Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Αρμένιοι φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αρμένιοι φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960»

  • A-
  • A+
Από το 1922 που γεννιέται η προσφυγική Κοκκινιά, οι Αρμένιοι είναι, μετά τους Μικρασιάτες Ελληνες, η δεύτερη σε μέγεθος κοινότητα της πόλης. Με μεγάλη δράση, συμμετοχή, ξεχωριστή κουλτούρα και δυναμισμό, αναδεικνύονται σε σημαντικό κοινωνικό παράγοντα για την ανάκαμψη της πόλης και την πρόοδο στις δύσκολες συνθήκες στα χρόνια που ακολουθούν.

Σε 140 φωτογραφίες αποτυπώνεται η δραστήρια συμμετοχή του αρμενικού στοιχείου, ως δεύτερης μεγαλύτερης κοινότητας δίπλα στους Ελληνες Μικρασιάτες, στη συγκρότηση της προσφυγικής Κοκκινιάς. Φωτογραφίες που εκτίθενται στη Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ. Ι. Ρέντη «Ντίνος Κατσαφάνας» από τις 16 Φεβρουαρίου έως τις 12 Απριλίου.

Η έκθεση με τίτλο «Οι Αρμένιοι φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960» περιλαμβάνει το έργο των προσφύγων Αρμένιων φωτογράφων, πρώτης και δεύτερης γενιάς, που έδρασαν από την ανάδυση της πόλης, στα τέλη του 1922, έως το 1960. Κατά τη διάρκειά της θα λειτουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες και ξεναγήσεις για το κοινό.

«Από το 1922 που γεννιέται η προσφυγική Κοκκινιά, οι Αρμένιοι είναι, μετά τους Μικρασιάτες Ελληνες, η δεύτερη σε μέγεθος κοινότητα της πόλης. Με μεγάλη δράση, συμμετοχή, ξεχωριστή κουλτούρα και δυναμισμό, αναδεικνύονται σε σημαντικό κοινωνικό παράγοντα για την ανάκαμψη της πόλης και την πρόοδο στις δύσκολες συνθήκες στα χρόνια που ακολουθούν. Μέσα σε αυτή την πορεία, ξεχωρίζουν οικογένειες φωτογράφων και μεμονωμένοι καλλιτέχνες που καταφέρνουν να αποτυπώσουν μοναδικές ιστορικές στιγμές που χαρακτηρίζουν την πορεία της πόλης, την καθημερινότητα των ανθρώπων και τις δυσκολίες των καιρών» τονίζει ο δήμαρχος Νίκαιας-Ρέντη, Γιώργος Ιωακειμίδης.

Μεγάλο μέρος της έκθεσης αφιερώνεται στους Διλδιλιάν, οικογένεια φωτογράφων με καταγωγή από την περιοχή της Μερζιφούντας και με μακρά επιτυχή δραστηριότητα στη βορειοανατολική Ανατολία, ενώ παρουσιάζεται το εντυπωσιακό σε ποιότητα, εύρος και όγκο φωτογραφικό έργο της ελληνικής περιόδου των Διλδιλιάν, που είναι σχεδόν άγνωστο στη χώρα μας.

Μεγάλης αξίας ντοκουμέντο στο σύνολο του έργου αυτού αποτελεί η φωτογραφική αποτύπωση του καταυλισμού της Κοκκινιάς, από τις προσφυγικές σκηνές των πρώτων εβδομάδων μέχρι την ανάδυση του συνοικισμού με τις πρώτες μόνιμες κατασκευές.

«Η έκθεση φωτογραφίας των Διλδιλιάν έγινε δυνατή χάρη στην πρόθυμη ανταπόκριση και την ευγενική παραχώρηση από τον Αρμεν Μαρσουμπιάν, εγγονό του Τσολάκ Διλδιλιάν και γιο της Αλίς, του δικαιώματος χρήσης των ψηφιακών φωτογραφικών αρχείων της ελληνικής περιόδου. Την τελευταία δεκαετία το αρχείο των Διλδιλιάν αποτελεί αντικείμενο εκδόσεων και σημαντικών διεθνών εκθέσεων, με συγγραφέα και επιμελητή αντίστοιχα τον Αρμεν Μαρσουμπιάν. Είναι η πρώτη φορά που μέρος του πλουσιότατου αυτού αρχείου εκτίθεται στην Ελλάδα» αναφέρει η δημοτική αρχή Νίκαιας-Αγ.Ρέντη.

Εξάλλου, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον Πωλ Φαρατζιάν, τον καλλιτέχνη φωτογράφο της πόλης. Παράλληλα με την επαγγελματική πορεία του και την ανανεωτική συνδικαλιστική δράση που ανέπτυξε ως πρόεδρος του Συνδέσμου Καλλιτεχνών Φωτογράφων Πειραιά, ο Φαρατζιάν στράφηκε στην ελεύθερη δημιουργία, ερευνώντας την έντονη αντίθεση φωτός-σκιάς και τις εικαστικές δυνατότητες του πορτρέτου.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 επιμελήθηκε τον φωτισμό σε γνωστές κινηματογραφικές ταινίες, με σπουδαιότερη τη συνεργασία του στο «Πικρό ψωμί» του Γρηγόρη Γρηγορίου. Ο κινηματογράφος καθόρισε την ώριμη φωτογραφική δημιουργία του, με την οποία συμμετείχε σε διεθνείς φωτογραφικές διοργανώσεις.

Εκπροσωπούνται ακόμη στην έκθεση μεταξύ άλλων οι φωτογράφοι Αγκόπ Δαλιάν, Γκάρο Ντουμανιάν, Πενιμιάν, Αντρανίκ Τεμπερίκογλου και Σέρκο Ντουμανιάν.

📍 Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη Κωνσταντίνος (Ντίνος) Κατσαφάνας Ραιδεστού 32 & Π. Τσαλδάρη (Νίκαια) 16 Φεβρουαρίου - 12 Απριλίου

ΝΗΣΙΔΕΣ
Περιοδικό Δρόμου «Σχεδία»: Εκθεση φωτογραφίας
«Τα Βαλκάνια και η βάρκα της συμφιλίωσης» ονομάζεται η έκθεση φωτογραφίας με έργα του φωτογράφου Θοδωρή Νικολάου, που πραγματοποιείται στο σπίτι της «Σχεδίας».
Περιοδικό Δρόμου «Σχεδία»: Εκθεση φωτογραφίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καυστικός, αποκαλυπτικός, πρωτοπόρος!
«Steve McQueen», στην Tate Modern του Λονδίνου ● Ο βραβευμένος κινηματογραφιστής και καλλιτέχνης Στιβ ΜακΚουίν τιμάται με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση από τη σπουδαία Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης στην καρδιά...
Καυστικός, αποκαλυπτικός, πρωτοπόρος!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σε νέα ταξίδια τα... πλοία του Γιάννη Μίχα
«Αξιώθηκαν τα πλοία μου... Για το ουρανόσκαλο να ταξιδεύουν...» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του πρώην νομάρχη Πειραιά και γνωστού ζωγράφου Γιάννη Μίχα. Η έκθεση ανοίγει τις πόρτες της στις 18 Φεβρουαρίου.
Σε νέα ταξίδια τα... πλοία του Γιάννη Μίχα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ιέρεια του σουρεαλισμού Ντόρα Μάαρ
Ενα ταξίδι στις εξαιρετικές φωτογραφικές δημιουργίες της σπουδαίας φωτογράφου και ζωγράφου Ντόρα Μάαρ είναι η μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης, στην καρδιά της βρετανικής πρωτεύουσας.
Η ιέρεια του σουρεαλισμού Ντόρα Μάαρ
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Sea You!»
Το Ιδρυμα Ευγενίδου διοργάνωσε έναν διαγωνισμό φωτογραφίας με τίτλο «Sea You!» και θέμα τη θάλασσα και συγκεκριμένα τη ναυτιλία. Η έκθεση συνεχίζεται έως και τα τέλη Μαρτίου.
«Sea You!»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φιλήδονες νύχτες με ποτά και τσιγάρα
Μια έκθεση ορόσημο στην καρδιά του City, με περισσότερα από 350 έργα, εξερευνά την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα και την ιστορία των καμπαρέ, καφέ και κλαμπ στη σύγχρονη εποχή και τέχνη σε ολόκληρο τον κόσμο.
Φιλήδονες νύχτες με ποτά και τσιγάρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας