• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 34.7°C
    2 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.3°C / 33.5°C
    3 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 33.7°C
    2 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.6°C / 31.9°C
    2 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 30.7°C
    2 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 27.9°C / 34.0°C
    1 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 30.4°C
    1 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.3°C / 31.3°C
    0 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 31.4°C
    2 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.5°C / 30.9°C
    3 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.4°C / 30.8°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.0°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    3 BF
    33%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.5°C / 33.8°C
    2 BF
    32%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.8°C / 32.8°C
    4 BF
    38%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 33.8°C
    0 BF
    27%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.3°C / 31.6°C
    0 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.4°C / 33.3°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.6°C
    1 BF
    38%
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το επάγγελμά μας έχει υποστεί πανωλεθρία

  • A-
  • A+
Καλώς ή κακώς, δεν μπορώ να πω πράγματα που δεν με ενδιαφέρουν αναφέρει τραγουδίστρια.

Η Σαβίνα Γιαννάτου δεν μιλάει, ούτε εμφανίζεται χωρίς λόγο. Δεν ανήκει στους καλλιτέχνες που θα έχουν δισκογραφική δουλειά κάθε χρόνο: μεσολαβούν διαστήματα σιωπής. Το νέο της cd Ways of Notseeing με την Πορτογαλίδα πιανίστρια Τζοάνα Σα πήρε χρόνια για να βρει τον δρόμο προς το κοινό του και κυκλοφόρησε τελικά πριν από λίγες ημέρες.

Τον Αύγουστο στη Μικρή Επίδαυρο πήραμε μια γεύση από τα Τραγούδια του Νερού, που εκτός απροόπτου θα ηχογραφηθούν με τους Primavera en Salonico σύντομα για την ECM. Είναι λοιπόν μια καλή στιγμή για μια δημόσια κατάθεση. Η πολύχρονη φιλία μας θα καθιστούσε τον πληθυντικό στη συνέντευξη τουλάχιστον υποκριτικό.

● Μετά από αρκετά μεγάλο διάστημα, έχεις μια νέα κυκλοφορία, το Ways οf Notseeing. Πώς συνέβη;

Ακουσα την Τζοάνα Σα στη Στέγη το 2015, στο Big Bang Festival, όπου συμμετείχαμε κι οι δυο, και μου άρεσε πάρα πολύ, ενθουσιάστηκα. Μετά, καθώς τρώγαμε στο ίδιο τραπέζι όλοι οι συμμετέχοντες, της είπα ότι είμαι τραγουδίστρια και ότι θα ήθελα να συνεργαστούμε. Δεν με ήξερε – πού να με ξέρει; Κατ’ αρχάς είναι σε άλλο μουσικό χώρο. Κι εγώ, όταν ρώτησα στην Πορτογαλία «ξέρετε την Τζοάνα Σα;» δεν την ήξεραν. Είναι δυο άσχετοι χώροι, εγώ κινούμαι στη world music, εκείνη στη σύγχρονη μουσική – ο ένας κόσμος δεν ξέρει τον άλλον.

Με άκουσε στο YouTube, κάναμε επαφές μέσω e-mails, skype, και λίγους μήνες μετά αποφάσισα να κάνω ένα ταξίδι στην Πορτογαλία για μία εβδομάδα. Και κάναμε μία ηχογράφηση, μία κι έξω. Πήγαμε αναγκαστικά σε στούντιο, γιατί στο σπίτι της όπου κάναμε την πρόβα δεν ακούγαμε καλά η μία την άλλη. Είχαμε καλά μικρόφωνα και είπαμε: ας γράψουμε την πρόβα μας. Δεν είναι και καμία τρομερή διαδικασία, δεν κοστίζει πολύ. Ολα ωραία και καλά, φεύγω, και με παίρνει κατενθουσιασμένη: «Τι αριστούργημα, τι καλό! Να το βγάλουμε». Λέω «τι να βγάλουμε, αυτό είναι μία πρόβα». Μου το έστειλε. Εγώ ήθελα να το δουλέψω μαζί της. Να το σκεφτούμε αλλιώς, να βάλουμε και οπτικό υλικό και διάφορα. Δεν το φανταζόμουν έτσι. Τίποτα αυτή, ενθουσιασμένη! Και τελικά έγινε η παραγωγή και κυκλοφόρησε. Υπήρχαν στιγμές που με την Τζοάνα ήμασταν σε κατάσταση σύγχυσης. Ακόμα και ως προς το τι εξώφυλλο να επιλέξουμε. Υπήρξαν δυσκολίες.

● Να που βγήκε, όμως.

Καλά, ας μην ήταν η Τζοάνα και θα σου ’λεγα εγώ αν θα έβγαινε. Εγώ είμαι συνήθως αναβλητική, αυτοαναιρούμαι… Η Τζοάνα έκανε κανονική παραγωγή. Εχει εκεί ένα επιτελείο, έχουν ένα γκρουπ. Αυτός που έκανε το remix και το mastering, ο Εντουάρντο Ραόν, παίζει άρπα στο γκρουπ αυτό.

Τον ήχο που άκουσα στο cd δεν τον περίμενα. Βγήκαν όλα ανάγλυφα, οι αναπνοές, οι νοτίτσες, όλα. Εγώ στην πρόβα τραγουδούσα όπως να ’ναι. Ψιθυριστά, ή όπως μου ερχότανε, πρόβα κάναμε. Δεν έλεγα «τώρα πρέπει να είμαι έτσι, να προσέξω αυτό ή το άλλο»... και βγήκε τελείως αυθόρμητο. Ηταν όλο αυτοσχεδιαστικό. Μετά βέβαια προέκυψε το θέμα τού αν χρειάζεται ο αυτοσχεδιασμός να δημοσιοποιείται ως έχει, αν κάθε τι που αυτοσχεδιάζουμε είναι απαραίτητα καλό να κυκλοφορήσει. Είχα τις επιφυλάξεις μου. Τελικά, όταν το άκουσα μετά από καιρό, λέω: «Βρε, καλό είναι».

Η αλήθεια είναι ότι με την Τζοάνα υπήρξε συνεννόηση και το αποτέλεσμα είναι σαν να μη δημιουργείται τυχαία εκείνη τη στιγμή... Βέβαια αν ξέρεις τους «κώδικες» του αυτοσχεδιασμού, δεν το θεωρείς παράξενο. Στην αρχή θεώρησα ότι κάποιος μπορεί να βαρεθεί γιατί έχει μια επαναληπτικότητα, μια ησυχία. Τελικά όμως ακούγοντάς το θεώρησα ότι είμαι εγώ. Και χάρηκα… επιτέλους!

● Είσαι εσύ. Και είναι ένα κομμάτι σου που δεν το ακούμε συχνά πια. Θυμάμαι την εποχή που εμφανιζόσουν στις «Φωνές».

Δεν προβάλλεται τόσο αυτό το κομμάτι μου. Εβγαινε συχνά κάποτε. Το υποστήριζα πάρα πολύ και το πίστευα. Και το πιστεύω. Απλώς ξέρεις τι έχει συμβεί μέσα στα χρόνια; Ο κόσμος μπερδεύεται. Πάρα πολύ. Και αυτό είναι ψυχοφθόρο. Σε σταματάει. Ανακοινώνεις «Αυτοσχεδιασμοί με τη Σαβίνα Γιαννάτου». Ο κόσμος δεν ξέρει καν τι θα πει αυτοσχεδιασμοί. Ερχεται να ακούσει τραγούδια. Και απογοητεύεται.

Θα σου πω ένα παράδειγμα. Πήγα στην Αμερική πριν από χρόνια να τραγουδήσω σεφαραδίτικα. Ενας από τους ανιψιούς μου, σπούδαζε στη Νέα Υόρκη, μου λέει «θα έρθω». Του λέω «θα είναι σεφαραδίτικα μόνο». Εκείνος κατάλαβε: «αυτοσχεδιασμοί μόνο». Ερχεται μετά στα παρασκήνια, μου λέει: «Εντάξει, βρε Σαβίνα, κανονικά τραγούδια ήταν. Εγώ νόμιζα ότι θα είναι μόνο στριγκλιές». Ο ανιψιός μου! Εχω επίγνωση του πράγματος. Δεν πετάω στα σύννεφα. Η ίδια μου η οικογένεια τα αποκαλεί «στριγκλιές»! Ενώ επανειλημμένως τους έχω πει ότι πρόκειται για χλιμιντρίσματα…

● Οταν πήρα το «Σαμποτάζ» μού άλλαξε τη ζωή. Και τώρα, τα τελευταία χρόνια που ξαναπαίζετε τα κομμάτια της Λένας Πλάτωνος μαζί, τρελαίνομαι να σας ακούω και ξέρω ότι δεν είμαι ο μόνος.

Κι εγώ. Πάρα πολύ χαίρομαι που το ξανακάνουμε. Ηταν τελείως ανέλπιστο να ξαναβγεί η Λένα μετά από τόσα χρόνια και να παίζουμε ζωντανά και με τον Γιάννη Παλαμίδα.

● Από εκείνη τη συναυλία στο Ηρώδειο ξεκίνησαν όλα. Αξέχαστο.

Ναι. Αυτό το φρόντισαν οι φίλοι της Λένας.

● Τα κομμάτια του «Σαμποτάζ» του χρόνου κλείνουν τα 40. Αυτή τη στιγμή αυτά τα τραγούδια εκτίθενται σε ένα κοινό το οποίο ανήκει σε άλλη γενιά. Πώς είναι να παίζεις αυτά τα τραγούδια μπροστά σε παιδιά που μπορεί να μην είχαν γεννηθεί τότε;

Νομίζεις ότι κάθομαι να το σκεφτώ αν είχαν γεννηθεί ή όχι; Το ίδιο πράγμα είναι. Αν και το «Σαμποτάζ» δεν το είχαμε παρουσιάσει τότε. Μία φορά μόνο στο Ηράκλειο Κρήτης, με πολύ δυσκολία. Χαίρομαι πολύ που ξαναπαίζουμε μαζί. Της το οφείλω της Λένας, έτσι αισθάνομαι. Τα νέα παιδιά ανακαλύπτουν τη Λένα λόγω της electronica. Τον Καρυωτάκη δεν τον ξέρουν, τον μαθαίνουν μετά, αν ψάξουν. Αλλά το «Σαμποτάζ», επειδή έχουμε κάνει τα live, το γνωρίζουν πλέον. Αυτά τα παιδιά με ξέρουν λόγω Λένας. Από τα μεσογειακά και τα σεφαραδίτικα με ξέρουν οι προηγούμενες γενιές, όχι παιδιά των είκοσι και κάτι. Ισως βάζουν το όνομά μου στο YouTube και βγαίνουν όλα, έτσι μπορεί να φτάσουν και σε ό,τι άλλο έχω κάνει.

● Ισως να έρθουν άλλα παιδιά με μάτια λέιζερ και μαλλιά τιρκουάζ. Και ήρθανε!

Η Μαριανίνα Κριεζή, τι στιχουργός! Δούλεψαν με τη Λένα πολύ στενά για το «Σαμποτάζ». Ολοι της οι στίχοι εκεί είναι πολύ προσωπικοί.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΜΑΝΩΛΗ

● Συχνά σου ζητάνε να τραγουδήσεις Χατζιδάκι. Ούτε τον δίσκο που έκανες αμιγώς με κομμάτια του τον λες αναμενόμενο.

Είχα πάρει ένα ταξί και μου λέει ο οδηγός: «Κάπου σε ξέρω». Του είπα πώς με λένε, «Α -μου λέει- έχεις τραγουδήσει Χατζιδάκι. Εσύ τα λες πολύ αλλιώς». Μου είπε κάτι που δεν το είχα σκεφτεί καν. Ξέρω ότι έχω μια προσωπική ερμηνεία, αλλά δεν φανταζόμουν ότι αυτό είναι τόσο αναγνωρίσιμο.

● Με τον Χατζιδάκι γνωριστήκατε στο Τρίτο;

Ναι. Με είχε βάλει να ηχογραφήσω κάτι για να με ακούσει, ανεξάρτητα από τη Λιλιπούπολη. Του είχα τραγουδήσει ένα τραγούδι του Λέοναρντ Κοέν, το «Travelling Lady».

● Πρόσφατα έκανες στη Μικρή Επίδαυρο τα «Τραγούδια του Νερού».

Εδώ και κάποια χρόνια σκεφτόμασταν ποια θα είναι η επόμενη κίνηση. Προτάθηκαν πολλές ιδέες και τελικά καταλήξαμε στο θέμα «νερό». Προσωπικά, καλώς ή κακώς, δεν μπορώ να πω πράγματα που δεν με ενδιαφέρουν. Ολοι μας στο γκρουπ έχουμε αυτό το θέμα, αλλά επειδή εγώ το προβάλλω τραγουδώντας τα λόγια, αν δεν μπορώ να πεισθώ για κάτι, δεν μπορεί να προχωρήσει. Το είχε πει ο Θύμιος Παπαδόπουλος ότι ως παραγωγός πρέπει να πιστέψει στο προϊόν που έχει. Αλλιώς δεν γίνεται. Το νερό για μένα είχε μια σημασία που δεν ξέρω να σου την εξηγήσω ακριβώς. Ολα ξεκίνησαν από το τραγούδι του Αριελ από την «Τρικυμία» του Σέξπιρ – όπως και οι «Πλανόδιες Ιστορίες» στη Στέγη το 2013.

● Full Fathom five your father lies… Μα έχουν κοινά οι «Πλανόδιες Ιστορίες» με τα «Τραγούδια του Νερού».

Εχουν. Αυτό για μένα ήταν το σημείο για να ακουμπήσω. Αυτή η αίσθηση της μεταμόρφωσης στον βυθό όπου τα κόκαλα γίνονται κοράλλια και τα μάτια, μαργαριτάρια. Ο «Εύξεινος» Πόντος, αυτός ο ευφημισμός όπου ονομάζεις κάτι αλλιώς, για να μη σε τρομάζει. Είναι όπως μέσα από το παραμύθι μπορείς να φτιάξεις αυτό που δεν γίνεται. Γιατί είναι πολύ άγριο το νερό για τον άνθρωπο. Πνίγεσαι. Ρώτησα έναν φίλο ψυχαναλυτή: «Τι είναι στην ψυχανάλυση το νερό;» Μου πρότεινε ένα βιβλίο που με μάγεψε. Λέγεται «Θάλασσα» του Σάντορ Φερέντσι. Ηταν σχεδόν σύγχρονος του Φρόιντ. Είχε μια θεωρία ότι με το σεξ αναπαριστούμε την καταστροφή που ζήσαμε όταν από το νερό αναγκαστήκαμε να βγούμε και να επιβιώσουμε στην ξηρά. Δεν με νοιάζει αν έγινε έτσι, αλλά μου άρεσε σαν ιδέα.

Ξαφνικά απέκτησε μια διαφορετική σημασία το νερό για μένα. Ναι μεν ξέρουμε για τις πλημμύρες, για τους πάγους που λιώνουν, για τη μόλυνση των νερών, αλλά αυτό το βιβλίο εμένα με πήγε αλλού: μήτρα, γέννηση, σεξ. Αρχή. Ξεκίνησα από το Τέλος, από τον θάνατο μέσα στο νερό με το «τραγούδι του Αριελ» κι έφτασα στην Αρχή με τη «Θάλασσα» – μου άνοιξε ένα καινούργιο σύμπαν. Αυτό που κάναμε τελικά ήταν πιο γενικό. Βρήκαμε τραγούδια για τη βάφτιση, για την «αναγέννηση» μέσα απ’ το νερό. Για το νερό που συνδυάζεται στα τραγούδια με την αγάπη, τον έρωτα, τον γάμο... Κινηθήκαμε πάνω σε έθιμα ελληνικά και βαλκανικά – η στάμνα που σπάει και χύνεται το νερό, το αμίλητο νερό, το αθάνατο νερό.

● Πρόκειται να ηχογραφηθεί για την ECM;

Ελπίζουμε. Ο Μάνφρεντ Αϊχερ ήταν καταρχήν θετικός. Θα ηχογραφήσουμε τον Ιανουάριο, καλώς εχόντων των πραγμάτων.

● Πόσα χρόνια συνεργάζεστε με τη Λάμια Μπεντίουι;

Από το 1997, στη συναυλία που είχε γίνει με τα «Τραγούδια της Μεσογείου», πριν βγει ο δίσκος, στη Μικρή Επίδαυρο. Ισως ήταν από τις πρώτες συναυλίες εκεί. Τις είχε διοργανώσει ο Χρήστος Λαμπράκης τότε, το Μέγαρο Μουσικής. Ετσι ξεκίνησαν τα «Τραγούδια της Μεσογείου»! Κάλεσα τη Λάμια να πει ένα τραγούδι και να κάνουμε ένα ντουέτο. Ηρθε μετά το «Terra Nostra» και στη συνέχεια κάναμε πολλά μαζί στις «Φωνές». Είναι εξαιρετική. Ηταν στη συναυλία στη Μικρή Επίδαυρο φέτος. Τη θέλαμε τη Λάμια, το ηχόχρωμά της. Θέλαμε την έλλειψη του νερού, την έρημο. Και νομίζω ότι αυτό το στοιχείο το φέρει η φωνή της, είναι σαν άμμος, τι να πω…

● Δεν θέλω να σε ρωτήσω πώς περνάς στον εγκλεισμό. Είναι όμως ένας ιός ο οποίος προσβάλλει το αναπνευστικό, που είναι το εργαλείο σου.

Δεν το έχω σκεφτεί καθόλου έτσι. Για δες... Μόνο σε σχέση με τη μαμά μου τον σκέφτομαι... Λόγω της ηλικίας της. Προσέχω, για να μην πάθει εκείνη κάτι. Ολα τα χρόνια πρόσεχα να μην πάθω έστω κι ένα απλό κρυολόγημα, γιατί καταργεί τη δουλειά μου. Αλλά τον κορονοϊό τον σκεφτόμαστε σε σχέση με τον θάνατο, όχι; Και σε σχέση με τον εγκλεισμό και την απαγόρευση των συναυλιών. Το επάγγελμα έχει υποστεί πανωλεθρία. Οσοι δεν είχαν άλλο μέσο να βιοποριστούν, απολύτως ξεκρέμαστοι.

● Αυτό τον εγκλεισμό πώς τον περνάς;

Δεν ξέρω. Θα δούμε πώς θα τον χειριστώ. Στενοχωρήθηκα γιατί ήθελα να πάω στην Κάλυμνο, όπου είχα περάσει τέλεια ένα 15ήμερο τον Οκτώβριο. Εκανα μπάνια, ζωγράφιζα, μπήκα σε μια σπηλιά που δεν ήξερα ότι υπάρχει. Ξαναζούσα με έναν τρόπο μοναχικό, πιο κοντά στη φύση. Τώρα ελπίζω να μην την πατήσω με διάφορα σίριαλ και Netflix και λοιπά, ελπίζω να διαβάζω, να κάνω κάτι πιο δημιουργικό, γιατί η προηγούμενη καραντίνα ήταν τίποτα, το απόλυτο μηδέν. Θα δούμε, δεν είναι τίποτα ένας μήνας.

*Δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και μεταφραστής

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ο άνθρωπος είναι ακόμα ανήλικος»
Ο Κώστας Τουρνά μιλά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή την κυκλοφορία ενός βιβλίου που συγκεντρώνει όλους τους στίχους του, ανέκδοτα ποιήματα, αλλά και δοκίμιά του.
«Ο άνθρωπος είναι ακόμα ανήλικος»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οι καλλιτέχνες, όταν δεν παίζουμε, είμαστε έξω από τα νερά μας»
Η Τάνια Γιαννούλη, συνθέτις και πιανίστρια, μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική, την πορεία της και την νέα συνθήκη λόγω της πανδημίας.
«Οι καλλιτέχνες, όταν δεν παίζουμε, είμαστε έξω από τα νερά μας»
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Πορτρέτο του καλλιτέχνη ως φαντάσματος
Για μερικούς η νέα κρίση προκύπτει ως μια νέα ευκαιρία (business as usual). Η ιδεολογία όχι μόνο δεν μπορεί να παρακαμφθεί, στο όνομα του συναγερμού και της εθνικής συμφιλίωσης, αλλά όλες οι αλλαγές θα είναι...
Πορτρέτο του καλλιτέχνη ως φαντάσματος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την Αγγλία όπου μεγάλωσε, την αγάπη του για τη μουσική και τους αγαπημένους του δίσκους.
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πανδημία καλά κρατεί
Στη Σαγκάη και στο Πεκίνο οι κάτοικοι έχουν κληθεί να υποβληθούν σε περαιτέρω τεστ για τον Covid-19 μετά την ανακάλυψη νέων κρουσμάτων.
Η πανδημία καλά κρατεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας