• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 20.5°C
    1 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.8°C / 21.6°C
    1 BF
    38%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.0°C
    4 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 21.0°C
    2 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 14.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.3°C / 21.6°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 21.0°C
    4 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.8°C
    5 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 23.9°C
    5 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.1°C / 17.8°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 19.8°C
    2 BF
    60%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 17.7°C
    1 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.5°C / 21.7°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    36%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παγκόσμιο Κοινωνικό Εγερτήριο

  • A-
  • A+
Το κείμενο που δημοσιεύουμε είναι ο επίλογος του Παναγιώτη Νούτσου στο τελευταίο βιβλίο του «Προς την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Παπαζήση. Πρόκειται για κείμενα που απαντούν σε σύγχρονα ερωτήματα τα οποία απευθύνονται στην άρχουσα τάξη, αλλά παράλληλα σχολιάζονται οι τρεις κοινωνικές στάσεις που διαμορφώνονται: οι «αργόσχολοι», που συμπορεύονται με την κρατούσα τάξη με αισθήματα «τεχνοφιλίας», οι «λουδδίτες», με υψηλή «τεχνοφοβία», και οι «γρηγορούντες».
Ακολουθήστε μας στο Google news

ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ

Σε ποια επιμέρους «στάδια» εκτυλίσσεται, «μπροστά - πίσω» και πάντως «ομοιομερώς», η δραστηριότητα ενός «Παγκοσμίου Κοινωνικού Εγερτηρίου»; Με την εξής ενδεικτική ερωτηματοθεσία που έχει προκύψει από το παρόν βιβλίο και που απευθύνεται συνεχώς σε «ρομπότ» για να την ακούσουν και οι «δημιουργοί» τους:

1. Οίκος: Ποιο «ρόλο» θα αναλάβετε εντός του; Και σε ποια βαθμίδα του «υπηρετικού» προσωπικού θα αποσυρθείτε; Η «φροντίδα» των ηλικιωμένων θα αφορά κάθε «ανάγκη» τους; Τι είδους «δυαδική πληρότητα» θα διεκδικήσετε; Τι «φύλο» προτιμάτε; Με τη γονιδιωματική τεχνολογία πώς τα πάτε; Σας έχει απονεμηθεί «ονοματεπώνυμο»; Διακινείσθε ως «all inclusive», με τα βραχιόλια στα πόδια; «Ανδροειδής» μόνο; Πώς ονειρεύεσθε τον «γάμο» σας; Και τι θα γράφει η «διαθήκη» σας; Τι φυτεύετε στον κήπο σας ή έστω στο μπαλκόνι σας; Συνολικά, το «μεροκάματο» αντιστοιχεί στον κάματό σας;

2. Δήμος: Πώς σας χαιρετούν στη «γειτονιά» σας; Ποιο είναι το «στέκι» σας, με κάπνισμα ή όχι; Εχετε ποτέ αναχθεί σε «άπολι»; Ποιες/ποιοι είναι οι «φίλοι»/«φίλες» σας; Ποιο «παρατσούκλι» αποδέχεσθε; Τι διεκδικείτε για το «σπίτι» σας; Θα γίνετε «δημεγέρτες»; Σε ποιους «θεσμούς δημοσιότητας» για σας δεν υπάρχουν περιθώρια εκδίπλωσης; Ποιες μορφές τοπικής «λογοκρισίας» σας ασκούνται και εσείς οι ίδιοι ποιες ασκείτε; Ποια «φορεσιά» προτιμάτε; Σε ποιους «συλλόγους» συμμετέχετε; Κρύβεστε σε «γκέτο» ή σε «σπηλιά»; Πώς αποσοβείτε, για σας και για μας, την ψηφιακή εξαπάτηση; Σας έλκει η «black box society»; Με το «ταγάρι»/υπολογιστή στην πλάτη κινείσθε ως «xenobots»; Μετέχετε σε «cyberbullying» ως προς την «xenophobia»; Ή και απειλείτε τα «golden boys» των αγορών; Κλάψατε ποτέ; Μήπως γράφετε την Κύμη και ως «Κοίμη»;

3. «Δουλειά»: Εξασφαλίζετε νέες θέσεις εργασίας ή με κάθε ευκαιρία τις περικόπτετε; Τι είδους «διακοπές» σάς ανήκουν; Πώς θα σας κατανέμεται ο υπό διάθεση χρόνος; Ο μισθός σας είναι επαρκής ή ωθεί σε διαδηλώσεις και απεργίες, με κατάλευκα γιλέκα; Για μία και μόνη δουλειά «γεννηθήκατε»; Καμαρώνετε σε τρακτέρ και αμάξι «χωρίς» οδηγό; Πώς μετράτε τον χρόνο σας; Δέσμιοι όλο το εικοσιτετράωρο; Σας φόβισε η νόσος «Αλτσχάιμερ»; Στο ταξιδεύειν σας ενοχλεί η υψοφοβία ή η κλειστοφοβία; Τι γράφουν τα «διαβατήριά» σας; Για πότε ετοιμάζεσθε να επισκεφθείτε το φεγγάρι ή τη «Σκυθία»; Τι για σας αποτελεί τη «νόμιμη φυσική βία» του κράτους και πώς εσείς την υλοποιείτε;

4. «Διαρκές Σπουδαστήριο»: Τι «σπουδές» έχετε ολοκληρώσει; Προγραμματίζετε κάποια «επιμόρφωση», με την «εξ αποστάσεως εκπαίδευση»; Εχετε καταστεί «βιβλιοφάγοι»; Ανοίξατε δική σας ιστοσελίδα; Πώς επικοινωνείτε και με ποιους/ες «αποδέκτες»; Ποιο «μήνυμα» δεν αποδεχθήκατε; Σας αρκεί η διαχεόμενη «mass communication»; Σας «βολεύει» η διαφήμιση ενός αδιάπτωτου ευκολοαπομνημόνευτου «εκμοντερνισμού»; Η «μονοδιάστατη σκέψη» πώς σας απορροφά; Η «αλητεία» ή η «ελίτ» των Διαδικτύων πώς διαχέεται με τον «Cyberterrorism»; Ασκείτε ή όχι κριτική; Σας είναι οικεία η «διαλεκτική»; Εχετε θεσπίσει «Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών»; Πώς διακρίνετε τον «ξερόλα»/ «tuttologo» με τον «εργαλειακό λόγο»; Πώς ορίζετε την τεχνητή νοημοσύνη;

5. «Δημόσιος λόγος»: Ποιο κείμενό σας δεν έχετε ακόμη απορρίψει; Είσθε τεχνικοί της «κοινής γνώμης»; Αποτελείτε υποκείμενα της «public history»; Οι συνθήκες τηλεθέασης είναι «εγγεγραμμένες» στα δικά σας γονίδια; Εχετε την πρόθεση να αποκτήσετε «δημόσιο κοινό»; Σας διακατείχε ποτέ «πανικός κρίσης»; Πότε και γιατί «κλείνετε» τ’ αυτιά σας; Εκφωνήσατε ποτέ κάποιο «mea culpa»; Εχετε εισηγηθεί κάποιο «νεολογισμό»; Τι θα σας καθιστούσε αμνήμονες ή αχάριστους; Τη βρίσκετε μόνο στο ηλεκτρονικό βιβλίο; Η «Cyberκουλτούρα» δεν σας κουράζει; Είστε ήδη οι κυρίαρχοι του «Διαδικτύου»; Πώς έχετε οριοθετήσει την «τηλεξουσία»; Ικανοποιείσθε ως πολλαπλασιαστές «στερεοτύπων»; Θα σας αφορά κάποτε μια νέα μορφή «Ολοκαυτώματος»; Τι σας διακατέχει, «μεγαλομανία» ή «egalomania»; Και η δική σας «εξάρτηση»; Ποιος σας «εμπνέει», ο «φαύλος κύκλος» ή ο «ενάρετος»;

6. Ανανέωση ή ρήξη της τεχνολογίας: Θα συνεργήσετε στην εμφάνιση της « 5ης βιομηχανικής επανάστασης»; Και πώς θα αξιολογήσετε το «παρελθόν» της; Μήπως όμως έχετε συμβάλει στην εδραίωση του «Military - industrial complex» και πώς θα το ξεμπλέξετε; Η «Biopolitics» πώς σας κεντρίζει; Ο «Biotech Century» σας πήρε από το χέρι; Με την «cultural ecology» υπάρχουν περιθώρια «θετικής» δράσης; Παντού και πάντα στις κινήσεις «smart-phone 5 G(eneration)»; Πότε και πώς από «εντελοδόχοι» θα αναβαθμιστείτε σε «κατακτητές» της «Artificial Intelligence»; Εχετε κατανοήσει τη συμμετοχή σας στις παραγωγικές δυνάμεις «ψηφιακής υποκλοπής»; Κυκλοφορείτε ως «σαλταδόροι» μεταλλαγμένα διά των χειρών σας προϊόντα; Σε ποιο εμπόρευμα ή υπηρεσία αρνηθήκατε να εμφανιστείτε ως διακινητές; Το κλήμα και το κλίμα πώς σας συνεγείρει; Αυτοματισμός ή «Heteromation» για την «Αποκριά» σας;

7. Η δομή της οικονομίας: Πώς κινείσθε στο «επιχειρείν»; Συναινείτε με «επιτροπές ανταγωνισμού»; Ανεργος ή απεργός σε δρόμο ή σε πεζοδρόμιο; Με ηλεκτρονικό πατίνι ή χωρίς αυτό; Με ποιο νόμισμα αμείβεστε; Συντελείτε στην καθιέρωση νεοπαγών θέσεων εργασίας χωρίς να εξοβελίζετε παλαιότερες; Σε ποιους ανήκουν οι επιχειρήσεις που σας προσέλαβαν; Πώς αντιδράτε στην εδραίωση ενός «digital-capitalism»; Πώς ορίζετε την «ανάπτυξη», μέσω «sustainable jobs»; Πώς σας φορολογεί το κράτος; Τι δεν επιτρέπει την «αυτοδυναμία» στο οικονομικό πεδίο; Η «ιδιαιτερότητά» σας επιτείνει τη γεωπολιτική θέση της χώρας σας; Το παραγόμενο από σας «προϊόν» πώς επιμερίζεται σε αξία «ανταλλακτική» και αντίστοιχα «χρήσης»; Εχετε διανοηθεί ποτέ πρακτικές αυτοδιαχείρισης»; Ή προτιμάτε διευθυντική θέση σε νεόκοπες εταιρείες; Πώς συμβάλλετε στον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τους; Ποιοι αποτελούν, φανερά ή όχι, το πρώτο κινούν ακίνητον για σας; Με ποιους «παρέα» αντιμετωπίσατε την πρόσφατη «οικονομική κρίση»; Συναινείτε με το «τη βρίσκω με το ρίσκο»; Θα σας επηρεάσει το «Brexit»; Πρωταγωνιστείτε λοιπόν στη «Hyper-globalisation»;

8. Κοινωνικές τάξεις: Η συμμετοχή σας στις παραγωγικές δυνάμεις συνεπάγεται και ιδιαιτερότητα εντός των παραγωγικών σχέσεων; Με σημείο εστίασης την παραγωγική διαδικασία και τους όρους αναπαραγωγής της οριοθετείται και η ταξική σας διαίρεση; Τι συνιστά την ιδιοποίηση του υπερπροϊόντος που παράγετε και συνακόλουθα πώς αυτή συνεπάγεται την άσκηση της πολιτικής εξουσίας και την εμπέδωση της πολιτιστικής ηγεμονίας; Στο ενιαίο αυτό τρίγωνο εμφανίζεται συνελκόμενη η παρουσία σας και τι επακριβώς την καθιστά απρόβλεπτη; Υπάρχουν διεργασίες που δυσχεραίνουν την πρόσβασή σας στην αγορά εργασίας και συνακόλουθα στα δημόσια αγαθά που και στην περίπτωσή σας να στοιχειοθετεί την «αξιοπρέπεια» του εργαζόμενου-πολίτη; Μετέχετε στην προδιαγραφή να καταστεί αναπότρεπτη η βιολογική αναπαραγωγή της υπάρχουσας κοινωνικής ιεραρχίας; Συναινείτε η «κανονικότητα» και η «παραβατικότητα» των κοινωνικών ανισοτήτων να εκλαμβάνεται ως αποτέλεσμα βιολογικού «πεπρωμένου»; Θύματα ή θύτες της «Βιοεξουσίας»; Πώς βιώνετε πρακτικές «χειραφέτησης»; Εχετε υπερβεί τις διχοτομίες: «culture»/«nature», «mind»/ «female», «subject»/«object»; Σας ταιριάζει η «μεσαία τάξη»; Πώς συμβάλλετε στη σύζευξη «κοινωνικής λογικής» και «πολιτικής λογικής»; Μάλλον δεν γνωρίζετε τι είναι ο «λαϊκισμός»;

9. «Απέναντι» στην κρατική εξουσία: Τι συνιστά για σας η «βιαιότητα» του κράτους που υπηρετείτε; Εχετε επινοήσει κάποια ειδική μορφή «αντι-βίας» για να την αντιμετωπίζετε; Εχετε διανοηθεί να καταλάβετε κάποια θέση, έστω δημάρχου στην Ιαπωνία; Διεκδικήσατε θέση Προέδρου της Δημοκρατίας; Εστω, «συνηγόρου του πολίτη»; Σε κάθε απόφασή σας πώς αντιλαμβάνεστε στο «πετσί» σας την εκτελεστική εξουσία; Από «δήμαρχος» «πρωθυπουργός» ή «κλητήρας»; Ποιος εκδίδει την ψηφιακή σας «ταυτότητα» και με ποια σημεία «αναγνωρισιμότητας»; Με την «ψηφιακή πλατφόρμα» πώς τα πάτε, ιδίως στον «platform capitalism»; Μετείχατε σε κάποιο «δημοψήφισμα»; Προσήλθατε ποτέ σε δικαστήριο, κατήγοροι ή κατηγορούμενοι; Πώς επενδύετε την ασφάλειά σας σε «κοινωνικά αντίδοτα»; Σας διακατείχε ποτέ «κατάθλιψη»; Ποια κόμματα σας έχουν «κόψει»; Τελευταία φορά πότε και γιατί κλάψατε; Ξύπνιοι κάνετε «όνειρα»;

10. Η ιδιότητα του «κοσμο-πολίτη»: Γνωρίζετε από κοντά το «Universal Village»; Θα μετονομασθείτε σε «viatores mundi», εντός και εκτός του πλανήτη σας; Πώς σας έγινε αντιληπτή η εδραίωση της «New World Order» και αντίστοιχα πώς σχεδιάζετε την «άρση» της; Ποιοι σας έχουν κατατάξει στους «denizens»; Ή, έστω, στα «υβρίδια» που αγνοούν τον «πατέρα» τους; Ποια νέα ερεθίσματα σας απωθούν από την «pensée unique»; Εχετε ποτέ αναγκασθεί, ιδίως στον εργασιακό χώρο, να καταστείτε «πρόσφυγες»/«μετανάστες»; Πώς διεκδικείτε το «δικαίωμα στη διαφορά» χωρίς να περιπίπτετε σε «περιχαράκωση στη διαφορά»; Εσθονία, Σιγκαπούρη, Silicon Valley, Κίνα (μέσω της «Chinese Robot Alliance») κ.λπ. έχετε στήσει αυτοτελές «κοινωνικό κίνημα»; Ποια «αντίδοτα» σας ενθαρρύνουν σε «antiglobalization» δομές;

11. Η εδραίωση της «πολιτικής ηθικής»: Τι αντιλαμβάνεσθε ότι ενοποιεί δραστικά την «poléthique»; Εχετε επιτρέψει την ενσωμάτωσή σας σε «δυνάμεις καταστολής» («Robocop»); Θα καταστείτε πολέμιοι «αμνήμονες» ως προς τους «δημιουργούς» σας; Τι θα σήμαινε για σας «αγορατολμία»; Σε ποιες μορφές «εθελοντισμού» έχετε τη δυνατότητα συμμετοχής; Εχετε ποτέ περάσει το «στάδιο του καθρέφτη»; Τι οριοθετείτε ως «πολιτικώς ορθό» και «όρθιο»; Σε τι συνίσταται η «ευεργεσία» σας; Με ποια κριτήρια αποκωδικοποιείται ο οικείος «νόστος»; Εχει θεσμοθετηθεί διεθνής «βράβευσή» σας; Εκπέμπετε ή αποπέμπετε το: «αντιστέκομαι, άρα υπάρχω»; Ευνοείτε τον διαρκή έλεγχο της «πολιτικής» από την «ηθική»;

12. Πολιτισμού «τεχνήματα»: Για ποιους λόγους θα μπορούσατε να αντικαταστήσετε τον όρο «civilization» και με ποιον; Σας επιτρέπει η παρουσία σας να γίνετε «σκηνοθέτες» ή έστω «ηθοποιοί»; Γλύπτης ή ζωγράφος; Ποιητής, μάλλον όχι; Από μονόχνωτοι πώς θα καταστείτε πολύχνωτοι; Δεν σας φοβίζουν οι «Fachidioten»; Πώς ανασυντάσσετε τον ρόλο του «διανοουμένου»; Ποιο μουσείο έχετε επισκεφθεί πρόσφατα; Είστε πρωταγωνιστές στην «Disneyland»; Ποια είναι η «μητρική» σας γλώσσα και ποια η πρώτη «ξένη»; Ποια γελοιογραφία σας προβλημάτισε ως προς την παρουσία σας; Λέσχες χορού σας υποδέχονται; Τι σημαίνει για σας «Αρκαδία»/«Arkadia»; Τι είναι για σας το «παράδοξο»; Καλλιεργείτε την «έκτη αίσθηση», έστω και για την «ιστορία» σας; Εχετε χειρουργηθεί με laser μυωπίας; Εδραιώνετε τον «homo telematicus»;

13. Για μια «ρεαλιστική ουτοπία»: Συμπερασματικά, τι σας απομακρύνει από πρακτικές «δυστοπίας»; Αν τα ερωτήματα που προηγήθηκαν σας ωθούν σε συλλογιστικές δυστοπίας», τότε πώς θα στραφείτε δραστικά σε «κοινότητες» μελών «ουτοπίας»/«ευτοπίας»; Ολα, όμως, τα ερωτήματα απευθύνονται στην άρχουσα τάξη.

Πέραν όμως αυτών και δίπλα τους διαμορφώνονται τρεις τουλάχιστον «στάσεις»:

1. οι «αργόσχολοι» που συμπορεύονται με την κρατούσα τάξη με αισθήματα «τεχνοφιλίας»,

2. οι «Λουδδίτες» με υψηλή «τεχνοφοβία»,

3. οι «γρηγορούντες».

Για τους τελευταίους ως προς την ανάγκη σχεδιασμού και ανάδυσης μιας «αντικοινωνίας», σφήνας στην πλάτη της κοινωνίας που μας περιβάλλει:

1. Η δραστηριοποίηση της «κοινωνίας των πολιτών» στην αντιμετώπιση των πολιτικών θεσμών, στους οποίους συμπυκνώνονται οι ταξικές κοινωνικές σχέσεις και με τους οποίους συντελείται η διεργασία εκβίασης της κοινωνικής συναίνεσης. Πρόκειται για μια πολυμέτωπη αμφισβήτηση που αρχίζει από τους κανόνες για την καταστολή των ορμών και την καθιέρωση μιας «επιτρεπτής» συμπεριφοράς, που θα εγγυάται τη διάρκεια και τη συνοχή του κοινωνικού συνόλου, και κλείνει με το γεγονός της χειραγώγησης του λόγου –ως έκφρασης και σκέψης– που νομιμοποιεί τις κυρίαρχες κοινωνικές δομές.

2. Η ανάδυση μιας πολλαπλής «υποκειμενικότητας» που, χωρίς να οπισθοχωρεί προς την ιδιώτευση (ήδη ο «ιδιώτης», σε αντίθεση με το «κοινός» ή το «δημοτικός», εξέφραζε την παθολογία της αρχαίας ελληνικής πόλης), αποδεσμεύεται από τα παραδεδομένα σχήματα ιδεών και αναζητά νέες μορφές για να νοηματοδοτήσει την καθημερινή εμπειρία των μετόχων της.

3. Η συνεχής μείωση του εργάσιμου χρόνου, όχι βέβαια ως σύμπτωμα και ως τρόπος αντιμετώπισης της ανεργίας, και η σύμφυτη προσδοκία, στους κόλπους όμως μιας αυτοδιαχειριζόμενης κοινωνίας, η κοινωνικά αναγκαία εργασία να καλύπτει –με αξιοπρεπείς πια συνθήκες– ένα μικρό μέρος της δραστηριότητας των μελών της.

4. Η άμεση απάντηση στην πλήρη εμπορευματοποίηση του διαθέσιμου χρόνου, την οποία επέβαλε ο μονοπωλιακός καπιταλισμός με την καταναλωτική του εκδίπλωση και με την προσαγωγή του «περιττού» πριν από το «αναγκαίο», μπορεί να προκύψει ως αυθόρμητη ή οργανωμένη αντίσταση στην καταστροφή των δυνατοτήτων «αυτοέκφρασης».

5. Η επίγνωση ότι η ληστρική εκμετάλλευση της φύσης δεν αφορά απλώς τα όρια της τεχνολογικής εξέλιξης, αλλά πρώτιστα το ενδεχόμενο της αυτοκαταστροφής ολόκληρης της ανθρώπινης κοινωνίας, που βέβαια στις περισσότερο αναπτυγμένες μορφές της απέκτησε –μέσω των τεχνολογικών της επιτεύξεων– συγκεντρωτική, ιεραρχική και αστυνομευόμενη δομή.

6. Η βαθιά ανάξεση των ριζών της ανισότητας των δύο φύλων, κυρίως με τη συνδρομή του κινήματος της γυναικείας χειραφέτησης (παρά τις παραλλαγές ή τις αυξομειώσεις της δυναμικής του), οδήγησε στην ευρύτερη αναγνώριση ότι οι σχέσεις ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα δεν μεταβάλλονται με τον ίδιο τρόπο που αλλάζουν οι οικονομικές συνθήκες.

7. Η απαίτηση των νέων, που εντάσσονται μέσω του σχολείου και της οικογένειας στο κοινωνικό γίγνεσθαι, να αποτινάξουν τους εγχαρασσόμενους «ρόλους» και να καταστήσουν ανενεργά τα αξιολογικά μέτρα των «μεγάλων».

Αυτή η πολυκεντρική αμφισβήτηση της εξουσίας των πολιτικών θεσμών, της ετερονομίας, της μισθωτής εργασίας, της μετατροπής των αξιών χρήσης σε εμπορεύσιμα καταναλωτικά προϊόντα, της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος, της «ειρηνικής» χρήσης της πυρηνικής ενέργειας, της ανισότητας των φύλων, της παρεχόμενης εκπαίδευσης, εγγράφεται ως εναλλακτική πρόταση που αφορά τόσο το χρόνο εργασίας όσο και τον ολοένα αυξανόμενο χρόνο της «σχόλης», εντός του οποίου αναπτύσσεται και η ηλεκτρονική οικοαπασχόληση. Επιπλέον, η διεθνής αλληλεγγύη, προφανώς και μέσα από τον ηλεκτρονικό συντονισμό, κρίνεται απολύτως αναγκαία, αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ό,τι συνθέτει το «Παγκόσμιο Κοινωνικό Εγερτήριο». Η αντίθεση προς όλη την κλίμακα των μορφών κοινωνικής εξαθλίωσης και ανελευθερίας περνά τόσο από τα ζητήματα του εργάσιμου χρόνου (δηλαδή συνάπτεται με τη δράση των ομόλογων εργατικών ενώσεων, χωρίς να λανθάνει η αυξομείωση της δυναμικής τους και η προϊούσα ενσωμάτωση στην κατεστημένη «λογική» των πραγμάτων) όσο και από τα αιτήματα του υπό διάθεση χρόνου, τα οποία κατά τις τελευταίες δεκαετίες ανέδειξαν τα «νέα κοινωνικά κινήματα». Ως προς την προοπτική τελεσφόρησης ενός «Παγκόσμιου Κοινωνικού Εγερτηρίου», με την αξίωση να εκπροσωπήσει μια «ρεαλιστική ουτοπία», στο πλαίσιο διεκδικήσεων της «κοινωνικής λογικής» («sozialer Verstand») με επίκεντρο τους ταξικούς συσχετισμούς και τις σύστοιχες ανισότητες, ανοίγεται μπροστά μας…

Σε κάθε περίπτωση δεν μπορώ να ξεχάσω τον Ηράκλειτο: «Τοῖς ἐγρηγορόσιν ἕνα καὶ κοινὸν κόσμον εἶναι».

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η προδοσία του καπιταλισμού από τους καπιταλιστές
Ο νεοφιλελευθερισμός δεν καταστρέφει μόνον το βιοτικό επίπεδο και τις αξίες του λαού, όπως έκανε κυρίως στη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης αλλά και τη δημοκρατία.
Η προδοσία του καπιταλισμού από τους καπιταλιστές
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στροφή στα μικρομεσαία στρώματα;
Η ελληνική σοσιαλδημοκρατία έκλεισε τον ιστορικό της ρόλο με τη διαδοχή των δύο εκδοχών της, τον «παπανδρεϊσμό» και το εκσυγχρονιστικό σημιτικό μόρφωμα. Τα αποτελέσματα τα ξέρουμε.
Στροφή στα μικρομεσαία στρώματα;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι αόρατοι και περαστικοί στις μεγαλουπόλεις μας
Η Τζένι Ερπενμπεκ αφηγείται με τον ιδιαίτερα φιλοσοφικό τρόπο της μια ιστορία για την αποστροφή και την εστίαση του βλέμματος, τον θάνατο και τον πόλεμο, για την αιώνια αναμονή και για ό,τι κρύβεται κάτω από...
Οι αόρατοι και περαστικοί στις μεγαλουπόλεις μας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άνθρωπος Αίγαγρος
Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα κρατώντας το «Αίγαγρος» του Διονύση Τεμπονέρα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Θίνες» ήταν ένα απόσπασμα από το σημαντικό ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου «Αίγαγρος».
Ο άνθρωπος Αίγαγρος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στα σκαριά μια νέα κοινωνία πολιτών
Δυο ολοκαίνουργια παιδικά βιβλία δίνουν το στίγμα της νέας κοινωνίας που οικοδομείται, παρέχοντας στα παιδιά όλα όσα χρειάζονται για να ζήσουν μια όμορφη ζωή. Φαντασία, καλοσύνη, ομαδικότητα, συνεργασία και...
Στα σκαριά μια νέα κοινωνία πολιτών
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο
Το να γράφεις ποίηση στην ελληνική γλώσσα μοιάζει συχνά προνόμιο. Θα μπορούσαμε να διακινδυνέψουμε τον αφορισμό πως επί δύο αιώνες καμία άλλη τέχνη δεν παρήγαγε τόσα πολλά και σε τέτοια ποιότητα καλλιτεχνικά...
Σκόρπιες σκέψεις για μια ποιητική σε μέλλοντα χρόνο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας