Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
14ο Διεθνές Φεστιβάλ Αίγινας: Το μουσικό γεγονός του Σαρωνικού

Φεστιβάλ Αίγινας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

14ο Διεθνές Φεστιβάλ Αίγινας: Το μουσικό γεγονός του Σαρωνικού

  • A-
  • A+

Συνάντησα τον 16χρονο Ντάνιελ, που παίζει πιάνο, τον 15χρονο Χριστόφορο, που παίζει βιολί, και τη 13χρονη Μαρία-Ελλη, που παίζει βιολοντσέλο, στην πρόβα τζενεράλε τους, παραμονή της παράστασης που επρόκειτο να δώσουν στο πλαίσιο του 14ου Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ Αίγινας. Μου φάνηκαν έφηβοι σαν όλους τους άλλους με τα δικά τους αστεία και τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας.

Αυτό μέχρι να αρχίσουν να παίζουν L. van Beethoven, το Τρίο για πιάνο, βιολί και τσέλο, σε σι ύφεση μείζονα, op. 11. Οσοι γνωρίζουν από κλασική μουσική θα καταλάβουν τις ικανότητες που απαιτεί το συγκεκριμένο κομμάτι. Τα παιδιά που πριν από λίγο κουβέντιαζαν ανέμελα μεταξύ τους μεταμορφώθηκαν σε επιδέξιους βιρτουόζους που έπαιζαν με πάθος και ευαισθησία προκαλώντας μας ρίγη συγκίνησης. Νομίζω πως δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτήν την εμπειρία.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, Ντόρα Μπακοπούλου, τους κοίταζε με θαυμασμό και ικανοποίηση. «Είναι καταπληκτικοί, αυτά τα παιδιά θα κάνουν μεγάλη καριέρα και να φανταστείς ότι έχουν παίξει μόνο τρεις φορές μαζί». Τα αδέρφια Χριστόφορος Πετρίδης και Μαρία-Ελλη Πετρίδου, από τη Θεσσαλονίκη, συναντήθηκαν λοιπόν για πρώτη φορά πριν από λίγες μέρες με τον Daniele Pilkington Scimone από το Λονδίνο και παίζουν ήδη σαν να γνωρίζονται χρόνια. Μιλώντας στην κοινή τους γλώσσα, τη γλώσσα της μουσικής.

Του Μπετόβεν, του Παγκανίνι, του Σούμαν. Δεν χρειάζεται να γνωρίζει κανείς κλασική μουσική για να απολαύσει το μεγαλείο τους. Είναι αδύνατον να αφήσουν οποιονδήποτε άνθρωπο αδιάφορο.

Από αριστερά, Daniele Pilkington Scimone, Μαρία-Ελλη Πετρίδου, Χριστόφορος Πετρίδης

Το 14ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας διοργανώνεται (7-31 Αυγούστου 2019) με την υποστήριξη των Φίλων του Φεστιβάλ. Οι 10 Μουσικές του Βραδιές στην αυλή του ναού του Σωτήρος, στο Μικρό Θέατρο Ι. Μολφέση, στην Παχειοράχη και στην παραλία της Αύρας, διατηρούν αναλλοίωτο το στίγμα της υψηλής ποιότητάς του.

Το Φεστιβάλ υποστηρίζει σταθερά νέους αλλά και καταξιωμένους Ελληνες καλλιτέχνες, γνωρίζει στο κοινό ξένους ερμηνευτές, συνθέτει «προκλητικές» μουσικές βραδιές με τα ωραιότερα έργα μουσικής δωματίου, τζαζ, λυρικά και έντεχνα τραγούδια από την Ελλάδα αλλά και όλο τον κόσμο. Εχει φιλοξενήσει, στις 13 προηγούμενες διοργανώσεις του, 93 Μουσικές Βραδιές με περισσότερους από 460 ερμηνευτές, δημιουργώντας τη δική του παράδοση και διαδρομή.

Το φεστιβάλ αποτελεί κάθε χρόνο σπουδαίο μουσικό ραντεβού. Ρώτησα τον νέο δήμαρχο Γιάννη Ζορμπά, με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να συνεργαστούν κάποιοι φορείς ώστε να συνεχίσει να υπάρχει διότι φέτος υπήρχε περίπτωση να ματαιωθεί λόγω οικονομικής δυσπραγίας.

• Κύριε δήμαρχε, τι σκοπεύετε να κάνετε για να βοηθήσετε τα πολύ αξιόλογα φεστιβάλ που έχουν γίνει θεσμοί στην Αίγινα και προσελκύουν κάθε καλοκαίρι αρκετό κόσμο;

Στόχος μας, όραμά μας είναι να ενισχύσουμε και να επεκτείνουμε αυτούς τους θεσμούς, προσελκύοντας ακόμα περισσότερους ανθρώπους στο νησί. Σε αυτό, εκτός από τη δεδομένη επιθυμία μας, βοηθάνε η γειτνίαση με την Αθήνα και η σύνθεση των κατοίκων της Αίγινας, μια και ανάμεσά μας έχουμε την τύχη να συγκαταλέγονται πάρα πολλοί διακεκριμένοι δημιουργοί: εικαστικοί, ηθοποιοί, μουσικοί, συγγραφείς, κεραμίστες, κινηματογραφιστές, φωτογράφοι, αλλά και εκπρόσωποι της υψηλής γαστρονομίας. Εδώ και πολλά χρόνια έχουν επιλέξει το νησί μας για μόνιμη εγκατάσταση ή για παραθερισμό.

Οι άνθρωποι αυτοί είναι ιδιαίτερα πρόθυμοι να μοιραστούν την τέχνη, το ταλέντο και τις δεξιότητές τους με τους συμπατριώτες και τους επισκέπτες μας. Ως Δημοτική Αρχή θα βρεθούμε κοντά τους, ώστε να επιλύονται οι τυχόν πρακτικές δυσκολίες. Σε μια εποχή κατά την οποία δεν ρέει άφθονο το χρήμα, ο δήμος μπορεί και πρέπει να δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκείνες που θα ενθαρρύνουν, θα διευρύνουν και θα διευκολύνουν την καλλιτεχνική έκφραση.

• Συγκεκριμένα για το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής του οποίου καλλιτεχνική διευθύντρια και εμπνεύστρια είναι η μεγάλη σολίστ του πιάνου Ντόρα Μπακοπούλου;

Η Ντόρα Μπακοπούλου, εδώ και 14 χρόνια, μας δίνει την ευκαιρία να απολαμβάνουμε εξαιρετική μουσική από διεθνώς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Δημιούργησε δικούς της χώρους για τις συναυλίες της, αναδεικνύοντας μοναδικά σημεία του νησιού. Κατάφερε να συνεχίσει να πραγματοποιεί το Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας χωρίς καμία «έκπτωση» στην ποιότητά του, ακόμα και στους πιο δύσκολους καιρούς. Της είμαστε πραγματικά ευγνώμονες. Σε ό,τι μας αφορά, εξυπακούεται ότι θα συνεργαστούμε στενά με την Ντόρα Μπακοπούλου προκειμένου να υποστηριχθεί το φεστιβάλ.

• Θα θέλατε τη βοήθεια του κεντρικού κράτους σε αυτή την προσπάθεια;

Φυσικά και πιστεύουμε ότι η κεντρική εξουσία πρέπει να συνδράμει στην πραγματοποίηση σχετικών ποιοτικών εκδηλώσεων. Ολοι γνωρίζουμε πως ο πολιτισμός είναι η βαριά βιομηχανία μας. Και -δόξα τω Θεώ- στο νησί μας η βιομηχανία αυτή ανθεί ιδιαιτέρως. Από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα. Αυτό λοιπόν που -κυρίως- ζητάμε από την κεντρική εξουσία είναι να φροντίσει τα μνημεία αυτής της πολιτιστικής διαδρομής. Εχουμε σπουδαία αρχαία και βυζαντινά ευρήματα, διαθέτουμε μεσαιωνική νησιώτικη καστροπολιτεία, υπάρχουν πάμπολλα καποδιστριακά κτίρια παρατημένα στην τύχη τους, στη φθορά του χρόνου. Θέλουμε, απαιτούμε από την πολιτεία να ενδιαφερθεί επιτέλους για αυτή την κληρονομιά όλων μας.

• Ποια άλλα πεδία πολιτισμού σκοπεύετε να προωθήσετε;

Οπως σας προείπα, λόγω παράδοσης, η Αίγινα είναι ένα νησί γεμάτο πολιτισμό. Σε ό,τι μας αφορά σκοπεύουμε να σταθούμε αρωγοί σε κάθε τι που μπορεί να υπηρετήσει την πολιτιστική μας ταυτότητα. Ξέρουμε ότι έχουμε σημαντικούς συμμάχους σε αυτές τις προσπάθειες τους εθελοντές μας, που πρόθυμα πλαισιώνουν τις εκδηλώσεις μας.

Μην ξεχνάτε ότι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτέμβρη διοργανώνουμε το 11ο Aegina Fistiki Fest. Μια γιορτή της Αίγινας που βασίζεται στους πολυάριθμους και ακούραστους εθελοντές, κατά τη διάρκεια της οποίας -εκτός από το μοναδικό φιστίκι μας και τα εξαιρετικά προϊόντα του- οι επισκέπτες μας απολαμβάνουν μια σειρά από εκδηλώσεις πολιτισμού.

• Πώς ονειρεύεστε την Αίγινα κατά τη θητεία σας και τι ελπίζετε να καταφέρετε για τον τόπο;

Θέλουμε τα αυτονόητα να μην είναι ζητούμενα. Δηλαδή θέλουμε καθαρό και νοικοκυρεμένο το νησί μας, με επαρκές και ποιοτικό νερό, ασφαλείς δρόμους και λιμάνια. Η Αίγινα των ονείρων μας είναι ένα νησί που σέβεται τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, σέβεται το περιβάλλον και την ιστορία της. Ελπίζουμε λοιπόν ότι θα καταφέρουμε να κατακτήσουμε τον πολιτισμό της καθημερινότητας. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ανθήσει κάθε είδους πολιτιστική έκφανση!

Σε αυτή την προσπάθεια είμαστε βέβαιοι ότι θα βρεθούμε στο ίδιο μετερίζι με τους δημάρχους όλου του Σαρωνικού. Η κοινή θάλασσα που μας περιβάλλει προσδιορίζει την κοινή μας μοίρα και απαιτεί άμεσα τη φροντίδα όλων μας για τη σωτηρία της, για τη σωτηρία μας!

«Θάλασσα… ένα τραγούδι που δεν έχει τέλος»

Η Ντόρα Μπακοπούλου

Η Ντόρα Μπακοπούλου είναι μια από τις πλέον διάσημες σολίστ. Εμπνεύστρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής στην Αίγινα και καλλιτεχνική διευθύντριά του, είναι η μουσικός που μάγεψε με το παίξιμό της τον Μάνο Χατζιδάκι, που είχε πνευματικό μέντορα τον Νίκο Γκάτσο, που συνήθιζε να συνομιλεί με τον Οδυσσέα Ελύτη, που είναι κολλητή φίλη της θρυλικής πιανίστα Μάρτα Αργκεριχ και έχει πολλές και μεγάλες διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και πλούσια δισκογραφία.

• Κυρία Μπακοπούλου, πότε και πώς ξεκίνησε το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής της Αίγινας;

Το 2003 απέκτησα το σπίτι μου στην Αίγινα. Στα Βροχεία. Ηταν μια μεγάλη ευκαιρία γιατί έχει πολύ ωραία θέα. Είχαμε μόλις πουλήσει ένα οικόπεδο με τον αδερφό μου στο Μαρούσι, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων πήρε αξία, κι εγώ αγόρασα αυτό το σπίτι.

Ξεκίνησε το 2005. Ημουν προσκεκλημένη κάθε καλοκαίρι στο Φεστιβάλ του Λουγκάνο της Μάρτα Αργκεριχ, δημιούργησα πολλές φιλίες, είχαμε μια καταπληκτική ατμόσφαιρα εκεί με ανθρώπους μεγάλης αξίας της γενιάς μου και άλλων ηλικιών. Αυτό με ενέπνευσε. Ολοι ήταν μαγεμένοι και μου έλεγαν «πόσο ωραίο το σπίτι σου και το νησί, η Αίγινα, θέλουμε να έρθουμε». Μια φορά τους λέω «θα έρθετε, αλλά για να παίξετε μουσική».

Κι έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα. Το όραμά μου ήταν να αναμειχθούν οι εθνότητες, οι ειδικοί και οι μουσικές. Βέβαια είχα στο μυαλό μου να κάνω μουσική δωματίου, γιατί αυτό αγαπώ πάρα πολύ.

• Και κάπως έτσι όλα άρχισαν να γίνονται πραγματικότητα… Ποια ήταν τα πρώτα βήματα;

Βρήκα τον χώρο πρώτα. Μάλιστα είχα μαζί μου την Ειρήνη Βουρλούμη και πηγαίναμε με το αυτοκίνητο στα βουνά, λέγαμε «εδώ θα είναι πάρα πολύ ωραία αλλά είναι πολύ μακριά, βρε παιδί μου, πώς θα έρχεται ο κόσμος;». Συνάντησα λοιπόν για πρώτη φορά τον τότε δήμαρχο για να του ζητήσω να με βοηθήσει, έμαθα αργότερα ότι είχε πει μετά τη συνάντησή μας «αυτή είναι τρελή και θέλει να κάνει κάτι περίεργα πράγματα με βιόλα και πασαβιόλα». (γέλια)

Πάντως μου παραχώρησε την παραλία της Αύρας και ξεκινήσαμε - έγιναν πολλές συναυλίες εκεί. Θυμάμαι, την πρώτη χρονιά κάλεσα τον Αργεντινό Εντουάρντο Πλασίντο που τον είχα γνωρίσει στο Λουγκάνο, ειδικός στον Πιατσόλα. Μαζί με αυτόν κάλεσα και τη Γεωργία Συλλαίου από τη Θεσσαλονίκη, η οποία είναι πάρα πολύ καλή στα ταγκό και σε όλα όσα καταπιάνεται. Είχαν έρθει πολλοί και σπουδαίοι μουσικοί και… πολλά παιδιά από την Αθήνα. Τελειόφοιτοι ωδείων και ιδιαίτεροι μουσικοί. Ο Καζάς, ο Γυφτάκης, η Καθαρίου, μια σπουδαία τραγουδίστρια, και άλλοι.

• Εκ του αποτελέσματος όλα πήγαν καλά λοιπόν;

Είχα εμπιστοσύνη στις επιλογές μου και ήμουν έτοιμη να ρισκάρω. Ηθελα να κάνω αυτό που είχα οραματιστεί. Στο πρώτο φεστιβάλ ο κόσμος λίγο-πολύ ήρθε από περιέργεια. Στο δεύτερο, συστάθηκε και ο Σύλλογος Φίλων του Φεστιβάλ, οι άνθρωποι άρχισαν να έρχονται από ενδιαφέρον.

Είχα όμως συμπαράσταση και από τον Γιώργο Καλλόφωνο και από ανθρώπους που είχαν κι αυτοί σπίτια εδώ και τους ενδιέφερε αυτή η κίνηση. Να αναφέρω επίσης την Ελενα Χούντα, που τόσο πολύ με έχει βοηθήσει. Χρόνο με χρόνο το φεστιβάλ κέρδιζε έδαφος, κέρδιζε την αγάπη του κόσμου και των ντόπιων. Και βεβαίως, οι Αθηναίοι του νησιού ήταν η μαγιά. Το σίγουρο ακροατήριο.

• Αίγινα, τόσο κοντά στην Αθήνα αλλά είναι πολλοί οι άνθρωποι που δεν την ξέρουν…

Η Αίγινα έχει πάρα πολύ μεγάλες αρετές. Εκτός από την ομορφιά της, εκτός από τη μεγάλη ιστορία της -μόνο το γεγονός ότι υπήρξε πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας λέει πολλά, ότι έζησε εδώ ο Καποδίστριας και έστησε το Ορφανοτροφείο-, αγαπήθηκε πάρα πολύ από τους μεγάλους καλλιτέχνες της χώρας μας. Καζαντζάκης και άλλοι πολλοί. Κάποτε, όταν ήμουν πιο νέα, ερχόμουν εδώ στο «Ναυσικά» και έβλεπα τον Ελύτη. Οπως βέβαια εδώ έζησε και ο Καπράλος, που η εξαιρετική γυναίκα του μας επέτρεψε να συμπεριλάβουμε την αυλή του σπιτιού του στο φεστιβάλ.

• Σε ποιους χώρους γίνεται φέτος το φεστιβάλ;

Οι συναυλίες πραγματοποιούνται στην πόλη της Αίγινας στην αυλή του ναού του Σωτήρος, που είναι πίσω από το Ορφανοτροφείο, και στην παραλία της Αύρας, αλλά και στο Μικρό Θέατρο «Ι. Μολφέση» στην Παχειοράχη, όπου υπάρχει πάντα μια απίθανη ενέργεια και ευχαριστώ τη Βένια και τον Μάικλ Σέγκι που κάθε φορά μας παραχωρούν το θεατράκι.

• Φαντάζομαι πως θα αντιμετωπίσατε και πολλές δυσκολίες.

Φέτος το φεστιβάλ, που είχε μεγάλη επιτυχία, παραλίγο να μη γίνει. Μέχρι την τελευταία στιγμή δεν είχαμε καμία οικονομική βοήθεια. Λόγω εκλογών καθυστέρησε και η βοήθεια που μας δίνει το υπουργείο Πολιτισμού. Βασιζόμαστε κυρίως στους ιδιώτες. Παρ' όλα αυτά, δυο-τρεις συνάδελφοι μου είπαν «βάλ' το μπρος και θα δεις πως κάτι θα γίνει, εμείς θέλουμε αυτό το φεστιβάλ». Η αλήθεια είναι ότι ξέρουν πως υπάρχει μια συνέπεια στη σκέψη, στη δομή. Επίσης ήταν ένα παράδειγμα και για άλλα νησιά που δημιούργησαν τα δικά τους φεστιβάλ, όπως π.χ. στον Μόλυβο. Αυτό είναι πολύ ευχάριστο.

• Υπήρξε για σας φέτος μια πολύ ιδιαίτερη στιγμή;

Ναι, το «Αιάκειον», ένα σπουδαίο ζαχαροπλαστείο της Αίγινας πολύ αγαπητό στον κόσμο, είχε διευθυντή του τον Κώστα Γαλάνη, που έφυγε από τη ζωή πέρσι, και γι' αυτό του αφιέρωσα τη δική μου συναυλία με τον Τάση Χριστογιαννόπουλο, που έγινε σε κλίμα μεγάλης συγκίνησης. Υπήρξαν πολλές μεγάλες στιγμές. Ο νεαρός πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος έπαιξε θαυμάσια τα πιο δύσκολα πράγματα που υπάρχουν, όπως την πανέμορφη αλλά πανδύσκολη σονάτα του Ραχμάνινοφ για βιολοντσέλο και πιάνο. Ζήσαμε φέτος ανεπανάληπτες επιτυχίες, παρά τις δυσκολίες. Κάθε χρόνο έχουμε και τζαζ. Φέτος είχαμε το καταπληκτικό τρίο «Spiral», σε συναυλία με τον τίτλο «Αμερική – Ελλάδα, jazz interplay», τζαζ σε βαθύ αίσθημα, εμπνευσμένη από τον Μπιλ Εβανς.

• Πώς βλέπετε το μέλλον στον χώρο της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα;

Διαπιστώνω πως όλο και φυτρώνουν πολύ μεγάλα ταλέντα στο πιάνο, στο βιολί, στο βιολοντσέλο, που φτιάχνουν έτσι σιγά σιγά τις νεανικές ορχήστρες και αυτό είναι μια μεγάλη παρηγοριά για την ευτέλεια που κυριαρχεί μέσα στην άκρα εμπορικότητα.

• Πώς κλείνει φέτος το φεστιβάλ;

Η τελευταία συναυλία είναι σήμερα 31 Αυγούστου στην Αύρα, με τη Φαραντούρη και την Πασπαλά. Θα φιλοξενήσουμε επίσης μια νέα, πολύ καλή τραγουδίστρια, την Κατερίνα Πολέμη. Εχει τον τίτλο «Θάλασσα... ένα τραγούδι που δεν έχει τέλος». Ξέρεις, το φεστιβάλ έχει τίτλο έναν στίχο του Σολωμού που αγαπώ πολύ: «Νύχτα γιομάτη θαύματα, νύχτα σπαρμένη μάγια» κι η παραλία της Αύρας είναι μαγική - ακούς μουσική και συγχρόνως το κύμα…

Ο καινούργιος δήμαρχος, ο Γιάννης Ζορμπάς, έχει δείξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και πιστεύω ότι θα μας συμπαρασταθεί. Ηδη βοήθησε να ηλεκτροδοτηθεί η παραλία της Αύρας για τη συναυλία, γιατί υπήρξε ένα πρόβλημα.

Αυτή τη μεγάλη συναυλία την έχουμε αφιερώσει στους Γιατρούς του Κόσμου, που κάνουν σπουδαία δουλειά για όλες τις δυσχέρειες των ανθρώπων, είτε είναι Ελληνες είτε ξένοι.

• Κυρία Μπακοπούλου, έχετε κάνει σπουδαία πράγματα στη μουσική αυτού του τόπου. Πώς νιώθετε σήμερα γι' αυτή την πορεία σας;

Συνεχίζω να αγαπώ τη μουσική το ίδιο δυνατά όπως όταν την πρωτοανακάλυψα. Ημουν τυχερή που πάντα μπορούσα να διαλέγω τα έργα που έπαιζα και που με συγκινούσαν, ίσως σε κάθε φάση της ζωής μου διαφορετικά! Επίσης είχα την τύχη να τα μοιράζομαι με άλλους ανθρώπους, κυρίως μαθητές μου, αλλά και απλούς ακροατές.

Πιστεύω πως αυτοί οι μεγάλοι συνθέτες που προσπαθώ να υπηρετήσω, εκτός που με έχουν συντροφέψει, με έχουν συχνά ευεργετήσει διότι συναντώ στη μουσική τους τα βιώματά μου, τις απαντήσεις σε βαθύτερα ερωτήματα, ακόμα και τα όνειρά μου πραγματοποιημένα μέσα στην άυλη σφαίρα του ονείρου.

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Φεστιβάλ Πρεσπών με θέμα τον Εμφύλιο
Κάτι το υπέροχο τοπίο, κάτι η ευρεία και δεόντως ενδιαφέρουσα θεματολογία, δεν θέλει και πολύ για να μαζευτούν καλλιτέχνες, διανοούμενοι, ερευνητές, αλλά και πολιτικοί στο Φεστιβάλ των Πρεσπών, του οποίου όλες...
Φεστιβάλ Πρεσπών με θέμα τον Εμφύλιο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Φεστιβάλ με διπλή επέτειο
Φέτος, το Φεστιβάλ Φιλίππων έχει διπλή επέτειο. Οχι μόνο έκλεισε 60+1 χρόνια συνεχούς παρουσίας, αλλά γιορτάζει και τα 100 χρόνια του Δήμου Καβάλας. Γι' αυτό και το φετινό φεστιβάλ φέρει τον τίτλο «Με θέα στην...
Φεστιβάλ με διπλή επέτειο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητής» στη Θεσσαλονίκη
Ξεκινά σήμερα (Πέμπτη) το 42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητής» στη Θεσσαλονίκη και θα διαρκέσει μέχρι και τις 17 Σεπτεμβρίου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά. Στις εκδηλώσεις περιλαμβάνονται συναυλίες, ομιλίες,...
42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητής» στη Θεσσαλονίκη
ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Για έναν κόσμο λέφτερο, ανοιχτό, γεμάτο ελπίδα
Οπως κάθε χρονιά τα τελευταία 45 χρόνια, έτσι και φέτος το Φεστιβάλ της Νεολαίας του ΚΚΕ έχει ήδη ξεκινήσει με τις προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του ανά την Ελλάδα να ολοκληρώνονται. Αύριο Πέμπτη 19/09, η έναρξη...
Για έναν κόσμο λέφτερο, ανοιχτό, γεμάτο ελπίδα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας
Στο καρνάγιο, στην πόλη της Καβάλας το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Φιλίππων παρουσίασε την παράσταση «Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας», με έναν συγκλονιστικό Αρη Λεμπεσόπουλο.
Οδυσσέας, ο ήρωας της καρτερίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας συνεχίζεται...
Εως την τελευταία μέρα του Αυγούστου θα συνεχιστεί το 14ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ στην Αίγινα - γεγονός που δίνει μία εξαιρετική αφορμή για κοντινές αποδράσεις για όσους μένουν (όπως εμείς) τον Αύγουστο στην...
Το Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας συνεχίζεται...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας