Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 17.2°C
    4 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.9°C
    1 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.3°C / 18.0°C
    4 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.7°C / 18.0°C
    3 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    4 BF
    77%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.0°C
    2 BF
    33%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    0 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.7°C / 18.0°C
    4 BF
    42%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 15.0°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    4 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.4°C
    7 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    2 BF
    81%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    59%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    3 BF
    45%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 18.3°C
    2 BF
    43%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 20.6°C
    3 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.0°C
    3 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 14.0°C
    3 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    33%
Στην καρδιά της Κάλλας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στην καρδιά της Κάλλας

  • A-
  • A+
Η Μαρία Αννα Καικιλία Σοφία Καλογεροπούλου αφηγείται τη ζωή της από τη στιγμή που γεννήθηκε μέσα από επιστολές της.
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Αγαπητή κυρία Κάλλας, αγαπητή Μαρία, Σας γράφω πρώτη φορά. Κι όμως, πάνε πια περισσότερα από έξι χρόνια αφότου άρχισε αυτό το απρόβλεπτο ταξίδι μαζί σας, που έκανε τη ζωή μου άνω κάτω. Επί πέντε χρόνια ακολούθησα τα βήματά σας σε όλον τον κόσμο για να συναντήσω τους οικείους σας -ή τουλάχιστον, όσους από αυτούς βρίσκονται ακόμη ανάμεσά μας, αφού κάποιοι, όπως ο αγαπητός μας Ζορζ Πρετρ και η πιστή σας Μπρούνα, έχουν έρθει ήδη να σας συναντήσουν εκεί ψηλά»

Με αυτά τα λόγια, με μια ανεπίδοτη επιστολή, αρχίζει το πολυσυζητημένο βιβλίο του Τομ Βολφ «Μαρία Κάλλας, γράμματα και αναμνήσεις», σε μετάφραση του Ανδρέα Παππά, από τις εκδόσεις Πατάκη.

«Μα δεν έχουν γραφτεί τα πάντα για την Κάλλας;» θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Είναι σαφές πως όχι.

Το βιβλίο αυτό συγκεντρώνει για πρώτη φορά τα δικά της λόγια, όπως τα κατέγραψε σε προσωπικές επιστολές. Ο συγγραφέας του εύχεται οι άνθρωποι που θα το διαβάσουν να προσεγγίσουν αυτό το μυθικό πρόσωπο με τρόπο αυθεντικό και ανθρώπινο, μακριά από ψεύδη, συκοφαντίες και υπερβολές που τόσο την πλήγωσαν εν ζωή και εξακολουθούν να γράφονται μέχρι σήμερα.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ελληνικό κοινό καθώς η Κάλλας είχε εμπιστευτεί κάποτε στους δικούς της ανθρώπους την επιθυμία της να σκορπιστούν οι στάχτες της στο Αιγαίο. Πράγματι, η ελληνική πολιτεία υποδέχτηκε το 1979 με κάθε επισημότητα τη σποδό της, σκεπασμένη με την ελληνική σημαία.

Η Κάλλας εξομολογείται από τις πρώτες σελίδες την ανάγκη της να μιλήσει η ίδια για πρώτη φορά για όλα όσα της προσάπτουν. Νιώθει τη μεγάλη ανάγκη, τον Φεβρουάριο του 1957, πριν τραγουδήσει ξανά την «Υπνοβάτιδα», να απαντήσει σε ανυπόστατα σκάνδαλα που κάνουν τον γύρο του κόσμου: «Ξέρω πως οι εχθροί μου με περιμένουν στη γωνία. Εγώ όμως θα παλέψω, όσο είναι ανθρωπίνως δυνατό, ώστε να μην απογοητεύσω το κοινό μου που με αγαπάει και του οποίου την εκτίμηση και τον θαυμασμό δεν θέλω να χάσω.

“Προσοχή, Μαρία” επαναλάμβανε συχνά ο αγαπητός φίλος και κριτικός Εουτζένιο Γκάρα. “Να θυμάσαι την κινεζική παροιμία που λέει: ‘Οποιος ιππεύσει την τίγρη δεν μπορεί πια να ξεπεζέψει’ ”. Μη φοβάσαι, αγαπητέ Εουτζένιο. Θα κάνω ό,τι περνά από το χέρι μου ώστε να μην ξεπεζέψω ποτέ από την τίγρη».

Η Μαρία Αννα Καικιλία Σοφία Καλογεροπούλου αφηγείται τη ζωή της από τη στιγμή που γεννήθηκε σε μια κλινική της Πέμπτης Λεωφόρου, στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Στην Αθήνα επέστρεψε στα δεκατρία της χρόνια. Μια κοπέλα ψηλή, εύσωμη και πολύ σοβαρή. Τη γράφουν στο Εθνικό και διαπρέπει. Στο Ωδείο των Αθηνών την αναλαμβάνει η δασκάλα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καλλιτεχνική της διαμόρφωση, η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Και το συναρπαστικό ταξίδι της αρχίζει.

Με πολλές λεπτομέρειες περιγράφει την καθημερινότητά της. «Οποιος δεν έχει ζήσει την πείνα και τη δυστυχία της Κατοχής δεν ξέρει τι σημαίνει ελευθερία και ήρεμη και άνετη ζωή. Ακόμα και σήμερα, μου είναι αδύνατον να ξοδεύω αλόγιστα και δεν μπορώ παρά να υποφέρω όταν πηγαίνει χαμένο ακόμα και λίγο ψωμί, ένα φρούτο, ένα κομμάτι σοκολάτα». Σε άλλο σημείο η Κάλλας ομολογεί πως θα έδινε και τη ζωή της χωρίς δεύτερη σκέψη για τον άνθρωπο που την καθιέρωσε και αργότερα έγινε σύζυγός της, τον Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι.

Αναφέρει με κάθε λεπτομέρεια την πρώτη τους γνωριμία και έρωτα της. «Καμία προετοιμασία, κανένα δώρο ή λουλούδι. Μόνον ένας μεγάλος έρωτας και μια συγκλονιστική απλότητα». Τον μεγάλο έρωτα κλόνισαν από την αρχή οικογενειακά προβλήματα οικονομικού χαρακτήρα, που άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στη σχέση τους.

Στο μεταξύ, μέσα από την αφήγησή της περνούν όλα τα ιερά τέρατα της όπερας και της κλασικής μουσικής. Ομως τα πράγματα δεν ήταν ποτέ ρόδινα. Οπως σε κάθε ανταγωνιστικό χώρο έτσι κι εκεί κυριαρχούν έριδες και προσωπικά συμφέροντα και η μεγάλη πριμαντόνα δίνει τις μάχες της με όλους τους τρόπους. Δεν κρύβει τίποτα από τον αναγνώστη. Με ειλικρίνεια αντιμετωπίζει τα λάθη και τις αδυναμίες της.

Στην αλληλογραφία της, με προσωπικούς της φίλους από τον χώρο της τέχνης, προσπαθεί να εξηγήσει και να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. «Δεν είμαι άγγελος και δεν ισχυρίστηκα ποτέ κάτι τέτοιο. Αυτόν τον ρόλο, του αγγέλου, δεν ξέρω να τον παίζω. Ούτε διάβολος είμαι, όμως. Είμαι απλώς γυναίκα και σοβαρή καλλιτέχνιδα και ως τέτοια θέλω να με κρίνουν», γράφει σε μια επιστολή της στο Life τον Μάρτιο του 1959.

Το καλοκαίρι του 1959 ήταν για την Κάλλας το μεγάλο ορόσημο στην προσωπική της ζωή. «Αντικαθιστά» την Γκάρμπο στην παρέα του Ωνάση και επισκέπτεται για πρώτη φορά τη θαλαμηγό «Χριστίνα». Χωρίζει σύντομα τον Μενεγκίνι. Επιστολές και των δυο σε φίλους θα σας καταπλήξουν για το εύρος αυτής της υπόθεσης. Ο Ωνάσης σβήνει τα πάντα.

Ο σπουδαίος ποιητής Κάμινγκς αναλαμβάνει χρέη διαμεσολαβητή. Τα πράγματα αλλάζουν ραγδαία στη ζωή της με τη γνωστή κατάληξη. Τα διηγείται η ίδια πολλές φορές με θυμό, άλλοτε στοχαστικά και άλλοτε με βαθιά συγκίνηση. Πρόκειται πραγματικά για ένα σπουδαίο βιβλίο για όποιον θέλει να γνωρίσει την αληθινή Μαρία Κάλλας. Κλείνω το κείμενο αυτό με τα δικά της λόγια, λόγια από την καρδιά της Μαρίας.

«Κλείνοντας, θα έλεγα πως αν η σχέση μου με τον Ωνάση ήταν αποτυχία, η φιλία μου μαζί του ήταν, αντιθέτως, επιτυχία. […] Οταν είδα τον Αρίστο στο νοσοκομείο, λίγο πριν πεθάνει, ήταν ήρεμος και, νομίζω, συμφιλιωμένος με τον εαυτό του. Ηταν πολύ άρρωστος και ήξερε πως πλησίαζε το τέλος του, αν και έκανε προσπάθεια να μην το δείχνει. […] Οταν έφευγα (είχε εκείνος ζητήσει να πάω να τον δω, αλλά οι γιατροί με είχαν παρακαλέσει να μη μείνω πολύ), κάνοντας μεγάλη προσπάθεια κατάφερε να μου πει: “Σε αγάπησα. Οχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο, αλλά όσο καλύτερα και όσο περισσότερο μπορούσα. Προσπάθησα”. Αυτός ήταν ο Αρίστος. Εγραψα κατά κάποιον τρόπο τα απομνημονεύματα μου. Βρίσκονται στη μουσική που έχω ερμηνεύσει, τη μόνη γλώσσα που ξέρω εις βάθος. Αυτός είναι εξάλλου ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορώ να μιλήσω για την τέχνη μου και για μένα. Και οι ηχογραφήσεις μου, όποια αξία μπορεί να έχουν, αποτυπώνουν την ιστορία μου».

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Και στη ζωή είμαστε ένας ρόλος»
Λυδία Κονιόρδου και Μάρθα Φριντζήλα μιλούν στην «Εφ.Συν.» για τη συνεργασία τους, τη μουσική, το θέατρο και τη ζωή τους μέσα σε αυτό.
«Και στη ζωή είμαστε ένας ρόλος»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε μήνα, ανεξάρτητη Γαλλική Μουσική
Συνεχίζει τις διαδικτυακές δράσεις το Γαλλικό Ινστιτούτο αυτή τη φορά παρουσιάζοντας κάθε μήνα μία μουσική επιλογή από ανεξάρτητους δημιουργούς από τη Γαλλία.
Κάθε μήνα, ανεξάρτητη Γαλλική Μουσική
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οι καλλιτέχνες, όταν δεν παίζουμε, είμαστε έξω από τα νερά μας»
Η Τάνια Γιαννούλη, συνθέτις και πιανίστρια, μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική, την πορεία της και την νέα συνθήκη λόγω της πανδημίας.
«Οι καλλιτέχνες, όταν δεν παίζουμε, είμαστε έξω από τα νερά μας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας