Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κατανόησέ με ή Σε Καταβροχθίζω»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κατανόησέ με ή Σε Καταβροχθίζω»

  • A-
  • A+

Μπαίνουν στη σκηνή με μάσκες χωρίς μάτια. Ή μάλλον με μάσκες χωρίς ανοιχτά μάτια. Βλέπουν χωρίς βλέμμα ή κοιτούν όσους τους βλέπουν χωρίς βλέμμα. Ούτως ή άλλως, ό,τι δέχεσαι συνήθως επιστρέφεις. Και αυτό έχει αποδειχτεί με τον πλέον βάναυσο τρόπο...

Ποιον τρόπο; Πάνω από 100 εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο δεν πάνε σχολείο. Πάνω από 48 εκατομμύρια παιδιά εργάζονται σε άθλιες συνθήκες στη Λατινική Αμερική. Πάνω από 246 εκατομμύρια παιδιά αναγκάζονται να εργαστούν υπό άθλιες συνθήκες ανά τον κόσμο. Παιδιά εργάτες. Παιδιά στρατιώτες. Παιδιά, «παιχνίδια του σεξ». Ηδη από την ηλικία των 5 ετών.

Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα δημιουργήθηκε από τέσσερις γυναίκες, τις Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Σοφία Ρούβα και Αναστασία Τσούτση, μετά από αρκετά χρόνια κοινής πορείας και συσσωρευμένων ανησυχιών. Αυτές τις ανησυχίες τις εκφράζουν και θεατρικά και μάλιστα επιτυχημένα, ευαίσθητα, δυναμικά και με ικανές δόσεις πρωτοπορίας. Αυτή τη φορά καταπιάστηκαν με ακόμα ένα κοινωνικοπολιτικό θέμα (κάτι που φέρει εκ προοιμίου ρίσκο ως θεματική) και μάλιστα δύσκολο. Δύσκολο, σκληρό και απόλυτα αληθινό. Σχεδόν χειροπιαστό (όπως ακριβώς είναι το θέατρο-ντοκουμέντο): την παιδική κακοποίηση σε όλες τις εκφάνσεις της. Μέσω της εργασίας, της βίας (σεξουαλικής, σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής -συνήθως όλα μαζί), της εκμετάλλευσης.

Η παράσταση «Κατανόησέ με ή Σε Καταβροχθίζω», σε σκηνοθεσία και σύνθεση κειμένων Κοραή Δαμάτη, αναδεικνύει έξυπνα, ζοφερά, αλλά και με χιούμορ κάποιες στιγμές (λυτρωτικές για το κοινό) ό,τι πραγματικά συμβαίνει. «Εχει έρθει ο καιρός, ίσως και να έχει παρέλθει, που θα πρέπει να γίνουμε όλοι πιο αυστηροί απέναντι σε συμπεριφορές οι οποίες σχετίζονται με την παρενόχληση, τη βία ή την ανισότητα, μέχρι κάποια στιγμή να δημιουργηθεί ένα ισότιμο περιβάλλον χωρίς να γίνονται διακρίσεις με βάση την ταυτότητα των ανθρώπων» μας λέει η Ντίνα Κούκου, μία εκ των κυριών της Ανδρομέδας. «Μας ενδιαφέρει οι άνθρωποι που θα δουν τις δράσεις μας, ερχόμενοι σε επαφή μαζί μας, να προβληματιστούν και να κινητοποιηθούν».

Μα και να θέλαμε ως θεατές να κάνουμε το αντίθετο θα ήταν αδύνατον. Αυτά τα τέσσερα κορίτσια μαζί με ακόμα τρία αγόρια (Αντώνης Καραθανασόπουλος, Δημήτρης Μακρής, Γιάννης Τριαντάκης) είναι πάνω από μία ώρα επί σκηνής, μεταμορφώνονται συνεχώς και μας ταξιδεύουν σε όλον τον πλανήτη. Από τη Χιλή έως την Αφρική, από την Ανω έως τη Μέση Ανατολή, μέχρι τη δική μας, μικρή και τρισχαριτωμένη Ελλάδα. Μια χώρα στην οποία φτάνουν πρόσφυγες και προσφυγόπουλα και μεις τους αποκαλούμε «λαθρομετανάστες» και κάνουμε πορείες εναντίον τους και βγάζουμε ανακοινώσεις και κλείνουμε δομές και την ίδια στιγμή αγοράζουμε με τις σακούλες τα ρούχα που έφτιαχναν οι ίδιοι ή αντίστοιχα παιδάκια σε συνθήκες σκλαβιάς και καταναγκαστικής εργασίας και τρώμε τις σοκολάτες και τα λογής λογής καλούδια που επίσης παράγονται μέσω απλήρωτης και φυσικά παράνομης παιδικής εργασίας. Μα δεν είμαστε στ' αλήθεια τρισχαριτωμένοι;

«Το "Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω" είναι μια παράσταση-διαμαρτυρία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, μαρτυρίες παιδιών απ’ όλον τον κόσμο, και σε στατιστικά στοιχεία και μελέτες από διεθνείς οργανισμούς- Unicef, Διεθνής Αμνηστία, UNESCO κ.ά.» μας εξηγεί η Ντίνα. «Η έρευνά μας για τη διαμόρφωση του τελικού κειμένου κράτησε αρκετούς μήνες. Οι πηγές μας ήταν βιβλία, ντοκιμαντέρ, αναλύσεις ψυχιάτρων και ψυχοθεραπευτών. Οσα ακούγονται στο θεατρικό είναι πραγματικές καταγεγραμμένες μαρτυρίες παιδιών».

Τα παιδιά των οποίων η μαρτυρία αναπαρίσταται επί σκηνής δεν είναι όλα εν ζωή... πλέον. Ο Ικμπάλ Μασίχ (1983-1995) από το Πακιστάν πυροβολήθηκε ενώ έπαιζε με τους φίλους του, σε ηλικία 12 ετών, επειδή κατήγγειλε τους βασανιστές του (από τους οποίους και δολοφονήθηκε): τον ανάγκαζαν να δουλεύει σε βιοτεχνία κατασκευής χαλιών. Τον έδεναν με αλυσίδες για να μην το σκάσει. Πάνω από 14 ώρες κάθε μέρα. Με ελάχιστο φαγητό. Κι ας υπήρχαν νόμοι που απαγόρευαν αυτού του είδους την εργασία. Οι νόμοι δεν τον προστάτευσαν. Ούτε οι διεθνείς συνθήκες. Ούτε οι οργανισμοί.

«Τα παιδιά θα έπρεπε να κρατάνε μολύβια και όχι εργαλεία» μας θυμίζει η παράσταση. Είναι τα λόγια του 12χρονου Ικμπάλ από το Πακιστάν. «Τα χειρότερα ήταν τον χειμώνα, όταν, μαζί με τη βία, το κρύο βοηθούσε την αστυνομία. Οπλο στα χέρια της αστυνομίας είναι το κρύο. Μας υποχρέωναν να στεκόμαστε για ώρα στο παγωμένο νερό...» ακούμε στην παράσταση. Είναι τα λόγια του μικρού Αλί, πρόσφυγα στην Ελλάδα. «Πρέπει να αποδεχτούμε την ενοχή μας ως κοινωνία και ν' αποφασίσουμε ν' αλλάξουμε τα πράγματα. Μακάρι ο θεατής φεύγοντας να μην πετάξει τις ιστορίες που θα ακούσει, αλλά να τις σκεφτεί και να τις αντιμετωπίσει σοβαρά. Ο χρόνος έχει τελειώσει. Τώρα πια καταναλώνουμε χρόνο από τις επόμενες γενιές» μας λέει η Ντίνα Κούκου.

Η παράσταση «Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω» παίζεται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00 στο θέατρο Vault (Μελενίκου 26, Βοτανικός, 210-3302348) έως και 27 Φεβρουαρίου. Οι ηθοποιοί μπαίνουν στη σκηνή με μάσκες χωρίς μάτια. Ή μάλλον με μάσκες με μάτια που δεν βλέπουν. Από κει και πέρα είναι στο χέρι του κάθε θεατή να αποφασίσει αν θα δώσει ζωή σε αυτό το βλέμμα.

📍 Info

● Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της Διεθνούς Αμνηστίας. Οι επόμενες παραστάσεις θα συνοδευτούν με ομιλίες:

● 29/1 θα μιλήσουν οι Ηρακλής Μοσκώφ (εθνικός εισηγητής για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων του υπουργείου Εξωτερικών) και Κίρκη Πατσιαντά (δικηγόρος, με ειδίκευση στην προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού).

● 6/2, θα μιλήσουν οι Πάνος Χριστοδούλου (διευθυντής του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού) και Κωστής Παπαϊωάννου (εκπαιδευτικός, πρώην πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου).

● Μην παραλείψετε να πάρετε το πρόγραμμα. Εμπεριέχει όλα τα στοιχεία, μαρτυρίες και σπάνιο φωτογραφικό υλικό

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ως την Ακρη του Κόσμου» - ειδική βραδιά!
Οι «C. for Circus» όλους αυτούς τους μήνες παρουσιάζουν μία υπέροχη και σημαντική παράσταση: το «Ως την Ακρη του Κόσμου», σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου μία ματιά, παιδική εν προκειμένω πάνω στο θέμα του...
«Ως την Ακρη του Κόσμου» - ειδική βραδιά!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς η μοναδικότητα μπορεί να γίνει τραγικότητα
VAULT: Ενα θέατρο, δύο αληθινές ιστορίες: Η πρώτη ήταν μια περιθωριακή γυναίκα σε ένα προάστιο της Καλιφόρνιας, τέλη του 20ού αιώνα. Ο δεύτερος, ένα παραμορφωμένο παιδί στις φτωχογειτονιές της Βρετανίας, τέλη...
Πώς η μοναδικότητα μπορεί να γίνει τραγικότητα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Γράμματα στη Νόρα
Η Πηνελόπη Φλουρή και η ομάδα της, Abnormal, κατόρθωσαν κάτι πραγματικά θαυμάσιο. Το ανέβασμα ενός ιδιαίτερου κειμένου, που δεν είναι καν κείμενο: Πρόκειται για το «Γράμματα στη Νόρα», το εμβληματικό έργο του...
Γράμματα στη Νόρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Λευκή Σελίδα - Ιστορίες Ενηλικίωσης
Αρχίζει σήμερα το Μαθητικό Φεστιβάλ Θεάτρου-Σινεμά «Λευκή Σελίδα - Ιστορίες Ενηλικίωσης», μία συνάντηση με στόχο οι μαθητές και οι υπεύθυνοι καθηγητές θεατρικών ομάδων να βρεθούν για να μοιραστούν τις...
Λευκή Σελίδα - Ιστορίες Ενηλικίωσης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Indian Summer Cafe
Το έργο Indian Summer της Λούσι Μορίς, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βαροτσάκη στον Πολυχώρο Δημοτικής Κίνησης Ηλίου-πόλις. Ολες οι παραστάσεις ενισχύουν το Δίκτυο Αλληλεγγύης που στηρίζει περίπου 100...
Indian Summer Cafe
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Το βαλς των δέντρων και του ουρανού»
Πριν από έναν χρόνο μεταφράστηκε στα ελληνικά το εξαιρετικό βιβλίο του Ζαν-Μισέλ Γκενασιά «Το βαλς των δέντρων και του ουρανού» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις). Ο Ζαν-Μισέλ Γκενασιά γεννήθηκε στο Αλγέρι το...
«Το βαλς των δέντρων και του ουρανού»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας