Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 13.9°C
    2 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 11.1°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 8.3°C / 15.0°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Ομίχλη
    3°C 2.2°C / 4.0°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.6°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.3°C / 15.0°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.6°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.4°C
    4 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    1 BF
    96%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    93%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 11.7°C
    0 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    1 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 11.1°C
    2 BF
    93%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 10.6°C
    2 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.6°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    70%
Ταξιδεύοντας στη γη της απώλειας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταξιδεύοντας στη γη της απώλειας

  • A-
  • A+
Συχνά ένα ταξίδι μας επιτρέπει να κοιτάξουμε λίγο πιο προσεκτικά τι συμβαίνει μέσα μας, ερήμην μας πολλές φορές, και που μέσα στην καθημερινότητα δεν μπορούμε να δούμε. Ειδικά όταν έχουμε περάσει τραυματικά γεγονότα.
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Κοιτάς το τραπέζι. Το κοιτάζω κι εγώ. Είναι το ίδιο τραπέζι που έχουμε μοιραστεί μια ζωή στο φαγητό, όπου έχουμε παίξει επιτραπέζια κι έχουμε κάνει μαζί σχολικές εργασίες. Είναι το ίδιο στέρεο τραπέζι που μας έχει κρατήσει, γύρω από το οποίο καθόμαστε, ας γίνει λοιπόν ένας βωμός για την αλήθεια».

Το «Ταξιδεύοντας σε ξένη γη» του Ιρλανδού συγγραφέα Ντέιβιντ Παρκ, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg σε μετάφραση του Νίκου Μάντη, θα το διαβάσετε απνευστί. Και ελπίζω να αντέξετε να το τελειώσετε όσοι από σας είστε γονείς νέων ανθρώπων που προσπαθούν να συμβαδίσουν με τον κόσμο γύρω μας. Εναν κόσμο που πολλές φορές μοιάζει στα μάτια τους σκληρός και ανάλγητος. Η προσωπική αφηγηματική γραφή του Παρκ θα σας πάρει μαζί του σε εκείνο το ταξίδι που «έπρεπε» να κάνει, διασχίζοντας την παγωμένη Σκωτία για να φέρει τον γιο του, Λιουκ, ασφαλή πίσω στο σπίτι. Τον γιο που ζει και σπουδάζει σε κάποιο κολέγιο και εξαιτίας της κακοκαιρίας δεν μπορεί να γυρίσει με το αεροπλάνο.

Στο ταξίδι αυτό «συνοδηγός» είναι ο άλλος του γιος, ο πρόσφατα «χαμένος» από τα ναρκωτικά Ντάνιελ.

Πολύ σωστά επισήμανε ο μεταφραστής του βιβλίου στο εισαγωγικό του σημείωμα πως ένας εναλλακτικός τίτλος του βιβλίου θα μπορούσε να είναι «Το κλειδωμένο δωμάτιο του πένθους». Αυτό που στην πραγματικότητα κάνει συχνά ένα ταξίδι είναι να μας επιτρέψει να κοιτάξουμε λίγο πιο προσεκτικά τι συμβαίνει μέσα μας, ερήμην μας πολλές φορές, και που μέσα στην αγχώδη καθημερινότητα δεν μπορούμε να δούμε. Ειδικά όταν έχουμε περάσει τραυματικά γεγονότα.

Ο άντρας, ο Τομ, ο πατέρας, ο γονιός, ο σύζυγος, ο γιος, ο φωτογράφος, όλες οι ταυτότητες που μπορεί να πάρει το αρσενικό, ελπίζουν σε μια συμφιλίωση μεταξύ τους. Το ταξίδι αυτό μοιάζει με ένα προσκύνημα. Το κορυφαίο ερώτημα του βιβλίου, το ερώτημα που απασχολεί κάθε γονιό, είναι αν κάνει αυτό που είναι σωστό για να καθοδηγήσει τα παιδιά του. Κι ενώ σε όλα τα πλάσματα της φύσης φαίνεται αρκετό να τα προστατεύεις, να τους δίνεις αγάπη και τροφή, στην περίπτωση των ανθρώπων δεν φτάνει αυτό.

Πολλές τύψεις βασανίζουν καθημερινά γονείς που, παρά το ανώτατο επίπεδο μόρφωσής τους, παρά τη συναισθηματική και υλική στήριξη που έδωσαν στα παιδιά τους, εκείνα δεν τα κατάφεραν. Τα ναρκωτικά ήταν πάντα η μεγάλη παγίδα που τα πιάνει μέσα της, διακόπτοντάς τους κάθε επαφή με τους γονείς τους. Είναι η στιγμή που πολύ εύστοχα περιγράφει ο Ντ. Παρκ «κοιτάζεσαι στα μάτια με το παιδί σου και καταλαβαίνεις πως ένα τείχος σε έχει αποκλείσει από τη ζωή του».

Και έπειτα: «Ετούτη η σκιά ψυχραίνει το σπίτι, κάνοντας μας να κλεινόμαστε μέσα μας γιατί δεν ξέρουμε πώς να σου φερθούμε όταν είσαι παρών ή πώς να μιλήσουμε για σένα όταν δεν είσαι».

Το βιβλίο τιμήθηκε με το βραβείο του καλύτερου Ιρλανδικού Μυθιστορήματος της Χρονιάς για το 2019, ένα βραβείο «ακριβό», μιας και οι Ιρλανδοί έχουν σπουδαίους συγγραφείς και ο συναγωνισμός είναι μεγάλος. Ομως, το «Ταξιδεύοντας σε ξένη γη», μια γη παγωμένη από την ψύχρα του θανάτου, μιλάει για την απώλεια του παιδιού, για τη συντριβή των γονιών, για την αποκαθήλωση του πατρικού προτύπου, για την αρχετυπική σχέση πατέρα-γιου, και κυρίως για τα μυστικά που κρατάμε διπλοκλειδωμένα μέσα μας και δεν θέλουμε να ομολογήσουμε ούτε στον ίδιο μας τον εαυτό.

Ο Ν. Μάντης βάζει άλλη μια διάσταση που έχει σημασία να επισημανθεί: «Σίγουρα δεν είναι τυχαίο που τα δύο πρόσωπα της αφήγησης, οι δύο παραστάτες του Τομ, ο Λιουκ και ο Ντάνιελ, έχουν ονόματα βιβλικά, ονόματα που παραπέμπουν σε προφητείες και καταγραφές του θείου δράματος, ακόμα και σε δοκιμασίες πύρινου εξαγνισμού-το αντίθετο του χιονιού- όπως ο λάκκος των λεόντων».

Βέβαια, πίσω από κάθε ταξίδι στη λογοτεχνία και την ποίηση βρίσκεται πάντα ο μεγαλύτερος των ποιητών Ομηρος και πιστεύω πως ο Παρκ αναζητώντας μια κάποια λύτρωση για τον ήρωα του έσκυψε πάνω στον ομηρικό μύθο.

Χάρη λοιπόν στον «ασεβή» ανθρωπομορφισμό των ομηρικών θεών για πρώτη φορά στη γνωστή ιστορία ο άνθρωπος σταματά να φοβάται το Θείο και επιχειρεί να το γνωρίσει. Με ένα προσκύνημα πολλές φορές. Οι «αρχετυπικές» διηγήσεις του Ομήρου συνθέτουν μία ολιστική φιλοσοφία που άσκησε τεράστια επίδραση στη λογοτεχνία και είναι εμφανές πως ο Παρκ τον έχει μελετήσει προσεκτικά. Ακόμα και οι επιλογές των τραγουδιών σε βάζουν στον ρυθμό μιας ραψωδίας του δρόμου. Αλλωστε στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου θα βρείτε ένα σημείωμα του συγγραφέα που μας δίνει μια ηλεκτρονική διεύθυνση όπου είναι καταχωρημένα όλα τα τραγούδια που αναφέρονται στο ταξίδι του Τομ. Και, μας δίνει ακόμα μια διεύθυνση όπου υπάρχουν φωτογραφίες της βραβευμένης φωτογράφου Sonya Whitefield όπου αποτύπωσε κάποια από τα τοπία του βιβλίου.

Το να ταξιδεύεις σε μια ξένη γη είναι κάποιες φορές αναγκαίο για να επιστρέφεις και να εκτιμάς τα οικεία σου μέρη. Πάντως, η καλή λογοτεχνία, όπως στην περίπτωση του συγκεκριμένου βιβλίου, είναι οπωσδήποτε ένα απολαυστικό ταξίδι.

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η φυγή δεν είναι νίκη»
Η εργογραφία του Νίκου Καζαντζάκη, αποσπάσματα μελετητών του, αναλύσεις για αρκετά βιβλία του, η ποίηση και τα θεατρικά του έργα, μας παρουσιάζονται όλα μαζί συγκεντρωμένα σε έναν εξαιρετικό τόμο.
«Η φυγή δεν είναι νίκη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ανθρωπος στη θάλασσα»
Το «Εν Λαγκάδα» της Βίκυς Γεωργούλη είναι ένα βιβλίο που αφορά μια μακραίωνη σχέση του ελληνικού πολιτισμού με την θάλασσα και τους ανθρώπους της.
«Ανθρωπος στη θάλασσα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το κορίτσι και το λιμάνι
Tο «Κορίτσι του τεκέ» θα το βάλετε στην καρδιά σας. Ηταν μια μαχήτρια της ζωής που πήγε κόντρα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής και, παρότι εκπορνεύτηκε, δεν έχασε την ψυχή της.
Το κορίτσι και το λιμάνι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο παράξενος «Υποκόμης» της Αργεντινής
Το «Περί της εν ύπνω κομψότητος» είναι αδύνατον να το αφήσετε από τα χέρια σας. Φημολογείται πως είναι το ημερολόγιο του μεγαλύτερου αδελφού του.
Ο παράξενος «Υποκόμης» της Αργεντινής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ιστορία του κόσμου γραμμένη αλλιώς
Η ιστορία του κόσμου όπως την έγραψαν οι λαοί. Οπως την περιγράφει και την καταγράφει ο Βρετανός ιστορικός, αρχαιολόγος και πολιτικός ακτιβιστής Νιλ Φόκνερ στο βιβλίο «Μια ριζοσπαστική ιστορία του κόσμου».
Η ιστορία του κόσμου γραμμένη αλλιώς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν γράφεις για να σώσεις μια ζωή
Ο Αφροαμερικανός Τζον Εντγκαρ Γουάιντμαν είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «Γράφοντας για να σώσω μια ζωή». Ενα βιβλίο σπαρακτικό και δραματικά επίκαιρο για κάθε γωνιά της Γης όπου καλλιεργούνται σήμερα ο...
Οταν γράφεις για να σώσεις μια ζωή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας