπτομέρειες στο κοινό πώς έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες σε αυτή τη νέα εποχή του θεάτρου την περίοδο της πανδημίας.

● Ποιες ήταν οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας στον κόσμο των θεαμάτων και ποια μέτρα πήρε η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον;

Η κυβέρνηση εισήγαγε ένα σχέδιο αδειών άνευ αποδοχών για το εργατικό δυναμικό των θεάτρων το οποίο βοήθησε τις επιχειρήσεις του θεάματος, όπως και έκτακτα πακέτα οικονομικών μέτρων.

Αλλά το 70% του εργατικού δυναμικού των θεάτρων είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και πολλούς από αυτούς τους ανθρώπους δεν τους κάλυψαν τα μέτρα της κυβέρνησης, ίσως επειδή λόγω των συνθηκών δεν νομιμοποιούνταν να υποβάλουν αίτηση και να ενταχθούν στα μέτρα. Γενικότερα, στη Βρετανία έχει συζητηθεί πολύ το γεγονός ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν ξεχαστεί από την κυβέρνηση.

Επίσης, το κλείσιμο των θεάτρων επηρέασε σε μεγάλο βαθμό όλες τις γειτονικές επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια, καφέ, μπαρ, take-aways. Η επισκεψιμότητα στο Ουέστ Εντ έπεσε δραματικά.

Η είσοδος του Γκάρντιαν

● Μετρώντας τις απώλειες στον θεατρικό χώρο λόγω πανδημίας, τι ποσοστό εργαζομένων έχασε τη δουλειά του; Πώς αντέδρασε στην οικονομική πανδημία η θεατρική κοινότητα;

Ενδεικτικά, στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας τερμάτισαν εκατοντάδες συμβάσεις έκτακτου προσωπικού και μπήκαν σε πρόγραμμα άδειας άνευ αποδοχών μέλη της βασικής ομάδας του θεάτρου. Κάποιες εξέχουσες θεατρικές επιχειρήσεις, για παράδειγμα στο Σέφιλντ και το Μάντσεστερ, ανακοίνωσαν πέρυσι ότι σχεδόν το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού τους κινδύνεψε να απολυθεί.

Μέσα σε αυτό το συνεχιζόμενο κλίμα ανασφάλειας, η θεατρική κοινότητα έχει υπάρξει απίστευτα υποστηρικτική προς τα μέλη της. Εχω την εντύπωση ότι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές σε όλη τη χώρα βρίσκονται σε επικοινωνία μεταξύ τους, ανταλλάσσουν απόψεις και προτάσεις για το πώς θα μπορέσουν όλοι μαζί να προχωρήσουν την επόμενη ημέρα που θα ανοίξουν και πάλι τα θέατρα.

Για παράδειγμα, το Εθνικό Θέατρο μετέτρεψε μία από τις σκηνές του σε κινηματογραφικό στούντιο για μια νέα παραγωγή του σεξπιρικού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», το οποίο θα προβληθεί σύντομα στη βρετανική τηλεόραση αποφέροντας έσοδα στον οργανισμό.

Η Νίκα Μπερνς, παραγωγός στο Λονδίνο, έχει δηλώσει ότι, παρά το γεγονός πως η βιωσιμότητα των θεάτρων είναι πολύ δύσκολη λόγω της εξαιρετικά μειωμένης χωρητικότητας που επιβάλλεται σε αυτά λόγω Covid-19, προτίθεται, όταν δώσει το πράσινο φως η κυβέρνηση, να ξανανοίξει τα θέατρά της, χωρίς να προσβλέπει στο κέρδος, για να στηρίξει τους εργαζομένους της, να ενθαρρύνει τους θεατές να επιστρέψουν στο Ουέστ Εντ και να τονωθεί η τοπική οικονομία.

● Υπάρχει κάποιο οργανωμένο πλάνο για το πώς θα ανοίξουν τα θέατρα πάλι;

Κάποιοι θεατρικοί οργανισμοί, όπως η Νάιμαξ στο Ουέστ Εντ, είναι έτοιμοι να ξανανοίξουν τον Μάιο. Ομως, η βασική δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι αρχικά δίνεται μια ενδεικτική ημερομηνία ανοίγματος των θεάτρων, οι παραγωγοί προσλαμβάνουν προσωπικό, αρχίζουν πρόβες, ξεκινούν οι προπωλήσεις εισιτηρίων αλλά, αν παραταθεί το lockdown, αυτό θα έχει τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο για το θέατρο.

Γι’ αυτόν τον λόγο, υπάρχει ένα γενικό αίτημα να δοθούν στη θεατρική επιχειρηματικότητα ανάλογα κυβερνητικά μέτρα προστασίας και ασφάλισης όπως στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο.

● Εκτός από την πανδημία, το βρετανικό θέατρο βρέθηκε σε μια νέα πραγματικότητα και λόγω Brexit. Πώς έχει επηρεάσει αυτή η πολιτική απόφαση τον χώρο του θεάματος στην πατρίδα σας καθώς και τις περιοδείες των βρετανικών θιάσων στην Ευρώπη;

Σε ρεπορτάζ του Ντέιβιντ Τζέις στον Guardian, η καλλιτεχνική κοινότητα θεωρεί ότι το Brexit θα τους επηρεάσει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό, σε σχέση με την πανδημία, καθώς πρόκειται για μακροπρόθεσμο, μόνιμο περιορισμό.

Ηδη η πανδημία έχει γονατίσει την καλλιτεχνική έκφραση και τα εισοδήματα των ανθρώπων. Το να μην υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης κυκλοφορίας της καλλιτεχνικής δράσης θα έχει συντριπτικά αποτελέσματα για όλους. Νέοι κανόνες βίζας, νέοι δυσβάσταχτοι φόροι, περιορισμοί στις μετακινήσεις, συμπαραγωγές με ευρωπαϊκούς πολιτιστικούς οργανισμούς είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπίσουν τώρα οι καλλιτεχνικοί οργανισμοί για να περιοδεύσουν στην Ευρώπη.

Η συμφωνία του Brexit παραμέλησε εντελώς τους καλλιτέχνες που βασίζονται στις ευρωπαϊκές περιοδείες για να επιβιώσουν. Αισθάνονται «ντροπιαστικά απογοητευμένοι» με την αποτυχία της βρετανικής κυβέρνησης να εξασφαλίσει την ελεύθερη διακίνηση των περιοδευόντων θιάσων.

Στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας τερμάτισαν εκατοντάδες συμβάσεις έκτακτου προσωπικού

● Το τελευταίο διάστημα το ελληνικό θέατρο κλυδωνίζεται από τρομακτικές αποκαλύψεις ανάρμοστης συμπεριφοράς και προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας. Εχουν υπάρξει αντίστοιχες περιπτώσεις στο βρετανικό θέατρο και πώς αντιμετωπίστηκαν;

Κάποιες κορυφαίες προσωπικότητες του βρετανικού θεάτρου έχουν κατηγορηθεί για ανάρμοστη συμπεριφορά και το 2017 το Royal Court ήταν από τα πρώτα θέατρα που ανταποκρίθηκε στο κίνημα του #MeToo οργανώνοντας ένα συνέδριο, το οποίο στήριξε όλη η θεατρική βιομηχανία, για το πώς θα εξαλειφθεί η κακοποίηση από τη θεατρική κοινότητα.

Μάλιστα, το ίδιο θέατρο προσέφερε τη σκηνή του στους ανθρώπους που ήθελαν να ακουστούν οι ιστορίες τους (σ.σ. το Royal Court βρέθηκε στη δίνη των αποκαλύψεων περί ανάρμοστης συμπεριφοράς το 2017, όταν ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής του, Μαξ Στάφορντ-Κλαρκ κατηγορήθηκε και αποπέμφθηκε με την κατηγορία άσεμνων σχολίων σε μέλος του προσωπικού του θεάτρου. Εκτοτε δεν εμφανίστηκε ξανά στη βρετανική θεατρική σκηνή).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωή που ξέραμε πολύ δύσκολα θα επανέλθει ίδια
Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Σάββας Στρούμπος μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα του δουλειά με την ομάδα «Σημείο Μηδέν», τη περίοδο της πανδημίας και την επίδρασή της στη ζωή μας.
Η ζωή που ξέραμε πολύ δύσκολα θα επανέλθει ίδια
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Il Postino / Ο Ταχυδρόμος του Νερούδα»
Η παράσταση «Il Postino / Ο Ταχυδρόμος του Νερούδα» σε σκηνοθεσία Μίκαελ Ζάιμπελ ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στη θεατρική σκηνή Αθηναΐς.
«Il Postino / Ο Ταχυδρόμος του Νερούδα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η φύση είναι σοφή, αν την ακολουθείς
Η Μπέτυ Αρβανίτη και ο Νίκος Μαστοράκης συνεργάζονται στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας και μιλούν για τη νέα τους παράσταση στην «Εφ.Συν.».
Η φύση είναι σοφή, αν την ακολουθείς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το να θαυμάζεις είναι σπουδαίο
H Ηρώ-Ελένη Μπέζου δοκιμάζεται ταυτόχρονα στη συγγραφή και τη σκηνοθεσία και μιλά στην «Εφ.Συν.» για την παράστασή της «Οι ναυαγοί».
Το να θαυμάζεις είναι σπουδαίο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού
Η παράσταση «Ανάμεσα στα ερείπια των Ελεύθερων Πολιορκημένων» της Ρηνιώς Κυριαζή ξεκινάει σήμερα και μέχρι 12/12 στο θέατρο «Φούρνος».
Ανάμεσα στους στίχους του Δ. Σολωμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας