Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η πολύχρωμη, ειδυλλιακή Νορμανδία του Χόκνεϊ

«The Entrance», 2019 | © David Hockney | Crédit photo : Richard Schmidt, Courtesy Galerie Lelong & Co. Paris 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πολύχρωμη, ειδυλλιακή Νορμανδία του Χόκνεϊ

  • A-
  • A+
Μια μεγάλη και σημαντική έκθεση του σπουδαίου Βρετανού εικαστικού δημιουργού στη γαλλική πρωτεύουσα, που δοκιμάζεται εν μέσω πανδημίας COVID-19, παρουσιάζει δώδεκα νέους, πρόσφατα δημιουργημένους πίνακες καθώς και μια σειρά από εκτυπώσεις σε χαρτί, κατασκευασμένα όλα σε iPad και με ακριλικά χρώματα. Με έμπνευση από τη φύση γύρω από το σπίτι του στον Βορρά της Γαλλίας όπου διαμένει τα τελευταία χρόνια, ζωγραφίζει ένα εικαστικό πανόραμα του περιβάλλοντός του, θυμίζοντάς μας τις αριστουργηματικές απεικονίσεις του από τα βρετανικά τοπία στο Γιορκσάιρ.

Πριν από δύο χρόνια, τον Οκτώβριο του 2018 ο διάσημος Βρετανός εικαστικός Ντέιβιντ Χόκνεϊ (1937) βρέθηκε στο Λονδίνο, αφού ταξίδεψε από το σπίτι του στο Λος Aντζελες για τα εγκαίνια του έργου του, ενός παραθύρου βιτρό στο αβαείο του Γουέστμινστερ (Westminster Abbey), στην όμορφη, γοτθικού ρυθμού εκκλησία-μνημείο, που απεικονίζει σε υπέροχα χρώματα λευκάγκαθα της υπαίθρου.

Σχεδιάστηκε από τον Χόκνεϊ σε iPad με σκοπό να γιορταστεί η μακρά βασιλεία της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ (1926) και ήταν πρόκληση για τον δημιουργό η κατασκευή του πρώτου του έργου σε γυαλί. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εκπληκτικό με τα φωτεινά, ζωντανά χρώματα και σχέδια του ποπ δημιουργού να διαχέονται στον κλειστό χώρο καθώς το «παράθυρο της βασίλισσας» αντικατέστησε ένα από τα λίγα παράθυρα του αβαείου που παρέμεναν «καθαρά». Η βιτρό «ζωγραφιά» αντικατοπτρίζει, κατά τα λεγόμενά του, σκηνή ανθοφορίας στο αγαπημένο του Γιορκσάιρ.

Αμέσως μετά έφυγε από τη θορυβώδη βρετανική πρωτεύουσα για ένα τριήμερο ταξίδι στην κοντινή ήσυχη βόρεια Γαλλία οδικώς. Απόλαυσε το ηλιοβασίλεμα στη Χάβρη, καθώς ο ήλιος βουτούσε πάνω από τις αποβάθρες του λιμανιού στις ακτές της Μάγχης στη Νορμανδία, ανακαλώντας την αίσθηση του Κλοντ Μονέ (1840-1926) όταν ζωγράφιζε τους αριστουργηματικούς πίνακές του με τους φλεγόμενους ουρανούς και τη μυστηριακή ομίχλη που διαθλά, φτιάχνει σκιές και προεκτείνει τις φιγούρες σε μια απόκοσμη οπτική.

Συνέχισε και βρέθηκε στην κοντινή παραθαλάσσια πόλη Honfleur και από εκεί πήγε στο Μπαγέ (Bayeux), 10 χιλιόμετρα μακριά από την ακτή του καναλιού. Σκοπός του να δει τη φημισμένη Ταπισερί της Μπαγέ (Tapisserie de Bayeux), ένα υπέροχο λινό υφαντό του 11ου αιώνα μήκους 68,38 μέτρων και ύψους 50 εκατοστών, που απεικονίζει, κεντημένο με μάλλινες κλωστές δέκα διαφορετικών χρωμάτων, τη νορμανδική εισβολή στην Αγγλία το 1066 και σήμερα εκτίθεται σε ένα σχολείο του 18ου αιώνα, το κτίριο της παλαιάς ιερατικής σχολής (1693).

Το ιστορικό ντοκουμέντο με 72 διαφορετικές σκηνές και 1.512 μορφές ανθρώπων και ζώων υπολογίζεται πως φιλοτεχνήθηκε πριν από το 1092, όμως παρουσιάστηκε δημόσια στον υπέροχο καθεδρικό ναό της πόλης πολύ αργότερα, το 1476, όπου υπάρχει και η πρώτη γραπτή αναφορά.

Ο Χόκνεϊ γοητεύτηκε από τη γραφική και αφηγηματική δύναμη αυτού του αριστουργήματος και αναφέρει πως του θυμίζει τους αρχαίους κυλίνδρους από την Κίνα με τις αριστουργηματικές εικονογραφικές εξιστορήσεις.

Η απεικόνιση και η αφήγηση των γεγονότων στο πέρασμα των αλλαγών του χρόνου απασχολούσαν πάντα τον Χόκνεϊ, που είναι άλλωστε και μεγάλος θαυμαστής του Γάλλου συγγραφέα και δοκιμιογράφου Μαρσέλ Προυστ (1871-1922) - γνωστός για το επτάτομο μυθιστόρημά του «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο».

Ολα σχεδόν τα εικαστικά έργα του Χόκνεϊ αποκαλύπτουν τις λεπτομερείς παρατηρήσεις του για τις μεταβαλλόμενες τέσσερις εποχές στον κόσμο και τις διεξοδικές αναλύσεις του για τον τρόπο που το φως, ο χώρος και η φύση βρίσκονται σε συνεχή κίνηση αλλάζοντας τις παρατηρήσεις μας και την αντίληψη του περιβάλλοντός μας.

Και ξαφνικά η ιδέα γεννήθηκε στο μυαλό του. Θα ζωγράφιζε ξανά την άφιξη της άνοιξης όχι όμως στην πατρίδα του, πίσω στο Γιορκσάιρ, όπως είχε κάνει δέκα χρόνια πριν. Αυτή τη φορά το τοπίο της Νορμανδίας στη βόρεια Γαλλία θα του πρόσφερε την αφήγηση που τόσο αποζητούσε.

Εγκαταστάθηκε σε ένα σπίτι στην ύπαιθρο λοιπόν, δημιούργησε ένα στούντιο στον παρακείμενο αχυρώνα και άρχισε να ζωγραφίζει από τον Μάρτιο του 2019.

Το έργο του Χόκνεϊ παραμένει πάντα ένα είδος αυτοβιογραφίας σε εικόνες. Ζωγραφίζει τους συγγενείς του ή τους στενούς φίλους του και τα μέρη όπου ζει. Ετσι, άρχισε να ζωγραφίζει το πρώτο έργο του, ένα μακρύ πανόραμα που αντιπροσωπεύει μια οπτική 360° από ό,τι περιβάλλει το σπίτι του. Προφανώς στο δημιούργημά του έχει θαυμαστά διεισδύσει και μια αναφορά στην Ταπισερί της Μπαγέ που θαυμάζει.

Επειτα από αυτό το πρώτο ολοκληρωμένο έργο-απεικόνιση ακολούθησαν πολλές απόψεις του σπιτιού του -ενός παραδοσιακού εξοχικού σπιτιού του 17ου αιώνα- και της θέας γύρω του.

Εάν και οι ιμπρεσιονιστές, στην προσπάθειά τους για νεωτερικότητα, παρέβλεπαν εντελώς αυτό το είδος του τυπικού επαρχιακού τοπίου, ο Χόκνεϊ «είδε» γύρω του σ’ αυτόν τον τόπο μια ηχώ, μια αντανάκλαση κατά βάση από τα αχυρένια σπίτια των ολλανδικών τοπίων που ζωγράφισε ο Ρέμπραντ (1606-1669) ή ο νεαρός μετα-ιμπρεσιονιστής Βίνσεντ βαν Γκογκ (1853-1890) που και σήμερα εξακολουθεί να τον επηρεάζει.

Η άνοιξη τελείωσε και όταν ήρθε το καλοκαίρι, ξεκίνησε μια σειρά από ακριλικούς πίνακες που απεικονίζουν τη θέα στο χωριό Beuvron-en-Auge, τις μηλιές και τις φορτωμένες καρπούς αχλαδιές στον κήπο, τα δέντρα στην πρωινή ομίχλη, τα καταπράσινα λιβάδια και τον απέραντο ορίζοντα που σπάει μόνο από τις πανέμορφες παραδοσιακές αγροικίες, συλλαμβάνοντας το μεταβαλλόμενο φως και τα παιχνιδίσματα στις φωτοσκιάσεις του ουρανού.

Η φύση βρίσκεται σε συνεχή κίνηση καθώς αποτυπώνεται από τον καλλιτέχνη που καταφέρνει για άλλη μία φορά να κατακτήσει τον δυναμισμό της. Τοπιογραφία, χαρακτηριστικά μοτίβα με φωτεινά χρώματα και πειραματισμοί με την προοπτική του χώρου.

Αυτή την εποχή και μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου μια μεγάλη και σημαντική έκθεση του σπουδαίου Βρετανού εικαστικού δημιουργού παρουσιάζεται στην καρδιά της Γαλλίας που τον φιλοξενεί, στην Γκαλερί Lelong & Co στο Παρίσι.

Μπορεί η γαλλική πρωτεύουσα να δοκιμάζεται εν μέσω πανδημίας COVID-19, όμως εξακολουθεί να πρωτοπορεί στον τομέα της τέχνης και να παρουσιάζονται όλες οι νέες τάσεις και δημιουργίες. Σ’ αυτή την έκθεση και μέσα σε τρεις μεγάλες αίθουσες παρουσιάζονται δώδεκα νέοι, πρόσφατα δημιουργημένοι πίνακες καθώς και μια σειρά από εκτυπώσεις σε χαρτί του Χόκνεϊ, κατασκευασμένα όλα σε iPad και με ακριλικά χρώματα με τον τίτλο «Ma Normandie» (Η Νορμανδία μου).

Ο 83χρονος Χόκνεϊ δεν φοβάται ποτέ να πειραματιστεί και να δοκιμάσει νέες ιδέες για να απεικονίσει τον φυσικό μας κόσμο όπως τον αντιλαμβάνεται με όλες τις αισθήσεις του και να μας τον προσφέρει απλόχερα και χωρίς φειδώ να τον γευτούμε. Απομονωμένος στην καραντίνα της πανδημίας εξακολουθεί να δημιουργεί ασταμάτητα στον τόπο που διάλεξε τώρα να κατοικήσει κι εμείς ανυπομονούμε να απολαύσουμε ξανά όλα τα νέα έργα που θα έρθουν.

Πάντα με περισσή μαεστρία δημιουργεί την πανέμορφη ουτοπία του με το έντονο κόκκινο, το μπλε, το ροζ, το μοβ, το κίτρινο, το ηλεκτρικό πράσινο, που με γρήγορες πινελιές και με υπέροχες φωτοσκιάσεις μάς παρουσιάζει, καλώντας μας να ταυτιστούμε μ’ αυτή, να ξεπεράσουμε τους φόβους και τη δυστυχία μας, να ταξιδέψουμε και να βυθιστούμε στα υπέροχα τοπία του γαλλικού Βορρά, τη δική του Νορμανδία.


📍 «David Hockney: Ma Normandie», Γκαλερί Lelong & Co, Παρίσι, μέχρι 23 Δεκεμβρίου 
📍 Μένουμε ασφαλείς! Λόγω της πανδημίας απολαμβάνουμε διαδικτυακά εκθέσεις και συλλογές στον προσωπικό ιστότοπο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μελλοντικές κοινωνίες σε ουτοπικά μοντέλα
Bodys Isek Kingelez: «City Dreams» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης • Ο αυτοδίδακτος Αφρικανός καλλιτέχνης έχτισε αρμονικά το αστικό περιβάλλον που ονειρεύτηκε, σμιλεύοντας και ενσωματώνοντας...
Μελλοντικές κοινωνίες σε ουτοπικά μοντέλα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Χρονογραφήματα οικιακής ζωής
Η Εθνική Πιακοθήκη του Λονδίνου παρουσιάζει μέσα από 50 πίνακες και σχέδια μία έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νικολάες Μάες.
Χρονογραφήματα οικιακής ζωής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο αναρχικός συλλέκτης
Μια πρώτη μεγάλη διαδικτυακή έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης είναι αφιερωμένη στον Φελίξ Φενεόν, αυτήν την ελάχιστα γνωστή φιγούρα του κόσμου της τέχνης με την εξαιρετική...
Ο αναρχικός συλλέκτης
ΝΗΣΙΔΕΣ
O ιδιοφυής Ντέιβιντ Χόκνεϊ και οι εντιμότατοι φίλοι του
H σημαντική έκθεση του σπουδαίου Βρετανού εικαστικού δημιουργού στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου εξερευνά τη ζωή και το έργο του μέσα από 150 πορτρέτα δημιουργημένα από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα.
O ιδιοφυής Ντέιβιντ Χόκνεϊ και οι εντιμότατοι φίλοι του
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φως, ελευθερία και σαγηνευτική ομορφιά
«Gauguin and the Impressionists», στη Βασιλική Ακαδημία Tεχνών του Λονδίνου ● Η έκθεση αποκαλύπτει τον θησαυρό των ιμπρεσιονιστικών έργων της Συλλογής Ordrupgaard, που ταξίδεψε από την Κοπεγχάγη.
Φως, ελευθερία και σαγηνευτική ομορφιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας