Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ψυχολογική πλευρά της παχυσαρκίας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ψυχολογική πλευρά της παχυσαρκίας

  • A-
  • A+

Στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας το πρόβλημα του περίσσιου βάρους είναι περίπλοκο και πολύ δύσκολο να λυθεί, από τη στιγμή που η τροφή συνδέεται με ψυχικούς μηχανισμούς∙ γι’ αυτό και ο ειδικός, για να γίνει καλά ο άνθρωπος με διαταραχή βάρους, πρέπει να είναι συμπαραστάτης του. Μέσα από αυτή τη συμπαράσταση θα βρει τη δύναμη ο «θεραπεύων τα κιλά του» να πραγματοποιήσει μια αποτελεσματική προσπάθεια.

Δεν είναι εύκολη ούτε απλή διαδικασία, αλλά είναι απαραίτητο να υπάρχουν παράμετροι που να θέτουν σε προτεραιότητα τον άνθρωπο με τις δυνατότητές του και όχι την πληροφορία.

Δανείζομαι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Wataru Ohashi με τίτλο «Διαβάζοντας το σώμα», όπου μιλά για τις διαφορές στη διαγνωστική διαδικασία στην Ανατολή και στη Δύση:

«[...] Το ανατολικό μυαλό λειτουργεί ολιστικά και διαισθητικά και όχι τμηματικά και ορθολογικά. Η ανατολική φιλοσοφία είναι περισσότερο προσανατολισμένη στον άνθρωπο και λιγότερο στην τεχνολογία. Για την Ανατολή, η ζωή είναι μια εικόνα που όλα τα στοιχεία της είναι ουσιώδη για το σύνολο. Αφαιρώντας ένα και μόνο στοιχείο, θα έχετε αλλοιώσει την εικόνα, δημιουργώντας ένα εντελώς καινούργιο σκηνικό. Η ανατολική διάγνωση εξαρτάται πολύ από την ανθρώπινη επαφή. Ο ανατολικός θεραπευτής παρατηρεί τον ασθενή του, τον αγγίζει, του κάνει ενδελεχείς ερωτήσεις και τον ακούει προσεκτικά. Ο ασθενής και ο θεραπευτής αποκτούν τόσο στενή σχέση μεταξύ τους, που είναι σαν ένας άνθρωπος. Ο θεραπευτής πρέπει να παραμερίζει το εγώ του και να αφήνει να τον καθοδηγούν οι παρατηρήσεις του, η διαίσθησή του και οι πληροφορίες που παίρνει από τον ασθενή. Ο ρόλος του ανατολικού θεραπευτή είναι παθητικός και υποστηρικτικός.

Στην ανατολική διάγνωση προσπαθούμε να δουλέψουμε με την ενέργεια αποκατάστασης της υγείας που έχει ο ασθενής μέσα του. Δεν θεραπεύει ο θεραπευτής, θεραπεύει ο ασθενής. Το μόνο που κάνει ο θεραπευτής είναι να καθοδηγεί τον ασθενή, ώστε μόνος του να βοηθήσει τον εαυτό του να γίνει καλά. Ετσι, ο θεραπευτής, πάνω απ’ όλα, μαθαίνει να είναι ταπεινός. Η ανατολική θεραπεία υιοθετεί τη μακροσκοπική προσέγγιση. Κοιτάζουμε ολόκληρη την εικόνα, τον άνθρωπο σαν σύνολο. Δίνουμε έμφαση στην πρόληψη της ασθένειας. Επιδιώκουμε τη διατήρηση και τη βελτίωση της υγείας.

Στην αρχαία Κίνα, ο γιατρός πληρωνόταν για να διατηρεί την υγεία του πελάτη του. Αν αυτός αρρώσταινε, ο γιατρός δεν πληρωνόταν. Ο γιατρός της αυλής, μάλιστα, τιμωρούνταν με αποκεφαλισμό αν αρρώσταινε ο βασιλιάς. Η πρόληψη της νόσου ήταν η πρωταρχική “ιατρική”.

Μια άλλη διαφορά μεταξύ ανατολικής και δυτικής ιατρικής είναι ότι η ανατολική ιατρική τονίζει τη σημασία της διαπροσωπικής επαφής. Δεν πρόκειται για ένα μαζικό προϊόν, αλλά για μια αργή, κοπιαστική διαδικασία, κατά την οποία ενωνόμαστε, όσο είναι δυνατό, με τη μοναδική ζωή ενός άλλου ανθρώπου.

Εμείς, οι ανατολικοί θεραπευτές, πλησιάζουμε τον άνθρωπο με ήπιο και μητρικό τρόπο. Του συμπαραστεκόμαστε για να γίνει καλά. Πρόθεσή μας είναι να τον βοηθήσουμε να χρησιμοποιήσει τις δικές του θεραπευτικές ικανότητες. Η ανατολική διάγνωση και θεραπεία είναι μια τέχνη. Πιο συγκεκριμένα, είναι μια πνευματική πρακτική. Είναι η ικανότητα να καλλιεργείς την ποιότητα και την τέχνη της ζωής.

Η δυτική διάγνωση βασίζεται στη δυτική αντίληψη για τη ζωή, που κυριαρχείται από το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου και είναι αναλυτική, τεχνική και επιστημονική. Η σχέση μεταξύ γιατρού και ασθενούς δεν είναι τόσο σημαντική, ενώ το βάρος πέφτει στα εργαστηριακά ευρήματα, στις αναλύσεις αίματος και άλλες εξετάσεις. Δίνεται έμφαση στην αντικειμενικότητα. Είναι τα μηχανήματα αυτά που εξετάζουν, αποκαλύπτουν δεδομένα, μετράνε και τελικά διαμορφώνουν μια επιστημονική διάγνωση, αντί να χρησιμεύουν σαν μέσα υποβοηθητικά της ανθρώπινης αντίληψης. Τα μηχανήματα διαθέτουν καταπληκτική ακρίβεια. Ο γιατρός προσπαθεί να κρατάει μια επαγγελματική απόσταση από τον ασθενή του. Οι προσωπικές παρατηρήσεις, η διαίσθηση και τα συναισθήματα του γιατρού είναι δευτερεύοντα μπροστά στις μετρήσεις των μηχανών.

Επειδή η έμφαση δίνεται στα μηχανήματα και στις αναλύσεις, ο γιατρός μπορεί να βλέπει εκατοντάδες ασθενείς. Πρόκειται για μια μαζική προσέγγιση. Και δεν υπάρχει ενδιάμεση κατάσταση: στα μάτια του γιατρού, είστε ή άρρωστος ή υγιής – ή το ένα ή το άλλο [...]».

Είναι σημαντικό στη διαδρομή για το αδυνάτισμα ο άνθρωπος να αυξήσει τη συνειδητότητά του, να παρατηρήσει τις διατροφικές συμπεριφορές του, ώστε να αποκτήσει ολοκληρωμένη εικόνα για τον διατροφικό εαυτό του.

Οι πολυφαγίες δεν εμφανίζονται χωρίς να υπάρχουν λόγοι, δίκαιοι λόγοι (είναι πάντα δικαιολογημένες οι πολυφαγίες), που μπλέκονται με τον ψυχισμό του. Δεν επιλύεται η παχυσαρκία αν δεν ληφθεί υπόψη η ψυχολογική πλευρά της.

ΤΙP 1

Η Σημύδα, με επιστημονική ονομασία Betula pendula (Βετούλη η Κρεμοκλαδής), είναι κομψό και γεμάτο χάρη δέντρο που φτάνει σε ύψος μέχρι τα 15 μέτρα. Ανθίζει Απρίλιο και Μάιο. Για θεραπευτικούς σκοπούς χρησιμοποιούνται τα νεαρά φύλλα, οι οφθαλμοί, ο γαλακτώδης χυμός που συλλέγεται από τον κορμό και ο φλοιός.

ΤΙP 2

Τα νεαρά φύλλα της σημύδας είναι πλούσια σε σαπωνίνες. Περιέχουν ένα φλαβονικό διουρητικό παράγωγο, την υπεροσίδη, τερπένια και τανίνες. Τα μάτια περιέχουν αιθέριο έλαιο. Ο φλοιός περιέχει μπετουλινόλη (καμφορά της μπετούλας) και ένα γλυκοσίδιο, την μπετουλοδίση. Η Αγία Χίλντεγκαρντ, τον 12ο αιώνα, ήταν η πρώτη που ανέφερε τη θεραπευτική δράση των ανθέων της σημύδας.

ΤΙP 3

Δρα ως διουρητικό, αντισηπτικό και τονωτικό. Τα φύλλα της σημύδας είναι αποτελεσματικό ίαμα για την κυστίτιδα και άλλες φλεγμονές και λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος. Η σημύδα είναι εξαιρετικά αποτελεσματική στις δερματικές παθήσεις, κυρίως στις πανάδες και τις λειχήνες.*

*Οι πληροφορίες είναι από το: enallaktikidrasi.com

ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
Συνήθως σε μια δίαιτα απαγορεύεται να μη θέλεις. Το «πρέπει να κάνω δίαιτα» είναι μια δεδομένη αφετηρία για τον υπέρβαρο. Η εμπειρία έχει δείξει πως αυτή η πεποίθηση είναι μια ψευδής αίσθηση.
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ικανότητα του υπέρβαρου
Την άκουγα να μου περιγράφει τον τρόπο που ζούσε, τις συνήθειες που είχε, τις πιέσεις που βίωνε. Τη συμμεριζόμουν, μα έπρεπε να «πατήσει» στη δύναμή της, και το πρώτο δείγμα δύναμης ήταν πως ζητούσε βοήθεια.
Η ικανότητα του υπέρβαρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τελετουργία της Βουλιμίας
Η πολυφαγία έχει μια λεπτομερή τελετουργία στη διαδικασία βίωσής της. Εχει συγκεκριμένα στάδια, ιδιαίτερη οργάνωση σκέψης, προετοιμασία, έχει συγκεκριμένους κανόνες σε καθορισμένη σειρά.
Η τελετουργία της Βουλιμίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος των κανόνων
Ο υπέρβαρος άνθρωπος δείχνει συνεχώς να συγκρατείται, να αυτοελέγχεται (αλλά και να ελέγχει...). Λες και διαρκώς κάτι απαγορεύει στον εαυτό του να κάνει ή να πει και συνάμα κάτι επιβάλλει.
Το βάρος των κανόνων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...
Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα με διαταραχή βάρους είναι η σχέση με το σώμα τους. Ο υπέρβαρος δεν θέλει να βλέπει το σώμα του.
Δεν μου αρέσει το σώμα μου...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φροντίδα και αδυνάτισμα
Μην ξεγελιέσαι πιστεύοντας ότι είναι θέμα τριών ή έξι μηνών η απώλεια του βάρους σου. Εάν δεν υπάρξει βαθιά επίγνωση του προβλήματος, η επιστροφή των χαμένων κιλών θα γίνει πάλι θέμα χρόνου, πολύ σύντομου...
Φροντίδα και αδυνάτισμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας