Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η παρισινή όπερα με τα χρώματα του Ντεγκά

«Ballet Scene», 1907

Chester Dale Collection
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η παρισινή όπερα με τα χρώματα του Ντεγκά

  • A-
  • A+
Γιορτάζοντας την 350ή επέτειο από την ίδρυση της λυρικής σκηνής στην Πόλη του Φωτός στην καρδιά της Ευρώπης, η μεγάλη έκθεση στο υπέροχο Δυτικό Κτίριο στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, παρουσιάζει περίπου 100 από τα πιο γνωστά και αγαπημένα έργα του Γάλλου καλλιτέχνη, μάστερ των φωτοσκιάσεων, δημιουργημένα σε μια σειρά μέσων, όπως πίνακες ζωγραφικής, παστέλ, σχέδια, εκτυπώσεις και γλυπτά.

Σούπερ φαν! Ψυχαναγκαστικοί εραστές της όπερας, του μπαλέτου, του θεάτρου, της μουσικής, που τρέχουν να βγάλουν πρώτοι εισιτήρια για να δουν όλες τις παραστάσεις, να ταξιδέψουν από πόλη σε πόλη για να απολαύσουν αγαπημένους καλλιτέχνες, να κρεμαστούν στους εξώστες μελωμένοι με το θέαμα ή να σταθούν βουβοί και αποσβολωμένοι μπροστά σ’ ένα λιμπρέτο ή ακόμα να αποθεώσουν αλαλάζοντας σε απανωτά ανκόρ πρωταγωνιστές, χορευτές και μουσικούς.

Οι περισσότεροι σούπερ φαν είναι άκακοι θαυμαστές. Εμμονικοί αλλά ακίνδυνοι που έχουν αποκτήσει εμπειρία στο αγαπημένο τους θέαμα και έχουν γίνει ενός είδους εμπειρογνώμονες. Εάν η υψηλή τέχνη διεγείρει την καρδιά και το πνεύμα σε όλους μας, το ανεξέλεγκτο πάθος κυριεύει τις περισσότερες φορές τους λάτρεις του εκάστοτε μοναδικού θεάματος.

Στα χρόνια της γαλλικής ιστορίας της τέχνης ένας μεγάλος σούπερ φαν αποδεικνύεται ο Εντγκάρ Ντεγκά (Hilaire Germain Edgar De Gas, 1834-1917), ο οποίος κατάφερε να ταυτιστεί με θέματα χορού στα έργα του καθώς περισσότερες από τις μισές δημιουργίες του απεικονίζουν χορευτές. Και όχι μόνο χορευτές, καθώς αυτός ο Παρισινός ιμπρεσιονιστής μάστερ απαθανάτισε την όπερα και το μπαλέτο της.

Για δεκαετίες παρακολούθησε τους κυριότερους τραγουδιστές και χορευτές κάτω από τα νέα φώτα με ηλεκτρισμό και μελέτησε εξονυχιστικά τα νεαρά μέλη του μπαλέτου στη σκηνή και στα παρασκήνια. Περίπου στα μισά ζωγραφικά του έργα απεικονίζει την καλλιτεχνική ζωή και αύρα στην Οπερα του Παρισιού (Opéra de Paris, 1665) – η οποία ήταν (και εξακολουθεί να είναι) εξαιρετική σε παραστάσεις όπερας αλλά και διαθέτει ένα υπέροχο μπαλέτο το οποίο ο Ντεγκά γνώριζε τόσο καλά όσο ο Κλοντ Μονέ (1840-1926) τους κήπους στο Ζιβερνί.

Μόνο κατά το έτος 1885, ο Ντεγκά πήγε 55 φορές στο ολοκαίνουργιο Palais Garnier, το όμορφο κτίριο με τον χρυσό και το μάρμαρο να το κατακλύζει, και που στεγάζει την Οπερα του Παρισιού από το 1875.

Ο Ντεγκά είδε το ξεχασμένο γι' αυτήν την εποχή έργο του Ernest Reyer (1823-1909) «Sigurd» τουλάχιστον 37 φορές. Οι εικόνες των χορευτών σε θέσεις «αραμπέσκ» ή κάνοντας κάμψεις προθέρμανσης στις μπάρες έγιναν για εκείνον σχέδια δημιουργημένα με αληθινή μανία.Τώρα, στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, με τις μετακινήσεις σ’ ολόκληρο τον κόσμο να είναι απαγορευτικές και τις ξεναγήσεις στα μουσεία προβληματικές, η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης της Ουάσινγκτον παρουσιάζει το πάθος του Ντεγκά για την όπερα μέσα από την έκθεση με τον απλούστατο τίτλο «Degas at the Opéra», που θα διαρκέσει καλώς εχόντων των πραγμάτων μέχρι τις 5 Ιουλίου το ερχόμενο καλοκαίρι.

Φέτος λοιπόν που συμπληρώνονται 350 χρόνια από την ίδρυση της λυρικής σκηνής στην Πόλη του Φωτός, στην καρδιά της Ευρώπης, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, οι φημισμένες εικόνες του μάστερ των φωτοσκιάσεων, δημιουργημένες σε μια σειρά μέσων, όπως πίνακες ζωγραφικής, παστέλ, σχέδια, εκτυπώσεις και γλυπτά, απλώθηκαν στο ισόγειο του δυτικού κτιρίου του Εθνικού Μουσείου Τέχνης.

Η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον με τον Κήπο Γλυπτικής ιδρύθηκε το 1937 και βρίσκεται κοντά στον Λόφο του Καπιτωλίου, έχει δωρεάν είσοδο για το κοινό και αποτελείται από δύο κτίρια -το μοντέρνο Ανατολικό Κτίριο, γεμάτο από μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, και το νεοκλασικό Δυτικό Κτίριο, που φιλοξενεί έργα από τον 15ο μέχρι τον 20ό αιώνα- που επικοινωνούν με έναν υπόγειο, εκπληκτικό διάδρομο.

Η υπέροχη Πινακοθήκη έχει στη συλλογή της έργα ζωγραφικής, σχέδια, εκτυπώσεις, φωτογραφίες, γλυπτά, μετάλλια και διακοσμητικά αντικείμενα που ανιχνεύουν την ανάπτυξη της Δυτικής Τέχνης από τον Μεσαίωνα μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβανομένου του μόνου ζωγραφικού έργου του Λεονάρντο ντα Βίντσι (1452-1519) που βρίσκεται στην Αμερική, όπως επίσης και του μεγαλύτερου κινούμενου τρισδιάστατου γλυπτού, δημιουργία του Αλεξάντερ Κάλντερ (1898-1976).

Η πρωτοποριακή πολιτική που εφαρμόζει επιτρέπει στους χρήστες του διαδικτύου να αναζητούν, να μοιράζονται, αλλά και να «κατεβάζουν» σε υψηλή ανάλυση χωρίς χρέωση 51.000 ψηφιακές εικόνες από τις συλλογές της κι αυτό την έκανε ιδιαίτερα δημοφιλή παγκοσμίως. Ανάμεσά τους και πολλά έργα του Ντεγκά, που παρουσιάζονται αυτήν την εποχή μαζί με δάνεια από το Μουσείο Ορσέ στην προαναφερόμενη έκθεση.

Περίπου 100 από τα πιο γνωστά και αγαπημένα έργα του Γάλλου καλλιτέχνη έρχονται λοιπόν όλα μαζί να αναδείξουν την αγάπη του για το μπαλέτο, αλλά πρωτίστως τη διαρκή γοητεία που του ασκούσε η όπερα. Εραστής της μουσικής και της κίνησης, ήταν φίλος με πολλούς από τους ανθρώπους που περιέγραψε στους πίνακές του, χορευτές, τραγουδιστές, μουσικούς της ορχήστρας, σκηνοθέτες, δασκάλους, επιμελητές και ανθρώπους της σκηνής και των παρασκηνίων.

Εντυπωσιακές απεικονίσεις που κλείνουν όλο το συναίσθημα της στιγμής μέσα από την κίνηση. Η γκάμα των υλικών και η διασταύρωση των επιδράσεων και των τεχνικών που χρησιμοποίησε στο έργο του βοήθησαν να αναπτύξει μια αξιοσημείωτη, ξεχωριστή και βαθύτατα προσωπική οπτική. Ρoζ, φούξια, κόκκινο, κεραμιδί, λευκό, πορτοκαλί, μπλε, γαλάζιο, μαύρο, κίτρινο, μοβ, πανδαισία παστέλ χρωμάτων και δυναμικών φωτοσκιάσεων, κλεισμένων σε πολύτιμους καμβάδες.

Οι ντελικάτες φιγούρες χορεύουν, τα κορμιά αέρινα, οι πουέντ πατούν σταθερά και τα ρομαντικά τουτού θροΐζουν. Τα φώτα ανάβουν στη σκηνή και ο κόσμος γεμίζει εξαίσια μουσική. Σχεδόν ακούμε τις άριες να πλημμυρίζουν την αίθουσα, μυρίζουμε τη σκόνη που αναδύεται με τον ιδρώτα της δημιουργικής αγωνίας. Γινόμαστε σούπερ φαν και βυθιζόμαστε απολαμβάνοντας τον υπέροχο και μοναδικό κόσμο του Εντγκάρ Ντεγκά μέσα από τα γεμάτα ζωή και κίνηση έργα του.

▶ «Degas at the Opéra», Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Δυτικό Κτίριο, Ουάσινγκτον, μέχρι 5 Ιουλίου 


📍 Μένουμε σπίτι! Λόγω κορονοϊού τα περισσότερα μουσεία, ακολουθώντας τις επιταγές των δύσκολων καιρών μας, είναι κλειστά για κάποιο διάστημα. Η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης της Ουάσινγκτον φρόντισε να μας ξεναγεί διαδικτυακά σε μία της γκαλερί κάθε μέρα μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Επίσης απολαύστε και κατεβάστε δωρεάν σε υψηλή ανάλυση περίπου 51.000 έργα από τις μόνιμες συλλογές της.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι μπαρόκ ψευδαισθήσεις της βρετανικής εξουσίας
Μια νέα έκθεση στη ναυαρχίδα της βρετανικής πινακοθήκης έρχεται να δείξει την υπερβολική λαμπρότητα στην τέχνη της επιρροής των ισχυρών, κατά την περίοδο από την αποκατάσταση στον βρετανικό θρόνο του Καρόλου...
Οι μπαρόκ ψευδαισθήσεις της βρετανικής εξουσίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
Οι νέες γκαλερί του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ ● Πάνω από 13 χρόνια διήρκεσε η εντυπωσιακή ανακαίνιση στο κεντρικό κτίριο του ιστορικού μουσείου ● Οι μεγάλες αίθουσες που άνοιξαν πρόσφατα για το...
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σύγχρονη τέχνη με διαφορετική... σειρά
Μια μεγάλη επανεγκατάσταση των έργων στις μεγάλες γκαλερί του πρωτοποριακού μουσείου στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ φέρνει νέο αέρα στην αριστουργηματική συλλογή σύγχρονων δημιουργημάτων
Σύγχρονη τέχνη με διαφορετική... σειρά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καταργώντας εθνικά και πολιτιστικά σύνορα
Με μια μεγάλη θεματική έκθεση με τίτλο «Home Is a Foreign Place» το Met Breuer, της Νέας Υόρκης αναδεικνύει έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης από τη Λατινική Αμερική, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική, τη...
Καταργώντας εθνικά και πολιτιστικά σύνορα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Its a kind of magic
Πέντε καλλιτέχνες σκηνοθετούν φανταστικές σκηνές και τις απαθανατίζουν με την κάμερά τους. Τα έργα τους, συγκεντρωμένα παρουσιάζονται σε μια έκθεση Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης.
Its a kind of magic
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η «Παναγία των Βράχων» συναντά τη virtual reality
Τέσσερις μεγάλες γκαλερί στο ισόγειο της Πινακοθήκης στην πλατεία Τραφάλγκαρ γίνονται με τη βοήθεια της τεχνολογίας στούντιο ζωγραφικής, ένα φανταστικό παρεκκλήσι, ένα μεγάλο δωμάτιο πειραματισμών με...
Η «Παναγία των Βράχων» συναντά τη virtual reality

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας