Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Tea Ceremony»: από την τελετουργία στους «σκλάβους» του τσαγιού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Tea Ceremony»: από την τελετουργία στους «σκλάβους» του τσαγιού

  • A-
  • A+

Δεν θα το αρνηθώ. Πίνω τουλάχιστον δύο λίτρα τη μέρα. Και, όπως οι περισσότεροι φαντάζομαι, στις αρχές δεν είχα καν αναρωτηθεί τι κρύβεται πίσω από όλες αυτές τις ποικιλίες τσαγιού. Φυσικά αναφέρομαι στις ποικιλίες από το εξωτερικό. Γιατί εμείς εδώ στην Ελλάδα έχουμε το γνωστό τσάι του βουνού, που το μάζευαν οι γιαγιάδες μας, το πίναμε συνήθως όταν αρρωσταίναμε και όλα καλά.

Αυτά στην Ελλάδα. Γιατί στην Ιαπωνία, το τσάι δεν συνδέεται με το κρυολόγημα αλλά με μια πανάρχαιη τελετουργία, στα όρια της ιεροτελεστίας, αν όχι της ιερότητας. Μέσα από αυτήν, ένα φαινομενικά απλό θέμα (όπως είναι το να φτιάξεις ένα φλιτζάνι τσάι) αποκαλύπτεται ως ένα ενιαίο όραμα τέχνης και ζωής, φύσης και τέχνης, και όλα αυτά δεμένα στην αρμονία της καθημερινότητας.

Η παράσταση «Tea Ceremony» σε σκηνοθεσία Achim Wieland, με τον βραβευμένο ηθοποιό Μάριο Ιωάννου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αποδεικνύει ακριβώς τα παραπάνω. Πρόκειται για έναν μονόλογο βασισμένο στην ιαπωνική τελετουργία τσαγιού κατά της διάρκεια της οποίας η Κικουνοχάνα, μια σαγηνευτική γκέισα, παρασύρει τους καλεσμένους της σε ένα ταξίδι χαλάρωσης, απόλαυσης και όχι μόνο.

Αυτό το «όχι μόνο» κάνει τη διαφορά: γιατί μπορεί όλα να φαίνονται υπερβατικά στην τελετουργία τους, ωστόσο με την ίδια τελετουργική ακρίβεια αποδομούνται. Η γκέισα προκαλεί τον εαυτό της αλλά και το κοινό. Το καπιταλιστικό, καταναλωτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούν η ίδια και οι συνδαιτυμόνες καταρρέει αργά και σταθερά. Ποιοι μαζεύουν το μυρωδάτο μας τσάι; Ποιοι και κάτω από ποιες συνθήκες μαζεύουν τον χρυσό που κοσμεί τα φλιτζάνια μας; Η οικοδέσποινα παρασύρεται και παρασύρει ευγενικά το κοινό της σε όχι τόσο «ευγενικές» αλήθειες που αφορούν την παιδική εργασία, τη σύγχρονη δουλεία, το εμπόριο σώματος και ψυχής.

«Στο “Tea Ceremony” το κοινό μπαίνει στην αίθουσα κουβαλώντας τις αποσκευές του, τις σκέψεις του, τις χίλιες δυο εικόνες που έχει δει στην οθόνη του κινητού του. Για να καθαρίσει από όλα και να δει με τα μάτια της ψυχής χρειάζεται ένας καθαρμός. Αυτό κάνει η τελετή τσαγιού μας. Ενας καθοδηγούμενος διαλογισμός - αυτό είναι», μας λέει ο κ. Ιωάννου. «Με απαλότητα, σε οδηγεί στο φως. Με μαλακότητα σε οδηγεί να συνειδητοποιήσεις σκληρές αλήθειες που αφορούν τη δουλεία και την παιδική εργασία στις μέρες μας. Με τον Achim Wieland, σκηνοθέτη και δραματουργό, σκεφτήκαμε πως το σκληρό πρόσωπο του καπιταλισμού ίσως να είναι πιο αποτελεσματικό να το δεις αν το βιώσεις μέσα από μια “μεταξωτή” διαδρομή. Μια διαδρομή με τελική γεύση τη συμπόνια. Η γκέισα καλωσορίζει το κοινό και είναι καλοκαίρι. Το δωμάτιο αντανακλά τις τέσσερις εποχές του χρόνου - οι Ιάπωνες δίνουν μεγάλη σημασία σε αυτό. Το έργο τελειώνει με την άνοιξη. Παράλληλα με τη γη που ανθίζει, το κοινό μπορεί και βλέπει με τα μάτια της ψυχής. Εξανθρωπίζεται».

Στο BIOS (Πειραιώς 84, τηλ. 2103425335). Μόνο για τρεις παραστάσεις: Παρασκευή 13/3 και Σάββατο 14/3, στις 21.00. Κυριακή 15/3, στις 19.00. Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (H παράσταση είναι στ' αγγλικά).Τιμές εισιτηρίων: 10-14€


 

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μπρεχτ και πολιτικός μοντερνισμός
Οξύτατος, δηκτικός, καταγράφει την παρακμή του καπιταλισμού. Οι ήρωές του, θλιβεροί, συγκινητικοί ή αποτρόπαιοι, πάντοτε είναι αυθεντικοί στη ζωή. Οι ιστορίες, όλο πίκρα από την αδικία.
Μπρεχτ και πολιτικός μοντερνισμός
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εσείς ξέρετε πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδερφό σας;
Τρία νέα και ταλαντούχα κορίτσια πήραν τον μύθο της Αντιγόνης και τον σήκωσαν! Αντί να προσπαθούν να θάψουν τον αδερφό τους, προσπαθούν να τον ξεθάψουν! Φυσικά δεν σταματούν εκεί.
Εσείς ξέρετε πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδερφό σας;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μικρό μανιφέστο της παχυσαρκίας
Απαγορεύεται να κόβεις ή να παραλείπεις γεύματα, φρούτα, σαλάτες, να μειώνεις ποσότητες ή να χρησιμοποιείς λιγότερο λάδι ή μικρότερες μερίδες από αυτές που σου συστήνονται σ’ ένα διαιτολόγιο υγιεινής διατροφής
Μικρό μανιφέστο της παχυσαρκίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Απομακρύνομαι από τα κιλά μου
Η Ανθή έδειχνε μπλοκαρισμένη, σαν να είχε απομονώσει τον εαυτό της από συναισθήματα και οδυνηρές αισθήσεις. Εμοιαζε να έχει αποσυνδεθεί από αυτήν την ίδια, και οι αρνήσεις της βοηθούσαν σε αυτό.
Απομακρύνομαι από τα κιλά μου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο έρωτας στα χρόνια του μεταμοντέρνου καπιταλισμού
Στο Τόκιο, η «ενοικίαση προσώπων» θεωρείται, την τελευταία δεκαετία, μια από τις πλέον ακμάζουσες βιομηχανίες καθώς μοναχικοί Ιάπωνες μισθώνουν ηθοποιούς για να παραστήσουν τους συντρόφους τους.
Ο έρωτας στα χρόνια του μεταμοντέρνου καπιταλισμού
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ως την Ακρη του Κόσμου» - ειδική βραδιά!
Οι «C. for Circus» όλους αυτούς τους μήνες παρουσιάζουν μία υπέροχη και σημαντική παράσταση: το «Ως την Ακρη του Κόσμου», σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου μία ματιά, παιδική εν προκειμένω πάνω στο θέμα του...
«Ως την Ακρη του Κόσμου» - ειδική βραδιά!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας