• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.8°C / 37.8°C
    4 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.9°C / 36.1°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.3°C / 34.4°C
    1 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 38.0°C / 38.0°C
    3 BF
    25%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    31°C 31.0°C / 31.0°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    38°C 32.2°C / 40.6°C
    2 BF
    28%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 37.0°C / 38.3°C
    2 BF
    13%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 26.7°C / 35.6°C
    1 BF
    43%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.0°C / 31.7°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    4 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.0°C / 31.0°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 32.0°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.0°C / 35.0°C
    4 BF
    21%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    40°C 39.0°C / 40.0°C
    3 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.0°C / 36.0°C
    3 BF
    32%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 31.0°C / 31.0°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.8°C / 37.0°C
    2 BF
    20%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.9°C / 32.0°C
    1 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.2°C / 40.6°C
    2 BF
    54%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 37.0°C / 38.3°C
    2 BF
    13%
Η Βιρτζίνια Γουλφ και πάλι στο προσκήνιο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Βιρτζίνια Γουλφ και πάλι στο προσκήνιο

  • A-
  • A+
Το βιβλίο είναι βασισμένο στο εμβληματικό δοκίμιο της Γουλφ «A Room of One's Own».
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ξέρεις τον/τη συγγραφέα, γνωρίζεις το έργο του/της, έχεις μάθει τη ζωή του/της. Κι όμως, κάποιοι συγγραφείς αποκαλύπτονται στον χρόνο με εξαιρετικά πρωτοφανή στοιχεία, που κατά καιρούς φαντάζουν πιο επίκαιρα από ποτέ. Ισως και ακόμα πιο σύγχρονα και μοντέρνα απ' ό,τι συμβαίνει σήμερα.

Η Βιρτζίνια Γουλφ είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα των παραπάνω και ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Γιάννης Λασπιάς το αναδεικνύει μέσα από το βιβλίο του «Το δικό της δωμάτιο» (κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική).

Το βιβλίο στηρίζεται σε δύο, ή μάλλον τρία, γερά θεμέλια: είναι βασισμένο στο εμβληματικό δοκίμιο της Γουλφ «A Room of One's Own», στο θεατρικό ανέβασμα του έργου «Το δικό της δωμάτιο» από τον σκηνοθέτη και στο ταλέντο του.

Το δοκίμιο της Γουλφ προέκυψε από την πρόταση που δέχτηκε το 1928 να μιλήσει στο Κέιμπριτζ με θέμα «Γυναίκα και πεζογραφία». Η συγγραφέας, που έκανε έναν διαρκή αγώνα για τη γυναικεία χειραφέτηση, ελευθερία και ανεξαρτησία, βρήκε την ευκαιρία να εκφράσει τις πρωτοποριακές αντιλήψεις της, διεκδικώντας τον δικό της χώρο μέσα σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία.

Ο Γιάννης Λασπιάς παίρνει αυτό το υλικό και δημιουργεί «ένα παραστασιακό κείμενο με έντονα στοιχεία μελοδραματικού θεάτρου», όπως εύστοχα γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου η θεατρολόγος Σμαρώ Κώστια.

Ο σκηνοθέτης τοποθετεί στο προσκήνιο τέσσερις σπουδαίες γυναικείες φωνές, τέσσερις σπουδαίες προσωπικότητες, τέσσερις σπουδαίες γυναίκες που ανήκουν σε διαφορετικές εποχές, ηλικίες, ψυχισμούς και εθνικότητες: την ίδια τη Βιρτζίνια Γουλφ, τη Σιμόν Ντε Μποβουάρ, τη Σύλβια Πλαθ και την Τζούντιθ Σέξπιρ (αδερφή του διάσημου συγγραφέα και συγγραφικό δημιούργημα της Γουλφ).

Οι μεταξύ τους συνομιλίες αποτελούν ένα θεατρικό πέρασμα των διαχρονικών αγώνων του φεμινιστικού κινήματος και φαντάζουν πιο σύγχρονες παρά ποτέ - πιο πολύ και από τις τωρινές σύγχρονες συζητήσεις!

«Είμαστε αυτές που η σεξουαλική παρενόχληση, οι σεξιστικές πρακτικές και ο σεξιστικός λόγος, ακόμα και η βία προς εμάς, συνήθως υποτιμώνται και αντιμετωπίζονται ως υπερβολές υπερευαίσθητων γυναικών από τα ίδια τα θεσμικά όργανα του κράτους και ως γκρίνια, γκρίνια, γκρίνια, ακόμα και στο ίδιο μας το οικείο περιβάλλον. Είμαστε αυτές που τα σώματά μας προσπαθούν να χωρέσουν στα πρότυπα ομορφιάς, που τα πρόσωπά μας, τα χείλη μας, τα στήθη μας φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν διαρκώς.

Που άλλοτε πρέπει να είναι ντυμένα για να μην προκαλούν τον βιασμό μας και άλλοτε να είναι γυμνά και γυμνασμένα, αδύνατα αλλά και πληθωρικά, σεμνά, αλλά και πρόστυχα, για ν' αρέσουν. Είμαστε αυτές που ταυτόχρονα πρέπει να είμαστε εργατικές, όχι όμως επιθετικές, όμορφες, όχι όμως πρόστυχες, φιλόδοξες, αλλά “τόσο όσο”. Είμαστε αυτές που πληρωνόμαστε λιγότερο από τους άντρες συναδέλφους μας για την ίδια δουλειά».

Δεν ξέρω αν το «ιδεατό δωμάτιο» της Γουλφ αποτελεί ένα διαχρονικό μανιφέστο ή αν αυτό αναδεικνύεται μέσα από το βιβλίο του Λασπιά ή και τα δύο. Ξέρω όμως ότι τέτοια βιβλία είναι σωτήρια, ειδικά όταν «ο κόσμος καίγεται».

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μύθοι και Σύμβολα... Γιατί μας ελκύουν τόσο;
Οι εκδόσεις Αρσενίδη φέρνουν στο αναγνωστικό κοινό το βιβλίο του Ερνστ Κασίρερ «Φιλοσοφία των συμβολικών μορφών» γύρω από την συμβολοποιητική λειτουργία του ανθρώπινου πνεύματος.
Μύθοι και Σύμβολα... Γιατί μας ελκύουν τόσο;
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μικρές σκέψεις για μικρά πράγματα»
Θέλει ένα κάποιο θάρρος να καταλήξει κάποιος στο «Μικρές σκέψεις για μικρά πράγματα» και μάλιστα να το κάνει και τίτλο για το βιβλίο του. Ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που ο Σωτήρης Στεφανόπουλος χρησιμοποιεί...
«Μικρές σκέψεις για μικρά πράγματα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η χρονιά της πανούκλας», ένα ημερολόγιο!
Το βιβλίο «Η χρονιά της πανούκλας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρσενίδη, ίσως λόγω και της πανδημίας, θεωρείται από τα ευπώλητα των τελευταίων εβδομάδων. Το ενδιαφέρον και το ξεχωριστό στο συγκεκριμένο...
«Η χρονιά της πανούκλας», ένα ημερολόγιο!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν ο λόγος γίνεται ελευθερία
Με την συγγραφέα, ποιήτρια και βιβλιοκριτικό Ελένη Στεφανοπούλου συνομιλήσαμε λίγο πριν η επιδημία γίνει πανδημία. Η συζήτηση έγινε με αφορμή το τελευταίο της βιβλίο «Ανάμεσα στο ωραία και το υψηλό».
Οταν ο λόγος γίνεται ελευθερία
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Στην Ευρώπη δεν είμαστε πλέον επαρκώς σύγχρονοι»
Στο βιβλίο του «Οι αντινομίες του Αντόνιο Γκράμσι», ο σπουδαίος ιστορικός και κοινωνιολόγος Πέρι Αντερσον επιχειρεί να συστηματικοποιήσει, να ταξινομήσει και να ομαδοποιήσει τις ασάφειες, αντιφάσεις,...
«Στην Ευρώπη δεν είμαστε πλέον επαρκώς σύγχρονοι»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
Στο τελευταίο βιβλίο του Αγγελου Σινάνη «Τα μεταλλεία της Αντιπάρου - 19ος, 20ός αιώνας», μέσα από τη μη καταγεγραμμένη έως τώρα ιστορία των μεταλλείων του μικρού αυτού νησιού της Μανταλένας, ανασύρεται μια...
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας