Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γράμματα στη Νόρα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γράμματα στη Νόρα

  • A-
  • A+

Το να βλέπεις ένα έργο που η πρωταγωνίστρια έχει το όνομά σου είναι σπάνιο -ειδικά αν σε λένε Νόρα. Το να βλέπεις ένα έργο που να είναι εξαιρετικό και ως προς το κείμενο και ως προς τις ερμηνείες, τη σκηνοθεσία, τους φωτισμούς, τον ήχο, είναι επίσης σπάνιο. Το να συνδυάζονται και τα δύο παραπάνω, ε, το λες και θαύμα!

Θαύμα μπορεί να μην έγινε, αλλά η Πηνελόπη Φλουρή και η ομάδα της, Abnormal, κατόρθωσαν κάτι πραγματικά θαυμάσιο. Το ανέβασμα ενός ιδιαίτερου κειμένου, που δεν είναι καν κείμενο: Πρόκειται για το «Γράμματα στη Νόρα», το εμβληματικό έργο του Τζέιμς Τζόις, που έγινε βιβλίο μετά τον θάνατό του, βασισμένο στην προσωπική αλληλογραφία που είχε με την αρχικά ερωμένη και μετέπειτα σύντροφο της ζωής του και γυναίκα του, Νόρα Μπαρνάκλ.

Η ιστορία του ζευγαριού θα μπορούσε να είναι μια απλή ερωτική ιστορία, αν δεν είχε αυτούς τους συγκεκριμένους πρωταγωνιστές και δεν εξελισσόταν τη συγκεκριμένη περίοδο (σχεδόν όλο το πρώτο μισό του 20ού αιώνα). Ο Τζόις και η Νόρα ερωτεύτηκαν στο Δουβλίνο, όταν εκείνη ήταν 19 ετών και ο μετέπειτα σπουδαίος συγγραφέας 22.

Η πρώτη επιστολή έχει ημερομηνία 10 Ιουνίου 1904. Επειτα από μια θυελλώδη σχέση, έντονα ερωτική, με πάθος αλλά και δράμα, οι δυο τους παντρεύτηκαν το 1931, ύστερα από 27 χρόνια κοινής ζωής και αφού είχαν αποκτήσει δύο παιδιά. Ο Τζόις πέθανε από έλκος το 1941. Η ιρλανδική εκκλησία αρνήθηκε την ταφή του.

Το κείμενο του έργου είναι ένας συγκερασμός επιστολών στη Νόρα, με ενδιάμεσα κομμάτια από κείμενα των Δημήτρη Δημητριάδη, Λένας Κιτσοπούλου, Γιάννη Σκαρίμπα, Χάινριχ φον Κλάιστ και, στο τέλος, ακούγεται (εξαιρετικά ευρηματικό από τη σκηνοθέτρια!) ένα κομμάτι από τον Εκκλησιαστή (σ.σ. κείμενο του 3ου αιώνα π.Χ. που περιλαμβάνεται στην εβραϊκή Βίβλο και τη χριστιανική Παλαιά Διαθήκη).

... «Τα πάντα υπάγουσιν στη θάλασσα» ακούγεται στο έργο. «Νόρα, δεν έχουμε παρά μια σύντομη ζωή για ν' αγαπήσουμε», γράφει ο Τζόις.

Η παράσταση, από τη σύλληψη έως τη σκηνοθεσία, τη δραματουργία και την ερμηνεία, ανήκει στην Πηνελόπη Φλουρή. Ενα νέο κορίτσι με υπέροχες ερμηνευτικές ικανότητες αλλά και ευφυέστατες δραματουργικές ιδέες.

Μαζί της επί σκηνής είναι ο συνθέτης, πιανίστας και πανεπιστημιακός (!) Απόστολος Λαγαρίας, που παίζει δικές του συνθέσεις ζωντανά στο πιάνο. Είναι πράγματι από τις λίγες φορές που η μουσική (και μάλιστα πρωτότυπη) δένει τόσο οργανικά με την παράσταση.

Η παράσταση είναι ακατάλληλη για παιδιά κάτω των 15 ετών. Ακόμη κι αν έχουν διαβάσει τον «Οδυσσέα» του Τζόις! Ωστόσο, είναι απολύτως κατάλληλη για ενηλίκους. Ακόμα περισσότερο: είναι σχεδόν απαραίτητη. Οχι μόνο γιατί δύο νέα παιδιά κατάφεραν να φέρουν με επιτυχία εις πέρας μια δύσκολη παράσταση, αλλά γιατί, φεύγοντας από εκεί, ο θεατής έχει κατακλυστεί από έναν πλούτο συναισθημάτων... μαζί με την προκλητική γραφή του Τζόις.

Εμείς φύγαμε και με ένα μπαλόνι... Στον δρόμο, το χάσαμε στον ουρανό. Είναι μια καλή αφορμή για να ξαναπάμε και αυτή τη Δευτέρα.

📍Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 20.30, στο Faust – Bar-Theatre-Arts (Αθηναΐδος 12 & Καλαμιώτου 11, τηλ. 2103234095). Για 14 μόνο παραστάσεις! Η παράσταση είναι υπέροχη. Αξίζει!

ΝΗΣΙΔΕΣ
Indian Summer Cafe
Το έργο Indian Summer της Λούσι Μορίς, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βαροτσάκη στον Πολυχώρο Δημοτικής Κίνησης Ηλίου-πόλις. Ολες οι παραστάσεις ενισχύουν το Δίκτυο Αλληλεγγύης που στηρίζει περίπου 100...
Indian Summer Cafe
ΝΗΣΙΔΕΣ
Σωτηρία με λένε
Εχουμε λατρέψει την Ντίνα Κώνστα ως Σωτηρία Μπέλλου από το 2012 έως το 2014 και πάλι σε κείμενο της Σ. Αδαμίδου και πλέον, τέσσερα χρόνια μετά από εκείνη τη σπουδαία επιτυχία, έρχεται η νέα παράσταση σε...
Σωτηρία με λένε
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»
Ελα μου ντε. Ποιος τον σκότωσε και μάλιστα μες τα μαύρα μεσάνυχτα; Ενας ιντριγκαδόρικος τίτλος που μάλλον παραπέμπει σε αστυνομικό μυθιστόρημα, αλλά όχι. Στην παράσταση «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»...
«Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εμεινε έγκλειστη - έμεινε στην Ιστορία
Μεξικό 1968: η δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση του Μεξικού δίνει εντολή σε χιλιάδες στρατιώτες και παρακρατικούς να εισβάλουν στο σημαντικότερο πανεπιστήμιο της χώρας. Εκεί βρισκόταν και η Ουρουγουανή ποιήτρια...
Εμεινε έγκλειστη - έμεινε στην Ιστορία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μάτια παντού! ... αναζητώντας τ' αγαπημένα μάτια
Πόσους τυχαία κοιτάζουμε περπατώντας στον δρόμο, μπαίνοντας στο μετρό, ταξιδεύοντας; Δεκάδες; Δεκάδες χιλιάδες; Τι συμβαίνει όταν δυο ζευγάρια μάτια συναντιούνται σε μια πλατεία; Ή σ' ένα στενό λιθόστρωτο...
Μάτια παντού! ... αναζητώντας τ' αγαπημένα μάτια
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Δεν ακούγεται πια η φωνή της λογικής»
Τον ξέρουμε από τις τηλεοπτικές του επιτυχίες, τον γνωρίσαμε μέσα από τις θεατρικές του παραστάσεις, αλλά τον μάθαμε μέσα από αυτή τη συνέντευξη. Για πρώτη φορά, ο συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης...
«Δεν ακούγεται πια η φωνή της λογικής»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας