• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.6°C / 15.8°C
    1 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 14.0°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.0°C / 15.7°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 13.3°C
    0 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 7.3°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.4°C / 18.8°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 18.5°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.5°C / 11.2°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.8°C / 20.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 16.0°C
    2 BF
    100%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 14.0°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα πλοία της μετανάστευσης

  • A-
  • A+

Τα υπερωκεάνια ήταν μεγάλα επιβατηγά πλοία, ικανά να διαπλέουν ωκεανό. Η περίοδος ακμής τους ήταν από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τα μέσα του 20ού και συνδέθηκαν κυρίως με τη μετανάστευση. Γι’ αυτό ονομάστηκαν «μεταναστευτικά ποντοπόρα πλοία».

Οι ελληνικές υπερπόντιες γραμμές που αναπτύχθηκαν ήταν κυρίως δύο, η γραμμή Βορείου Ατλαντικού (1907-1977), που τη διέκοψε για εφτά χρόνια ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, και η γραμμή Αυστραλίας (1947-1977)

Οι σημαντικότερες υπερωκεάνιες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ήταν η «Υπερωκεάνιος Ελληνική Ατμοπλοΐα» του Δ. Μωραΐτη, της οποίας η χρεοκοπία την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα κατέστρεψε οικονομικά πολλούς μικρομετόχους, κυρίως νησιώτες («Εφημερίδα των Συντακτών» 23-24.7.2016), η «Εθνική Ατμοπλοΐα Ελλάδος» του Λεωνίδα Εμπειρίκου, η «Greek Line» των αδελφών Γουλανδρή, η «Εθνική Ελληνική Γραμμή Αμερικής» του Ε. Ευγενίδη, η «Χανδρής Λάινς» του Α. Χανδρή, η «ΕΛ.ΜΕ.Σ» των αδελφών Γιαννουλάτου κ.ά.

Ενα από τα ελληνικά υπερωκεάνια ήταν το «Ολυμπία», που είχε ναυπηγηθεί το 1953 και ανήκε στην «Greek Line».

Με αυτό το πλοίο ταξίδεψε το 1965 ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος και σε επιφυλλίδα του στην εφημερίδα «Ελευθερία» (φ. 18.7.1965) έκανε μια παραστατικότατη περιγραφή των ανέσεών του, χωρίς να αποφεύγει τη σύγκριση με «τ’ ατελεύτητα δεινά της καλοκαιρινής ακτοπλοΐας».

«Το καράβι, είκοσι τρεις χιλιάδες τόννοι, οχτώ όροφοι, προχωρεί γοργά, είκοσι δύο μίλια την ώρα, μέσα στη νύχτα της Μεσογείου. (…) Η συντροφιά κατασταλάζει στη "μυκηναϊκή αίθουσα" (με τη μινωική διακόσμηση, άρα στη "μινωική αίθουσα" αυτό θα ήταν το σωστότερο) με τα χαμηλωμένα φώτα, με τη διακριτική ορχήστρα. (…) Είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύω μ’ ένα αληθινά μεγάλο καράβι. Ολόκληρο το απομεσήμερο περιπλανήθηκαν, χάθηκα, ξαναβρέθηκα (…) σ’ ένα λαβύρινθο διαμερισμάτων (…).

Η "Ολυμπία" έχει τετρακόσια πενήντα πρόσωπα πλήρωμα. Μπορεί να μεταφέρει χίλιους πεντακόσιους επιβάτες. Ο αρχιμάγειρος με τους εξήντα εφτά βοηθούς του είναι ένας αληθινός στρατηγός σε ώρα μάχης, της φοβερής μάχης του στομαχιού. Εξη ίσαμε οχτώ χιλιάδες ψωμάκια κατασκευάζει κάθε μέρα ο φούρνος του καραβιού. (…). Το καλλωπιστήριο, το τυπογραφείο, που τυπώνει κάθε μέρα τη μικρή εφημερίδα του καραβιού, το "Ολυμπιακό θέατρο" που μετατρέπεται και σε κινηματογράφο (οι ταινίες είναι πάντοτε από τις γνωστότερες και τις πιο προσεχτικά διαλεγμένες) και σ’ εκκλησία, η βιβλιοθήκη (…), οι κολυμβητικές δεξαμενές, τα εμπορικά καταστήματα, το φωτογραφείο, οι έξοχες αίθουσες αναψυχής, η "αθηναϊκή ταβέρνα", οι αίθουσες παιγνιδιών, το γραφείο των τηλεπικοινωνιών (μπορείς να τηλεγραφήσης ή να τηλεφωνήσης ανετώτατα στο σπίτι σου), το αρτιώτατα εξωπλισμένο νοσοκομείο, οι κλιματισμός, που διατηρεί παντού εαρινή θερμοκρασία, οι ανελκυστήρες, ένα πλήθος άλλες ευκολίες μεταβάλλουν το ταξίδι σε μια μικρή ευτυχία και μάλιστα για όλους μας, που αναθυμούμαστε με φρίκη τ’ ατελεύτητα δεινά της καλοκαιρινής ακτοπλοΐας».

Η «βασιλεία» των υπερωκεανίων άρχισε να τερματίζεται με την εξέλιξη των αεροπορικών συγκοινωνιών. Από τη δεκαετία του 1970, παρόλο που εξακολουθούσαν να υπάρχουν δίκτυα υπερωκεάνιων γραμμών άρχισαν σιγά σιγά να αποσύρονται και να μετατρέπονται σε ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια, στον νέο τουριστικό κλάδο που ανθεί σήμερα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο πόλεμος της Αδριατικής
«Πόλεμο» μεταξύ της Πάτρας και της Ηπείρου προκάλεσε στα τέλη του 1959 η επιλογή του λιμανιού αφετηρίας για τα δρομολόγια της Αδριατικής, με πολιτικούς και εφοπλιστές της ακτοπλοΐας να κινούνται στο προσκήνιο...
Ο πόλεμος της Αδριατικής
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ακτοπλόοι, οι κρατικοδίαιτοι καπιταλιστές της χώρας
Η γέννηση και η άνοδος της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα: Πάντα το κράτος εκτός από την οικονομική στήριξη και την ανοχή για κάθε είδους παραβίαση των κανόνων ασφάλειας ναυσιπλοΐας προστάτευε, με κάθε τρόπο, τους...
Ακτοπλόοι, οι κρατικοδίαιτοι καπιταλιστές της χώρας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι κόντρες των ακτοπλόων έχουν γράψει ιστορία με αίμα
Λένε ότι «τα πρώτα 100 χρόνια είναι δύσκολα». Ομως στην περίπτωση της ακτοπλοΐας ο πρώτος αιώνας έδειξε απλώς τι έπρεπε να περιμένουμε στη συνέχεια. Το κακό είναι ότι δεν κάναμε τίποτα για να το αποφύγουμε, με...
Οι κόντρες των ακτοπλόων έχουν γράψει ιστορία με αίμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι πατριώτες με φλάμπουρο τις σημαίες ευκαιρίας
Πώς καταφέρνουν οι Ελληνες «ποντοπόροι» εφοπλιστές να επιβιώνουν για πολλές δεκαετίες σε ένα άκρως ανταγωνιστικό, διεθνοποιημένο περιβάλλον; Η απάντηση συμπυκνώνεται σε μία πρόταση: οι Ελληνες πλοιοκτήτες...
Οι πατριώτες με φλάμπουρο τις σημαίες ευκαιρίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το πρώτο μεγάλο μεταλλικό ατμόπλοιο
Η κατασκευή του «Αθηνά» έγινε το 1893, στο Νεώριο της Σύρου, και το οριστικό τέλος του «γράφτηκε» τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου 1946, όταν βυθίστηκε.
Το πρώτο μεγάλο μεταλλικό ατμόπλοιο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η πρώτη αμερικανική επέμβαση στην Ελλάδα με φρεγάτες στον Πειραιά
Ηταν τις πρώτες μέρες του Ιουλίου του 1852 όταν δύο πάνοπλες, επιβλητικές και σύγχρονες για την εποχή, αμερικανικές φρεγάτες κατέπλευσαν στον Πειραιά.
Η πρώτη αμερικανική επέμβαση στην Ελλάδα με φρεγάτες στον Πειραιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας