Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επαγγελματική Εκπαίδευση: Ανάχωμα στην ανεργία και μοχλός μετασχηματισμού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επαγγελματική Εκπαίδευση: Ανάχωμα στην ανεργία και μοχλός μετασχηματισμού

  • A-
  • A+
Στην Ελλάδα το 2017 μόνο το 28,8% των σπουδαστών της ανώτερης δευτερο­βάθμιας εκπαίδευσης (έναντι 29,9% το 2015) επέλεξε την αρχική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι στο 47,8%.

Σειρά προτάσεων για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) καταθέτει ο ΣΕΒ σε ειδική μελέτη, τονίζοντας ότι ο μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας, με ενίσχυση του ρόλου της βιομηχανίας και μετάβαση στην ψηφιακή και την πράσινη οικονομία, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες και προτείνει τη ριζική μεταρρύθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται, «η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναγνωρίζεται ως κλειδί για την αναπτυξιακή στρατηγική της Ε.Ε., που προωθεί την προσαρμογή των εκπαιδευτικών συστημάτων στις μεταλλαγές της βιομηχανίας και στις αλλαγές των συστημάτων παραγωγής με στοχευμένα χρηματοδοτικά προγράμματα και πρωτοβουλίες».

Ειδικά για τους νέους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε ανακοίνωσή της την 1η Ιουλίου 2020, γνωστοποίησε ένα πακέτο μέτρων, που συνθέτουν μια γέφυρα προς την απασχόληση (Youth Employment Support: A Bridge to Jobs for the Next Generation) για την επόμενη γενιά. Κεντρικό πυλώνα της νέας αυτής δέσμης μέτρων αποτελεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση για την υποστήριξη του βιομηχανικού μετασχηματισμού και της μετάβασης στην ψηφιακή και πράσινη οικονομία.

Στην Ελλάδα, η ΕΕΚ δεν έχει πετύχει ουσιαστικά ούτε την ένταξη των αποφοίτων της στην αγορά εργασίας, ούτε την κάλυψη των αναγκών των επιχειρήσεων. Αναπόφευκτα θεωρείται δεύτερη, αν όχι ύστατη επιλογή έπειτα από χρόνια ποιοτικής και ποσοτικής υποβάθμισης αλλά και κοινωνικής απαξίωσης», αναφέρει η μελέτη του Τμήματος Αναλύσεων του ΣΕΒ και προσθέτει:

«Παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για εργαζόμενους μεσαίου επιπέδου προσόντων ήταν ανέκαθεν υψηλή, ο δρόμος της ΕΕΚ για τους νέους δεν αναγνωρίζεται ως ελκυστική και πειστική εκπαιδευτική διαδρομή. (...) Η παγιωμένη αντίληψη ότι η γενική και κυρίως η τριτοβάθμια εκπαίδευση διασφαλίζει καλύτερες προοπτικές απασχόλησης, καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές γονέων και μαθητών. Σύμφωνα με στοιχεία των ετών 2015-2017, στην Ελλάδα το 2017 μόνο το 28,8% των σπουδαστών της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (έναντι 29,9% το 2015) επιλέγει την αρχική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι στο 47,8%.

Επίσης, στην Ελλάδα η απασχόληση των αποφοίτων της αρχικής ΕΕΚ είναι σχεδόν κατά μία ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερη από την αντίστοιχη των αποφοίτων της γενικής εκπαίδευσης, όταν στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι απόφοιτοι της αρχικής ΕΕΚ απολαμβάνουν υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης. Αυτό αναδεικνύει και τη δυσκολία κάλυψης κενών θέσεων εργασίας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις».

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΒ προτείνει μια μεταρρυθμιστική πολιτική βασισμένη σε τέσσερις κεντρικούς άξονες:

1. Βελτίωση του συστήματος διακυβέρνησης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και υιοθέτηση αποτελεσματικής διοίκησης, για ενίσχυση της ευελιξίας και της εξωστρέφειας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

2. Ενίσχυση της μάθησης με βάση την εργασία (μαθητεία και πρακτική άσκηση) εντός του συστήματος Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

3. Ανάπτυξη και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου Πλαισίου Ποιότητας για την ΕΕΚ και αξιολόγηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, με στόχο τη συστηματική ανατροφοδότηση του συστήματος και τη συνεχή αναβάθμισή του.

4. Σχεδιασμός ειδικών προγραμμάτων σπουδών κλαδικού/τομεακού χαρακτήρα, με στόχο τη βελτίωση της σύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων.

Τίτλος

Διανύει την 20ή χρονιά του το E-Learning του ΕΚΠΑ

Με 90.000 αποφοίτους και περίπου 400 προγράμματα

Είκοσι χρόνια επιτυχούς λειτουργίας συμπληρώνει φέτος το Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (E-Learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, παρέχοντας προγράμματα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης που συνδέουν τη θεωρητική με την πρακτική γνώση αναπτύσσοντας κυρίως την εφαρμοσμένη διάσταση των επιστημών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία.

Σήμερα το E-Learning του ΕΚΠΑ αποτελεί τη μεγαλύτερη e-learning κοινότητα στην Ελλάδα για επιμορφωτικά προγράμματα, προσφέροντας πάνω από 400 προγράμματα στην ελληνική γλώσσα και πάνω από 40 στην αγγλική, με περισσότερους από 100 καθηγητές του Ιδρύματος να συμμετέχουν στην ανάπτυξη και την υλοποίησή τους και περισσότερους από 90.000 εκπαιδευόμενους και αποφοίτους. Το υψηλό επίπεδο των επιμορφωτικών προγραμμάτων διασφαλίζεται τόσο από το κύρος του αρχαιότερου Πανεπιστημίου της Ελλάδας όσο και από την υιοθέτηση των πλέον σύγχρονων εκπαιδευτικών προσεγγίσεων, μεθόδων και εργαλείων.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν προγράμματα από ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών κατευθύνσεων και επαγγελματικών τομέων αιχμής, όπως: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, Χρηματοοικονομικά, Coaching, Marketing, Τουριστικά, Ναυτιλιακά, Πληροφορική, Web Development, Ψηφιακό Μετασχηματισμό, Υγεία, Ψυχολογία, Περιβάλλον, Πολιτισμός, Παιδαγωγικά, Ειδική Αγωγή κ.ά.

Σύμφωνα με τον επιστημονικό υπεύθυνο, καθηγητή Π.Ε. Πετράκη, στόχος είναι τα προγράμματα που προσφέρονται να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας και να εφοδιάζουν τους εκπαιδευόμενους με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για συγκεκριμένες θέσεις εργασίας. Σ’ ένα εργασιακό περιβάλλον που γίνεται ολοένα πιο ψηφιακό και διεθνοποιημένο κρίνεται αναγκαία η συνεχής επιμόρφωση και κατάρτιση σε νέες γνώσεις και δεξιότητες.

Στην πλούσια λίστα των διαθέσιμων προγραμμάτων, εκτός από επαγγελματικής επιμόρφωσης και κατάρτισης προγράμματα, μπορεί κανείς να βρει και προγράμματα προσωπικής ανάπτυξης, όπως προγράμματα δημιουργικής γραφής, life coaching, αυτοβελτίωσης, διαχείρισης άγχους κ.ά.

Η εκπαιδευτική διαδικασία στα προγράμματα E-Learning του ΕΚΠΑ υλοποιείται εξ αποστάσεως μέσω φιλικής προς το χρήστη εκπαιδευτικής πλατφόρμας που αξιοποιεί και ενσωματώνει όλες τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να υποστηρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η επικοινωνία εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου. Αναλόγως του αντικείμενου του προγράμματος περιλαμβάνονται, πέρα από το εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή, videos (διαλέξεις καθηγητών), παρουσιάσεις με animation, λογισμικές εφαρμογές, live streaming συναντήσεις αλλά και virtual reality τεχνικές.

Περισσότερες πληροφορίες για τα εξ αποστάσεως προγράμματα επιμόρφωσης από το E-Learning του ΕΚΠΑ μπορείτε να βρείτε στις σελίδες:

■ https://elearningekpa.gr προγράμματα στα ελληνικά
■ https://elearninguoa.org προγράμματα στα αγγλικά.


Διαβάστε το Αφιέρωμα των Νησίδων

Παιδεία και αγορά εργασίας 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Το ανθρώπινο δυναμικό
Η ανάγκη για τη βέλτιστη ανάδειξη, ενίσχυση και αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού και η στήριξη της ποιοτικής επιστημονικής έρευνας είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ.
Επιστημονική έρευνα και οικονομία της γνώσης: Το ανθρώπινο δυναμικό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα δίχτυα της Νέας Μηχανιώνας…
​Δέκα άνεργες γυναίκες από τη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης εκπαιδεύτηκαν πέρσι στο αρμάτωμα παραδοσιακών διχτυών και σήμερα εργάζονται στην εταιρεία ΔΙΟΠΑΣ Α.Ε., που έχει έδρα την ίδια περιοχή. Φέτος τα μαθήματα...
Τα δίχτυα της Νέας Μηχανιώνας…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ποιητής... εκ του προχείρου
Τι είναι η πατρίδα μας; Μην είν' οι κάφροι όσοι την ψήφο μας ζητούν ξανά; Μην είν' η μαύρη αυγή που χρυσολάμπει και τρίτο κόμμα νά 'βγει λαχταρά; Μην είναι τάχατες οι νουθεσίες και των «εταίρων» η σκληρή φωνή...
Ποιητής... εκ του προχείρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εικόνες με τη δύναμη του ντοκιμαντέρ
Η πρώτη μεγάλη ατομική διαδικτυακή έκθεση για την πρωτοπόρα φωτογράφο Ντοροθέα Λαντζ παρουσιάζεται από το μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ).
Εικόνες με τη δύναμη του ντοκιμαντέρ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Eνα σχολικό σύμπαν ανισοτήτων
Ποιο είναι το κυρίαρχο πρότυπο υποκειμενοποίησης που διακινείται μέσα στο ελληνικό σχολείο; Ποια είναι η σχέση μεταξύ των επιδόσεων και της κοινωνικής καταγωγής; Και ποια είναι η πρόκληση για την παιδεία...
Eνα σχολικό σύμπαν ανισοτήτων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρωτοβουλία ΣΕΒ για την κατάρτιση
Ο Σύνδεσμος των βιομηχάνων έχει τους δικούς του λόγους να επιμένει στη μεταρρύθμιση ή μάλλον στη διαμόρφωση ενός συγκροτημένου συστήματος αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης με πυρήνα τη μαθητεία.
Πρωτοβουλία ΣΕΒ για την κατάρτιση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας