• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    38°C 35.2°C / 40.6°C
    2 BF
    25%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.4°C / 38.8°C
    1 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    37°C 34.0°C / 39.8°C
    1 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 37.5°C
    1 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 35.7°C
    3 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.8°C / 37.0°C
    2 BF
    13%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.8°C / 33.4°C
    0 BF
    12%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    37°C 32.6°C / 38.5°C
    2 BF
    14%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.8°C / 38.3°C
    3 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 36.9°C
    1 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    35°C 29.9°C / 36.1°C
    2 BF
    24%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.6°C / 33.7°C
    2 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    33%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.5°C / 35.9°C
    0 BF
    21%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    38°C 32.5°C / 38.8°C
    2 BF
    21%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 40.8°C
    2 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    38°C 35.4°C / 40.9°C
    1 BF
    11%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.1°C / 33.3°C
    0 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.5°C / 38.9°C
    3 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 33.8°C
    3 BF
    13%

Aπό αριστερά: Ο Νίκος Φλώρος, η Τζούλι Σάναχαν με το κουστούμι της Μήδειας και ο Αριστοτέλης Καραντής

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χορεύοντας με τα γλυπτά

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η Μήδεια, μυθικό πρόσωπο της αρχαιότητας, σε άρρηκτη σχέση με δύο παγκόσμιους μύθους, την υψίφωνο Μαρία Κάλλας και την πρωτοπόρο του μοντέρνου χορού Πίνα Μπάους. Τρεις γυναίκες-σύμβολα, χωρίς ταμπού, αντιμέτωπες με τη βία και τη σκληρότητα της ανδροκρατούμενης κοινωνίας. Η κάθε μια από αυτές και όλες μαζί ενσαρκώνουν με ριζοσπαστικό τρόπο το τραύμα που προκαλούν η αδιαφορία και η συναισθηματική κακοποίηση από τον κοινωνικό περίγυρο.

Ο γλύπτης Νίκος Φλώρος εμπνέεται από αυτές τις εμβληματικές μορφές και τους αποδίδει φόρο τιμής με τις εκθέσεις γλυπτικής που πραγματοποιεί στο γερμανικό κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας.

Ο Νίκος Φλώρος δημιουργεί τις δικές του γλυπτικές συνθέσεις από τις ερμηνείες της Μαρίας Κάλλας στην όπερα αλλά και στον κινηματογράφο. Η Κάλλας, ως ιέρεια-Μήδεια του Παζολίνι με τα ξέπλεκα μαλλιά, τα βαθουλωμένα από τον τρόμο μάτια, το χαμόγελο της υπέρβασης των συναισθημάτων, τροφοδοτεί τον εξπρεσιονισμό της έκφρασης που χαρακτηρίζει το έργο του.

Η πρώτη ύλη που χρησιμοποιεί για τις δημιουργίες του είναι ένα μεταλλικό ύφασμα από μικρές χρωματιστές ψηφίδες. Κατασκευάζει ο ίδιος το υλικό του, χωρίς μηχανήματα, χρησιμοποιώντας μόνο ένα σφυρί και ένα ψαλιδάκι. Οι εικαστικές του δημιουργίες είναι πολύχρωμες και έχουν μια ιδιαίτερη λάμψη. Τη λάμψη του στιγμιαίου χρόνου ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο.

Το εικαστικό ταξίδι του Νίκου Φλώρου, με επιμελητή τον Αριστοτέλη Καραντή, ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 από το Βούπερταλ. Εκεί, στο Πάρκο Γλυπτών, η Μήδεια, η Μαρία Κάλλας και η Πίνα Μπάους συναντήθηκαν γύρω από τα γλυπτά του Νίκου Φλώρου.

Οι χορεύτριες Τζούλι Σάναχαν και Τσάι-Σι Γιου του χοροθεάτρου της Πίνα Μπάους εντυπωσίασαν το κοινό με τις χορογραφίες του διακεκριμένου Ελληνα και για χρόνια συνεργάτη της Πίνα Μπάους, Δάφνι Κόκκινου.

Η Τζούλι Σάναχαν και η Τσάι-Σι-Γιου στον χορό της Μήδειας

Στις 26 Νοεμβρίου, στο δημαρχείο του Ντίσελντορφ, εγκαινιάστηκε η δεύτερη έκθεση γλυπτικής, η οποία θα διαρκέσει μέχρι και τα τέλη Δεκεμβρίου. Η γενική πρόξενος της Ελλάδας, Μαρία Παπακωνσταντίνου, υποδέχτηκε θερμά τον Νίκο Φλώρο και τους ανθρώπους που τον συνόδευσαν και δήλωσε ότι στην πόλη αυτή ζουν περίπου 200.000 Ελληνες, οι περισσότεροι από αυτούς, επιστήμονες που εργάζονται στη Γερμανία, μεταπράτες και στελέχη επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται εκεί.

Με συνέδρια, εκθέσεις, εκδηλώσεις επιχειρηματικού και επιστημονικού χαρακτήρα, η ελληνική κοινότητα έχει ισχυρή παρουσία στο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι της πόλης.

Το δημαρχείο του Ντίσελντορφ –αντιπροσωπευτικό δείγμα της τέχνης μπαρόκ του τέλους του 16ου αιώνα– γίνεται το ιδανικό κέλυφος για την πολιτισμική ώσμωση της γλυπτικής του Νίκου Φλώρου με το χοροθέατρο της Πίνας Μπάους.

Την είσοδο του κτιρίου κοσμούσε το γλυπτό κοστούμι του Νίκου Φλώρου «Ελισάβετ των Βαλουά (βασίλισσα της Ισπανίας)», εμπνευσμένο από τη Μαρία Κάλλας, από την όπερα «Ντον Κάρλο» του Τζουζέπε Βέρντι, που ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1954. Τα επιτοίχια έργα –εμπνευσμένα από την Αργοναυτική Εκστρατεία και το Χρυσόμαλλο Δέρας– που είχαν εγκατασταθεί στον διάδρομο προς τη μεγάλη αίθουσα της έκθεσης, σύμβολα της μετάβασης στον τόπο του δράματος, εισήγαγαν τον επισκέπτη στη θεματική των έργων.

Λαμπερά, αστραφτερά κοστούμια και αξεσουάρ εμπνευσμένα από τις παραστάσεις της Κάλλας ως Μήδειας προσέλκυαν τον θαυμασμό του κοινού. Ο δήμαρχος της πόλης, Τhomas Geisel, εγκαινίασε την έκθεση.

Η αισθητική, η πρωτοτυπία της πρώτης ύλης των γλυπτών και τα πολλαπλά σημαινόμενα εντυπωσίασαν τον δήμαρχο, ο οποίος εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η έκθεση θα μεταφερθεί και σε άλλες πόλεις του κρατιδίου κατά το 2020. Σ’ ένα δάπεδο στρωμένο με σελίδες από το έργο «Μήδεια» του Ευριπίδη, το χοροθέατρο της Πίνα Μπάους απέδωσε με τα δικά του εκφραστικά μέσα τον πόνο, το τραύμα και την εγκατάλειψη που σηματοδοτούν το αρχέτυπο της Μήδειας.

Ηταν έκδηλη η ικανοποίηση και ο ενθουσιασμός του κοινού. Ελληνες και ξένοι θεατές απόλαυσαν το δρώμενο και σχολίασαν με τα καλύτερα λόγια την καλλιτεχνική σύμπραξη του γλύπτη Νίκου Φλώρου με το χοροθέατρο της Πίνα Μπάους, τη συμβολή της γενικής προξένου της Ελλάδας, Μαρίας Παπακωνσταντίνου, στην οργάνωση και στην πραγματοποίηση της έκθεσης, τον δήμαρχο για τη θερμή φιλοξενία, τον Αριστοτέλη Καραντή για την άψογη επιμέλεια της έκθεσης, τον χορηγό του καταλόγου της έκθεσης Νίκο Μπαντούνα και τη Eurotrans για την ασφαλή μεταφορά των έργων.

Ο Νίκος Φλώρος, ως καλλιτέχνης και ευαισθητοποιημένος πολίτης του κόσμου, δεν παύει να συγκινεί και να μεταφέρει στο κοινό την πεποίθησή του πως οι οικουμενικές αξίες του ανθρωπισμού πρέπει να επικρατήσουν στη μάχη με τη βαρβαρότητα και την άλογη βία της σκοτεινής εποχής μας.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο Βερολίνο η ελευθερία έχει χρώμα
Μια ρετροσπεκτίβα 119 έργων ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικών μοντέλων αλλά και φιλμογραφίας από 69 καλλιτέχνες ενός ρεύματος που γεννήθηκε στο Βερολίνο κατά τη διάρκεια της επανάστασης του Νοέμβρη του...
Στο Βερολίνο η ελευθερία έχει χρώμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τέχνη της εξαπάτησης
Σήμερα που η τεχνολογία στην ψηφιακή επεξεργασία των εικόνων έχει κάνει άλματα, μια υπέροχη έκθεση στο Μόναχο, με έργα ζωγραφικής, γλυπτά, βίντεο, φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά δημιουργήματα, αλλά και της...
Η τέχνη της εξαπάτησης
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ζούμε την κάθε μέρα σαν ένα καινούργιο δώρο»
Δύο έργα της Ελληνίδα εικαστικού Καλλιόπης Λεμού, η «Τσάντα προσδοκιών» και «Η κοτσίδα» εκτίθενται αυτή τη στιγμή σε κεντρικά σημεία του Λονδίνου και ανήκουν στη σειρά «Εργαλεία σαγήνης».
«Ζούμε την κάθε μέρα σαν ένα καινούργιο δώρο»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Χρόνια πολλά, Λούντβιχ!
Γιορτάζοντας τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν το ιστορικό μουσείο της αυστριακής πρωτεύουσας ετοίμασε και παρουσιάζει στο κοινό ένα ασυνήθιστο αφιέρωμα.
Χρόνια πολλά, Λούντβιχ!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σκληρό μέταλλο με αιθέριες φιγούρες
142 έργα από λεπτοδουλεμένα γλυπτά μέχρι μνημειώδης κατασκευές, του του διεθνούς φήμης Βρετανού γλύπτη Αντονι Γκόρμλεϊ, παρουσιάζονται στη Βασιλική Ακαδημία Tεχνών του Λονδίνου.
Σκληρό μέταλλο με αιθέριες φιγούρες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η γκόθικ εκρηκτική περσόνα του σουρεαλισμού
Με μια αναδρομική έκθεση η Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης του Λονδίνου εξερευνά την επτά δεκαετιών καριέρα της σπουδαίας Αμερικανίδας ζωγράφου, γλύπτριας, ποιήτριας, μούσας και συζύγου του Μαξ Ερνστ, Ντοροθέα...
Η γκόθικ εκρηκτική περσόνα του σουρεαλισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας