Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπορεί μια ταινία να είναι φωλιά;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπορεί μια ταινία να είναι φωλιά;

  • A-
  • A+
Η προβολή της ταινίας στο θερινό «Τριανόν» θα γίνει στις 9 μ.μ. με την παρουσία των συντελεστριών και συντελεστών, καθώς και καλεσμένων ομιλητριών. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση με το κοινό

Η «Αμυγδαλιά» της Χριστίνας Φοίβη

Μια ιδιαίτερη βραδιά στο θερινό σινεμά «Τριανόν» θα είναι η σημερινή. Αιτία, η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους της Χριστίνας Φοίβη, η «Αμυγδαλιά». Στην «Αμυγδαλιά» η φύση γίνεται καταφύγιο για μια σειρά «Ξένων», που καταθέτουν βιώματα, ερωτήματα, αναμνήσεις, συνειρμούς. Φευγαλέες περφόρμανς, παραλίες, χωράφια, αμυγδαλιές και αδέσποτοι τσολιάδες γίνονται το προσωπικό αλφαβητάρι τους, σε μια προσπάθεια εξεύρεσης μιας νέας προσωπικής γλώσσας φτιαγμένη από ρευστές υφές και απρόβλεπτες χειρονομίες, συχνά με το χιούμορ που συγκατοικεί με τον απόηχο του τραύματος. Με βλέμμα τρυφερό, παιχνιδιάρικο και συνάμα κριτικό, η «Αμυγδαλιά» στέκεται σε μικροκλίμακες και μακροκλίμακες με κεντρικό ερώτημα: Μπορεί μια ταινία να είναι σαν μια φωλιά;

Η ταινία φέρνει ανατρεπτικά φρέσκες εικόνες και ήχους στο σύγχρονο ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα και όχι μόνο. Εξερευνά το ίδιο το μέσο και τις δυνατότητές του να εκφραστούν ιστορίες, αποσιωπημένες ή και ξεχασμένες, με νέους τρόπους. Την ταινία διαπερνά μια εικαστική ποιητικότητα, με μια σειρά tableau vivant που μεταμορφώνουν μέσα από την ονειρικότητά τους το ίδιο το θέμα και πώς συζητείται από κυρίαρχους δημόσιους λόγους. Παράλληλα, μέσα σε ένα ιδιαίτερο ηχοτοπίο, στο οποίο υφαίνονται μαζί οι φωνές πέντε γυναικών, παρατίθεται μια έμφυλη σκοπιά στα κεντρικά ερωτήματα της ταινίας, αναδεικνύοντας απροσδόκητες πτυχές στην έννοια της «Ξένης» αλλά και της ελληνικότητας. Μια ταινία που εξερευνά το ανήκειν, την αποξένωση, τα σύνορα γύρω μας αλλά και μέσα μας.

Η προβολή της ταινίας στο θερινό «Τριανόν» θα γίνει με την παρουσία των συντελεστριών και συντελεστών, καθώς και καλεσμένων ομιλητριών. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, με την παράθεση σκέψεων από την Οργάνωση Ενωμένων Γυναικών Αφρικής (με θέμα «Οι αγώνες μας σήμερα»), τη δημιουργό ντοκιμαντέρ Αλεξάνδρα Σαλίμπα (με θέμα «Χειροποίητο Σινεμά και Αυτοσχεδιασμός») και την περφόρμερ-σκηνοθέτιδα-ερευνήτρια Αννα Τζάκου (με θέμα «Το γυναικείο βλέμμα ως μεθοδολογία δημιουργικής παραστατικής/ κινηματογραφικής διαδικασίας»). Μετά τη συζήτηση θα γίνει live και πάρτι με την ομάδα κρουστών Sembe. Η διοργάνωση της εκδήλωσης, η ομάδα παραγωγής της «Αμυγδαλιάς» και το θερινό σινεμά «Τριανόν» σας προσκαλούν για μια βραδιά γιορτής και καλωσορίσματος του καλοκαιριού. Μια βραδιά συνάντησης και διαλόγου.

Απόφοιτη της Σχολής Καλών Τεχνών του New York University, η σκηνοθέτις της «Αμυγδαλιάς» Χριστίνα Φοίβη είναι κινηματογραφίστρια-εικαστικός-περφόρμερ. Η δουλειά της εμπνέεται από το σινεμά της Agnes Varda, της Shirin Neshat, του Λάμπρου Λιαρόπουλου και του Chris Marker, και τη μουσική της Λένας Πλάτωνος, της Σαβίνας Γιαννάτου και της Μαριανίνας Κριεζή. Εχει συμμετάσχει σε εκθέσεις όπως τη 16η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας και στο Flux Factory στη Νέα Υόρκη, και σε εκδόσεις όπως το Le Magazine Jeu de Paume. Κεντρικό ρόλο στη δουλειά της έχει η εξερεύνηση ιστοριών διασποράς, συνομιλώντας και με το δικό της βίωμα, έχοντας μεγαλώσει μεταξύ δύο χωρών, δύο πολιτισμών, στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα.

Λίγα λόγια από τη σκηνοθέτιδα: «Ξεκίνησα την “Αμυγδαλιά” το 2011 και την ολοκληρώσαμε το 2019. Από τον ενικό γίναμε πληθυντικός, γιατί σταδιακά η “Αμυγδαλιά” έγινε ένα συλλογικό έργο και δημιούργημα πολλών ανθρώπων. Από το 2011 έχουν αλλάξει πολλά και λίγα όσον αφορά τους τρόπους περιθωριοποίησης ανθρώπων που ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας τους ονομάζει “Ξένους” και “Ξένες”. Επιθυμία μου μέσα από την ταινία ήταν να εκφραστούν -με βιωματικό λόγο και απρόσμενες εικόνες και ήχους- οι πολλαπλοί τρόποι μέσα από τους οποίους μπορεί κάποιο άτομο να θεωρείται “ξένο σώμα” κάπου. Οχι απαραίτητα λόγω μετακίνησης, μετανάστευσης ή γεωγραφικής απόστασης από το μέρος όπου γεννήθηκε. Αλλά και σε μέρη που μοιάζουν οικεία, στη γειτονιά που μεγάλωσες, στην οικογένεια, στο σπίτι που ζεις».

Η σταδιοδρομία της ταινίας

Η «Αμυγδαλιά» έκανε τη διεθνή πρεμιέρα της το 2019 στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενώ συνέχισε με προβολές στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας το περασμένο φθινόπωρο, στο Athens Museum of Queer Arts (AMOQA), στο Athens Marathon Film Festival κ.α. Πρόσφατα διακρίθηκε ως υποψήφια ταινία για Βραβείο Καλύτερης Πειραματικής, Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ (Γιάννης Λάσκαρης, Χριστίνα Φοίβη) και Βραβείο Best of Fest στα Prisma Independent Film Awards στη Ρώμη, ενώ συμμετείχε επίσης στα Βραβεία ΙΡΙΣ 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Μαζί με ταινίες από όλο τον κόσμο αναδείχθηκε σε πρόσφατη λίστα του Hyperallergic με σύγχρονες προσεγγίσεις στο πειραματικό σινεμά και video art.


 

ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δωρεάν για όλους! Το 22ο ΦΝΘ πάει online...
Ενα από τα καλύτερα και μεγαλύτερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, αυτό της Θεσσαλονίκης (ΦΝΘ) που εδώ και 22 χρόνια πραγματοποιείται κάθε Μάρτιο στη συμπρωτεύουσα, φέτος, θα μεταφερθεί στην οθόνη του υπολογιστή μας και...
Δωρεάν για όλους! Το 22ο ΦΝΘ πάει online...
ΣΙΝΕΜΑ
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό,...
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
ΣΙΝΕΜΑ
Αφιέρωμα στον «πάπα του trash»
Μια τριήμερη εμπειρία Τζον Γουότερς θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31/10-10/11). Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, συγγραφέας, καλλιτέχνης, ο τολμηρός...
Αφιέρωμα στον «πάπα του trash»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Τα δάκρυα του βουνού»
Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιστρέφει στον χώρο της μυθοπλασίας με μια αλληγορική μεταφορά της «Οδύσσειας» του Ομήρου - κάτι που ίσως να 'ταν καλύτερα να μην το γνωρίζει ο θεατής.
«Τα δάκρυα του βουνού»
«ISIS, tomorrow. Οι χαμένες ψυχές της Μοσούλης»
ΣΙΝΕΜΑ
Εκεί όπου η πραγματικότητα μοιάζει με μύθο
Ταινίες που ξεδιπλώνουν ανθρώπινες ιστορίες είδαμε τις πρώτες ημέρες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: από τα παιδιά της Μοσούλης στον Χιλιανό ακτιβιστή Λεμεμπέλ και από τους ηλικιωμένους γκέι του...
Εκεί όπου η πραγματικότητα μοιάζει με μύθο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας