Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Βάλια Κάλντα» του Φραγκίσκου Δουκάκη

Χιονισμένα ρόμπολα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Βάλια Κάλντα» του Φραγκίσκου Δουκάκη

  • A-
  • A+

Τις μεταμορφώσεις των τοπίων στην κοιλάδα της Βάλια Κάλντα μέσα από τις τέσσερις εποχές μάς παρουσιάζει σε τριάντα ελαιογραφίες του ο ζωγράφος Φραγκίσκος Δουκάκης, στο πλαίσιο της ατομικής του έκθεσης ζωγραφικής που θα φιλοξενήσει η γκαλερί Σκουφά, από την Τρίτη 9 Ιουνίου έως τις 27 Ιουνίου 2020.

H έκθεση τιτλοφορείται «Βάλια Κάλντα» και τελεί υπό την αιγίδα της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

«Καταθέτοντας την ενότητα “Βάλια Κάλντα” με τις εξαίσιες ετούτες εναλλαγές χρωστήρα και φωτεινότητας που εκπέμπονται από την ίδια βασική ατέρμονη φόρμα, ο Φραγκίσκος Δουκάκης έχει προχωρήσει σε ένα θαυμαστό ζωγραφικό επίτευγμα και, μαζί, σε ένα πολυσήμαντο οικολογικό μήνυμα με επίκαιρη πολιτισμική και πολιτική προτροπή.

Σε μια σπουδαία αυτογνωσιακή ζωγραφική περιπέτεια με μεγαλειώδεις επινοήσεις φωτός και σφοδρές χειρονομίες του χρωστήρα», γράφει χαρακτηριστικά η ιστορικός τέχνης Ιρις Κρητικού στο σημείωμά της που συνοδεύει την έκθεση.

«Η “Βάλια Κάλντα” είναι μια ενότητα που δημιουργήθηκε χωρίς προσχεδιασμένη πρόθεση αλλά με σφοδρή επιθυμία του δημιουργού της. Που ζωγράφισε με αισθαντικό και ψυχικό πάθος, προσεγγίζοντας τόσο εννοιολογικά όσο και συναισθητικά την ατέρμονη ζωγραφική απόπειρα των μεγάλων ιμπρεσιονιστών. Η αγάπη του Φραγκίσκου Δουκάκη για το αδόμητο τοπίο, με τις πρώτες συστηματικές απόπειρες απαθανατισμού του να πραγματοποιούνται με οπτικό ορμητήριο το αττικό Δάσος Διομήδους, βρήκε ένα σφοδρό υποκείμενο ζωγραφικού πάθους στο δραματικό τοπίο της Βάλια Κάλντα όπου βρέθηκε τυχαία λίγα χρόνια πριν. Της Ζεστής Κοιλάδας με το αρχέγονο όνομα και τα χρώματα εκείνα με τις οργανικές πρωτογένειες που ο ζωγράφος δεν είχε ποτέ ξαναδεί: τα βαθιά πράσινα των αιωνόβιων σαραντάμετρων δένδρων της μαύρης πεύκης που, καθώς πέφτει το μεσημέρι ο ήλιος επάνω τους, γίνονται μοβ. Τις βιολετί εκρήξεις των σύννεφων, τα μεγαλειώδη γκρι του Βελάσκεθ, τα θριαμβικά κίτρινα της ανθοφορίας, τα καφεκόκκινα κοιτάσματα του εδάφους με το αληθινό λαμπύρισμα της σκουριάς και του σιδηροπυρίτη. Τα γαλανά ορεινά εδάφη της άνοιξης και το εκτυφλωτικό λευκό του χιονιού με τις μυριάδες εναλλαγές του άσπρου. Είναι μια πραγματικά σπουδαία απόπειρα», καταλήγει.

Στις φωτογραφίες των ελαιογραφιών που έφτασαν στα χέρια μας ανακαλύπτουμε την αλήθεια των λόγων της.

📍 Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι, τηλ.: 210-3603541

ΝΗΣΙΔΕΣ
O ιδιοφυής Ντέιβιντ Χόκνεϊ και οι εντιμότατοι φίλοι του
H σημαντική έκθεση του σπουδαίου Βρετανού εικαστικού δημιουργού στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου εξερευνά τη ζωή και το έργο του μέσα από 150 πορτρέτα δημιουργημένα από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα.
O ιδιοφυής Ντέιβιντ Χόκνεϊ και οι εντιμότατοι φίλοι του
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φως, ελευθερία και σαγηνευτική ομορφιά
«Gauguin and the Impressionists», στη Βασιλική Ακαδημία Tεχνών του Λονδίνου ● Η έκθεση αποκαλύπτει τον θησαυρό των ιμπρεσιονιστικών έργων της Συλλογής Ordrupgaard, που ταξίδεψε από την Κοπεγχάγη.
Φως, ελευθερία και σαγηνευτική ομορφιά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αγκαλιάζοντας δραματικά το σκοτάδι
Μια μεγάλη έκθεση του αυτοδίδακτου Βέλγου ζωγράφου Λεόν Σπίλιερτ στις μεγάλες γκαλερί του Burlington House, στο μέχρι προ κορονοϊού πολύβουο Πικαντίλι της βρετανικής πρωτεύουσας, φέρνει για πρώτη φορά...
Αγκαλιάζοντας δραματικά το σκοτάδι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μυθικά πλάσματα με έντονο πάθος και λυρική ένταση
Επειτα από 300 χρόνια, η «Ποίηση», η εμβληματική σειρά του Ιταλού μάστερ της Αναγέννησης Τιτσιάνο ξανάσμιξε στις υπέροχες αίθουσες του κεντρικού κλασικού κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου.
Μυθικά πλάσματα με έντονο πάθος και λυρική ένταση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι μπαρόκ ψευδαισθήσεις της βρετανικής εξουσίας
Μια νέα έκθεση στη ναυαρχίδα της βρετανικής πινακοθήκης έρχεται να δείξει την υπερβολική λαμπρότητα στην τέχνη της επιρροής των ισχυρών, κατά την περίοδο από την αποκατάσταση στον βρετανικό θρόνο του Καρόλου...
Οι μπαρόκ ψευδαισθήσεις της βρετανικής εξουσίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
Οι νέες γκαλερί του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ ● Πάνω από 13 χρόνια διήρκεσε η εντυπωσιακή ανακαίνιση στο κεντρικό κτίριο του ιστορικού μουσείου ● Οι μεγάλες αίθουσες που άνοιξαν πρόσφατα για το...
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας