• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.9°C / 34.0°C
    4 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.2°C / 35.5°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.0°C / 38.2°C
    2 BF
    21%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    1 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    4 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 29.6°C / 35.0°C
    3 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 27.6°C / 31.4°C
    2 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.2°C / 35.2°C
    0 BF
    16%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 30.4°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.2°C
    4 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 27.8°C
    4 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.5°C / 29.7°C
    2 BF
    37%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    2 BF
    36%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.3°C / 34.9°C
    3 BF
    21%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.2°C / 34.4°C
    2 BF
    28%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    5 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.1°C / 32.7°C
    3 BF
    19%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.3°C / 30.5°C
    2 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.3°C / 35.5°C
    3 BF
    54%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    1 BF
    57%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας πολίτης τού πουθενά

  • A-
  • A+
Στην Αθήνα αγάπησε το σινεμά. Σπούδασε στην Αγγλία και στην Αμερική. Ακούγοντας λοιπόν την Τερέζα Μέι να αποκαλεί «πολίτες τού πουθενά» όσους δεν έχουν τη βρετανική ιθαγένεια, δηλώνει «πολύ περήφανος πολίτης τού πουθενά» και πως «αν οι πολίτες τού πουθενά ήταν περισσότεροι δεν θα υπήρχε αυτή η καταστροφή που έχει γίνει στην Αγγλία».

Ο Ολιβερ Κριμπάς δεν νιώθει ξένος πουθενά ή νιώθει ξένος παντού. Απάντηση στο ερώτημα δεν έχει ή μάλλον «αυτός είναι ένας διάλογος που στο μυαλό μου δεν θα τελειώσει ποτέ». Ισως γιατί όλοι κι όλα, πλανήτες κι άνθρωποι, γυρίζουμε γύρω από τον ήλιο. Ισως και γιατί «γυρίζουμε ο ένας γύρω από τον άλλο».

Ισως ακόμη γιατί με την ταινία του, το «Γύρω από τον ήλιο» -«Αround the sun» ο αυθεντικός τίτλος- δεν θέλει να δώσει απαντήσεις. Ερωτήματα θέτει και προσδοκά από το κοινό να δώσει τις δικές του, «που δεν είναι κατ' ανάγκην οι ίδιες από τον καθένα και πολλές φορές είναι πιο ικανοποιητικές απ' αυτές που θα τους έδινα εγώ στο πιάτο».

Τον ρωτάμε σε ποιες δικές του ερωτήσεις απάντησε μέσα από την ταινία του και η απάντηση έρχεται αβίαστα: «Σε καμία. Πάντως έκανα τις ερωτήσεις και τις καλοσκέφτηκα. Τι σημαίνει να είσαι μόνος, από δύο διαφορετικές κουλτούρες. Αυτό ήταν προσωπικό για μένα, το συζητήσαμε με τον Τζον (σ.σ. τον Τζον Κίφερ, σεναριογράφο της ταινίας) και μόνος του σκέφτηκε ότι ο πρωταγωνιστής μπορεί να είναι και Γάλλος και Αγγλος».

Ελληνοάγγλος ο ίδιος, Ελληνας από τον πατέρα του, τον καθηγητή Γιώργο Κριμπά, και Αγγλος από τη μητέρα του, δεν ξέρει ποια από τις δύο εθνικότητες να προτάξει.

Ζει στο Λονδίνο τώρα, αλλά πέρασε δέκα από τα χρόνια της ζωής του στην Ελλάδα ως παιδί. Ηταν στην Αθήνα όπου αγάπησε το σινεμά, βλέποντας εδώ τις πρώτες του ταινίες. Σπούδασε στην Αγγλία και στην Αμερική. Ακούγοντας λοιπόν την Τερέζα Μέι να αποκαλεί «πολίτες τού πουθενά» όσους ζουν στη Βρετανία αλλά δεν έχουν την ιθαγένεια, θέλει να (της) πει πως «είμαι πολύ περήφανος πολίτης τού πουθενά. Κι αν ήμασταν περισσότεροι οι πολίτες τού πουθενά δεν θα υπήρχε αυτή η καταστροφή που έχει γίνει στην Αγγλία».

Εμπνευση του Ολιβερ μια έπαυλη, ένα σατό στη Νορμανδία, που «το ερωτεύτηκα αμέσως». Το σατό όπου ο Γάλλος φιλόσοφος Μπερνάρ Φοντενέλ συνέγραψε το βιβλίο του για την «πολλαπλότητα των κόσμων», ένα βιβλίο-αφορμή για το σενάριο της ταινίας.

Στο σατό βρέθηκε ένα καλοκαίρι προσκεκλημένος ενός από τους πιο παλιούς του φίλους. Το φως του ήλιου που κρατούσε ώς αργά το βράδυ, ο σχεδιασμός των κήπων, που είχε γίνει από τον Λενότρ, τον ίδιο που είχε σχεδιάσει τους κήπους των Βερσαλιών, αποτελούσαν το ιδανικό σκηνικό για την ταινία του.

Μόνο που τελικά η ταινία γυρίστηκε σε μια άλλη έπαυλη, ανάλογη αυτής που τον ενέπνευσε, αυτόν και τον φίλο του σεναριογράφο Τζον Κίφερ, με ελάχιστο προϋπολογισμό, δύο πρωταγωνιστές (Γκέτιν Αντονι και Κάρα Τέομπλοντ), με καθυστέρηση ενός χρόνου, μέσα σε δύο εβδομάδες.

Οι δυο τους συνειδητοποίησαν έγκαιρα ότι «το ιππικό δεν θα ερχόταν», κοινώς, χρηματοδότηση πολλών εκατομμυρίων δεν θα έβρισκαν. Αποφάσισαν να τη γυρίσουν μόνοι τους, όχι όμως στα πρότυπα των αμερικανικών ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού, του λεγόμενου «κινήματος της μουρμούρας». Προσέφυγαν σε κάποιους με «βαθιές τσέπες» εξασφαλίζοντας μικρά ποσά από τον καθένα, βρήκαν τους ηθοποιούς, φόρτωσαν τα πράγματα και τους εαυτούς τους σε δύο αυτοκίνητα παραχωρημένα από μεγάλη γαλλική εταιρεία, πήραν το τρένο και βρέθηκαν στη Νορμανδία.

«Για μένα η ιδέα ήταν ο κύκλος. Η θεωρία των πολλαπλών συμπάντων είναι ότι υπάρχουν άπειρα σύμπαντα. Ο άντρας περιτριγυρίζει την κοπέλα. Είχα πάντα την ιδέα ότι η Μάγκι είναι ο ήλιος και ο Μπερνάρ είναι η γη» λέει ο Ολιβερ μιλώντας για την ταινία.

«Ηθελα να είμαστε στο μυαλό των δύο ανθρώπων που προσπαθούν να συναντηθούν, αλλά δεν μπορούν. Σαν τους πλανήτες που περιτριγυρίζουν το αστέρι και ποτέ δεν συναντώνται, αλλά βεβαίως πρέπει και να συναντηθούν για να έχουν μέλλον μαζί. Και μ' αρέσει αυτός ο διχασμός, ότι πάντα μπαίνει κάτι στη μέση και δεν μπορεί να είναι ζευγάρι, κι αν μπορούμε να διανοηθούμε το σενάριο όπου θα μπορούσαν. Και το τελευταίο σενάριο είναι όχι ότι θα γίνουν ζευγάρι, αλλά, αν θελήσουν, θα μπορούν. Κι αυτό που λέω είναι ότι το να βρεις το σωστό άτομο είναι τρελά δύσκολο, αλλά και αναπόφευκτο. Αν υπάρχουν άπειρα σύμπαντα, θα τον βρεις τον άνθρωπό σου, αλλά όχι κατ' ανάγκην σ' αυτό το σύμπαν. Σε ένα άλλο, παράλληλο. Πάντα υπάρχει η ελπίδα ότι αν δεν βγει η ζωή σου εδώ, μπορεί να βγει κάπου αλλού. Κι αυτό είναι τρομερά αισιόδοξο για μένα. Αν λοιπόν είχα έναν στόχο σ' αυτούς τους απαισιόδοξους καιρούς που ζούμε σήμερα, αυτός ήταν να κάνω μια θετική ταινία. Οχι κάτι που να σε θρέψει με ζάχαρη, αλλά κάτι που να σε προβληματίσει και να σε κάνει να νιώσεις πως υπάρχει και ελπίδα κάπου, κάπως...».

Οι προηγούμενες δουλειές του Ολιβερ Κριμπά στο σινεμά ήταν κάποιες ταινίες μικρού μήκους, εκ των οποίων μία, το «Ghost in the machine», βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ της Δράμας.

Οσο για τα μελλοντικά του σχέδια: «Διάφορα σχέδια, αλλά δεν είναι τίποτε έτοιμο ακόμη. Δεν ξέρω αν θα ξανακάνω ταινία σαν κι αυτή. Θέλω να κάνω κάτι διαφορετικό, μια ταινία που η αφήγησή της να έρχεται περισσότερο οπτικά. Μ' αρέσει παρά πολύ και το σινεμά των εικόνων. Μ' αρέσει παρά πολύ ο Μπράιαν ντε Πάλμα. Θέλω να σκηνοθετήσω πολύ και στην τηλεόραση σειρές ποιότητας».

?Αround the sun. Σκηνοθεσία: Ολιβερ Κριμπάς. Σενάριο: Τζον Κίφερ Παίζουν: Γκέτιν Αντονι και Κάρα Τέομπλοντ. Η ταινία προβλήθηκε σε πρώτη προβολή στις 3 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο του φεστιβάλ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και θα διανεμηθεί σύντομα στις αίθουσες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η εκστατική αλήθεια
Η εκστατική αλήθεια περιγράφει την τέχνη με όρους αγωνιώδους προσωπικής ανάγκης, πέρα από την τεχνική και τις τάσεις, πέρα από τη φήμη και την οποιαδήποτε τύπου επιβράβευση.
Η εκστατική αλήθεια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο κινηματογράφος ως ιστορικό τεκμήριο
Ο κινηματογράφος έχει αποδειχθεί στην πράξη πως είναι το καλύτερο μέσο καταγραφής νοοτροπιών, ηθών, εθίμων, συμπεριφορών, ενδυμασιών και άλλων δραστηριοτήτων.
Ο κινηματογράφος ως ιστορικό τεκμήριο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μα γίνονται ακόμη αισιόδοξες ελληνικές ταινίες;
Δημιουργικότητα και αισιοδοξία πηγάζουν από την πρώτη μεγάλη μήκους ταινία της Σόνια Λίζα Κέντερμαν με τίτλο «Ο Ράφτης» που άρχισε να προβάλλεται στα θερινά σινεμά.
Μα γίνονται ακόμη αισιόδοξες ελληνικές ταινίες;
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οι γυναίκες δεν σπρώχνουμε πια για να χωρέσουμε»
H Νία Βαρντάλος ετοιμάζει την τρίτη ταινία «Γάμος α λα ελληνικά» και μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη σχέση της με την Ελλάδα, τον χώρο του κινηματογράφου, αλλά και τη ζωή και την υιοθεσία της κόρης της.
«Οι γυναίκες δεν σπρώχνουμε πια για να χωρέσουμε»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Λουκίνο Βισκόντι: «Γατόπαρδος»
Ο Βισκόντι στον «Γατόπαρδο» ασπάζεται την οπτική γωνία του λογοτεχνικού πρωταγωνιστή, υιοθετεί την αφηγηματική του κεντρικότητα και καταλήγει σε ορισμένα σημεία να ταυτίζει τον αφηγητή-σκηνοθέτη με τον ίδιο...
Λουκίνο Βισκόντι: «Γατόπαρδος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας