Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τέχνη των «Τίμιων παρανόμων»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τέχνη των «Τίμιων παρανόμων»

  • A-
  • A+

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «Τίμιοι παράνομοι – Πρόσωπο. Ελευθερία. Σιωπή» εγκαινιάζεται την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2020, στις 20.00, στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης). Εκθεση που φιλοξενεί έργα έγκλειστων εκπαιδευόμενων στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης, του Kαταστήματος Kράτησης Διαβατών, τα οποία δημιουργήθηκαν μετά από συνεργασία με καλλιτέχνες οι οποίοι πραγματοποίησαν εργαστήρια εκεί.

Η τέχνη είναι ο δρόμος της εξωτερίκευσης και της αποσυμπίεσης όλων των «τρομακτικών» σκέψεων και αισθημάτων που γεννιούνται, βιώνονται, ενδοβάλλονται και μορφοποιούνται στο σώμα, εκδηλώνονται στο πνεύμα και στην ψυχή όσων βιώνουν εγκλεισμό.

Δεν μας ενδιαφέρει ο λόγος του εγκλεισμού, αλλά η δυνατότητα που έχουν οι κρατούμενοι για μια δεύτερη, τρίτη ευκαιρία επανένταξης. Η τέχνη μπορεί να γίνει ο φορέας της ίασης του πνεύματος, της σκέψης, το μονοπάτι μετάβασης από την παρανομία στην ηθική επάνοδο στην κοινωνία.

Ανθρωποι λοιπόν που κανείς δεν ξέρει αν θα συναντιούνταν ποτέ στον «έξω» κόσμο συνδημιουργούν, ανιχνεύοντας τα βιώματα της αναγκαστικής συνύπαρξής τους στον ίδιο χώρο, και οι δημιουργίες τους, υπό την καθοδήγηση αρχικά δύο καλλιτεχνών και στη συνέχεια με τη συμμετοχή άλλων οκτώ, στήνουν την έκθεση.

Γιώργος Γεροντίδης, it’s a rust lab, 2019-2020

Ο τίτλος της έκθεσης μάλιστα ανήκει σ’ έναν ελεύθερο πια εκπαιδευόμενο, τον Besnik Firaku (θερινό σχολείο 2017).

Στην έκθεση περιλαμβάνονται κείμενα και έργα (φωτογραφίες, σχέδια, ζωγραφική, βίντεο, performance, εγκαταστάσεις, χαρακτικά) των εκπαιδευόμενων του σχολείου, καθώς και έργα των καλλιτεχνών που έχουν μπει και έχουν δουλέψει μέσα στις φυλακές.

Κάποια έργα είναι συλλογικά, άλλα έχουν δημιουργηθεί από τους εκπαιδευόμενους υπό την επίβλεψη των καλλιτεχνών και ορισμένα είναι αφιερωμένα από τους καλλιτέχνες στους κρατούμενους ή είναι η δική τους «εμπειρία εγκλεισμού».

Δημήτρης Φραγκάκης, Το κλαρί, Θερινό εργαστήριο 2019, δημιουργία τοιχογραφίας στο προαύλιο της πτέρυγας γυναικών στο Γενικό Κατάστημα Κράτησης στα Διαβατά, χρώματα λαδιού σε τοίχο, 320x260εκ.

Παρουσιάζονται ακόμη τρία πρότζεκτ του 3ου ΣΔΕ Θεσσαλονίκης (Γιώργος Βασιλειάδης: τατουάζ, Εύα Τζένου, Αννα Τζαμπάζη: η εφημερίδα του σχολείου, Βούλα Χατζηγεωργιάδου: κόμικς, βίντεο και animation) και η δουλειά του Β.Α.

Κύριοι άξονες αλλά και προβληματισμοί της έκθεσης είναι: η ιδρυματοποίηση, η ευαισθησία, η εικόνα και οι κώδικες του σώματος, της κίνησης (αυλισμός), η έννοια της ταυτότητας και του προσώπου, οι έννοιες της ελευθερίας, της σιωπής, η αντιμετώπιση του χρόνου, του ορίου και του ονείρου, του αδιάβατου, της απόγνωσης, της υπομονής. Ο,τι βιώνεται στην αλυσίδα του σωφρονιστικού ελληνικού συστήματος.

Αλέξανδρος Πλωμαρίτης, Οι μέρες, υγρή κιμωλία, φωτογραφίες Polaroid, Θεσσαλονίκη 2020

Αφετηρία της έκθεσης υπήρξαν τα εργαστήρια φιλοσοφίας, γραφής και performance που πραγματοποίησαν αρχικά η επιμελήτρια και θεωρητικός τέχνης Σοφία Ελίζα Μπουράτση και ο καλλιτέχνης Αλέξανδρος Πλωμαρίτης στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης.

Κατόπιν, άλλοι οκτώ καλλιτέχνες προσκλήθηκαν να ετοιμάσουν και να υλοποιήσουν ο καθένας ένα εργαστήριο, σε ένα σύνολο περίπου 110 εκπαιδευόμενων (2017-2020) στο σχολείο των φυλακών.

Η έκθεση -της οποίας ο εργαστηριακός χαρακτήρας, αλλά και η κοινωνική διάσταση εντάσσονται στους προγραμματικούς στόχους του MOMus-ΠΚΤ - θα συνοδευτεί από την έκδοση καταλόγου και από ένα παράλληλο πρόγραμμα δράσεων, διαλέξεων και συζητήσεων, που ακόμη όμως δεν έχουν ανακοινωθεί.

INFO

«Τίμιοι παράνομοι – Πρόσωπο. Ελευθερία. Σιωπή» 26 Φεβρουαρίου – 26 Απριλίου. MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης). Ξεναγήσεις, ανοιχτές στο κοινό με το εισιτήριο εισόδου, θα πραγματοποιούνται καθ' όλη τη διάρκεια της έκθεσης, κάθε Σάββατο στις 12.00.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Γιώργος Γεροντίδης, Μαίρη Ζυγούρη, Μαρία Κρεμέτη, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Ριάνον Μόργκαν, Αλέξανδρος Πλωμαρίτης, Τάκης Σπυρόπουλος, Δημήτρης Φραγκάκης


 

 


 

 


 

 


 

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Επταπύργιο, κελιά με θέα…
Φυλακές 1987, ΕΠΤΑΠΥΡΓΙΟΝ «Βρίσκομαι γύρω στα 2,5 χρόνια μέσα σε 4 τοίχους, μονότονα βαμμένοι.Νιώθω μοναξιά (μέσα σε θάλαμο με 35 άτομα) κι...
Επταπύργιο, κελιά με θέα…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι σημαίνει να μην ενθαρρύνεις την καλλιτεχνική δημιουργία
Τον Φεβρουάριο του 2015, ο εξειδικευμένος συντάκτης σε θέματα πολιτισμού, Μαρκ Μπράουν, διαπίστωνε με θλίψη στο άρθρο του στην Guardian πως οι τέχνες αποσύρονταν σταδιακά από τα βρετανικά σχολεία.
Τι σημαίνει να μην ενθαρρύνεις την καλλιτεχνική δημιουργία
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το πρωταρχικό στην τέχνη είναι η συγκίνηση του καλλιτέχνη»
Ο Αλέξης Βερούκας είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του. Στα έργα του συχνά συναντάμε τις φοβίες και τις ανομολόγητες επιθυμίες μας. Μια υποδόρια ευαισθησία αναδεικνύει τις σκοτεινές...
«Το πρωταρχικό στην τέχνη είναι η συγκίνηση του καλλιτέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αυτεί, μια ανύπαρκτη λέξη και αυτοί που αναζητούν ταυτότητα
Οι ιστορίες του ψυχίατρου Δημήτρη Καρακάση ανεβαίνουν στο θεατρικό σανίδι. Κανείς δεν ξέρει με σιγουριά εάν ο επαγγελματίας ψυχίατρος αφήνει πάνω στα θεατρικά του το αποτύπωμα των συνεδριών.
Αυτεί, μια ανύπαρκτη λέξη και αυτοί που αναζητούν ταυτότητα
ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Η τέχνη... στο ρετιρέ
Από τις αρχές Νοεμβρίου η οδός Κριεζώτου πλημμύρισε από... χρώματα. Ο «δράστης» δεν είναι άλλος από το Πωλητήριο του παραρτήματος του Μουσείου Μπενάκη, το οποίο λειτουργεί στον μικρό δρόμο που ενώνει την...
Η τέχνη... στο ρετιρέ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας