Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποίηση για τον ανθρωπισμό της Αριστεράς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποίηση για τον ανθρωπισμό της Αριστεράς

  • A-
  • A+

Οταν ο Πλάτων στην Πολιτεία του απέκλειε/απαγόρευε τους ποιητές, πίστευε πως έτσι θα προστατεύσει από τους μυθοπλάστες και τους ονειροφόρους το λογικό-φιλοσοφικό οικοδόμημα που έχτιζε. Ευτυχώς η Ποίηση τον διέψευσε. Αλλαγή χωρίς μεθύσι από όνειρα δεν γίνεται. Μάλιστα, όποτε η πολιτική ποίηση γεμίζει από τρυφεράδα, μοιάζει ο κάθε αγώνας να συναντά την ψυχή του.

Οι «Ωδές α'» του Τάσου Εγγλέζου, από τις εκδόσεις manuscript, είναι ποιήματα γραμμένα από έναν απόδημο Ελληνα στη Σουηδία όπου εργάστηκε ως εκπαιδευτικός σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ηταν συνεργάτης σε θέματα Πολιτισμού και Παιδείας της Μελίνας Μερκούρη και του Δήμου Παπαδημητρίου. Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, έχει γράψει ποίηση, ταξιδιωτικά, μελέτες.

Τα συγκεκριμένα ποιήματα αποτυπώνουν μια διαδρομή που αφορά συνολικά την ανθρώπινη ύπαρξη χωρίς σύνορα και διακρίσεις. Αυτή η πορεία ξεκινά από τα δικαιώματά μας στη ζωή και, διασχίζοντας συννεφιές που δημιουργούν οι αδιέξοδες σχέσεις, οι άδικες εξουσίες, τα λεηλατημένα αισθήματα, οι αποδοχές και οι αντιστάσεις, καταλήγει στις άπειρες δυνατότητες του πολίτη να διεκδικήσει και να κατακτήσει. Ενα έργο που παράδοξα ελευθερώνεται μέσα στον στέρεο ιδεολογικό του σχηματισμό. Παρόμοια ποίηση είναι πολύ εύκολο να αυτοκτονήσει αν μεταβληθεί σε προπαγάνδα ή διακήρυξη.

Ο Τάσος Εγγλέζος περνά τον σκόπελο επειδή τοποθετεί, ειλικρινά κι αβίαστα, την πραγματικότητα μέσα στα ποιήματα, περιγράφοντας συμβάντα στη διάρκεια ενός σκληρού σκανδιναβικού χειμώνα προς την άνοιξη.

Αλλοτε τρυφερά με κυρίαρχες αλληγορίες:

(…) Η αντιφεγγιά στην πανσέληνο/ λαμπαδιάζει την χιονοσκέπαστη γη./ Στοιβαγμένο στη στρώση του απάτητο αφήνω το χιόνι,/ ξανοίγοντας μόνο το δικό μου μονοπάτι(…)

Αλλοτε σκληρά, τσεκουριές σε πάγο:

Τώρα η Ποίηση βγήκε στην παγωνιά (…)αλλά επίσημα η ασθένεια είναι ανύπαρκτη/ και ουδεμία ανθρώπινη επιλογή και λύση/ δεν ισχύει για το ασφαλιστικό σύστημα/ και την αδιαφιλονίκητη αυθεντία του κράτους (…) από την ποίηση το θέμα περνάει αλλού/ κι ούτε πια ξέρω πού σκιάζω και πού μερώνω.//

Συνεπώς η συλλογή του έχει θεματική συνοχή και πληρότητα, φρεσκάδα σε εικόνες και συμβολισμούς, πλούσιο ποιητικό διάκοσμο, καθώς το περιβάλλον έξω γίνεται αφορμή τόσο να ερευνηθεί ο δεσμός ανθρώπου-φύσης όσο και να εξηγηθούν οι ομοιότητες με τον κόσμο μέσα.

Η ομίχλη για παράδειγμα βοηθά στην εξομολόγηση ενός βιασμού, η βιαιότητα της χιονοθύελλας μονοιάζει την κοινότητα, το πολικό ψύχος σμιλεύει το δάσος, η καταχνιά ελευθερώνει τον διάλογο, γιατί διαγράφει τα πρόσωπα, ο χορός καίει την χιονισμένη πλατεία, κι ακόμα υπάρχουν ο λύκος που περπατάει μέσα στους στίχους, οι μοναξιές που διαβαίνουν τον κάτασπρο τόπο, οι άγγελοι που γεννούνε παιδιά, το εκεί που λιώνει στο εδώ, ο ήλιος διαλυτής ανασταίνοντας την ενότητα και άλλα και άλλα, τα οποία με ρυθμό, καθαρά νοήματα, κατανοητούς συμβολισμούς και καθημερινές λέξεις μας οδηγούν να καταλάβουμε τι σημαίνει «ανθρωπισμός» για μια Αριστερά που μπορεί να αντιστέκεται και να μην αλλοτριώνεται.

(…) Νιώθω να πιάστηκα πάλι αδιάβαστος/ περπατώντας στο χιόνι σωρός που δεν λιώνει//

Αριστερά που αντέχει την αυτοκριτική, ξέρει τι σημαίνει μετατροπή, αγώνας κι ευθύνη.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μια αυθάδικη γραφή
Το νέο βιβλίο του Γιάννη Πάσχου, «Φοβού τα βρέφη», μιλάει για μια παρηκμασμένη ανθρώπινη κοινωνία που οδηγείται στην αυτοκαταστροφή.
Μια αυθάδικη γραφή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωή είναι όμορφη πολύ
Ενα μικρό σπαρακτικό βιβλίο μάς χάρισε πρόσφατα η ποιήτρια Μαρία Λαϊνά. Το «Τι όμορφη που είναι η ζωή» Η ηρωίδα της σ’ έναν μονόλογο, μια εκ βαθέων εξομολόγηση, μας μιλάει για τις αναμνήσεις της.
Η ζωή είναι όμορφη πολύ
ΝΗΣΙΔΕΣ
H αυθεντική φωνή της αντεργκράουντ ποίησης έφυγε...
Από τα ευεργετήματα του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ο τρόπος να στήνεις γνωριμίες και φιλίες που δεν τις φανταζόσουν… Που είναι –με την κυριολεκτική σημασία της λέξης– απίθανες. Χάρη...
H αυθεντική φωνή της αντεργκράουντ ποίησης έφυγε...
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο ήρωας και ο εαυτός του*
Λογοτεχνικός ήρωας είναι ο άνθρωπος αυτός που είναι διαρκώς απών. Ακόμα και μέσα στην παρουσία του. Και ίσως τελικά όλοι αυτοί που φεύγουν να γίνονται λογοτεχνικοί ήρωες. Να αποχωρούν συνταξιοδοτημένοι από την...
Ο ήρωας και ο εαυτός του*
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αμνηστία ή αμνησία;
Το βιβλίο του Β. Καραμανωλάκη διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα. Παρ' όλο που πραγματεύεται με επιστημονική αρτιότητα ένα πολύ δύσκολο θέμα, διαβάζεται πολύ ευχάριστα και χωρίς να κουράζει τον αναγνώστη.
Αμνηστία ή αμνησία;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ποίηση της ζωής και της Ιστορίας
Διόλου τυχαία η επιλογή του τίτλου, καθώς οι κεντρικοί χαρακτήρες του νέου βιβλίου του Αλέξη Πάρνη (που εμφανίζονται και στα άλλα δύο της τριλογίας) αναζητούν τον «ρυθμό», την αρμονία, τη δικαιοσύνη σε...
Η ποίηση της ζωής και της Ιστορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας