Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα «δείπνο» με το αναπόφευκτο

Δάφνη Νικήτα: Το Μπλε Δείπνο, Εκδόσεις Καστανιώτη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα «δείπνο» με το αναπόφευκτο

  • A-
  • A+
Οι περσόνες της Δάφνης Νικήτα ακροβατούν μεταξύ πραγματικού και ονειρικού με ρίσκο.

Ανακαλύπτω πάντα εκ νέου προς έκπληξή μου τη Δάφνη Νικήτα κάθε φορά που διαβάζω ένα καινούργιο της βιβλίο. Η ποίησή της αποπνέει μια ανανεωτική αύρα και οι εικόνες της μεταδίδουν την ιδιότυπη αλλά και άμεση σχέση του σώματός μας, της ζωής μας, με το Ασυνείδητο. «Μια διάφανη/μεμβράνη/με καλύπτει/από πάνω μέχρι κάτω/στα χέρια μου κρατώ/ένα παράθυρο» μας εξομολογείται στο ποίημά της «Παράθυρο».

Η Δάφνη Νικήτα γεννήθηκε στη Λευκωσία. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο University of Kent και στο Goldsmiths’ College, University of London. Προσκλήθηκε και συμμετείχε στην 53η Μπιενάλε Βενετίας στην ποιητική δράση Making Words. Ποιητικές συλλογές: Μπουκάλια από το ίδιο άρωμα (Εκδόσεις Εν τύποις), Το βροχερό βαγόνι (Eκδόσεις Το Ροδακιό), Η περιπέτεια της Μπέττυ και άλλα ποιήματα, (Eκδόσεις [.poema..]) και τα Μαύρα σκυλιά (2015), Το δέντρο που ανατέλλει (2018), Το Μπλε Δείπνο (2020) από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Η τελευταία της ποιητική συλλογή με τίτλο: «Το Μπλε Δείπνο» έρχεται εν μέσω πανδημίας να μας εγκαλέσει σε ένα «δείπνο» με το αναπόφευκτο. «Το Μπλε/ αυτό απέναντι/ το ξέρω/ θα με καταπιεί/ ολόκληρη» από το ομώνυμο ποίημα. Πρόκειται για την πιο ώριμη στιγμή της πολυγραφότατης νέας ποιήτριας με την πηγαία και αυτόματη γραφή, η οποία μας αφοπλίζει με τον τρόπο που πρωταγωνιστεί η απώλεια σε αυτό το βιβλίο της.

Στο σύνολο του έργου της, ως έννοια, η απώλεια μετατρέπεται συχνά σε εκείνη τη συγκλονιστική κατάσταση της ζωής, με θεμέλιο τις ανατροπές που προκαλεί το σώμα κατά τις συνεχείς αλλαγές του αλλά και η ίδια η ζωή ως δυναμική ανθρώπινη εμπειρία.

Οι περσόνες της Δάφνης Νικήτα ακροβατούν μεταξύ πραγματικού και ονειρικού με ρίσκο. Η ποίησή της ανατρέπει με μαεστρία και αποφασιστικότητα το εφήμερο, το οποίο ως στοιχείο αλλά και ως κίνδυνος ζωής ταυτόχρονα την εμπνέει. Κατά την ανατροπή αυτή, διαδραματίζεται το φλερτ της ποιήτριας με την αιωνιότητα.

H ποίησή της δεν ενέχει καμίας ποιητικής συγγένειας. Ενσωματώνει άμεσα και ταυτόχρονα όλα τα ερεθίσματα της ανθρώπινης στιγμής καθώς χειρίζεται με εσωτερικότητα όλες τις εξωγενείς παραμέτρους της. Ο ποιητικός κόσμος της Δάφνης Νικήτα υπάρχει εσωτερικά, κατοικεί στα βάθη της ψυχής και ενώνει τον αναγνώστη με την υψηλής ευκρίνειας πνευματικότητά της που καταπλήσσει.

Tο άτομο ως περσόνα τίθεται στο επίκεντρο του ποιητικού της λόγου όπως γλωσσικά θέτει στα ποιήματά της τη λέξη ως σύμβολο, μόνη, αγνοώντας τα όρια του λόγου, τα σημεία στίξης. Κατ' αυτόν τον τρόπο, σχολιάζει την αναμέτρηση της σύγχρονης εικόνας της προσωπικότητας με τη συλλογική εικόνα της σύγχρονης κοινωνίας, καθώς και τη λέξη με το αρχετυπικό σώμα που σχηματίζει και υπηρετεί ως ποιητικό σώμα πλέον.

Ετσι, προκύπτει ένας θαυμαστός γλωσσικός πραγματισμός, ο οποίος επιχειρεί να αναμετρηθεί με και να αναπροσδιορίσει τον πραγματισμό της σύγχρονης κοινωνίας ως το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό σημείο των καιρών. Αξίζει να το διαβάσετε!

*Εικαστικός καλλιτέχνης ([email protected])

ΝΗΣΙΔΕΣ
Δρομέας ποιητικών «αντιδότων»
Ο Τίτος Πατρίκιος από την αρχή της ποιητικής του δημιουργίας είχε στραφεί προς τους «δρόμους» ως πεδίο για τη δημόσια αναζήτηση του νέου κόσμου.
Δρομέας ποιητικών «αντιδότων»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ανανεωμένη και προκλητική παράδοση
Η νέα ποιητική συλλογή της Σοφίας Πόταρη με τίτλο «Θελκτήρια Ερωτος» επιδιώκει να δώσει ένα έργο διαφορετικό, με ξεκάθαρη στόχευση και τρόπο διατύπωσης.
Η ανανεωμένη και προκλητική παράδοση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας