Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Μίλα μου για μήλα»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μίλα μου για μήλα»

  • A-
  • A+

Μηλιά είναι η κοινή ονομασία ειδών του γένους Malus που ανήκει στην τάξη Ροδώδη, οικογένεια Ροδίδες, και περιλαμβάνει πολλά είδη φυλλοβόλων δέντρων, που είναι ιθαγενή των εύκρατων περιοχών και των δύο ημισφαιρίων.

Οι πρόγονοι της σύγχρονης καλλιεργούμενης μηλιάς ήρθαν από την ορεινή περιοχή μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας, του Καζακστάν και της Ινδίας.

Το μήλο παρουσιάζει συχνή αναφορά στην Ιστορία, τη μυθολογία αλλά και σε θρησκευτικές αφηγήσεις ή λαογραφικά παραμύθια, λαμβάνοντας συμβολικό, κάθε φορά, χαρακτήρα.

Ας θυμηθούμε τα χρυσά μήλα του κήπου των θεών, στη χώρα του Ατλαντα, κάπου στη Δυτική Μεσόγειο, που ο Ευρυσθέας ανέθεσε στον Ηρακλή να κλέψει από τις Εσπερίδες και τον Λάδωνα δράκοντα που τα προστάτευαν.

Ας θυμηθούμε και το μήλον της Εριδος, που ο Πάρης πρόσφερε στη θεά Αφροδίτη, αφού εκείνη του είχε τάξει ως ανταμοιβή την Ωραία Ελένη, χωρίς ο ίδιος να γνωρίζει ότι η ομορφότερη γυναίκα του κόσμου είναι η σύζυγος του βασιλιά Μενέλαου, με συνέπεια να αρχίσει ο Τρωικός πόλεμος.

Ενα μήλο εξάλλου ήταν η αφορμή να διατυπώσει ο Νεύτωνας τον νόμο της βαρύτητας, ενώ ένα δηλητηριασμένο μήλο έριξε τη Χιονάτη σε βαθύ ύπνο. Φυσικά, δεν μπορούμε να ξεχάσουμε το προπατορικό αμάρτημα που διέπραξαν οι Πρωτόπλαστοι, τρώγοντας το μήλο από το απαγορευμένο δέντρο, με αποτέλεσμα να εκδιωχθούν για πάντα από τον παράδεισο!

Η μηλιά είναι γνωστή από τους προϊστορικούς χρόνους και στην Ελλάδα καλλιεργείται ήδη από το 600 π.Χ., ενώ από την εποχή του Θεόφραστου (325 π.Χ.) ήταν γνωστές διάφορες ποικιλίες. Η μηλιά καλλιεργήθηκε πολύ στην Ευρώπη κατά τα πρώτα χρόνια του χριστιανισμού, ενώ στην Αμερική διαδόθηκε από τους πρώτους αποίκους.

Σήμερα, οι χιλιάδες ποικιλίες μήλων που καλλιεργούνται διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες –επιδόρπιες, για μαγείρεμα και για παραγωγή μηλίτη–, οι οποίες διαφέρουν ως προς το άρωμα, το χρώμα, το μέγεθος κ.λπ. Στην Ελλάδα η συγκομιδή των μήλων γίνεται τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.

Ο καρπός της μηλιάς είναι πλούσιος σε πολυφαινόλες, οι οποίες είναι αντιοξειδωτικές ουσίες που βρίσκονται στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης και η πρόσληψή τους, σύμφωνα με πολλές επιστημονικές μελέτες, επιδρά ευεργετικά στον ανθρώπινο οργανισμό, συμβάλλοντας στη διατήρηση ενός γερού ανοσοποιητικού συστήματος.

Σε μια υποομάδα αυτών των φυτοχημικών συστατικών, τις φλαβονόλες, ανήκει η κερσετίνη, που προστατεύει τα κύτταρα του ανθρώπινου σώματος από τις καταστροφικές συνέπειες των ελεύθερων ριζών. Η κερσετίνη υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό στη φλούδα του μήλου.

Σύμφωνα, εξάλλου, με έρευνα του Πανεπιστημίου Κορνέλ της Νέας Υόρκης που διεξήχθη το 2004, φαίνεται ότι η καθημερινή κατανάλωση μήλων προφυλάσσει, χάρη στην κερσετίνη, από τις κυτταρικές βλάβες (οξειδωτικό στρες) που εξασθενίζουν τη μνήμη με την πάροδο του χρόνου και σχετίζονται με την εκδήλωση της νόσου του Αλτσχάιμερ ή άλλου είδους άνοιας.

Επίσης στις φλαβονόλες ανήκει και η καμφερόλη, ουσία που επίσης απαντάται στο μήλο και έχει αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Τα φλαβονοειδή πιθανόν επίσης να βοηθούν και στην πρόληψη καρδιακών παθήσεων, μειώνοντας τόσο την αρτηριακή πίεση, όσο και την οξείδωση της LDL χοληστερόλης.

Πολλές επιστημονικές έρευνες δείχνουν πως τα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στο μήλο έχουν την ικανότητα να μειώσουν τον κίνδυνο να νοσήσει κάποιος από καρκίνο του πνεύμονα ή του μαστού ή από άσθμα.

Τα μήλα συμβάλλουν στην καλύτερη διατήρηση της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας, γιατί περιέχουν πηκτίνη, έναν δομικό ετεροπολυσακχαρίτη, δηλαδή έναν τύπο ίνας που δρα σαν πρεβιοτικό. Τα πρεβιοτικά είναι πολυσακχαριδικές ίνες που οι μικροβιακοί πληθυσμοί του εντέρου τις χρησιμοποιούν ως τροφή.

Αυτές οι ίνες δεν απορροφώνται από το λεπτό έντερο κατά τη διάρκεια της πέψης και έτσι καταλήγουν στο παχύ έντερο, όπου βοηθούν την ανάπτυξη των ευεργετικών βακτηρίων του εντερικού μικροβιώματος.

Επίσης αρκετές μελέτες έχουν συνδέσει την κατανάλωση μήλων με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Δεν μπορούμε, τέλος, να μην αναφέρουμε πόσο πλούσιο είναι το μήλο σε βιταμίνη Β6, φολικό οξύ, νιασίνη και χολίνη, καθώς και σε βιταμίνες C, E, K, A.

ΤΙP 1

Το χαμομήλι έχει επιστημονική ονομασία Matricaria chamomilla και το γένος του περιλαμβάνει περισσότερα από 70 είδη, ωστόσο στην Ελλάδα απαντά ένα μόνο είδος. Στο κοινό χαμομήλι, τα άνθη κατανέμονται σε ταξιανθίες-κεφάλια που μοιάζουν ιδιαίτερα με αυτές της μαργαρίτας. Το όνομά του σημαίνει μήλο που είναι κάτω στο έδαφος (χάμω – μήλο).

ΤΙP 2

Περιέχει αιθέριο έλαιο (προαζουλένιο, φαρνεζένιο, σπιροαιθέρα, α-βισαβολόλη), φλαβονοειδή (αβθεμιδίνη, ρουτίνη, λουτεολίνη), κουμαρίνες, χολίνη, τανίνες και τον πικρό γλυκοζίτη ανθεμικό οξύ και βλεννίνες. Περιέχει, επίσης, πυρίτιο, άλατα ασβεστίου, μαγνησίου και καλίου.

ΤΙP 3

Το χαμομήλι ανακουφίζει σε περιπτώσεις φλογώσεων, είναι τονωτικό, χωνευτικό, κατά της κράμπας του στομάχου, της δυσπεψίας και των μετεωρισμών. Επίσης χρησιμοποιείται κατά της ανορεξίας, των στομαχικών διαταραχών, της αεροφαγίας και κατά της δυσκοιλιότητας.*

* Οι πληροφορίες είναι από το https://enallaktikidrasi.com/2016/05/xamomhli-uerapeyties-idiothtes-kai-tropoi-xrhshs/

Κλείνοντας παραθέτουμε μια συνταγή με μήλα για ένα εύκολο γλυκό, το Apple Crumble, όπως το ονομάζουν οι Βρετανοί και οι Αυστραλοί. (Η συνταγή αντλήθηκε από το www. bostanistas.gr.)

Για τη γέμιση θα χρειαστούν: 10 μήλα, καθαρισμένα και κομμένα σε μικρά κομμάτια, ½ φλιτζ. χοντροκομμένα καρύδια, 6 κουτ. σούπας αλεύρι, ½ φλιτζ. καστανή ζάχαρη, ½ φλιτζ. μέλι, 2 κουτ. σούπας χυμός λεμονιού. Ανακατεύουμε όλα τα υλικά και τα βάζουμε σε ταψί.

Για την κρούστα θα χρειαστούν: 1½ φλιτζ. αλεύρι, 10 κουτ. σούπας παγωμένο βούτυρο κομμένο σε μικρά κομμάτια, ½ κουτ. γλυκού κανέλα, ½ κουτ. γλυκού αλάτι, 1/3 φλιτζ. καστανή ζάχαρη, ½ φλιτζ. χοντροκομμένα καρύδια.

Ανακατεύουμε τα υλικά εκτός από το βούτυρο και τα καρύδια και ρίχνουμε το μίγμα πάνω από τα μήλα. Μοιράζουμε τα κομμάτια του βουτύρου και τα καρύδια σε όλη την επιφάνεια και ψήνουμε στους 180 βαθμούς για 20-25 λεπτά.*

*η συνταγή είναι από το: http://www.bostanistas.gr/?i=bostanistas.el.article&id=1916.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Λεμόνι στη ζωή μας
Το λεμόνι είναι καλλιεργημένο υβρίδιο που προέρχεται από άγριες ποικιλίες, όπως το κίτρο και το μανταρίνι και αποτελεί μια μικρή διατροφική έκπληξη.
Λεμόνι στη ζωή μας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αφαίρεση υποχρεώσεων αφαίρεση βάρους
Οταν πρωτοσυναντηθήκαμε με τη Νίνα, και αφού ολοκληρώσαμε τη συνάντησή μας και έφυγε από το γραφείο μου, αυτό που έμεινε από εκείνη ήταν ένα τεράστιο αποτύπωμα «κόπου».
Αφαίρεση υποχρεώσεων αφαίρεση βάρους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αξίζει να τρώμε βιολογικά
Ολοένα και περισσότερες πληροφορίες φτάνουν στους καταναλωτές για τα οφέλη της κατανάλωσης βιολογικών τροφών και γίνονται αποδεκτές όχι γιατί μαθαίνουμε κάτι εκπληκτικά καινούργιο, αλλά γιατί απλά η χρονική...
Αξίζει να τρώμε βιολογικά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
Συνήθως σε μια δίαιτα απαγορεύεται να μη θέλεις. Το «πρέπει να κάνω δίαιτα» είναι μια δεδομένη αφετηρία για τον υπέρβαρο. Η εμπειρία έχει δείξει πως αυτή η πεποίθηση είναι μια ψευδής αίσθηση.
Κάθε μέρα δεν μπορώ να κάνω δίαιτα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος των κανόνων
Ο υπέρβαρος άνθρωπος δείχνει συνεχώς να συγκρατείται, να αυτοελέγχεται (αλλά και να ελέγχει...). Λες και διαρκώς κάτι απαγορεύει στον εαυτό του να κάνει ή να πει και συνάμα κάτι επιβάλλει.
Το βάρος των κανόνων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς να τρώω ντομάτα;
Παλιότερες μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λυκοπένιο -με πρώτη την ντομάτα- μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου, των πνευμόνων και άλλων.
Πώς να τρώω ντομάτα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας