• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 21.6°C
    1 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 13.6°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    6 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    3 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    5 BF
    77%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 13.0°C
    4 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 8.4°C
    1 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    4 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    5 BF
    36%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 22.9°C
    6 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 23.4°C
    6 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    6 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    6 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 13.5°C
    2 BF
    100%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    3 BF
    83%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 14.8°C / 20.8°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 21.8°C
    5 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 10.2°C / 13.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    95%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το θέατρο και η εξουσία

  • A-
  • A+
Ιδιαίτερα το θέατρο υπηρετεί την αλήθεια, ενώ η εξουσία τη σκοπιμότητα. Η ζωντανή επαφή έργου, ηθοποιού και θεατή ξεσηκώνει τον άνθρωπο από τη θέση του και τον κάνει «επικίνδυνο».

Στον Μάριο Πλωρίτη.
Του χρωστάει πολλά αυτό το κείμενο

«Το θέατρο δεν έχει καμιά υποχρέωση να είναι πολυτέλεια των ακαμάτηδων... Κάθε τέχνη πρέπει να έχει κοινωνική αποστολή και χρησιμότητα...»
Ντιντερό

«Η τεράστια δύναμη του θεάτρου είναι η ζωντανή, η άμεση επαφή του ηθοποιού με τον θεατή»
Γκροτόφσκι

Αυτό είναι το θέατρο που υπήρξε, υπάρχει και θα υπάρχει πάντα. Η συνισταμένη όλων των τεχνών.
Τρεις είναι οι κολόνες που το κρατούν ζωντανό αιώνες: ο συγγραφέας, ο ερμηνευτής, ο θεατής.
Κι άλλες τρεις ζωογόνες δυνάμεις, που είναι το μυαλό και η καρδιά του θεάτρου.

Η ψυχολογική του δύναμη

Μπορεί να αγγίξει τον θεατή πιο βαθιά και πιο αποτελεσματικά, περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη. Η «διχοτόμηση του εγώ» που ταυτίζει τον ήρωα με τον δικό του κόσμο. Που ανεβοκατεβάζει την ψυχολογία του, ανάλογα με όσα βλέπει κι ακούει. Και διαμορφώνει τελικά τον χαρακτήρα του.

Η παιδαγωγική του δύναμη

Κανένα βιβλίο, καμιά ομιλία, καμιά κατήχηση δεν μπορούν να έχουν ένα τόσο άμεσο αποτέλεσμα στην παιδεία ενός θεατή-ακροατή όσο ένα σημαντικό έργο κι ένας σοβαρός ερμηνευτής, ζωντανός, δίπλα του.

Η ηθική του δύναμη

Για τις νέες γενιές ειδικά, το θέατρο που προβάλλει τις αιώνιες αξίες της ζωής, τις κάνει και δικές τους. Ενώ το θέατρο που πουλάει αμέτρητα κατασκευάσματα, μετατρέπει τους νέους, σε ένα μεγάλο ποσοστό, σε μια ανερμάτιστη νεολαία και ουδέτερη στα μεγάλα προβλήματα της ζωής.

Ο συγγραφέας

«Πρέπει να έχει συνειδητοποιήσει ότι ο Λόγος του αντιπροσωπεύει το μυαλό του τόπου του. Εκατομμύρια πολίτες που από το χέρι του περιμένουν να καλυτερέψει η σκέψη τους»
Αλφρεντ Αντλερ

Ο ηθοποιός

«Γνώση της ζωής, εμπειρία, ωριμότητα, πλατιά εγκυκλοπαίδεια μαζί με τεχνική κατάρτιση και συνεχή αυτοέλεγχο είναι οι στοιχειακές προϋποθέσεις για έναν ολοκληρωμένο ηθοποιό»
Σωκράτης Καραντινός

«Μοναδικό πλεονέκτημα του ηθοποιού: ταυτόχρονα, όργανο και οργανοπαίκτης»
Δημήτρης Ροντήρης

Ομως σπανίζει πια αυτό το είδος ηθοποιού. Με την ΤV και τα ΜΜΕ γίνεται διάσημος πριν γίνει ηθοποιός...

Ο θεατής

Δεν υπάρχουν καλοί ή κακοί θεατές. Υπάρχει το διψασμένο κοινό για το προβληματισμένο θέατρο. Και το κοινό που με την πλύση εγκεφάλου, συνηθίζει το ανερμάτιστο θέατρο, το χειροκροτεί και το διαιωνίζει!

Η εξουσία

Η οποιαδήποτε εξουσία, εδώ και πολλά χρόνια, βλέπει το θέατρο άλλοτε σαν αναγκαίο κακό και άλλοτε σαν μια μέθοδο αποπροσανατολισμού. Και σε κάποιες μαύρες εποχές, γίνεται ο μεγαλύτερος εχθρός του.

Το θέατρο όμως, από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα, γλίτωσε από πολλούς μεγάλους και μικρούς εχθρούς.

Από τους αφορισμούς των θρησκειών μέχρι τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Και δεν πέθανε.

Κινδυνεύει όμως να πεθάνει τώρα. Ο Λόγος του θεάτρου πετσοκόβεται. Ο ζωντανός ερμηνευτής γίνεται γυάλινος. Και ο θεατής... σπίτι του. Χωρίς τη δημιουργική συμμετοχή του με τη φαντασία του. Ολα εικόνα.

Κινδυνεύει, δυστυχώς, από κάποιους ανθρώπους του θεάτρου με θεωρίες αδιανόητες: «Ο Λόγος δεν αρκεί πλέον στην εποχή μας, χωρίς... κινηματοτηλεοπτικοψηφιακή φόρμα», «Εχουμε το δικαίωμα ακόμα και να ασελγούμε πάνω στα αρχαία κείμενα», «Δεν με ενδιαφέρει ο συγγραφέας. Πετάω τα απωθημένα του και βάζω τα δικά μου», «Δεν με ενδιαφέρει ο θεατής. Μου αρκεί να είμαι εγώ ευτυχισμένος πάνω στη σκηνή».

Δικαίωμά τους να λένε ό,τι θέλουν. Οχι όμως και να πιστεύουν ότι μόνον οι θεωρίες τους είναι οι σωστές. Απλώς πλούτισαν με κάποιες πρωτοτυπίες τους το Μεγάλο Ορθόδοξο Θέατρο του Λόγου και χάθηκαν.

Παραμένει, όμως, ο κίνδυνος θανάτου στα χέρια της εξουσίας. Aπαξιώνει κάθε μέρα ολόκληρο τον πολιτισμό. Καμιά ενίσχυση. Καμιά φροντίδα. Καμιά προοπτική. Πλήρης περιφρόνηση. Και η πρόσφατη προκήρυξη «Πολιτισμός 2021» άργησε πολύ, πάρα πολύ. Για όσους επιβιώσουν. Και δυστυχώς επιβιώνουν χρόνια τώρα, με οποιαδήποτε κατάσταση, οι ίδιοι και οι ίδιοι. Οπως στην ΕΡΤ και σε κάποια ΜΜΕ.

Ισως γιατί ξέρει πολύ καλά ότι ιδιαίτερα το θέατρο υπηρετεί την αλήθεια, ενώ η εξουσία τη σκοπιμότητα. Ισως επειδή ξέρει ότι η ζωντανή επαφή έργου, ηθοποιού και θεατή ξεσηκώνει τον άνθρωπο από τη θέση του και τον κάνει «επικίνδυνο». Ενώ η μετάλλαξή του σε πελάτη-τηλεθεατή τον βουλιάζει στον καναπέ του και τον καθιστά ακίνδυνο.

Προσπαθεί, λοιπόν, να πεθάνει το θέατρο για να ησυχάσει μια για πάντα. Ευτυχώς, όμως, η εξουσία δεν ξέρει ότι το θέατρο, αιώνες τώρα, μένει αθάνατο. Οπως και η ελπίδα...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
Ο Κώστας Μπάρας μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα παράστασή του βασισμένη στο έργο «Δαίμονες» Λαρς Νορέν, την ομάδα του HashArt και την πορεία του στον θεατρικό χώρο.
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
Ο Κώστας Καζάκος και η Τζένη Κόλλια συνοδοιπόροι στη ζωή και την τέχνη μιλούν στην Εφ,Συν. για το θέατρο και τη συνεργασία τους.
«Φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Κυρία Κατερίνα
Στην εποχή της η Κατερίνα Ανδρεάδη αποτελούσε, μαζί με την Κοτοπούλη και την Κυβέλη, τη σημαντικότερη πρωταγωνίστρια της αθηναϊκής σκηνής.
Η Κυρία Κατερίνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Νέο θεατρικό αίμα
Ούτε με τη «δικτατορία» ο δάσκαλος αξιοποιεί το ταλέντο του νέου μαθητή, ούτε το «θράσος» του νέου μαθητή βοηθάει τον σωστό δάσκαλο να δώσει τον καλύτερο εαυτό του.
Νέο θεατρικό αίμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Περνάει κρίση η πίστη μας στον άνθρωπο»
Ο Αγγελος Αντωνόπουλος δε διστάζει ν’ ανοίξει τα άδυτα της ψυχής του και να σ’ αφήσει να περιπλανηθείς στη ζωή του με τις αφηγήσεις και τις ιστορίες του.
«Περνάει κρίση η πίστη μας στον άνθρωπο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας