Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το άγνωστο κάστρο της Δυτικής Αττικής

Ο ΝΑ πύργος τμήμα της ακρόπολης του αρχαίου φρουρίου των Αιγοσθένων. Δεξιά: Μεσοπύργιο διάστημα του τείχους

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το άγνωστο κάστρο της Δυτικής Αττικής

  • A-
  • A+
Μπαίνοντας μέσα στο εντυπωσιακά όμορφο χτίσμα με τους λίθινους όγκους, νιώθουμε να ταξιδεύουμε στην Ιστορία. Η υποδειγματική αναστήλωση του πύργου στηρίχτηκε ακόμα και σε φωτογραφίες περιηγητών των αρχών του 20ού αιώνα. Το μέταλλο, η πέτρα και ο φωτισμός σε πλαισιώνουν σε μια ανοδική πορεία από το παρελθόν στο μέλλον.

Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα και οι ασπάλαθοι
δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια
και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμερα οι αρχαίες κολόνες, χορδές μιας άρπας που αντηχούν
ακόμη...
Γαλήνη Γ. Σεφέρης, Επί Ασπαλάθων

Κατηφορίζοντας από το όρος Κιθαιρώνα, τόπο φιλοξενίας των Ερινύων, το αττικό τοπίο με τα πεύκα, τις ελιές, τους ασπάλαθους και τη θαλασσινή θαμπάδα στο βάθος σε αιχμαλωτίζει και το «Ντε, βρε γαϊδαράκο ντε» μοιάζει η μόνη ταιριαστή μουσική υπόκρουση αυτής της εκδρομής. Σε τούτη τη μικρή άκρη του Κορινθιακού, οι αρχαίοι μύθοι μπλέκουν με τις μεσαιωνικές περιπέτειες και τις μάχες της νεότερης ιστορίας σαν τις ρίζες μιας ελιάς που δεν σταμάτησε να καρπίζει στους αιώνες.

Προορισμός, το Πόρτο Γερμενό και το αρχαίο κάστρο του. Σε μικρή απόσταση από τον γιαλό, πάνω στον λόφο βρίσκεται, από το δεύτερο μισό του 4ου π.Χ. αιώνα το Φρούριο των Αιγοσθένων. Πρόκειται για το καλύτερα διατηρημένο φρούριο της αρχαιότητας, με τα μακρά τείχη του να φτάνουν ώς τη θάλασσα.

Τα μακρά τείχη φτάνουν μέχρι την θάλασσα

Στον τόπο αυτό σμίγουν η αρχαία και η νεότερη ανάγκη θρησκευτικής λατρείας, καθώς κάτω από την ακρόπολη και στον εντός των μακρών τειχών χώρο εκτιμάται ότι βρίσκεται το ιερό του ιατρομάντη Μελάμποδα από την Πύλο. Θεωρείτο ο πρώτος ψυχοθεραπευτής της αρχαιότητας, στον οποίο απέδιδαν ιδιότητες όπως το να αντιλαμβάνεται τη γλώσσα των ζώων και να θεραπεύει από ψυχικές νόσους π.χ. τη μανία στην περίπτωση των τιμωρημένων από τον Διόνυσο Αργείων γυναικών.

Ακολουθώντας τα εναπομείναντα πέτρινα κομμάτια από τα τείχη, μπαίνουμε στην περιοχή της Κάτω Πόλης, όπου μας υποδέχεται το μικρό εκκλησάκι της Παναγίας ή Αγίας Αννας, χτισμένο τον 11ο με αρχαία οικοδομικά υλικά, όπως συχνά συνέβαινε, πάνω στα ερείπια της πεντάκλιτης βασιλικής του 5ου αι. μ.Χ. Συνεχίζουμε ανηφορίζοντας μέσα στον ελαιώνα και μπαίνουμε στον χώρο της ακρόπολης.

Μπροστά μας ο μικρός βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου και πίσω του τα ερείπια των κελιών ενός μοναστηριού μοιάζουν μικρά μαύρα ανοίγματα στο μεταβυζαντινό παρελθόν.

Τα κελιά του μοναστηριού

Ο ναός χρονολογείται στους βυζαντινούς χρόνους, όπως μαρτυρεί τοιχογραφία του Παντοκράτορα που αποκαλύφθηκε στον τρούλο, μετά την πτώση τμήματος της τοιχογραφίας του 17ου αι., που υπήρχε στο ίδιο σημείο, από τον σεισμό του 1981. Ο ισχυρός αυτός σεισμός των Αλκυονίδων στον Κορινθιακό κόλπο επέφερε σημαντικές βλάβες και καταρρεύσεις σε όλο το φρούριο.

Σε όλο τον χώρο βλέπουμε εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης. Σε τελικό στάδιο είναι ο ΝΑ πύργος, που αποτελεί τμήμα της ακρόπολης του αρχαίου φρουρίου των Αιγοσθένων.

Η θέα στον κορινθιακό από τα παράθυρα του πύργου. Δεξιά, ο τελευταίος όροφος του πύργου

Ηταν ο μεγαλύτερος και υψηλότερος πύργος του φρουρίου, με τετράγωνο σχήμα και συγκαταλέγεται στα σπουδαιότερα μνημεία της οχυρωματικής, καθώς διασώζει πλείστα αυθεντικά στοιχεία της μορφής και της οικοδομικής των αρχαίων πύργων. Μπαίνοντας μέσα στο εντυπωσιακά όμορφο χτίσμα με τους λίθινους όγκους, νιώθουμε να ταξιδεύουμε στην Ιστορία.

Η υποδειγματική αναστήλωση του πύργου στηρίχτηκε ακόμα και σε φωτογραφίες περιηγητών των αρχών του 20ού αιώνα. Το μέταλλο, η πέτρα και ο φωτισμός σε πλαισιώνουν σε μια ανοδική πορεία από το παρελθόν στο μέλλον. Από τα παράθυρα για καταπέλτες του τελευταίου ορόφου το τοπίο μοιάζει να πολιορκεί το κτίσμα μέσα από τις φωτεινές δέσμες.

Ο χώρος είναι ιδανικός για εικαστικές και άλλες εκθέσεις που θα αποδείκνυαν στον επισκέπτη πόσο ο ίδιος ο τόπος μας και η ιστορία είναι ένας μοναδικός καμβάς που χωράει άπειρες βελονιές.

ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ερωτεύτηκα το αρχαίο ελληνικό ήθος»
Ο ιστορικός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Γουόργουικ, Τζέιμς Ντάβιντσον, δηλώνει «ερωτευμένος» με το αρχαίο ελληνικό πνεύμα και όλες του οι μελέτες είναι πάνω σ' αυτό. Η πρόσφατη, που μόλις κυκλοφόρησε...
«Ερωτεύτηκα το αρχαίο ελληνικό ήθος»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Και οι αρχαίοι το... έτσουζαν
Τα αμπελοτόπια και η οινοπαραγωγή στον ελλαδικό χώρο είναι μέρος της Ιστορίας, της κουλτούρας και του πολιτισμού, με την ιστορία του ελληνικού κρασιού να εκτείνεται από τον 7ο π.Χ. αιώνα μέχρι σήμερα.
Και οι αρχαίοι το... έτσουζαν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εσωσαν τους κλασικούς με κίνδυνο της ζωής τους
Η επιστήμη της Βυζαντινής Κωδικολογίας, επικεντρωμένη στη μελέτη των χιλιάδων χειρογράφων της εξεταζόμενης εποχής, έχει αρχίσει να ανασυνθέτει, σε κάποιο βαθμό, την ιστορία της μετάδοσης και διάσωσης ενός...
Εσωσαν τους κλασικούς με κίνδυνο της ζωής τους
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Της Αλλοπάρ*
Σαν κάτι να ξέχασαν οι διοργανωτές των εκδηλώσεων (δηλαδή το Ιδρυμα Μαριάννας Βαρδινογιάννη) με τίτλο «Θερμοπύλες-Σαλαμίνα». Είναι ότι οι λεγόμενοι Μηδικοί Πόλεμοι είχαν κι άλλους δύο ιστορικούς σταθμούς.
Της Αλλοπάρ*
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ξενάγηση στη βυθισμένη πόλη
Πολλές είναι οι δραστηριότητες στις οποίες θα συμμετάσχουν οι επισκέπτες στο τριήμερο εορτασμού/ εκδηλώσεων για τον αρχαίο βυθισμένο οικισμό Παυλοπέτρι της Λακωνίας, που διοργανώνονται για τέταρτη συνεχή...
Ξενάγηση στη βυθισμένη πόλη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από πού κρατά η σκούφια μας
Η γνώση της προέλευσης, της καταγωγής, του υποβάθρου, επί του οποίου στεκόμαστε ως κοινωνικές υπάρξεις, είναι κάτι πολύ σημαντικό. Εάν δεν ξέρουμε ποιοι είμαστε η πορεία και ο προορισμός μας, γίνεται...
Από πού κρατά η σκούφια μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας