Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Σκρουμπέλος επιστρέφει σε θέμα που τον στοιχειώνει

Θανάσης Σκρουμπέλος, «Ο άνθρωπος με τα τρύπια πόδια» (Μακρόνησος Β11), Εκδόσεις Θεμέλιο, σελ. 285

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Σκρουμπέλος επιστρέφει σε θέμα που τον στοιχειώνει

  • A-
  • A+

«Οπως πολύ σωστά ακούστηκε απόψε από ομιλητή, κάθε συγγραφέας πατάει πάνω σε ένα θέμα και με τη δουλειά του το ανακυκλώνει για να φωτίσει περισσότερο με έρευνα και ντοκουμέντα τα γεγονότα και ελάχιστα με τη βοήθεια της μυθοπλασίας. Η εμμονή του σ’ αυτό, άλλοτε τον εκτινάσσει, άλλοτε τον αναγκάζει να “φάει τα μούτρα του”. Ομως, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Εγώ γεννήθηκα με το τέλος του πολέμου σε μια σκληρή γειτονιά –τον Κολωνό- που με την Ακαδημία Πλάτωνα και τον Βοτανικό στην καταραμένη δεκαετία του ’40 πλημμύριζε από κουτσάβια και μαγκιές και σίγουρα από αριστερούς. Ομως, εκεί ο κόσμος, ο φτωχός, ο καθηλωμένος από το άθλιο και βάρβαρο Σύνταγμα του 1952, είχε μπροστά του να ζήσει μια Ανοιξη, και εννοώ τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση του Ρίτσου, του Κατσαρού, του Σεφέρη, του Λειβαδίτη. Μέσα από τη μουσική και τον στίχο του έργου του Μίκη, ο κόσμος μου οπλίστηκε με θάρρος και ιδανικό προκειμένου να αντιμετωπίσει και να αντισταθεί –αργότερα με τους “Ρηγάδες” και τους “Λαμπράκηδες” -σε όσα μας πλήγωναν. Δηλαδή τον Εμφύλιο, τη Μακρόνησο και αργότερα τη Χούντα. Αυτή την Ανοιξη έζησα νέος και αυτήν περιγράφω στα βιβλία μου».

Είναι ο σύντομος επίλογος «εκ βαθέων» του –συνήθως λιγομίλητου- συγγραφέα Θανάση Σκρουμπέλου, με αφορμή την παρουσίαση του νέου του βιβλίου «Ο άνθρωπος με τα τρύπια πόδια», που εκδόθηκε –όπως και το «Δίκωχο του Μίμη», από τον ιστορικό Οίκο «Θεμέλιο». Είναι ένα βιβλίο στο γνωστό μοτίβο του συγγραφέα, ο οποίος γράφει όχι για να ξεχαστεί ή να κλείσει μια βαθιά πληγή που άφησε πίσω της η ηττημένη Αριστερά στον Εμφύλιο, αλλά προκειμένου να αναθεωρηθεί η Ιστορία.

Ο Σκρουμπέλος, περιγράφοντας σκοτεινές ημέρες (και νύχτες) της Μακρονήσου στην ουσία ρίχνει γέφυρες του παλιού με το νέο, δένοντας επιδέξια τα ιστορικά στοιχεία με πυκνή αφήγηση, ακριβώς την εποχή που οι Αμερικανοί έπαιρναν τη σκυτάλη κηδεμονίας της Ελλάδας από τους Αγγλους.

Το πυκνό ακροατήριο του Polis Art Café στην ταράτσα της «Στοάς του Βιβλίου», αποτελούμενο από διανοούμενους, δημοσιογράφους, φανατικούς φίλους του συγγραφέα και πολιτικούς, άκουσαν την τοποθέτηση του ιστορικού Βαγγέλη Καραμανωλάκη να υποκλίνεται με τον λόγο του στον Σκρουμπέλο, του οποίου το έργο για τη Μακρόνησο χαρακτήρισε ως συνέχεια των γραπτών του Ανδρέα Φραγκιά και του Μενέλαου Λουντέμη. Μια Μακρόνησο η οποία σημάδεψε ζωές.

Τι άλλο ακούστηκε; Μεταξύ άλλων:

● ότι ο Θανάσης Σκρουμπέλος ασχολείται με τα τραύματα του παρελθόντος με στόχο να ψάξει σε βάθος τους ενόχους
● ότι, επίσης, σέβεται τους ήρωές του χωρίς να τους εξωραΐζει και αυτό είναι στοιχείο αντικειμενικότητας για ένα βιβλίο που αποφεύγει να «κολυμπήσει» στην ανούσια λίμνη της νοσταλγίας.

Το βιβλίο του Θανάση Σκρουμπέλου είναι από αυτά που καθηλώνουν τον αναγνώστη. Μπορεί να χαρακτηριστεί πολιτικό θρίλερ, ακόμη και ως ένα πεζογραφικό δοκίμιο για την ιστορική ενοχή. Είναι από τα έργα που ξεκινάς να διαβάζεις και σε αιχμαλωτίζουν με τον ρεαλισμό τους, τις αλήθειες, την τόλμη τους.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν ο λόγος γίνεται ελευθερία
Με την συγγραφέα, ποιήτρια και βιβλιοκριτικό Ελένη Στεφανοπούλου συνομιλήσαμε λίγο πριν η επιδημία γίνει πανδημία. Η συζήτηση έγινε με αφορμή το τελευταίο της βιβλίο «Ανάμεσα στο ωραία και το υψηλό».
Οταν ο λόγος γίνεται ελευθερία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Για ένα δωμάτιο με θέα την Ακρόπολη
Στη σκιά του ιστορικού μνημείου πλέκεται η υπόθεση του νέου βιβλίου της Λουκίας Δέρβη «Θέα Ακρόπολη», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Για ένα δωμάτιο με θέα την Ακρόπολη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ελπίδες της νιότης που έμειναν στη μέση του δρόμου
Στο νέο του μυθιστόρημα «1983» ένας εικοσάχρονος φοιτητής, μετέχει ενεργά στην κατάληψη της σχολής του, είναι πολιτικοποιημένος, έχει εκδιωχθεί από το σπίτι του και προσπαθεί να βρει δουλειά για να ζήσει
Ελπίδες της νιότης που έμειναν στη μέση του δρόμου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πραγματικότητα ξεπερνά τον μύθο
Οι «Παρενέργειες», ο κορονοϊός και η… Black Friday ● Πόσο τελικά απέχει η μυθοπλασία, το λεγόμενο fiction, από την πραγματικότητα και όσα συμβαίνουν ή προετοιμάζονται να συμβούν;
Η πραγματικότητα ξεπερνά τον μύθο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η χρήση της υπερβολής κανόνας για τη σάτιρα
Το μυθιστόρημα «Η Επιτροπή» ανήκει σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο στην ιστορία του αραβικού μυθιστορήματος όπως επίσης και της ιστορίας της Αιγύπτου τη δεκαετία του 1970.
Η χρήση της υπερβολής κανόνας για τη σάτιρα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημοκρατία και σωφρονισμός
Μελέτες για τις φυλακές και τους φυλακισμένους σπανίζουν. Λείπει η ματιά από μέσα, το βίωμα από τους έγκλειστους. Υπό το πρίσμα αυτό, το πόνημα του Πάνου Λάμπρου είναι υποδειγματικό.
Δημοκρατία και σωφρονισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας