Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επαναστατική πορεία στον μοντερνισμό

Κλοντ Μονέ, «The Water Lily Pond», 1917-1919

© The Albertina Museum, Vienna. The Batliner Collection
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επαναστατική πορεία στον μοντερνισμό

  • A-
  • A+
Μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες συλλογές της Ευρώπης, η συλλογή των Rita και Herbert Batliner, εκτίθεται μόνιμα πλέον ως ενιαίο σύνολο στο υπέροχο μουσείο της αυστριακής πρωτεύουσας και μας ταξιδεύει σε ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια της ιστορίας της τέχνης: τη στροφή από την εικονιστική στην αφηρημένη τέχνη και τη σταδιακή αποδόμηση των παραδοσιακών μορφών εικόνας.

Βιέννη. Η καρδιά της Ευρώπης. Κομβικό σημείο που ενώνει με μαεστρία τη Δύση με τα ανατολικά τμήματα της Γηραιάς Ηπείρου. Ιδρύθηκε από Κέλτες και αποτέλεσε έδρα της δυναστείας των Αψβούργων. Τον 16ο και 17ο αιώνα δύο οθωμανικές εισβολές σταμάτησαν ακριβώς έξω από την πόλη και έγινε κέντρο αντίστασης και επαναστατικής δράσης από Ελληνες εμπόρους και σπουδαστές, προεξάρχοντος του Ρήγα Βελεστινλή με τον Θούριο και τη Χάρτα του. Χτισμένη στις όχθες του Δούναβη είναι ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια αυτού του φυσικού δρόμου που συνδέει χώρες και πολιτισμούς.

Πρωτεύουσα της Αυστριακής και αργότερα της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας διαθέτει ογκώδη, επιβλητικά κτίρια, τεράστια παλάτια και θερινά ανάκτορα με αρχιτεκτονική χλιδή και καταπράσινα πάρκα με πλούσιους υπέροχους κήπους. Είναι η πόλη της μουσικής, του Γιόζεφ Χάιντν, του Μπετόβεν, του Μότσαρτ, με μεγάλες σάλες όπου τα ζευγάρια σφιχταγκαλιασμένα στροβιλίζονται χορεύοντας βαλς ακροπατώντας σε γοργό ρυθμό, με τους ήχους του «Γαλάζιου Δούναβη» γραμμένο από τον υιό Γιόχαν Στράους.

Βιέννη, η αγαπημένη πόλη της μελαγχολικής πριγκίπισσας Σίσι που αργότερα έγινε αυτοκράτειρα, με τη μορφή και το πνεύμα της να το λατρεύουν ακόμη και σήμερα οι Βιεννέζοι και να μη χάνουν την ευκαιρία να το δείχνουν, αποτυπώνοντας την σε τουριστικά προϊόντα και εμπορικές συσκευασίες.

Μια πόλη με αριστοκρατικό αέρα γεμάτη με ελεύθερο πνεύμα, που μετέτρεψε μοναδικά αρχιτεκτονήματα σε σύγχρονα μουσεία για να στεγαστούν μοναδικές συλλογές έργων τέχνης, πολιτιστικές δραστηριότητες και πρωτοποριακές παρουσιάσεις καλλιτεχνικών δρώμενων με αναφορές στην παγκόσμια τέχνη.

Ενα από τα ξακουστά μουσεία της αυστριακής πρωτεύουσας είναι το Μουσείο Αλμπερτίνα. Κόσμημα πραγματικό στο κέντρο της πόλης. Χτίστηκε το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα στα τελευταία εναπομείναντα τμήματα των οχυρώσεων της πόλης και αποτέλεσε κατοικία του Δούκα Αλβέρτου της Σαξονίας-Τέσεν.

Τον Μάρτη του 1945 βομβαρδίστηκε με αποτέλεσμα να καταστραφεί, αλλά ξαναχτίστηκε και επισκευάστηκε μετά το τέλος του πολέμου. Ανακαινίστηκε πλήρως από το 1998 έως το 2003. Θεωρείται ένα από τα πλέον αξιόλογα μουσεία στον κόσμο, καθώς οι συλλογές περιλαμβάνουν 65.000 σχέδια, περίπου 1 εκατομμύριο παλιές εκτυπώσεις, καθώς και πιο σύγχρονα γραφικά έργα, φωτογραφίες και αρχιτεκτονικά σχέδια.

Πρόσφατα αποκτήθηκαν από το μουσείο δύο πραγματικά εξαιρετικές συλλογές ιμπρεσιονιστικής τέχνης και τέχνης του 20ού αιώνα, ενώ επίσης διοργανώνονται με επιτυχία προσωρινές εκθέσεις.

Μια μοναδική μεγάλη έκθεση στις αίθουσες αυτού του εξαιρετικού μουσείου μαγνητίζει την προσοχή και τα βλέμματα των επισκεπτών. Με τίτλο «Monet to Picasso» (Από τον Μονέ στον Πικάσο) προσφέρει στο κοινό μια ενημερωτική επισκόπηση σε ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια της ιστορίας της τέχνης: τη στροφή από την εικονιστική στην αφηρημένη τέχνη. Ουσιαστικά βλέπουμε μέσα από έργα θησαυρούς τη σταδιακή αποδόμηση των παραδοσιακών μορφών εικόνας.

Σε περίπου 250 έργα τέχνης –πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, χαρακτικά και γλυπτά– παρακολουθούμε την ανάπτυξη μίας από τις πιο σημαντικές και θα μπορούσε κανείς να πει και επαναστατικές, στιλιστικές εποχές όπως εξελίχθηκαν μέσα σε εκατό χρόνια, αποδίδοντας με συνέπεια τη συνεχή εξέλιξη από τον ιμπρεσιονισμό στον μοντερνισμό.

Η μόνιμη πλέον έκθεση είναι συνδυασμός της ξακουστής συλλογής Batliner με το υπέροχο απόθεμα του Αλμπερτίνα. Η Rita και ο Herbert Batliner το 2007 δώρισαν την πολύτιμη συλλογή τους στο μουσείο που αποτελείται από δημιουργίες του γαλλικού ιμπρεσιονισμού, από τα κινήματα πουαντιγισμού και φοβισμού, μετα-ιμπρεσιονιστικά έργα, αριστουργήματα εξπρεσιονιστών καλλιτεχνών, από τη ρωσική αβάν γκαρντ και πολυάριθμα καλλιτεχνήματα του Πικάσο που όλα μαζί μας παρουσιάζουν ολόκληρη την επαναστατική πορεία του μοντερνισμού με ουσιαστικό και παραστατικό τρόπο.

Στην έκθεση συναντάμε τα αγαπημένα θέματα των Μονέ, Ρενουάρ, Ντεγκά, Σεζάν, Τουλούζ-Λοτρέκ, Γκογκέν, Μπονάρ, Βιγιάρ, τα «άγρια», έντονα πολύχρωμα έργα των Ματίς, Βλαμένκ και Ντερέν αλλά και τον νεο-ιμπρεσιονιστή Πολ Σινιάκ.

Ο ορφισμός παρουσιάζεται μέσα από έργα των Ρομπέρ Ντελονέ και Φρανκ Κούπκα, ακολουθούμενοι από το γερμανικό γκρουπ των Der Blaue Reiter και με πρώιμα έργα του Καντίνσκι. Στις αίθουσες αναγνωρίζουμε με ευκολία τους υπέροχους χαρακτήρες στις δημιουργίες των Μοντιλιάνι και Τζιακομέτι.

Υπάρχει μεγάλη ποικιλία της ρωσικής πρωτοπορίας που αντιπροσωπεύεται άξια από τους Γκοντσαρόβα, Μαλέβιτς, Λισίτσκι και Σαγκάλ. Η πορεία προς την αφαίρεση αντιπροσωπεύεται από τον κυβισμό, ο οποίος εκπροσωπείται έξοχα από τον Μπρακ και τον Πικάσο, η πρώιμη δουλειά του οποίου διαδραμάτισε έναν μοναδικό ρόλο στο ύφος του 20ού αιώνα.

Η αλλοτρίωση και το μυστήριο αντανακλώνται στους υπερρεαλιστικούς πίνακες των Μιρό, Κλέε, Aρπ, Mαγκρίτ και Ντελβό. Το κοινό ακολουθεί την πορεία μέσα από την έκθεση η οποία ολοκληρώνεται με τα εντυπωσιακά παραδείγματα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού των Απέλ, Ρόθκο, Νιούμαν και τον εκπρόσωπο του νεο-ρεαλισμού Ιβ Κλάιν.

Ενας ανεκτίμητος θησαυρός εκτίθεται στο Αλμπερτίνα που όχι μόνο αναβαθμίζει το ίδιο το μουσείο της αυστριακής πρωτεύουσας, αλλά αποτελεί ανεκτίμητη κληρονομιά για ολόκληρο τον κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού.

Μια ιδιωτική συλλογή των Batliner που σφυρηλατήθηκε με σχέδιο για περισσότερο από πενήντα χρόνια, μεταφέρθηκε ενιαία στο μουσείο και τα αριστουργήματά της σε χρονολογική σειρά μπορούν να τα θαυμάσουν επισκέπτες από όλον τον κόσμο.

📍 «Monet to Picasso. The Batliner Collection», Μουσείο Αλμπερτίνα, Βιέννη

ΝΗΣΙΔΕΣ
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό
Αυτή την εποχή το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσιάζει την έκθεση «Joan Miró: Birth of the World», που διερευνά την ανάπτυξη του εικονογραφικού σύμπαντός του Καταλανού δημιουργού.
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο Μουλέν Ρουζ συντροφιά με σούπερ σταρ
«Toulouse-Lautrec and the Stars of Paris», μια έκθεση στο Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστόνη, με 200 υποβλητικές αφίσες, εκτυπώσεις και πίνακες ζωγραφικής που μας παρασύρουν στην κουλτούρα της διασκέδασης του...
Στο Μουλέν Ρουζ συντροφιά με σούπερ σταρ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι πρωτοπόρες που λογοκρίθηκαν από τους ναζί
Εργα 60 καλλιτέχνιδων, δημιουργίες των αρχών του 20ού αιώνα (1900-1938), που είχαν κρυφτεί σε σκονισμένες σοφίτες και αποθήκες, συγκεντρώθηκαν και εκτίθενται για πρώτη φορά. Το Μουσείο Μπελβεντέρε στη Βιέννη...
Οι πρωτοπόρες που λογοκρίθηκαν από τους ναζί
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αιχμαλωτισμένες σκηνές σε πολύχρωμη σκόνη
Γαλλικοί παστέλ θησαυροί βγήκαν από τις κρύπτες και παρουσιάζονται μοναδικά. Σαράντα σπάνια αριστουργήματα από καλλιτέχνες όπως οι Μέρι Κάσατ, Εντγκάρ Ντεγκά, Εντουάρ Μανέ, Ζαν-Φρανσουά Μιγέ, Κλοντ Μονέ, Καμίλ...
Αιχμαλωτισμένες σκηνές σε πολύχρωμη σκόνη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ερωτικές... εμμονές σε προκλητικά γυμνά
Τολμηρές απεικονίσεις του ανθρώπινου σώματος σε μια έκθεση του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης που φέρνει στο κοινό 50 αισθησιακά έργα, τα οποία παρουσιάζονται πρώτη φορά μαζί. Δημιουργίες των...
Ερωτικές... εμμονές σε προκλητικά γυμνά
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ανοιξιάτικη γαλήνια διαφυγή
Γέμισε τις γκαλερί του το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη με ρόδα, ανθούς και ευωδιές. Εφερε την παρισινή άνοιξη και το καλοκαίρι μέσα από την πανέμορφη έκθεση «Δημόσια πάρκα, ιδιωτικοί κήποι: από...
Ανοιξιάτικη γαλήνια διαφυγή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας