Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.9°C
    2 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.4°C / 11.7°C
    0 BF
    85%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 2.8°C / 13.3°C
    2 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    1 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.4°C / 11.7°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.0°C / 5.0°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C -0.6°C / 13.3°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 14.0°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 15.0°C
    3 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    40%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.1°C / 13.1°C
    1 BF
    81%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    66%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.7°C / 10.0°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.0°C / 9.4°C
    1 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.2°C / 10.0°C
    1 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.6°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.0°C / 5.0°C
    1 BF
    60%
Ηθική και οικονομία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ηθική και οικονομία

  • A-
  • A+
Πενήντα χρόνια μετά τη γέννησή της, η έννοια της ηθικής οικονομίας παρουσιάζει αξιοσημείωτο δυναμισμό και έχει εδραιωθεί στις κοινωνικές επιστήμες
Ακολουθήστε μας στο Google news

Υπάρχει ηθική στην οικονομία; Μπορεί κανείς να είναι αποτελεσματικός οικονομικά και συγχρόνως να είναι τίμιος, ενάρετος, αλτρουιστής; Είναι η ηθική ένας κώδικας ενδεδειγμένων συμπεριφορών που εξασφαλίζουν την επιτυχημένη κοινωνική συμβίωση, ενώ η οικονομία ένα πεδίο ανταγωνισμού ατόμων που το καθένα επιδιώκει το στενά ατομικό του συμφέρον με στόχο την επικράτησή του έναντι των άλλων;

Τα ερωτήματα αυτά δεν επιδέχονται κοινώς αποδεκτή απάντηση, στον βαθμό που υπάρχουν πολλοί ορισμοί της ηθικής και πολλές διαφορετικές συλλήψεις της οικονομικής ζωής. Εχουν υπάρξει ιστορικά, για παράδειγμα, διάφορες εκδοχές μιας καπιταλιστικής ηθικής, συμβατής αν όχι με τη σύλληψη του homo economicus πάντως με την απενοχοποιημένη επιδίωξη του ατομικού συμφέροντος. Εχει υποστηριχθεί, για παράδειγμα, ότι και ο νεοφιλελευθερισμός συνδέεται με μια ιδιαίτερη «ηθική οικονομία» που δίνει προτεραιότητα στα δικαιώματα των καταναλωτών να ικανοποιήσουν τις ατομικές τους προτιμήσεις και στην υποχρέωση θεσμών και καταναλωτών να επιτρέπουν την ελεύθερη ροή της προσφοράς και της ζήτησης.

Ο κλάδος της «επιχειρηματικής ηθικής» αποτελεί από πολλές απόψεις μια τέτοια περίπτωση, καθώς, όπως δείχνει στο άρθρο του εδώ ο Νίκος Αστρουλάκης, εξ ορισμού κινείται εντός του καπιταλιστικού πλαισίου. Και βέβαια, υπάρχουν ηθικοί κώδικες που ρυθμίζουν τις δοσοληψίες στην αγορά, όπως αυτοί που αφορούν την υποχρέωση αποπληρωμής των χρεών και στους οποίους αναφέρονται (και ασκούν κριτική) στα κείμενά τους η Δάφνη Παπαδάκη και ο Σπύρος Μαρκέτος.

Μάλλον πιο κοινό είναι να σκεφτόμαστε τη σχέση ηθικής και οικονομίας μέσα από το πρίσμα μιας ηθικής κριτικής σε οικονομικές πρακτικές και συμπεριφορές. Στη χριστιανική παράδοση η απληστία είναι ένα από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα, ενώ ο τοκογλύφος εμφανίζεται από πολύ παλιά ως φιγούρα ειδεχθής (ή και δαιμονική).

Σε αυτή τη γραμμή κριτικής και διαμαρτυρίας εντάσσεται και η έννοια της ηθικής οικονομίας, που ανέπτυξε ο ιστορικός E. P. Thompson (δημοσιεύεται εδώ ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από τις εκδόσεις του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστήμιου) για να αναφερθεί στις πεποιθήσεις του πλήθους στις λεγόμενες «ταραχές για τα τρόφιμα» στην Αγγλία του 18ου αιώνα. Κακές σοδειές οδηγούσαν σε σπάνη και άνοδο των τιμών των σιτηρών, και κατά συνέπεια διαγραφόταν ο κίνδυνος της πείνας για τις λαϊκές τάξεις που κινητοποιούνταν για να τον αποσοβήσουν.

Η ακρίβεια στην αγορά πυροδότησε και στον 20ό αιώνα κινητοποιήσεις που για τη νομιμοποίησή τους προσέφευγαν σε έναν λόγο με ισχυρή παρουσία ηθικών αξιών, από τις εργατικές διαδηλώσεις στην Ελλάδα του 1920 ενάντια στην αισχροκέρδεια και τις κινήσεις του ΕΑΜ ενάντια στην απόκρυψη τροφίμων από τους μαυραγορίτες στην Κατοχή (βλ. εδώ το κείμενο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη) μέχρι την «αυτομείωση» στις τιμές αγαθών και ηλεκτρικού που προπαγάνδιζε η Εργατική Αυτονομία στην Ιταλία της δεκαετίας του 1970.

Ηθική οικονομία, για τον Τόμσον, είναι εν τέλει το σύνολο των λαϊκών αντιλήψεων που υφίστατο και αντιπαρατέθηκε στην επέλαση του καπιταλισμού, της κυριαρχίας των νόμων της αγοράς και της φιλελεύθερης πολιτικής οικονομίας την εποχή της ανόδου τους. Θα μπορούσαμε να τροποποιήσουμε τη σύλληψή του για να έχει ισχύ και σήμερα: να σκεφτούμε την ηθική οικονομία, δηλαδή, ως ένα σύνολο αντιλήψεων που υπερασπίζουν αυτό που απειλείται κάθε φορά από την επέκταση της λογικής της αγοράς σε νέες σφαίρες.

Πενήντα χρόνια μετά τη γέννησή της, η έννοια της ηθικής οικονομίας παρουσιάζει αξιοσημείωτο δυναμισμό και έχει εδραιωθεί στις κοινωνικές επιστήμες. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι οι τελευταίες δεκαετίες χαρακτηρίζονται από την «επέκταση των αγορών και της λογικής τους σε πτυχές της ζωής που παραδοσιακά διέπονται από διαφορετικούς κανόνες», όπως το θέτει ο φιλόσοφος Michael Sandel, στου οποίου τις μελέτες αναφέρεται στο κείμενό της η Ελένη Κακλαμάνου. Η επέλαση των αγοραίων λογικών στις σύγχρονες κοινωνίες ωθεί στην αναζήτηση εργαλείων κατάλληλων να περιγράψουν και να ερμηνεύσουν τις μη (ή και αντι-) αγοραίες αντιλήψεις, και η «ηθική οικονομία» έχει φανεί χρήσιμη σ’ αυτό.

Για να επιστρέψουμε στο ευρύτερο πεδίο των σχέσεων ηθικής και οικονομίας, αυτές μπορούν να προσεγγιστούν από διάφορες πλευρές: να μελετηθούν οι σχετικές αντιλήψεις των ανθρώπων, όπως εκφράζονται με λόγια και με έργα· να εξεταστούν πιο συγκεκριμένα συμπεριφορές που υπερβαίνουν τον στενό υπολογισμό του ατομικού συμφέροντος· να διατυπωθούν προτάσεις για το πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί η «ηθικοποίηση» της οικονομίας, μια λειτουργία της πιο συμβατή με αρχές όπως η δικαιοσύνη και η αλληλεγγύη.

Η τελευταία προσέγγιση έρχεται να συναντήσει την προβληματική της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, στην οποία αναφέρεται στη συμβολή της η Χαρά Κούκη, και στην οποία μπορεί να ανιχνεύσει κανείς ηθικές αρχές που εμπνέουν την οικονομική πράξη και όχι μόνο την κοινωνική διαμαρτυρία. Ερχεται να συναντήσει, επίσης, την αρχή της ρύθμισης της οικονομίας, κατά βάση από το κράτος. Η υπαγωγή της οικονομικής ζωής σε κανόνες (συχνά με έντονη ηθική διάσταση) που θεσπίζει η κοινότητα/οι αρχές γίνεται μέσα από ποικίλες ρυθμίσεις – οι οποίες στη νεωτερική εκδοχή τους μπορεί να αποσκοπούν στην προαγωγή της ηθικής και πολιτικής ισότητας των πολιτών παρ’ όλες τις οικονομικές ανισότητες, όπως δείχνει στη συμβολή του ο Διονύσης Δρόσος.

Θα κλείσουμε με ένα σχόλιο για την οικονομική επιστήμη, η οποία έχει συγκροτηθεί σε αντίθεση με την ηθική σκέψη, διατεινόμενη ότι μελετά τον κόσμο όπως πραγματικά είναι και όχι όπως θα έπρεπε να είναι – θεωρώντας για παράδειγμα ότι «δεν υπάρχουν δίκαιες τιμές, υπάρχουν μόνο τιμές ισορροπίας». Η «απο-ηθικοποίηση» της θεωρίας της οικονομίας, στην οποία αναφέρεται και ο Τόμσον, στην πραγματικότητα ταυτίζεται εν πολλοίς με την αποπολιτικοποίησή της. Αν η αποπολιτικοποίηση εμφανίζεται εύλογη ως αρχή για την επιστήμη της οικονομίας (παρότι και εδώ θα είχε κανείς αρκετές επιφυλάξεις), για τη δημόσια οικονομική πολιτική συνεπάγεται ένα τεχνοκρατικό μοντέλο διαχείρισης της οικονομίας με βάση τις υπαγορεύσεις μιας θεωρίας που ισχυρίζεται ότι είναι ηθικά και πολιτικά (όπως και ταξικά) ουδέτερη.

Ωστόσο, η δημοκρατία και η εμβάθυνσή της έχει συνδεθεί ιστορικά με τη συμπερίληψη στην πολιτική διαπάλη σφαιρών που είναι κρίσιμες για την κοινωνική αναπαραγωγή, όπως η οικονομία. Από τη στιγμή, λοιπόν, που γίνεται δεκτό ότι η οικονομική ζωή αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο το κράτος δικαιούται να παρεμβαίνει, κι από τη στιγμή που στις δημοκρατίες οι αποφάσεις δεν (πρέπει να) παίρνονται με αμιγώς τεχνοκρατικά κριτήρια, στη δημόσια συζήτηση για την οικονομία είναι αναπόφευκτο ότι θα διατυπώνονται πολιτικά επιχειρήματα με λιγότερο ή περισσότερο ισχυρές ηθικές διαστάσεις.

* Εντεταλμένος ερευνητής στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας.


Διαβάστε το Αφιέρωμα των Νησίδων: Ηθική και Οικονομία

 Κοινωνικές εκρήξεις στον 18o αιώνα: Θεμιτές και αθέμιτες πρακτικές στην αγορά

 Η σταφίδα, η ληστεία και μια ηθική υποχρέωση

 Για το ΕΑΜ και τον μαυραγοριτισμό στην κατεχόμενη Αθήνα

 Ο κύκλος του χρέους σήμερα

 Το φύλο της αλληλέγγυας οικονομίας

 Η λογική των αγορών και η ηθική

 Ηθική ισότητα και οικονομία Ή τι μένει από την ατζέντα του Διαφωτισμού

 Ενα σχόλιο για την ηθική ερμηνευτική της επιχειρηματικής ηθικής

ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο μυαλό ενός startuper
Τι είναι, κατ' αρχήν, μια startup; Κατά τον πολύ γνωστό συγγραφέα Eric Ries, είναι μια ομάδα ανθρώπων που προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα της αγοράς με ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία, σε συνθήκες υψηλής...
Στο μυαλό ενός startuper
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μακροχρόνια σχέση οικονομίας και διαπλοκής
Στο φυλλάδιο «Μικρή Εγκυκλοπαίδεια Σκανδάλων της ΕΡΕ» σε ανατύπωση που προσφέρουμε σήμερα στους αναγνώστες μας, η ΕΔΑ, χωρίς καταγγελτικές ρητορείες, με επιστημονική τεκμηρίωση, με ονόματα και αριθμούς, ρίχνει...
Η μακροχρόνια σχέση οικονομίας και διαπλοκής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Θετική αντίσταση: μια αναδυόμενη ψυχολογική στάση στην Ελλάδα
H αξιολόγηση προσλαμβάνεται ως ευσταθής κανονικότητα. Η Ελλάδα πλέον διαχειρίζεται συνθήκες, απειλές και ευκαιρίες δίχως την αίσθηση ότι σε κάθε ζαριά διακυβεύεται η τύχη του όλου συστήματος. Αυτή η...
Θετική αντίσταση: μια αναδυόμενη ψυχολογική στάση στην Ελλάδα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η άνοδος και η πτώση της βιομηχανίας στην Πάτρα
Μια βόλτα στις παλιές εγκαταστάσεις της κάποτε ισχυρής βιομηχανίας της Πάτρας είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς την σημερινή εγκατάλειψη. Πέρα ίσως από την παλιά οινοποιία της ΒΕΣΟ και κάποιες άλλες...
Η άνοδος και η πτώση της βιομηχανίας στην Πάτρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ποιητής... εκ του προχείρου
Τέλειωσ' η αξιολόγηση ή μήπως όχι ακόμα; Θα μείνουμε με την ουρά του γάιδαρου στο στόμα; Τόσα πια καταπιήκαμε, πράγματι θα ᾽ναι κρίμα άμα δεν δει κι η αγορά να πέφτει λίγο χρήμα... Με αυξημένο ΦΠΑ μας μπήκες...
Ποιητής... εκ του προχείρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η βοήθεια θα έρθει από το εσωτερικό!
Καθώς χιλιάδες νέοι και νέες σήμερα προσπαθούν να βρουν ένα καλύτερο αύριο σε ξένους τόπους, ο Δημήτρης Καλκίνης, ένας νέος επιχειρηματίας 34 χρόνων, διάβηκε τα σύνορα για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε...
Η βοήθεια θα έρθει από το εσωτερικό!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας