Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καθηλώνει ο Τζέιμς Μακ Αβόι ως Σιρανό ντε Μπερζεράκ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καθηλώνει ο Τζέιμς Μακ Αβόι ως Σιρανό ντε Μπερζεράκ

  • A-
  • A+
Από την αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το ελληνικό θεατρόφιλο κοινό θα μεταφερθεί στις 20 Φεβρουαρίου στο λονδρέζικο θέατρο Playhouse για να παρακολου­θήσει σε ζωντανή μετάδοση τον «Σιρανό ντε Μπερζεράκ» του Ροστάν με τον Τζέιμς Μακ Αβόι στον ομώνυμο ρόλο.

Ολα τα επιδραστικά έντυπα του Λονδίνου -«The Guardian», «The Observer», «Time Out London», «The Telegraph»- προτείνουν τον «Σιρανό ντε Μπερζεράκ», σε σκηνοθεσία Τζέιμι Λόιντ, με τον Τζέιμς Μακ Αβόι στον ομώνυμο ρόλο, στις λίστες τους με τις παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσει κάποιος αυτή την περίοδο, αν βρίσκεται στη βρετανική πρωτεύουσα.

Το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει την πολυσυζητημένη παράσταση στις 20 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε ζωντανή μετάδοση από το θέατρο Playhouse στο Λονδίνο, όπου θα παίζεται μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο του προγράμματος National Theatre Live.

Ο Μάικλ Μπίλινγκτον εξαίρει

Ο πάπας της βρετανικής -και ευρωπαϊκής- θεατρικής κριτικής, Μάικλ Μπίλινγκτον του «Guardian» γράφει: «Σε αυτή την εκδοχή του, το έργο του Εντμόν Ροστάν δεν είναι ακριβώς όπως το ξέρουμε. Μπορεί να μην είναι καν όπως έχουμε συνηθίσει να μας αρέσει. Αλλά, όσο περνούσε η ώρα, άρχιζε να με έλκει αυτή η ριζική αποδόμηση της ηρωικής κωμωδίας του Ροστάν και να με απορροφά εντελώς η ερμηνεία του Τζέιμς Μακ Αβόι ως υπεροπτικού Γασκόνου. Ο Μακ Αβόι είναι θηριώδης, αγέρωχος, εθισμένος στην ακρίβεια των λέξεων σε αυτή τη ριζοσπαστική ανάγνωση του κλασικού ρομαντικού έργου του Ροστάν, παραπέμποντας στον μολιερικό Αλσέστ στον “Μισάνθρωπο” και στο μίσος του για τις αερολογίες και κάθε είδους υποκρισία».

Ο Μάικλ Μπίλινγκτον εξαίρει και τους άλλους δύο κεντρικούς ρόλους της διανομής: «Η Ανίτα-Τζόι Ουάτζε αποδίδει τη Ρωξάνη με φεμινιστική δύναμη και ο Κριστιάν του Εμπεν Φιγκεϊρέντο διακριτικά υπαινίσσεται ότι, παρότι ανίκανος λεκτικά, είναι πιο έντιμος από τον Σιρανό». Και καταλήγει: «Ο Τζέιμι Λόιντ έχει αφήσει πίσω του όλη την αναμενόμενη παραστασιακή σύμβαση, την οπτική φλυαρία, τα πολύχρωμα κοστούμια, όπως και την περίφημη μύτη του Σιρανό σε αυτή τη νέα διασκευή του Μάρτιν Κριμπ. Η παράστασή του σε κάνει να δεις ένα παλιό έργο με καινούργια μάτια. Στην εναρκτήρια σκηνή, στο λιτό σκηνικό της Σούτρα Γκίλμορ, όταν ο Σιρανό κοιτά επίμονα και εστιασμένα τον εαυτό του σε έναν καθρέφτη, η κωμωδία του Ροστάν μετατρέπεται σε μια σπουδή σωματικής και γλωσσικής αυτοπαρατήρησης».

Ο σταρ σκηνοθέτης

Μπορεί το ευρύ κοινό να γνωρίζει τον Τζέιμς Μακ Αβόι από τις επιτυχημένες ταινίες του -«Το Χρονικό της Νάρνια» (2005), «Εξιλέωση» (2007), «X-Men» (2011-2016)-, αλλά ο Σκοτσέζος ηθοποιός έχει διανύσει μια εξίσου ενδιαφέρουσα πορεία και στη βρετανική θεατρική σκηνή. Για την ερμηνεία του στον σεξπιρικό «Μακμπέθ» στον ομώνυμο ρόλο και στο «Τρεις μέρες βροχή» του Ρίτσαρντ Γκρίνμπεργκ πήρε διθυραμβικές κριτικές και ήταν υποψήφιος για το θεατρικό βραβείο Ολιβιέ. Και στις δύο αυτές παραγωγές, όπως και τώρα στον «Σιρανό ντε Μπερζεράκ», έχει σκηνοθετηθεί από τον πιο περιζήτητο σκηνοθέτη της Μεγάλης Βρετανίας, τον Τζέιμι Λόιντ.

Ερωτηθείς από τον Guardian για την επαναλαμβανόμενη συνεργασία του με τον Μακ Αβόι, ο Λόιντ απάντησε ότι «πρόκειται σίγουρα για την πιο σημαντική επαγγελματική σχέση της καριέρας μου. Ο Τζέιμς είναι πραγματικό δώρο για κάθε σκηνοθέτη. Είναι εκεί 100% σε κάθε πρόβα, σε κάθε σκηνή». Και όταν ρωτήθηκε στη συνέχεια για το δώρο -15.000 δωρεάν εισιτήρια- που προσφέρει ο ίδιος, ως σκηνοθέτης-παραγωγός του «Σιρανό», στους νέους που έρχονται για πρώτη φορά στο θέατρο Playhouse στο Λονδίνο για να δουν την παράστασή του, ήταν αποστομωτικός: «Ο πατέρας μου ήταν φορτηγατζής και η μητέρα μου καθαρίστρια.

Οπως αντιλαμβάνεστε, δεν πήγαινα στο θέατρο ως παιδί. Τώρα, ως σκηνοθέτης και παραγωγός, θέλω οι πάντες να μπορούν να έχουν αυτή την εμπειρία. Με τους συνεργάτες μου είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να στοχεύουμε σε δράσεις προσβασιμότητας για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και δημόσια σχολεία. Το θέατρο δεν πρέπει να απευθύνεται μόνο στην κοινωνική και οικονομική ελίτ».

Στη συγκεκριμένη παράσταση στο Λονδίνο οι τιμές κυμαίνονται από £15 έως £209, ενώ στη ζωντανή αναμετάδοσή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από €8 έως €15.

📍 Η παράσταση προβάλλεται χωρίς υπότιτλους, περιέχει αθυροστομίες και γυμνές σκηνές και είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 12 ετών. Διάρκεια: 2 ώρες και 45 λεπτά (με διάλειμμα 20 λεπτών).

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας