Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 11.1°C
    1 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 7.8°C
    1 BF
    81%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 3.3°C / 9.0°C
    1 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C 0.0°C / 0.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.7°C / 1.7°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.3°C / 4.4°C
    1 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    1 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C -1.1°C / 9.0°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 11.7°C
    2 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    1 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    3 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.1°C
    1 BF
    90%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 11.4°C
    0 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    93%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.6°C / 8.9°C
    0 BF
    75%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.1°C / 12.0°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.4°C / 8.0°C
    1 BF
    87%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 6.7°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.4°C / 7.8°C
    2 BF
    87%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    1 BF
    81%
Το θέατρο και η εξουσία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το θέατρο και η εξουσία

  • A-
  • A+
Ιδιαίτερα το θέατρο υπηρετεί την αλήθεια, ενώ η εξουσία τη σκοπιμότητα. Η ζωντανή επαφή έργου, ηθοποιού και θεατή ξεσηκώνει τον άνθρωπο από τη θέση του και τον κάνει «επικίνδυνο».
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στον Μάριο Πλωρίτη.
Του χρωστάει πολλά αυτό το κείμενο

«Το θέατρο δεν έχει καμιά υποχρέωση να είναι πολυτέλεια των ακαμάτηδων... Κάθε τέχνη πρέπει να έχει κοινωνική αποστολή και χρησιμότητα...»
Ντιντερό

«Η τεράστια δύναμη του θεάτρου είναι η ζωντανή, η άμεση επαφή του ηθοποιού με τον θεατή»
Γκροτόφσκι

Αυτό είναι το θέατρο που υπήρξε, υπάρχει και θα υπάρχει πάντα. Η συνισταμένη όλων των τεχνών.
Τρεις είναι οι κολόνες που το κρατούν ζωντανό αιώνες: ο συγγραφέας, ο ερμηνευτής, ο θεατής.
Κι άλλες τρεις ζωογόνες δυνάμεις, που είναι το μυαλό και η καρδιά του θεάτρου.

Η ψυχολογική του δύναμη

Μπορεί να αγγίξει τον θεατή πιο βαθιά και πιο αποτελεσματικά, περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη. Η «διχοτόμηση του εγώ» που ταυτίζει τον ήρωα με τον δικό του κόσμο. Που ανεβοκατεβάζει την ψυχολογία του, ανάλογα με όσα βλέπει κι ακούει. Και διαμορφώνει τελικά τον χαρακτήρα του.

Η παιδαγωγική του δύναμη

Κανένα βιβλίο, καμιά ομιλία, καμιά κατήχηση δεν μπορούν να έχουν ένα τόσο άμεσο αποτέλεσμα στην παιδεία ενός θεατή-ακροατή όσο ένα σημαντικό έργο κι ένας σοβαρός ερμηνευτής, ζωντανός, δίπλα του.

Η ηθική του δύναμη

Για τις νέες γενιές ειδικά, το θέατρο που προβάλλει τις αιώνιες αξίες της ζωής, τις κάνει και δικές τους. Ενώ το θέατρο που πουλάει αμέτρητα κατασκευάσματα, μετατρέπει τους νέους, σε ένα μεγάλο ποσοστό, σε μια ανερμάτιστη νεολαία και ουδέτερη στα μεγάλα προβλήματα της ζωής.

Ο συγγραφέας

«Πρέπει να έχει συνειδητοποιήσει ότι ο Λόγος του αντιπροσωπεύει το μυαλό του τόπου του. Εκατομμύρια πολίτες που από το χέρι του περιμένουν να καλυτερέψει η σκέψη τους»
Αλφρεντ Αντλερ

Ο ηθοποιός

«Γνώση της ζωής, εμπειρία, ωριμότητα, πλατιά εγκυκλοπαίδεια μαζί με τεχνική κατάρτιση και συνεχή αυτοέλεγχο είναι οι στοιχειακές προϋποθέσεις για έναν ολοκληρωμένο ηθοποιό»
Σωκράτης Καραντινός

«Μοναδικό πλεονέκτημα του ηθοποιού: ταυτόχρονα, όργανο και οργανοπαίκτης»
Δημήτρης Ροντήρης

Ομως σπανίζει πια αυτό το είδος ηθοποιού. Με την ΤV και τα ΜΜΕ γίνεται διάσημος πριν γίνει ηθοποιός...

Ο θεατής

Δεν υπάρχουν καλοί ή κακοί θεατές. Υπάρχει το διψασμένο κοινό για το προβληματισμένο θέατρο. Και το κοινό που με την πλύση εγκεφάλου, συνηθίζει το ανερμάτιστο θέατρο, το χειροκροτεί και το διαιωνίζει!

Η εξουσία

Η οποιαδήποτε εξουσία, εδώ και πολλά χρόνια, βλέπει το θέατρο άλλοτε σαν αναγκαίο κακό και άλλοτε σαν μια μέθοδο αποπροσανατολισμού. Και σε κάποιες μαύρες εποχές, γίνεται ο μεγαλύτερος εχθρός του.

Το θέατρο όμως, από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα, γλίτωσε από πολλούς μεγάλους και μικρούς εχθρούς.

Από τους αφορισμούς των θρησκειών μέχρι τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Και δεν πέθανε.

Κινδυνεύει όμως να πεθάνει τώρα. Ο Λόγος του θεάτρου πετσοκόβεται. Ο ζωντανός ερμηνευτής γίνεται γυάλινος. Και ο θεατής... σπίτι του. Χωρίς τη δημιουργική συμμετοχή του με τη φαντασία του. Ολα εικόνα.

Κινδυνεύει, δυστυχώς, από κάποιους ανθρώπους του θεάτρου με θεωρίες αδιανόητες: «Ο Λόγος δεν αρκεί πλέον στην εποχή μας, χωρίς... κινηματοτηλεοπτικοψηφιακή φόρμα», «Εχουμε το δικαίωμα ακόμα και να ασελγούμε πάνω στα αρχαία κείμενα», «Δεν με ενδιαφέρει ο συγγραφέας. Πετάω τα απωθημένα του και βάζω τα δικά μου», «Δεν με ενδιαφέρει ο θεατής. Μου αρκεί να είμαι εγώ ευτυχισμένος πάνω στη σκηνή».

Δικαίωμά τους να λένε ό,τι θέλουν. Οχι όμως και να πιστεύουν ότι μόνον οι θεωρίες τους είναι οι σωστές. Απλώς πλούτισαν με κάποιες πρωτοτυπίες τους το Μεγάλο Ορθόδοξο Θέατρο του Λόγου και χάθηκαν.

Παραμένει, όμως, ο κίνδυνος θανάτου στα χέρια της εξουσίας. Aπαξιώνει κάθε μέρα ολόκληρο τον πολιτισμό. Καμιά ενίσχυση. Καμιά φροντίδα. Καμιά προοπτική. Πλήρης περιφρόνηση. Και η πρόσφατη προκήρυξη «Πολιτισμός 2021» άργησε πολύ, πάρα πολύ. Για όσους επιβιώσουν. Και δυστυχώς επιβιώνουν χρόνια τώρα, με οποιαδήποτε κατάσταση, οι ίδιοι και οι ίδιοι. Οπως στην ΕΡΤ και σε κάποια ΜΜΕ.

Ισως γιατί ξέρει πολύ καλά ότι ιδιαίτερα το θέατρο υπηρετεί την αλήθεια, ενώ η εξουσία τη σκοπιμότητα. Ισως επειδή ξέρει ότι η ζωντανή επαφή έργου, ηθοποιού και θεατή ξεσηκώνει τον άνθρωπο από τη θέση του και τον κάνει «επικίνδυνο». Ενώ η μετάλλαξή του σε πελάτη-τηλεθεατή τον βουλιάζει στον καναπέ του και τον καθιστά ακίνδυνο.

Προσπαθεί, λοιπόν, να πεθάνει το θέατρο για να ησυχάσει μια για πάντα. Ευτυχώς, όμως, η εξουσία δεν ξέρει ότι το θέατρο, αιώνες τώρα, μένει αθάνατο. Οπως και η ελπίδα...

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είναι δύσκολο να αγγίξεις το σκοτάδι μέσα σου»
Η Ευθαλία Παπακώστα που πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Ρόζμαρι» μιλά για την ασυνήθιστη πορεία της από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα και τις αναζητήσεις της στο χώρο του θεάτρου.
«Είναι δύσκολο να αγγίξεις το σκοτάδι μέσα σου»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Την ιστορία μας δεν τη γνωρίζουμε, αλλά την ξέρουν τα κύτταρά μας»
Η Ελλη Παπακωνσταντίνου που αποτελεί την πρώτη σκηνοθέτρια που ανέβασε θεατρικό στο Μαουτχάουζεν μιλά στην «Εφ.Συν.» για το θέατρο και την τέχνη.
«Την ιστορία μας δεν τη γνωρίζουμε, αλλά την ξέρουν τα κύτταρά μας»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η αντανάκλαση της κοινωνικής πραγματικότητας
Η εικόνα του θηλυκού και του αρσενικού υφίσταται μεταμορφώσεις από την πένα του εκάστοτε δημιουργού, μεταμορφώσεις που σχετίζονται τόσο με την κοινωνική οργάνωση όσο και με την εποχή.
Η αντανάκλαση της κοινωνικής πραγματικότητας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Όχι και τόσο λαμπερός τελικά
Κάθε επάγγελμα που σχετίζεται με την έκθεση κουβαλά και νοσηρότητα εκτός από φως, οι καλλιτέχνες όμως βρίσκονται στην κορωνίδα.
Όχι και τόσο λαμπερός τελικά
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Και στη ζωή είμαστε ένας ρόλος»
Λυδία Κονιόρδου και Μάρθα Φριντζήλα μιλούν στην «Εφ.Συν.» για τη συνεργασία τους, τη μουσική, το θέατρο και τη ζωή τους μέσα σε αυτό.
«Και στη ζωή είμαστε ένας ρόλος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας