Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τα αποκαΐδια και τα χαλάσματα

Η Πλατεία της Αποβάθρας ονομάστηκε Πλατεία Ελευθερίας, το Αρσακλί έγινε Πανόραμα, οι Κήποι του Λευκού Πύργου σιγά σιγά χάθηκαν, όπως και κάποια επαγγέλματα… Ανθρωποι έφυγαν κι ήρθαν άλλοι για να θυμούνται.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τα αποκαΐδια και τα χαλάσματα

  • A-
  • A+
Μετά τη Μεγάλη Πυρκαγιά, ξαναφτιάχτηκε η πόλη, όμως οι πληγές στις ψυχές των ανθρώπων έμειναν να χάσκουν ανεπούλωτες, αγιάτρευτες... Και μέσα από τα αποκαΐδια ένας απόλυτος έρωτας, να ακολουθείται από ένα γαϊτανάκι συμπτώσεων ώς την κάθαρση. Γιατί οι μικρές προσωπικές ιστορίες φτιάχνουν την παγκόσμια μεγάλη…

Στις 18 Αυγούστου 1917 μια φωτιά που ο δυνατός αέρας εκείνης της ημέρας βοήθησε να εξαπλωθεί πολύ γρήγορα κατέστρεψε την αγαπημένη πόλη της Σαλονίκης και διέλυσε τη ζωή των κατοίκων της. Μέσα από τα αποκαΐδια και τα χαλάσματα που άφησε η Μεγάλη Πυρκαγιά ξαναφτιάχτηκε η πόλη, αλλά οι πληγές στις ψυχές των ανθρώπων έμειναν ανεπούλωτες, να χάσκουν, αγιάτρευτες...

Εχοντας ως κύριο θέμα της την πυρκαγιά του ’17, η συγγραφέας Φρειδερίκη Φαντίδου-Σιδηροπούλου δημιούργησε ένα άρτιο μυθιστόρημα, όπου το ατομικό γίγνεσθαι πλέκεται με το συλλογικό και η Φρειδερίκη αναρωτιέται: «Συνειδητά, εμείς οι ίδιοι καθορίζουμε την πορεία της ζωής μας ή η μοίρα, το πεπρωμένο, ένα απρόβλεπτο γεγονός μπορεί να αλλάξει τον ρου των γεγονότων και να επηρεάσει τη ζωή του καθενός;»

Ενας απόλυτος έρωτας, ανάμεσα σε δυο νέα παιδιά, ξεκινάει ένα γαϊτανάκι συμπτώσεων, ένα δύσκολο παζλ που καλείται να συναρμολογήσει ο αναγνώστης, για να δοθεί στο τέλος η λύση μέσω της κάθαρσης, σαν αρχαία τραγωδία.

Το παρόν μπλέκεται με το παρελθόν, οι ήρωες κινούνται, συναναστρέφονται, αγαπιούνται, χωρίζουν, φτιάχνουν τη δική τους ιστορία μέσα στη δίνη της Ιστορίας, που είναι η μοίρα της Σαλονίκης και όλης της Ελλάδας.

Κι όλα αυτά έχοντας για φόντο τα μέρη της παλιάς πόλης, σε ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο - εκεί που με μεγάλη μαεστρία σε οδηγεί η Φρειδερίκη.

Αξίζει να διαβαστεί... Η παλιά Σαλονίκη παρελαύνει μπροστά στα μάτια μας και μέρη που αγαπήσαμε προβάλλουν μπροστά μας εντελώς διαφορετικά απ’ ό,τι τα γνωρίσαμε.

Η Πλατεία της Αποβάθρας ονομάστηκε Πλατεία Ελευθερίας, το Αρσακλί έγινε Πανόραμα, οι Κήποι του Λευκού Πύργου σιγά σιγά χάθηκαν, όπως και η γειτονιά από τότε που τα χαμηλά σπίτια έγιναν πολυκατοικίες. Στους λιγοστούς παλιούς κατοίκους της περιοχής προστέθηκαν χιλιάδες νέοι κάτοικοι κουβαλώντας μαζί τους συνήθειες και παραδόσεις… Μπορούμε να μιλάμε για γειτονιές; αναρωτιέται η μικρή Νικόλ. Οι εργολάβοι δεν ακούν, μόνο κάνουν καλά τη δουλειά τους: παίρνουν με αντιπαροχή τα σπίτια και χτίζουν ασταμάτητα πολυκατοικίες, να στοιβαχτούν οι άνθρωποι, να γίνουν κάτοικοι των πόλεων…

Κι έπειτα ο πόλεμος, ο Α' Παγκόσμιος, που φέρνει τα συμμαχικά στρατεύματα της Αντάντ στη Σαλονίκη αλλά και τον Ζιλ, που θα γίνει η ευτυχία και συνάμα η δυστυχία για τη Νικόλ. Oι Σύμμαχοι καταλαμβάνουν την πόλη μας και η Φρειδερίκη βρίσκει την ευκαιρία να στηλιτεύσει τον «καταραμένο πόλεμο», τον παραλογισμό των εχθροπραξιών, και να περάσει μηνύματα ειρήνης: «Μήπως ο πόλεμος με λογική και σχεδιασμό δεν έγινε από ανθρώπους που δεν ξέρουν να ονειρεύονται, δεν έγινε από ανθρώπους που δεν ξέρουν να γελούν με την καρδιά τους, να αγαπούν με την καρδιά τους, να κοιτάζουν τον άλλο στα μάτια και να του μιλούν στα ίσα;». Homo homini lupus (O άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος), είπε ο διάσημος φιλόσοφος και οικονομολόγος Τόμας Χομπς (Thomas Hobbes), και οι πόλεμοι θα εξακολουθήσουν να ταλανίζουν την ανθρωπότητα εφόσον τα οικονομικά συμφέροντα θα σπρώχνουν τα κράτη και τους ανθρώπους να αλληλοτρώγονται και να αλληλοεξοντώνονται…

Οι εναλλαγές μεταξύ διαλόγου, μονολόγου και αλληλογραφίας κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη του μυθιστορήματος και η ιστορία της πόλης σαν ταινία περνάει από την απελευθέρωση το 1912, την Εθνική Αμυνα, τον ερχομό των Μικρασιατών, τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, την Κατοχή…

Την αγαπάει πολύ τη Σαλονίκη η Φρειδερίκη, καθότι γέννημα-θρέμμα της. Το αντιλαμβάνεσαι όταν μιλάει/γράφει για το Σιντριβάνι, τη Ροτόντα, τις βυζαντινές εκκλησίες, το Μπέχτσιναρ, που τραγουδήθηκε από τον Τσιτσάνη. Ξεχειλίζει από έρωτα για αυτήν την «παράξενη πόλη», όπως τη λέει ο Ζιλ στα γράμματα που στέλνει στους δικούς του στη Γαλλία: «Η Θεσσαλονίκη είναι ένα ψηφιδωτό, Εβραίοι, κυρίως σεφαραδίτες, μουσουλμάνοι, χριστιανοί ορθόδοξοι και καθολικοί...»

Τελειώνοντας το βιβλίο, είναι σαν να ακούς τον άλλο συμπολίτη μας, τον Ντίνο Χριστιανόπουλο, που αναφερόταν συνέχεια στην πόλη μας, «από το Βαρδάρι ώς το Σιντριβάνι και από τον Πύργο ώς την Πλατεία Δικαστηρίων, σε ψάχνω σε όλα τα πεζοδρόμια, έφαγα όλα τα γιαπιά για να σε βρω...»

*Φιλόλογος

◢ Βιβλιοπαρουσιάσεις

Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Οι παρουσιάσεις είναι των ίδιων των αναγνωστών, εκείνων ακριβώς για τους οποίους γράφτηκε το βιβλίο. Είναι γραμμένες από αναγνώστες και απευθύνονται σε αναγνώστες. Και αυτό τις κάνει πιο προσωπικές, πιο προσιτές και πιο ανθρώπινες. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας στο [email protected]

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μια ζωή γεμάτη» - μια ζωή κερδισμένη
Οταν άρχισα το διάβασμα του βιβλίου του Φοίβου Ι. Ιωαννίδη «Μια ζωή γεμάτη», ήθελα μέσα μου να βρω κάτι άλλο και το βρήκα. Ομως άρχισα ανάποδα.
«Μια ζωή γεμάτη» - μια ζωή κερδισμένη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο ρόλος του Τύπου και η αποστασία του 1965
55 χρόνια από τα Ιουλιανά Στο βιβλίο του Μανώλη Χαιρετάκη επιχειρείται η κάλυψη μιας υποφωτισμένης διάστασης της πολιτικής κρίσης του 1965: η καθοριστική σημασία των εφημερίδων στην πορεία προς τα Ιουλιανά και...
Ο ρόλος του Τύπου και η αποστασία του 1965
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν η Χολλυγούνδη αγαπούσε τα Χανιά
Ενας άγνωστος στους πολλούς ερευνητής με διακόσιες εβδομήντα σελίδες μεγάλου σχήματος δίνει τη χαρά και το μάθημα: η ακούραστη δουλειά, το μεράκι, η αγάπη, «Από τα Χανιά στη Χολλυγούνδη» του Λευτέρη Λαμπράκη.
Οταν η Χολλυγούνδη αγαπούσε τα Χανιά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάτι κρυφό μυστήριο, 200 χρόνια μετά…
Η Κ. Μέρμηγκα στο τελευταίο της μυθιστόρημα «Κάτι κρυφό μυστήριο» δεν μας δίνει μόνο μια αρκετά μελετημένη βιογραφία του Καποδίστρια, μας μεταφέρει το αποτύπωμα μιας σπουδαίας ανθρώπινης διαδρομής στα ιστορικά...
Κάτι κρυφό μυστήριο, 200 χρόνια μετά…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Διάλογος για τις πόλεις με όχημα κτίρια και ιστορία
Το βιβλίο του Νίκου Βατόπουλου, εδράζεται στο ογκούμενο ενδιαφέρον για το δομημένο αστικό περιβάλλον. Η αρχιτεκτονική είναι μια αφορμή για να εισέλθει στην ιστορία των κατοίκων, να αφουγκραστεί το παρελθόν.
Διάλογος για τις πόλεις με όχημα κτίρια και ιστορία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος
Στο τελευταίο βιβλίο του Αγγελου Σινάνη «Τα μεταλλεία της Αντιπάρου - 19ος, 20ός αιώνας», μέσα από τη μη καταγεγραμμένη έως τώρα ιστορία των μεταλλείων του μικρού αυτού νησιού της Μανταλένας, ανασύρεται μια...
Πέρα από τη «Μανταλένα» η πραγματική Αντίπαρος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας