Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παρακαλώ, μην κοροϊδευόμαστε…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παρακαλώ, μην κοροϊδευόμαστε…

  • A-
  • A+

Είναι σαφείς οι στόχοι του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής (κ. Πιερρακάκης, αρμόδιος υφυπουργός για τα ΚΕΠ, και κ. Γεωργαντάς, για τα ψηφιακά ΚΕΠ), που με την «αναβάθμιση της λειτουργίας των μέσω ψηφιοποίησης διαδικασιών για τη διευκόλυνση πολιτών και επιχειρήσεων» θα τα καταφέρουν να «βοηθήσουν τους πολίτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες να συμφιλιωθούν με το νέο ψηφιακό περιβάλλον». Καθορισμένα τα μέσα και οι τρόποι με τους οποίους θα υλοποιηθεί το όραμα που διαλαλεί η πολιτική ηγεσία για να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία και να «αλλάξει» τη σχέση του πολίτη με τον δημόσιο τομέα: το ψηφιακό νομοσχέδιο, οι πρωτοβουλίες και τα έργα που συμπεριλαμβάνονται στη «διαδικτυακή πύλη gov.gr, όπου βρίσκονται κωδικοποιημένες όλες οι βασικές υπηρεσίες του Δημοσίου, στις οποίες έχει πρόσβαση ο πολίτης με ένα κλικ», αλλά και οι είκοσι και πλέον άξονες που αναλύονται στον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ο κορονοϊός, η δίχως άλλο «καλή» προετοιμασία του υπουργείου -ίσως από την προεκλογική ακόμη περίοδο-, αλλά και οι επικοινωνιακές ανάγκες μιας κυβέρνησης που απολαμβάνει τη στήριξη των ΜΜΕ επέσπευσαν την υλοποίηση του στόχου για τα «ψηφιακά ΚΕΠ», όπου αφενός με την αύξηση των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχουν τα ΚΕΠ και αφετέρου με την ηλεκτρονική πρόσβαση και εξυπηρέτηση χωρίς τη φυσική παρουσία στα κατά τόπους γραφεία, αλλά από το σπίτι, το γραφείο και τις φορητές συσκευές, θα ψηφιοποιηθούν οι διαδικασίες για όλες τις διοικητικές πληροφορίες του δημόσιου τομέα.

Αμπουλάφια της κεντρικής εξουσίας

Είναι απολύτως κατανοητό η κεντρική εξουσία μέσα στο περιρρέον περιβάλλον της φιλελεύθερης πολιτικής και της αποθέωσης του λειτουργικού τεχνοκρατισμού, όπου τεχνοκράτες στο όνομα του εξορθολογισμού και της αποδοτικότητας ταπεινώνουν κυριολεκτικά την επι-κοινωνία και τη διακίνηση της διοικητικής πληροφορίας σαν «ψηφιακή λύτρωση» από τις πανταχού παρούσες μορφές του κοινωνικού αποκλεισμού, να προωθεί αυτό το πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού που θα της επιτρέψει, όπως θα έλεγε και ο Μισέλ Φουκό, ο καθένας από μας «εντός μιας σχέσης με την εξουσία του άλλου και με το βλέμμα που σηματοδοτεί ταυτόχρονα μια υποκειμενοποίηση του ατόμου και μια αντικειμενοποίηση της εσωτερικότητάς του». Για να το θέσουμε αλλιώς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός ως πρόταγμα για την ικανοποίηση του πολίτη από τις υπηρεσίες του Δημοσίου αποτελεί τη στρατηγική της εξουσίας να βλέπουμε τον εαυτό μας και τη σχέση μας με την τεχνολογία ως μια εσωτερικευμένη πλέον αβεβαιότητα, ενίοτε απελπισία, συχνά συνεχή φόβο, σίγουρα μουδιασμένοι για το μέλλον και τα κοινωνικά μας δικαιώματα. Η κεντρική εξουσία, αξιοποιώντας τις σχετικές οδηγίες της Ε.Ε., τα πρωτόκολλα και τους κώδικες που διατυπώνονται από τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, αλλά και την «αποστειρωμένη», τεχνολάγνα επιστημονική γνώση της εποχής, αναμειγνύει κείμενα και φράσεις που προσομοιάζουν εκπληκτικά με τις λειτουργίες του υπολογιστή Αμπουλάφια του Εκο, που παρουσιάζεται μέσα από τη χαρισματική γραφή του μεγάλου Ιταλού διανοούμενου. Γιατί; Μα, διότι η αφήγησή της για τον ψηφιακό μετασχηματισμό αγιοποιεί και δραματοποιεί την τεχνολογία και σε τελευταία ανάλυση ενοχοποιεί τους πολίτες και τους εργαζόμενους του δημόσιου τομέα που «δεν μπορούν», ή/και «δεν επιθυμούν» να παρακολουθήσουν αυτές τις μυστικές αδελφότητες των εταιρειών πληροφορικής, τις υπόγειες συχνά συνεργασίες τους με τον δημόσιο τομέα, τις πλεκτάνες και συνωμοσίες που οργανώνουν τα συμφέροντα και οι ομάδες πίεσης, ώστε να φέρουν επικοινωνιακά την κοινωνική πραγματικότητα στα μέτρα τους και παράλληλα να «συγχωρεθούν» οι αμαρτίες τους για το μεταπρατικό κράτος Λεβιάθαν που έχουν οικοδομήσει.

Είμαστε άραγε ικανοποιημένοι από τους στόχους αυτής της πολιτικής; Αναδεικνύονται άραγε η κοινωνική διάσταση και οι υπάρχουσες τοπικές ιδιαιτερότητες της κάθε πόλης στην επικοινωνία και την πληροφόρηση των κατοίκων που σηματοδοτούν αυτοί οι στόχοι του υπουργείου; Τέλος, πώς συνολικά οι δήμοι αντιμετωπίζουν, προσλαμβάνουν τη συσχέτιση αυτών των στόχων με την τέρψη του πολίτη-κατοίκου που βιώνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας μας με την πρακτική ζωή μιας πόλης; Με άλλα λόγια, για τους τοπικούς άρχοντες, για τα δημοτικά συμβούλια, την κοινωνία των πολιτών, αλλά και για τον κάθε πολίτη ξεχωριστά και συγκεκριμένα, το ερώτημα είναι: Εχει άραγε ο δήμος τους, ως διοικητικά υπεύθυνη αρχή για τα ΚΕΠ, διαφορετικό όραμα που προκύπτει από γνώση, εμπειρία, αξιολόγηση της λειτουργίας και δράσης του ΚΕΠ της περιοχής του; Η απάντησή μου στο τρισδιάστατο αυτό ερώτημα είναι μονολεκτική: Οχι!

Υπάρχει άλλο βλέμμα;

Δεν πρόκειται εδώ να αναλύσουμε την αδυναμία των ΟΤΑ να διατυπώσουν, διεκδικήσουν, έστω να σκεφτούν με ένα άλλο βλέμμα για τα ΚΕΠ, αλλά επιγραμματικά τουλάχιστον μπορούμε από την εμπειρία, τη γνώση, την καθημερινή επικοινωνία και πράξη μας με τους μουδιασμένους και έντρομους πολίτες να διατυπώσουμε μια νέα θέση, άλλο πλαίσιο στόχων που δεν θα επιδιώκει να «απελευθερώσει» τις ατομικές μας ικανότητες και τη σχέση μας με την τεχνολογία, αλλά κριτικά να αποδομήσουμε τα όσα η εξουσία-γνώση επιδιώκει με μια δράση που σκέφτεται. Δηλαδή, μια νέα θέση βλέμματος στη σχέση εσωτερικότητας και εξωτερικότητας για την τεχνολογία. Τρεις συνδεόμενες επισημάνσεις συγκροτούν το πλαίσιο των στόχων που οφείλουν να έχουν οι ΟΤΑ αν επιθυμούν να διαφοροποιηθούν από τις επιλογές της κεντρικής εξουσίας για τα ΚΕΠ.

1ον. Τα ΚΕΠ επιδιώκουν την ενδυνάμωση των πολιτών για να αντιμετωπίζουν τη γραφειοκρατία που συνδέεται με την ικανοποίηση των οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών δικαιωμάτων τους. Με απλά λόγια, οι πολίτες προστρέχουν στα ΚΕΠ για να ικανοποιήσουν συγκεκριμένα δικαιώματα, όχι προσωπικές διευθετήσεις και απλή διαμεσολάβηση και μόνο αν εφαρμόζεται το «πρότυπο της ενδυνάμωσης» και όχι το καταναλωτικό πρότυπο παροχής υπηρεσιών που τους καθιστούν πελάτες υγείας, πρόνοιας, κοινωνικής ασφάλισης, εκπαίδευσης, αντιμετώπισης της ανεργίας και άλλων καθημερινών απαιτήσεων της ζωής, μπορεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός να συμβάλει στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για να ανθίσει η ανθρώπινη, τοπική κοινωνία σε όλες τις διαστάσεις της. Πρότυπο ενδυνάμωσης σημαίνει ότι ένας δήμος, στηριζόμενος στις αρχές λογοδοσίας και δημόσιας διαβούλευσης, εφαρμόζει την αρχή της επικουρικότητας και διεκδικεί τη διασφάλιση ενός βαθμού ανεξαρτησίας έναντι της κεντρικής κυβέρνησης. Στήνει δικές του ψηφιακές δομές, με ελεύθερο και ευέλικτο λογισμικό, επιβάλλει τη διασύνδεση όλων των φορέων άσκησης πολιτικής στο τοπικό επίπεδο (ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, ΔΟΥ, Σχολεία, Πολεοδομίες, Κοινωνικές Υπηρεσίες κ.λπ.), επιδιώκει τη συμμετοχή των πολιτών, επιμορφώνει και ενεργητικά παρεμβαίνει στην επικοινωνία των πολιτών με το Δημόσιο για να μπορεί να διατυπώσει διαφορετική πολιτική. Τότε και μόνο τότε, το ΚΕΠ ως θεσμός καταγραφής και επεξεργασίας της κοινωνικής πληροφορίας που σηματοδοτούν οι αρμοδιότητές του δεν θα είναι ο Αμπουλάφια του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά το ανοικτό και προσαρμοσμένο στις τοπικές ανάγκες και προτεραιότητες κέντρο επικοινωνίας των πολιτών με το Δημόσιο.

2ον. Τα ΚΕΠ μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσαν να αναδείξουν, συσχετίσουν, προτείνουν τρόπους και λύσεις που σηματοδοτούν ταυτοχρόνως την κοινωνική διάσταση της διοικητικής πληροφορίας και των πολύμορφων, εσωτερικευμένων πλέον τύπων του κοινωνικού αποκλεισμού που υπάρχουν στην κοινωνία μας. Ετσι μόνο θα μπορούσαν τα ΚΕΠ ως θεσμός μιας στάσης για τους πολίτες να αποπειραθούν να παράγουν συνειδητά από τα «μέσα» κάτι επιπλέον και ξεχωριστό που δεν αποκαλύπτει απλώς τις μορφές του κοινωνικού αποκλεισμού σε μια πόλη, αλλά ανακαλύπτει τις συνεχείς μεταμορφώσεις του που βιώνουν οι κάτοικοί της και με τις δράσεις του να προσεγγίσει τη μεγάλη εικόνα-θέμα της πρόληψης και όχι της ανακύκλωσης του κοινωνικού αποκλεισμού.

3ον. Τέλος, με αυτή τη στρατηγική της ανακάλυψης και της έρευνας ένα ψηφιακό ΚΕΠ θα μπορούσε ως ένας εξυπηρετητής για την κεντρική διοίκηση να τροφοδοτεί με γνώση, εμπειρία και προτεινόμενες δράσεις την αποτελεσματικότητα της διερεύνησης και της διεκδίκησης της τέρψης του πολίτη που βιώνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας μας και την ψεύτικη αντίθεση με την πρακτική ζωή του, χωρίς ταξικούς, ηλικιακούς, πολιτισμικούς ή γλωσσικούς αποκλεισμούς. Φυσικά, η συνεισφορά του ΚΕΠ στο όποιο «σχέδιο» θα είναι να μεταφέρει αυτή την εμπειρία του προς την κεντρική διοίκηση επαναδραστικά, αρκεί βέβαια να μην επικρατήσει η πελατειακή λογική, ή/και η αδιάφορη ανακύκλωση των μασημένων «τροφών-πληροφοριών» των «έξω», αλλά σαν αυτό που είναι στην πραγματικότητα, δηλαδή «ένας κόσμος», μία γνώση εν εξελίξει.

Τι απαιτείται; Μα, η πολιτική βούληση του δήμου που δεν εκφράζεται ως «ετερο-διοικούμενη μύγα» που πετάει στον χώρο ενός δωματίου, από γωνία σε γωνία απότομα, με ψευτο-οριστικές, ψευτο-πολυάσχολες κι ανώφελες κινήσεις, αλλά θα μπορούσε να είναι η κοκκινίλα που εμφανίζεται στο πρόσωπο του ερωτευμένου με την αυτοδιοίκηση. Οπως και να ’ναι, δεν μας έχει προκύψει τέτοια κοκκινίλα, γι' αυτό κοροϊδευόμαστε…

*Υπάλληλος ΚΕΠ Καισαριανής, εκπαιδευτικός Ανοικτής και Από Απόσταση Εκπαίδευσης

ΝΗΣΙΔΕΣ
Το ψυχικό αποτύπωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού
Τεχνολογικοί ουτοπιστές ή τεχνοφοβικοί; Υποδουλωμένοι στους αλγόριθμους ή νικητές των βιολογικών περιορισμών; Σε τι είδους επαναθεώρηση των ανθρωπίνων σχέσεων οδηγεί η ψηφιοποίηση του κόσμου που μας...
Το ψυχικό αποτύπωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενεργειακή πολιτική και υγειονομική κρίση
«Μεσούσης της πανδημίας της νόσου Covid-19 μια ομάδα Ελβετών ερευνητών του Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Ζυρίχης αναζητά τη σωστή πολιτική για την ενέργεια και το κλίμα και υπογραμμίζει την απόλυτη...
Ενεργειακή πολιτική και υγειονομική κρίση
ΝΗΣΙΔΕΣ
«I feel you»… Covid-19
Ενα νέο έξυπνο βραχιολάκι χειρός (smartband), θα βοηθήσει στην επίτευξη της κοινωνικής αποστασιοποίησης, με στόχο τον έλεγχο της εξάπλωσης του Covid-19. Η μικρή «έξυπνη» φορητή συσκευή αναπτύχθηκε από ομάδα...
«I feel you»… Covid-19
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δυστοπία και Oυτοπία
«Σαν να είμαστε οι ήρωες ταινίας επιστημονικής φαντασίας με δυστοπικό θέμα», μου είπε τις προάλλες ο μασκοφόρος και γαντοφορεμένος σινεφίλ περιπτεράς μου, δίνοντάς μου τα ρέστα.
Δυστοπία και Oυτοπία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εξ αποστάσεως κενά(;) δαιμόνια
Το υπουργείο Παιδείας έχει εξαγγείλει τη χρήση μεθόδων ασύγχρονης και σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, με στόχο να μην αποκοπούν τα παιδιά, οι έφηβοι και οι νέοι από τη μαθησιακή διαδικασία.
Εξ αποστάσεως κενά(;) δαιμόνια
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Σε λίγους μήνες οι πρώτες αλλαγές στις ψηφιακές συναλλαγές
Μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχουν δρομολογηθεί οι πρώτες αλλαγές στις ψηφιακές συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο σύμφωνα με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γιώργο...
Σε λίγους μήνες οι πρώτες αλλαγές στις ψηφιακές συναλλαγές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας