Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το τολμηρό, φουτουριστικό σύμπαν του Πιερ Καρντέν

Αριστερά: Με τα βραβεία του, τρεις «Χρυσές δαχτυλίθρες», 1982. Δεξιά: Αποψη της έθεσης

Courtesy of Archives Pierre Cardin. © Archives Pierre Cardin | Jonathan Dorado, Brooklyn Museum
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το τολμηρό, φουτουριστικό σύμπαν του Πιερ Καρντέν

  • A-
  • A+
Η πρώτη -τα τελευταία σαράντα χρόνια- μεγάλη αναδρομική έκθεση που γίνεται στην αμερικανική μητρόπολη επικεντρώνεται στο 70 χρόνων έργο του θρυλικού σχεδιαστή υψηλής ραπτικής, που ανεξάντλητα συνεχίζει να δημιουργεί. Παρουσιάζονται πάνω από 170 αντικείμενα που προέρχονται από το εργαστήριο και το αρχείο του, για να διερευνηθεί ο επαναστατικός σχεδιασμός του.

«Το 2069, όλοι θα κάνουμε βόλτες στο φεγγάρι ή στον Αρη φορώντας τα σύνολα μου "Cosmocorps". Οι γυναίκες θα φορούν καπέλα και ρουχισμό από πλεξιγκλάς. Οι άντρες θα φορούν ελλειπτικά παντελόνια και κινητικούς χιτώνες».

Αυτά είναι σημερινά λόγια του 97χρονου πολιτογραφημένου Γάλλου σχεδιαστή υψηλής ραπτικής, Πιερ Καρντέν (γεννημένος στην Ιταλία στις 2 Ιουλίου 1922) που εξακολουθεί καθημερινά να δημιουργεί σχέδια στο γραφείο του. Επιμένει και σήμερα στο όραμά του για νεωτερισμούς, προβλέποντας ένα αύριο όπου τα σχέδιά του θα λειτουργήσουν ριζοσπαστικά και θα φέρουν μια ομοιόμορφη φουτουριστική εμφάνιση σε ολόκληρο το ανθρώπινο είδος.

Δεν είναι τυχαίο πως για εφτά δεκαετίες ο πρωτοπόρος σχεδιαστής βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο και έχει τοποθετήσει με μεγάλη επιτυχία τα επαναστατικά σχέδιά του σε ντουλάπες και σπίτια σε όλο τον κόσμο.

Από την αρχή της καριέρας του στη δεκαετία του 1940 δημιούργησε για γνωστούς παριζιάνικους οίκους όπως ο Οίκος Paquin, η Ελσα Σκιαπαρέλι και ο Christian Dior. Οι δημιουργίες του με πολυτελή υφάσματα γίνονται ανάρπαστες και δημιουργεί τον δικό του οίκο μόδας στη δεκαετία του 1950.

Αποθεώνεται παγκόσμια η έμπνευσή του το 1954 με το υπέροχο «bubble dress». Σταθμός και το αξιομνημόνευτο μάλλινο σύνολο κόκκινου χρώματος που φόρεσε το 1961 η Τζάκι Κένεντι και όλοι αναγνωρίζουμε ως σημείο αναφοράς στην οπτική του για τη γυναικεία μορφή - σήμερα εκτίθεται στο «John F. Kennedy Presidential Library and Museum» της Βοστόνης.

Γίνεται γνωστός για το υπέροχα πρωτοποριακό στιλ του και περνά στα σχέδια του Space Age φέρνοντας τον αέρα της προόδου. Το 1964 ο έμπειρος πλέον σχεδιαστής παρουσίασε τη συλλογή-ορόσημό του «Cosmocorps». Κορυφαίο, μοντέρνο στιλ με μίνι φούστες και μονοκόμματα ραμμένα φορέματα με γεωμετρικά σχήματα και μοτίβα. Περνάμε έτσι στις ομοιόμορφες μορφές, την πειραματική οπτική που φέρνουν ανανέωση, επανάσταση και ριζοσπαστισμό, καταρρίπτοντας όλα τα όρια και δεδομένα που ίσχυαν μέχρι τότε στον κόσμο της μόδας.

Είναι η εποχή που ο κόσμος ταξιδεύει σε μεγάλη και μικρή οθόνη στο Σύμπαν μέσα από δημοφιλείς σειρές και ταινίες όπως το «Star Trek», η «Barbarella» και το «2001: A Space Odyssey» και ο Καρντέν σχεδιάζει να ντύσει το μέλλον στην αγκαλιά της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Η Ζαν Μορό, η Μία Φάροου, οι στάρλετ, τα μανεκέν και οι σελέμπριτις της εποχής κινούνται και ταξιδεύουν τόσο στην πραγματική ζωή όσο και στις ταινίες μέσα σε μίνι ελαστικά πλεκτά, κοντά φορέματα από θερμοσκληρυνόμενες συνθετικές ύλες, άνετες μπότες, φαρδιές ζώνες, εντυπωσιακά αξεσουάρ, υπερβολικά κοσμήματα, σύνολα που ακτινοβολούν, μάλλινα αντρικά κοστούμια με εμφανή δερμάτινα λουριά, πολύχρωμα πουκάμισα και κολλητά t-shirts, χιτώνες και πανωφόρια σε στιλ Μάο, κομψά καπέλα και κράνη που χωρούν τα εντυπωσιακά μίνιμαλ χτενίσματα.

Οι δημιουργίες του ταξιδεύουν μακριά στο μέλλον με τη φαντασία του να οργιάζει δημιουργικά. Ηγετική φυσιογνωμία, επιτυχημένος επιχειρηματίας και οραματιστής πήρε σοβαρά τα «διαστημικά του ταξίδια» και δεν διστάζει το 1969 να ταξιδέψει στο Χιούστον των ΗΠΑ και να ζητήσει από αξιωματούχους στην έδρα της NASA οι αποστολές στο φεγγάρι να ντύνονται κομψά.

Πραγματοποιεί ένα από τα όνειρά του και γίνεται ο πρώτος πολίτης στην ιστορία του Διαστήματος που φορά τη στολή του Μπαζ Ολντριν της περίφημης αποστολής Apollo 11, η οποία πάτησε για πρώτη φορά στο φεγγάρι στις 20 Ιουλίου 1969.

Το Παρίσι και ο Οίκος Καρντέν χωρίς στεγανά ταξιδεύουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα στο μέλλον και τις δεκαετίες του ‘70, του ‘80, του ‘90 στέλνοντας τα ηχηρά μηνύματά τους σε όλο τον κόσμο, που γοργά περνά στην εποχή του New Look.

Φτιάχνει τα δικά του υφάσματα από πολυμερή και σύνθετα υλικά ενισχυμένα με ίνες και δημιουργεί εικόνες γυναικών και αντρών με unisex εμφανίσεις σε αιρετικές φωτογραφήσεις που γεμίζουν πολύχρωμα περιοδικά αλλά και τη συλλογική μας μνήμη.

Οι δημιουργίες του σμιλεύονται θαρρείς στο ανθρώπινο σώμα φτιάχνοντας γλυπτές σιλουέτες. Εξακολουθεί να προχωρά καινοτόμα και φέρνει στο πλατύ κοινό λίγο πιο ήπια καθημερινά μοντέλα σε ρευστές μορφές.

Παρά του ότι αναγνωρίζεται ως κορυφαίος haute couturier, επιθυμία του Καρντέν ήταν πάντα να κάνει τα προϊόντα του ευρέως διαθέσιμα. To 1978 ανοίγεται στην κομμουνιστική Κίνα και τα μοντέλα του περπατούν στο Σινικό Τείχος σε μια φαντασμαγορική επίδειξη μόδας.

Το 1981 ο Καρντέν αγοράζει τα περίφημα εστιατόρια «Maxim» στο Παρίσι και ανοίγει υποκαταστήματα στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο και στο Πεκίνο, αλλά και μια αλυσίδα ξενοδοχείων «Maxim» στις ΗΠΑ χρησιμοποιώντας το όνομά τους για ένα ευρύ φάσμα προϊόντων διατροφής. Το 1991 διοργάνωσε μια επίδειξη μόδας στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας προσελκύοντας πάνω από 200.000 επισκέπτες.

Ηδη το όνομα και η υπογραφή λογότυπο καθώς και το κυματιστό P κυριαρχεί εμπορικά όχι μόνο στη μόδα και στην ένδυση, αλλά και σε αντικείμενα για το σπίτι και την καθημερινότητά μας. Προχώρησε σε παγκόσμιες συμφωνίες χορήγησης αδειών και το όνομα «Pierre Cardin» κοσμεί τα πάντα, από τις πένες και τα ρολόγια έως τα μαγειρικά σκεύη, τα έπιπλα και τα αυτοκίνητα -από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία και την Αυστραλία- που σημαίνει ότι τα προσεγμένα προϊόντα του πλέον τα απολαμβάνουμε όλοι.

Αυτή την εποχή, και μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2020, μια μεγάλη αναδρομική έκθεση -η πρώτη τα τελευταία σαράντα χρόνια- γίνεται στη Νέα Υόρκη, στο υπέροχο Μουσείο Μπρούκλιν, για το έργο και τις δημιουργίες του τολμηρού οραματιστή του μέλλοντος Πιερ Καρντέν.

Με όνομα «Pierre Cardin: Future Fashion» η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 170 αντικείμενα που προέρχονται από το εργαστήριο και το αρχείο του διάσημου σχεδιαστή.

Περιλαμβάνονται ιστορικές και σύγχρονες δημιουργίες υψηλής ραπτικής, ενδύματα prêt-à-porter, αξεσουάρ, έπιπλα, φωτιστικά, σκίτσα και σχέδια μόδας, προσωπικές φωτογραφίες και αποσπάσματα από τηλεοπτικές συνεντεύξεις-παρουσιάσεις, ντοκιμαντέρ αλλά και ταινίες μεγάλου μήκους σε συνεχείς προβολές.

Διερευνάται επισταμένως ο επαναστατικός σχεδιασμός του, που έφερε προκλητικά το μέλλον στην καθημερινή εμφάνιση και ζωή όλων μας μέχρι και σήμερα.

Ολα τα εξαιρετικά εκθέματα παρουσιάζονται σε ένα εντυπωσιακό περιβάλλον εμπνευσμένο από τα μοναδικά σχέδια του ατελιέ του, των αιθουσών επιδείξεων και των σπιτιών που ανεξάντλητα συνεχίζει να δημιουργεί, κάνοντας την έκθεση μια φωτεινή γιορτή.

Μια βουτιά στο τολμηρό σύμπαν και την αισθητική του υπέροχου μυαλού του Πιερ Καρντέν κάνουν οι επισκέπτες του μουσείου, με εμφανίσεις και δημιουργίες που, μέσα από την υπερβολή τους φαντάζουν να έρχονται από το αναμενόμενο μέλλον μας. Ο καλλιτέχνης-δημιουργός σημάδεψε ανεξίτηλα την οπτική μας και την αισθητική μας.

Στις μεγάλες αίθουσες περπατάμε στη λεωφόρο που έστρωσε με φαντασία ο εξαιρετικός δημιουργός, ο έφηβος επαναστάτης της μόδας με τις μορφολογικές και φουτουριστικές δημιουργίες του που εξακολουθεί ορμητικά να αλλάζει το μέλλον μας, διανύοντας ωστόσο τη δέκατη δεκαετία της ζωής του.

📍«Pierre Cardin: Future Fashion», Μουσείο Μπρούκλιν, Νέα Υόρκη. Μέχρι 5 Ιανουαρίου 2020 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Κοπτική - ραπτική σε έργα υψηλής τέχνης
Μπορούν τα ρούχα να είναι σύγχρονη τέχνη; Στον έκτο όροφο του πρωτοποριακού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης οι επισκέπτες του προσγειώνονται στην πραγματικότητα της μόδας. Τι κάνει, αλήθεια,...
Κοπτική - ραπτική σε έργα υψηλής τέχνης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Βουτιά σε μια θεαματική εναλλακτική πραγματικότητα
Αυτήν την εποχή οι επισκέπτες του Μουσείο Moco στο Αμστερνταμ μπορούν να απολαύσουν στους ολόλευκους τοίχους του μια αναδρομική έκθεση του εξαιρετικού Αμερικανού δημιουργού Daniel Arsham (1980).
Βουτιά σε μια θεαματική εναλλακτική πραγματικότητα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φθίνουσα ομορφιά, αβέβαιο μέλλον
Κινητικά γλυπτά, βιντεοεγκαταστάσεις και φωτογραφίες της Georgie Friedman αναδεικνύουν, σε μια έκθεση στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης, τα ευαίσθητα τοπία της Ανταρκτικής Χερσονήσου.
Φθίνουσα ομορφιά, αβέβαιο μέλλον
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ
Με 200 έργα, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Stedelijk της ολλανδικής πρωτεύουσας παρουσιάζει τη συνεχή έμπνευσή της για πάνω από εβδομήντα χρόνια προσφοράς της φεμινίστριας Αυστριακής καλλιτέχνδας στον εικαστικό...
Τα πολλά πρόσωπα της μοναδικής Μαρία Λάσνιγκ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πλανήτες πάνω από το Μανχάταν
Χάλυβας και πέτρα, αρμονικά δεμένα, φτιάχνουν ένα αριστουργηματικό μικροσκοπικό ηλιακό σύστημα. Δημιουργήθηκε από την Πολωνογερμανίδα καλλιτέχνιδα με πολλή φαντασία στην εντυπωσιακή ταράτσα του μουσείου, με...
Πλανήτες πάνω από το Μανχάταν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα χρώματα του Ρόθκο ανατέλλουν στη γη του Μότσαρτ
Για πρώτη φορά έργα του Μαρκ Ρόθκο, του μεγάλου ζωγράφου από το ρεύμα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού ταξίδεψαν και εκτίθενται στην πρωτεύουσα της Αυστρίας. Εμπνεύστηκε από τον Ρέμπραντ και τον Βερμέερ και όπως...
Τα χρώματα του Ρόθκο ανατέλλουν στη γη του Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας