Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου

  • A-
  • A+

Θυμάμαι κάποτε, η γυναίκα που με βοηθούσε στο σπίτι μού έδωσε με την πρακτική της στο νοικοκυριό ένα σπουδαίο μάθημα, χωρίς λόγια. Η πρακτική της αυτή μου χρησίμεψε πάρα πολύ στις μετέπειτα εξερευνήσεις μου γύρω από τη διαταραχή βάρους. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ο τρόπος που εγώ καθάριζα το σπίτι ακολουθούσε τον κανόνα: «ή όλα πεντακάθαρα και τέλεια γυαλισμένα, ή δεν κάνω τίποτα και ολοένα αναβάλλω το νοικοκυριό, εωσότου αναγκαστώ να καθαρίσω, επειδή δεν αντέχω άλλο να ζω σε τέτοιο ακατάστατο περιβάλλον». Βλέποντας, ωστόσο, τη μέθοδο που ακολουθούσε η γυναίκα αυτή, ανακάλυψα πως υπήρχε κι άλλος τρόπος, που τελικά με διευκόλυνε πιο πολύ και μείωνε το στρες από την τελειοθηρία που κουβαλούσα όσον αφορά το συμμάζεμα του σπιτιού μου.

Ποιο ήταν, λοιπόν, το σύστημά της: Συμμάζευε καθημερινά λίγο λίγο κάθε δωμάτιο∙ αφού είχε βάλει όλα τα δωμάτια σε μία σειρά και δεν ήταν τίποτα ακατάστατο, μετά έκανε κάποιες εργασίες σε καθένα από αυτά∙ σε άλλο ξεσκόνιζε, σε άλλο έκανε τα τζάμια, σε άλλο κατέβαζε τις κουρτίνες ή καθάριζε το πολύφωτο. Το σύστημα που εφάρμοζε είχε ως επακόλουθο να αρκεί τελικά μία μόνο ημέρα μέσα στην εβδομάδα για να κάνει γενική καθαριότητα, έχοντας διατηρήσει το σπίτι συγυρισμένο και καθαρό όλες τις υπόλοιπες ημέρες, χωρίς να κουράζεται ιδιαίτερα στη φροντίδα του.

Σε αντίθεση με εμένα, που όταν έλεγα «γενική», ήταν ημέρα εκστρατείας: τραβούσα πλυντήρια, ψυγεία, για να καθαρίσω από πίσω, αναποδογύριζα καρέκλες πάνω σε τραπέζια και έπλενα μέχρι και την τελευταία γωνία… Με αποτέλεσμα, ο υπέρμετρος αυτός κόπος που κατέβαλλα και η εξάντληση που ένιωθα στο τέλος της ημέρας να οδηγούν στην αναβολή της επόμενης «γενικής» μέχρι το απροχώρητο.

Ολα αυτά τα χρόνια έχω διαπιστώσει πως όποιος μιμηθεί το σύστημα αυτής της γυναίκας στην προσπάθεια ρύθμισης της διατροφής του έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχει την απώλεια κιλών που επιθυμεί και να εντρυφήσει πιο εύκολα στη διατήρηση ενός σταθερού βάρους. Η κεντρική ιδέα, δηλαδή, είναι να κάνει κάθε μέρα τα βασικά πράγματα για τη διατροφή του, χωρίς να απαιτεί από τον εαυτό του να είναι στα πάντα τέλειος.

Ας φέρω ένα-δυο παραδείγματα: κάποιος που φρόντισε να φάει τα όσπριά του μέσα στην εβδομάδα, αλλά πιθανόν τα συνδύασε με ελιές ή ψωμί, τυρί ή κρασί, νιώθει μέσα του ότι ακύρωσε τη γραμμή της δίαιτας, ότι απέτυχε στην προσπάθειά του. Στην πραγματικότητα όμως πέτυχε κάτι πολύ σημαντικό, να ακολουθήσει μία βασική γραμμή θρέψης, κι αυτό δεν επιτυγχάνεται μέσω τελειότητας! Αφού πρώτα εδραιωθεί η κατανάλωση των οσπρίων –η ουσία της θρέψης– και αφού συστηματοποιηθεί δύο φορές την εβδομάδα, αργότερα θα προκύψουν κι οι μέρες που θα τα καταναλώσει μόνο με σαλάτα, παραμένοντας στο πλαίσιο της δίαιτάς του. Κατόπιν ας ασχοληθεί με το ψάρι του: για να μη διακινδυνεύσει να λείψει το ψάρι από τον εβδομαδιαίο προγραμματισμό του, ας το φάει ακόμα και ακατάλληλα –για μια δίαιτα αδυνατίσματος– μαγειρεμένο∙ παρ’ όλ’ αυτά, θα έχει απορροφήσει και από κει ουσίες σημαντικές για τον οργανισμό του. Μπορεί να καθορίσει έναν βασικό σκελετό με τα πιο ουσιώδη χαρακτηριστικά της θρέψης του.

Αργότερα, σταδιακά, ας δοκιμάσει να εντάξει τα λαχανικά στα καθημερινά του γεύματα, κι ας μην το καταφέρνει πάντα, ας τα αποφύγει αρκετές φορές επειδή βαριέται ή δεν προλαβαίνει. Τις φορές όμως που θα πετύχει να καταναλώσει τα παντζάρια του ή το μπρόκολό του, τη μαρουλοσαλάτα του και τα καρότα τα ωμά θα έχει αποκομίσει τεράστιο κέρδος. Με τα φρούτα ίσως είναι πιο εύκολο να βρεθούν οι πρακτικές για να καταναλωθούν μέσα στη μέρα. Υπάρχουν φρούτα που μεταφέρονται μέσα στην τσάντα, που τρώγονται στο χέρι χωρίς να λερώνουν, και χωρίς να θέλουν καθάρισμα. Ακόμα κι αν κανείς χάσει για μέρες τον προγραμματισμό της δίαιτάς του, και τρώει ακατάστατα, είναι ωφέλιμο να προσπαθεί καθημερινά να επιστρέψει στις βασικές παραμέτρους του διατροφικού του σχεδιασμού.

Μόνο με αυτή την ήπια μέθοδο θα αυξήσει τις πιθανότητες να μένει μακριά από τα διατροφικά άκρα στα οποία συνήθως κινείται: αυστηρή δίαιτα από τη μια, ανεξέλεγκτη ή απρόσεκτη ποσότητα από την άλλη. Οσο κι αν απογοητεύεται κανείς από τις «διατροφικές του παρορμήσεις», ποτέ δεν πρέπει να το βάζει κάτω∙ αντίθετα, πρέπει να αναζητά επίμονα ένα δικό του βολικό πρόγραμμα υγιεινής διατροφής κι ας το παραβιάζει συνεχώς. Να ανακαλύψει ότι μπορεί να το ξαναβρίσκει, αφού είναι δικό του.

Μετά θα το εμπλουτίσει και με τα δημητριακά, ας πούμε το καστανό ρύζι. Τα δημητριακά είναι για προπονημένους, δυνατούς «λύτες».

Ας μην ξεχνάμε μια μεγάλη βοήθεια: τη ρήση «Η επανάληψη, μήτηρ πάσης μαθήσεως».

Το τζίντζερ ή πιπερόριζα... 

... είναι αντιφλεγμονώδες, περιέχει δεκάδες από τις πιο ισχυρές φυσικές αντιφλεγμονώδεις ουσίες, όπως η τζιντζερόλη. Η ικανότητά του να μειώνει τη φλεγμονή είναι σημαντική, αφού η φλεγμονή είναι η αιτία για πολλές χρόνιες παθήσεις όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης, ο πόνος και οι καρδιοπάθειες.

✅ Αυτό το μπαχαρικό με το διακριτικό άρωμα λεμονιού και την ελαφρώς πικάντικη γεύση του είναι επίσης γνωστό για τα πολλά ιατρικά οφέλη του. Εδώ και αιώνες, χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική για τη θεραπεία των κρυολογημάτων, του στομαχόπονου, της ναυτίας, της δυσπεψίας, της δυσκοιλιότητας και της διάρροιας.

✅ Είναι αντιγηραντικό και έχει επίσης ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Αυξάνει τα επίπεδα της γλουταθειόνης, δηλαδή του βασικού αντιοξειδωτικού στο σώμα. Καταπολεμώντας το οξειδωτικό στρες, βοηθά στον έλεγχο της διαδικασίας της γήρανσης. Για να χρησιμοποιήσετε το φρέσκο τζίντζερ, αφαιρέστε τη φλούδα και κόψτε ένα κομμάτι από την κίτρινη ρίζα. Ψιλοκόψτε το τζίντζερ και είναι έτοιμο για χρήση.*

ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
Συνήθως σε μια δίαιτα απαγορεύεται να μη θέλεις. Το «πρέπει να κάνω δίαιτα» είναι μια δεδομένη αφετηρία για τον υπέρβαρο. Η εμπειρία έχει δείξει πως αυτή η πεποίθηση είναι μια ψευδής αίσθηση.
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τελετουργία της Βουλιμίας
Η πολυφαγία έχει μια λεπτομερή τελετουργία στη διαδικασία βίωσής της. Εχει συγκεκριμένα στάδια, ιδιαίτερη οργάνωση σκέψης, προετοιμασία, έχει συγκεκριμένους κανόνες σε καθορισμένη σειρά.
Η τελετουργία της Βουλιμίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος των κανόνων
Ο υπέρβαρος άνθρωπος δείχνει συνεχώς να συγκρατείται, να αυτοελέγχεται (αλλά και να ελέγχει...). Λες και διαρκώς κάτι απαγορεύει στον εαυτό του να κάνει ή να πει και συνάμα κάτι επιβάλλει.
Το βάρος των κανόνων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...
Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα με διαταραχή βάρους είναι η σχέση με το σώμα τους. Ο υπέρβαρος δεν θέλει να βλέπει το σώμα του.
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σήμερα ξεκίνησα δίαιτα…
Είχε αποφασίσει σήμερα να κινηθεί διαφορετικά από τις προηγούμενες ημέρες. «Τι θα φτιάξω για πρωινό;» αναρωτήθηκε· διάλεξε φρούτα και έβαλε σε ένα σακουλάκι αμύγδαλα και καρύδια για να φάει στο γραφείο. Η μέρα...
Σήμερα ξεκίνησα δίαιτα…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Για να μπούμε σε πρόγραμμα
Η εποχή του καλοκαιριού τελείωσε, ασχέτως αν ο καλός καιρός παραμένει. Ο Σεπτέμβρης έχει πλέον μπει και πολύ σύντομα ξεκινάνε τα σχολεία. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, εκτός από τα παιδιά μπαίνει όλη η...
Για να μπούμε σε πρόγραμμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας