Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καραντίνα σε βουλιμία
© Doberman84 | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καραντίνα σε βουλιμία

  • A-
  • A+

Νομίζω πως ο χειρότερος εφιάλτης για έναν άνθρωπο με διαταραχή βάρους είναι να του τύχει αυτή ακριβώς η κατάσταση που βιώνουμε τώρα. Ο εγκλεισμός. Ο περιορισμός της απασχόλησης. Εξαιτίας της καραντίνας πιέζεται διπλά: έχει την πίεσή του την εσωτερική και, τώρα πλέον, ακόμη μία πίεση, εξωτερική.

Μιας κι έχουμε μιλήσει τόσες φορές γι’ αυτόν τον μηχανισμό κατάποσης που εγείρεται σαν μοναδική διαθέσιμη ανακούφιση, καταλαβαίνουμε πόσο είναι ακόμα πιο απαραίτητο να χρησιμοποιήσει το φαγητό για να καταλαγιάσει το «άγχος» του. Τα συναισθήματά του πιθανόν να μείνουν κρυμμένα και μπερδεμένα κάτω από το παραπέτασμα του άγχους.

Στην προηγούμενη καθημερινότητά του ο υπέρβαρος βρισκόταν συνεχώς απασχολημένος από τη δουλειά και τις υπέρμετρες υποχρεώσεις του, γι’ αυτό και τις επιθέσεις στη τροφή τις έκανε στα κλεφτά ή όταν γύριζε στο σπίτι ύστερα από μια κουραστική ημέρα. Πιθανόν ένα πλούσιο γεύμα και τα μετέπειτα τσιμπολογήματα να σηματοδοτούσαν τη χαλάρωση μετά την ένταση, να οριοθετούσαν τη στιγμή που έβρισκε ξανά τον εαυτό του, την ώρα της ανάπαυσης και της παρηγοριάς του έπειτα από μια τέτοια «τρεχάλα».

Τώρα, η αναγκαστική διακοπή της υπερδραστηριότητας λόγω της καραντίνας αυξάνει τον αριθμό των εφορμήσεων στην τροφή και στην απόλαυση γεύσης. Και είναι επόμενο και δικαιολογημένο.

Η πάλη με τα κιλά είναι κατά βάθος πάλη με τον εαυτό μας. Μια ατέρμονη πάλη για καταστολή. Πολεμά κανείς να εξαφανίσει ανάγκες, επιθυμίες, συναισθήματα. Σε μια συνθήκη κοινωνικής απομόνωσης όλα διογκώνονται. Και σε αυτήν την πάλη υπάρχει τελικά νικητής. Νικά το εσωτερικό μέρος που λέει «δεν αντέχω να νιώθω»∙ και σαν σύμπτωμα εμφανίζεται το επιπλέον βάρος. Αυτός ο «νικητής» τα καταπίνει και τα αποτυπώνει όλα στο σώμα. Είναι σαν να τα αποθηκεύει στο σώμα για να μην υπάρχουν.

Στην κατάσταση του περιορισμού προτάσσεται αναγκαστικά η παραμονή με εμάς και με αυτά που νιώθουμε. Αυτή η συναισθηματική εγγύτητα, η αφόρητη εγγύτητα με τα συναισθήματά μας –όπου η διαρκής απασχόληση του μυαλού με άλλες δραστηριότητες και η διαφυγή του με τον τρόπο αυτό δεν είναι πια δυνατή, δεν μπορεί δηλαδή να ξεχαστεί βουτώντας στις ευθύνες του– αναπόφευκτα πυροδοτεί τις γνώριμες εσωτερικές συγκρούσεις και για την αποφυγή τους μοναδική διέξοδος είναι οι πολυφαγίες. Είναι πια η αναμέτρηση του εγώ με εμένα. Είναι οι ασύνειδες διεργασίες και συγκρούσεις για τις οποίες δεν έχουμε πλήρη επίγνωση, ωστόσο επηρεάζουν δραστικά τις σκέψεις μας και τη συμπεριφορά μας και μπορεί να προκαλέσουν δυσφορικές καταστάσεις και συμπτώματα. Το «τι άλλο έχει να φάω», «τι άλλο έχει να γευθώ», με τις συχνές επιδρομές στο ψυγείο ή στο ντουλάπι, είναι οι επαναλαμβανόμενες αποφορτίσεις στη δυσφορία που αισθανόμαστε.

Σύμφωνα µε τον Φρόιντ, σκοπός της ζωής είναι η επιδίωξη της ευτυχίας. Οι άνθρωποι θέλουν να γίνουν και να παραμείνουν ευτυχισμένοι. Αυτή η επιδίωξη μπορεί να πραγματοποιηθεί µε δύο τρόπους: Α) Με θετικό τρόπο, δηλαδή με την αναζήτηση και την εκπλήρωση ισχυρών αισθημάτων ηδονής. Β) Με αρνητικό τρόπο, δηλαδή με την αποφυγή του πόνου και της δυσαρέσκειας. Ανάλογα με αυτόν τον διαχωρισμό στην αναζήτηση της ευτυχίας αναπτύσσεται και η δραστηριότητα των ανθρώπων προς δύο κατευθύνσεις, αξιοποιώντας περισσότερο είτε τον έναν είτε τον άλλον τρόπο.

Τον σκοπό της ζωής, όπως αντιλαμβανόμαστε, τον διέπει η «αρχή της ηδονής»∙ ο δρόμος όμως για την επίτευξή της βρίσκεται σε διαμάχη µε όλον τον κόσμο, τόσο τον εσωτερικό όσο και τον εξωτερικό. Ολοι οι θεσμοί που ορίζουν τον κόσμο αντιστέκονται στην ηδονή και φαίνεται σαν να µην υπάρχει πρόθεση να είναι ο άνθρωπος ευτυχισμένος. Αυτό που βιώνουμε σαν ευτυχία, µε την αυστηρή έννοια, είναι µια ξαφνική ικανοποίηση συσσωρευμένων αναγκών και, σύμφωνα µε τη φύση, είναι ένα επεισοδιακό φαινόμενο.

Αντίθετα, πολύ πιο εύκολο είναι να βιώσουμε τον πόνο, καθώς ο πόνος μπορεί να µας συναντήσει μέσω τριών διαδρομών: α) από το σώμα µας, β) από το περιβάλλον και γ) από τις σχέσεις µας µε τους άλλους ανθρώπους.

Κάτω από τον κίνδυνο της επαφής μας με όλες τις επώδυνες διαδρομές, οι άνθρωποι συνηθίζουμε να μειώνουμε την απαίτησή μας για ευτυχία και η ίδια η «αρχή της ηδονής» μεταμορφώνεται στην πολύ πιο λιτή «αρχή της πραγματικότητας». Θεωρούμαστε ευτυχείς όταν έχουμε αποφύγει τη δυστυχία και όταν έχουμε ξεγλιστρήσει από τον πόνο, όταν γενικότερα το καθήκον της αποφυγής του πόνου έχει απωθήσει στο παρασκήνιο το καθήκον της «αρχής της ηδονής».

Αν επιστρέψω στη διαταραχή βάρους, μοιάζει ο άνθρωπος να παλεύει να αποφύγει τον πόνο. Τον πόνο που του δημιουργούν τα συναισθήματά του. Το μέσον αποφυγής είναι η τροφή, η κατάποση. Με μικρή ανοχή σε ό,τι αισθάνεται, διεκδικεί το δικαίωμα να «προστατευτεί» με οποιονδήποτε τρόπο. Ακόμα και παχαίνοντας. Κάθε νουθεσία ή απαγόρευση ανθυγιεινών τροφών ή περιορισμός ποσοτήτων δείχνουν μάταιες. Η πρώτη βοήθεια είναι να συναισθανθεί τι του συμβαίνει.

Το ήξερες;

© Mindauga Dulinska | Dreamstime.com

➊ Το γάλιο ή απαρίνη, το φιλάνθρωπο φυτό του Διοσκουρίδη, η κολλιτσίδα κοινώς, είναι ιδανικό διεγερτικό του λεμφικού συστήματος. Εχει ύψος 20-50 εκ. και είναι ένα από τα αγαπημένα φυτά των ζώων - τα άλογα, οι αγελάδες και τα πρόβατα το τρώνε με μεγάλη ευχαρίστηση, όπως επίσης οι χήνες και οι πάπιες… Το βρίσκουμε στην Ευρώπη, στη Βόρεια Αμερική και στις περισσότερες εύκρατες περιοχές, καθώς και στην Αυστραλία. Στην Ελλάδα είναι γνωστά περίπου 40 είδη.

➋ Το γάλιο περιέχει ιριδοειδή – βιοχημικές ουσίες οι οποίες:

● αποβάλλουν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες

● ελέγχουν τη χοληστερίνη

● αυξάνουν την ενέργεια

● βοηθούν την υγεία της καρδιάς

● ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

● μειώνουν τις φλεγμονές

● αποτρέπουν τη μετάλλαξη κυττάρων και

● βοηθούν την υγιή λειτουργία του μυαλού.

➌ Στη λαϊκή ιατρική το γάλιο έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες για τη θεραπεία των δερματοπαθειών και των προβλημάτων του λεμφικού συστήματος.

Ο Διοσκουρίδης στο τρίτο βιβλίο του «Περί ύλης ιατρικής» αναφέρει πως αν το βότανο γίνει κατάπλασμα με λαρδί -ὀξιγγίῳ- διαλύει τα οιδήματα των αδένων του λαιμού…*

• Οι πληροφορίες είναι από το https://www.proionta-tis-fisis.com/galio-aparinh-i-kollitsida-idaniko-diegertiko-tou-lemfikou-systimatos/

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η αφή παράπλευρη απώλεια της πανδημίας;
Το σενάριο αρχίζει με τις πρώτες προειδοποιήσεις για τον κορονοϊό, αρχές Μαρτίου: Δυο άνθρωποι συναντιούνται στον δρόμο και, καθώς ο ένας επιχειρεί να πλησιάσει τον άλλον για ένα φιλί, μια αγκαλιά ή έστω μια...
Η αφή παράπλευρη απώλεια της πανδημίας;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η νέα φάση της πανδημίας και οι προκλήσεις για τη Δημόσια Υγεία
Η έντονα αυξητική τάση των κρουσμάτων Covid-19 τις τελευταίες μέρες και μάλιστα με οριζόντια κατανομή σχεδόν σε όλη τη χώρα, δεν αφήνει κανένα περιθώριο υποτίμησης του κινδύνου ανεξέλεγκτης διασποράς.
Η νέα φάση της πανδημίας και οι προκλήσεις για τη Δημόσια Υγεία
ΥΓΕΙΑ
Θύμωσε η κυβέρνηση κι έκοψε τα πανηγύρια!
Ειδικοί επιστήμονες μίλησαν στην «Εφ.Συν.» για τη σημασία της διαφαινόμενης αυξητικής τάσης της κυκλοφορίας του ιού στη χώρα μας και την ευθύνη της Πολιτείας να διασφαλίσει τα πρωτόκολλα.
Θύμωσε η κυβέρνηση κι έκοψε τα πανηγύρια!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ομαλή μετάβαση σε μια νέα εποχή
Η επίδραση του κορονοϊου στην ψυχική υγεία των παιδιών ● Πώς βίωσαν, όμως, τα παιδιά την καραντίνα ανάλογα με την ηλικία τους; ● Ποιες είναι οι επιπτώσεις από την αιφνίδια και απότομη διακοπή των καθημερινών...
Η ομαλή μετάβαση σε μια νέα εποχή
ΚΟΣΜΟΣ
Τα κρούσματα ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια
Σε πεντακόσιες χιλιάδες φτάνουν οι νεκροί σε όλο τον κόσμο • ΗΠΑ, Βραζιλία και Ινδία στο επίκεντρο της πανδημίας • Εξαρση του ιού σε Τσεχία, Ελβετία και Αγγλία.
Τα κρούσματα ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενεργειακή πολιτική και υγειονομική κρίση
«Μεσούσης της πανδημίας της νόσου Covid-19 μια ομάδα Ελβετών ερευνητών του Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Ζυρίχης αναζητά τη σωστή πολιτική για την ενέργεια και το κλίμα και υπογραμμίζει την απόλυτη...
Ενεργειακή πολιτική και υγειονομική κρίση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας