• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 20.2°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.3°C / 21.3°C
    1 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.0°C
    2 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.0°C
    1 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.9°C / 20.7°C
    3 BF
    52%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 20.0°C
    1 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 16.4°C
    1 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    0 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 21.5°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    5 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    6 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 19.7°C
    2 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    53%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 19.9°C
    0 BF
    32%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 19.5°C / 21.6°C
    1 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    3 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.4°C / 20.4°C
    3 BF
    41%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.2°C / 20.7°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    42%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι μερακλήδες της Ευρώπης στη Σκύρο

  • A-
  • A+

«Σε κάποια ντισκοτέκ στην Κρήτη, άκουσα από δίσκους βινυλίου Μάρκο Βαμβακάρη και Ρούκουνα. Επειτα από σύσταση ενός τύπου σε ένα δισκοπωλείο, πήρα ένα δίσκο με συλλογή από διάφορους μουσικούς. Αγόρασα το πρώτο μου μπουζούκι και, καθώς δεν είχα κανέναν να μου δείξει ούτε πώς το κρατούν, έμαθα να παίζω κρατώντας όρθια τo μπράτσο. Εξοικειώθηκα με αυτόν τον τρόπο και έτσι παίζω ακόμη».

Μερικά από τα λόγια του Ari από το Ελσίνκι, ενός Φινλανδού νεκροθάφτη που λατρεύει το ρεμπέτικο. Μια από τις πολλές εκπλήξεις που συναντά κανείς στο Διεθνές Σεμινάριο για το Ρεμπέτικο που γίνεται κάθε χρόνο την τρίτη εβδομάδα του Ιουλίου στην όμορφη Σκύρο.

Η είσοδος στη Χώρα

Η φετινή διοργάνωση ήταν η ενδέκατη στη σειρά. Ο πολυπράγμων Γιώργος Μακρής και η παρέα του, «Οι Παραπεταμένοι», ξεκίνησαν αυτή την ιστορία έντεκα χρόνια πριν σε συνεργασία με το Μουσείο Μάνου και Αναστασίας Φαλτάιτς και τον Δήμο Σκύρου.

Στην πορεία προστέθηκε ο «δάσκαλος» Σπύρος Γκούμας που ανέλαβε τη διδαχή των μουσικών «δρόμων» (μακάμ) αλλά και συγκεκριμένων κομματιών στο πλαίσιο του σεμιναρίου. Ο μουσικός και συνθέτης Κώστας Καπλάνης ήταν το τιμώμενο πρόσωπο φέτος.

«Είναι η πέμπτη μου χρονιά στο σεμινάριο της Σκύρου. Ημουν με τη γυναίκα μου για διακοπές, ήξερα τη Σκύρο από πριν. Πριν από δέκα χρόνια αντάμωσα τον Γιώργο, είδαμε τη συναυλία και μου άρεσε. Επαιζα κατά καιρούς διάφορα είδη rhythm & blues, rock & roll, γίντις, ακουστική και ηλεκτρική μουσική με μπάντα. Πριν από πέντε χρόνια, ύστερα από κάποιες συναυλίες, άρχισα να παίζω ρεμπέτικο στο σπίτι.

»Παίζω μπουζούκι, κιθάρα, μπαγλαμά, πιάνο, ντραμς και τραγουδώ. Μου αρέσει το μεράκι, είμαι μερακλής, το συναίσθημα της μουσικής είναι το πιο σημαντικό για μένα και στο ρεμπέτικο, ειδικά στα προπολεμικά, το βρήκα.

»Οπως είπα, είμαι μερακλής και γι’ αυτό το πιο σημαντικό για μένα στη μουσική είναι ποιος την κάνει, τι μουσική κάνει ποιος. Δυο μουσικοί που παίζουν το ίδιο κομμάτι το κάνουν διαφορετικά. Δεν αγαπώ το κομμάτι, αγαπώ την εκτέλεσή του από τον μουσικό». Αυτός είναι ο Henk από το Αμστερνταμ, πιο ρεμπέτης από πολλούς Ελληνες κατά δήλωσιν ρεμπέτες.

Η σύνθεση των μαθητών… μια πανσπερμία που ξεκινάει από εικοσάχρονα ελληνόπουλα με ιδιαίτερη δίψα για το ρεμπέτικο, συνεχίζει με μουσικούς από Αθήνα και Θεσσαλονίκη (δύο άτομα από το γυναικείο συγκρότημα «Σερσέ λα φαμ» και άλλα δύο από το αντίστοιχο αντρικό «Λος Ρέμπελος»), δύο καθηγητές πανεπιστημίου, τον Πιέρ από το Πανεπιστήμιο του Πουατιέ (Ρομαντική Ποίηση 19ου αιώνα) και τον Γιάννη, πρόεδρο του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (ας ευλογήσουμε και τα γένια μας: ο Πιέρ και η σύζυγός του, Φρανσουάζ, είναι μαθητές του δικού μας Κώστα Γραικού στα μαθήματα ελληνικής γλώσσας στο Παρίσι).

Ακολουθούν ο Ζοζέφ από το Τελ Αβίβ, η Ηβη, Ελληνίδα τραγουδίστρια από την Πόλη, και μια μουσική ιδιοφυΐα από την Τουρκία, ο Τζενγκίζ Ονοράλ. Ενάμιση μήνα πριν από τη συναυλία του στο «Carnegie Hall» με δικά του συμφωνικά έργα, ο Τζενγκίζ, χαμογελαστός και ήσυχος, μαθαίνει και συμμετέχει με τη μεγάλη κομπανία του ενδέκατου σεμιναρίου για το ρεμπέτικο, στο κλείσιμο των μαθημάτων στην καθιερωμένη συναυλία, στο θεατράκι του μουσείου Φαλτάιτς.

Μετά από τη «σεμνή τελετή» του πλούσιου δείπνου, 30 όργανα και φωνές σε μουσική πανδαισία

«Ονομάζομαι Cengiz Onural, είμαι από την Πόλη όπως και η Ηβη Δερμαντζή. Ακουγα από παιδί ρεμπέτικα, δηλαδή πενήντα χρόνια πριν, παρόλο που δεν με άφηνε ο πατέρας μου, μου έλεγε να τ’ αφήσω. Ηταν μια κακή περίοδος για τη σχέση των δύο χωρών στην πολιτική. Εμείς ακούγαμε χωρίς να ξέρουμε τι λένε τα τραγούδια, ποιου είναι, ποιος τραγουδάει.

»Είχαμε κασέτες τότε και το μόνο που ήξερα ήταν ότι μου άρεσαν. Αρχίσαμε με λαϊκά, Χαρούλα Αλεξίου, Καζαντζίδη, Διονυσίου, Νταλάρα, Κουγιουμτζή, Πόλυ Πάνου, χωρίς να ξέρουμε ποιοι ήταν και μετά, στο πανεπιστήμιο, συνάντησα τον Muammer Ketencoglu που ήταν πολύ μερακλής στο ρεμπέτικο και αρχίσαμε να παίζουμε.

»Τραγούδι το τραγούδι, άρχισα να μαθαίνω. Τότε άρχισα να συνειδητοποιώ τι ακούω, έμαθα τους συνθέτες, πότε γράφτηκε, τα λόγια και δέκα χρόνια πριν η Ηβη μού είπε ότι στη Σκύρο γίνεται αυτό το σεμινάριο, τη ρώτησα: “Πού είναι η Σκύρος; Δεν την ξέρω” – ήταν πολύ δύσκολη η πρόσβαση για μένα να έρθω από την Πόλη αλλά τα κατάφερα και είναι ο δέκατός μου χρόνος στο σεμινάριο. Εμαθα λίγα ελληνικά, όχι πολλά, αλλά καταλαβαίνω.

»Με ενδιαφέρει να μάθω τη μουσική της Ελλάδας πριν από εκατό χρόνια, το ίδιο και της Τουρκίας, την κλασική μουσική, τον Ραχμάνινοφ, πάλι πριν από εκατό χρόνια. Σ’ εκείνη την εποχή βρίσκονται τα γούστα μου, υπάρχει κάτι που με έλκει που δεν γνωρίζω τι είναι, τόσο στην τουρκική μουσική όσο και στην ελληνική. Δεν είναι εύκολο να το περιγράψω».

Η εικόνα του σεμιναρίου: 10 με 2 κάθε μέρα, μάθημα από τον Σπύρο Γκούμα, ελεύθεροι υπηρεσίας μέχρι το βράδυ, όπου κάθε μέρα σε διαφορετική ταβέρνα του νησιού, μετά το ομαδικό δείπνο, ακολουθούσε μια μουσική πανδαισία περίπου τριάντα οργάνων και φωνών.

«Παραπεταμένοι» και Σπύρος Γκούμας, λοιπόν… σημαντική η συμβολή τους στην ένταξη του ρεμπέτικου στη λίστα της UNESCO για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Χαμηλότονοι και αντίθετοι σε κάθε ιδέα γιγαντισμού και προβολής μέσω του ρεμπέτικου. Του χρόνου πάλι, λοιπόν…


 

 

 

 


 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Τρέχουμε ανάποδα στον σωστό δρόμο»
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Αλκίνοος, είναι ένας ξεχωριστός καλλιτέχνης. Κι ένας ξεχωριστός άνθρωπος. Την άλλη Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου θα εμφανιστεί στο Κατράκειο, στη Νίκαια.
«Τρέχουμε ανάποδα στον σωστό δρόμο»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Όταν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου ξετύλιγε το νήμα απ’ την αρχή
Με αφορμή την αναβίωση, στις 31 Αυγούστου στο Ηρώδειο, της παράστασης που σε χορογραφία του διάσημου Ράσελ Μάλιφαντ είχε κάνει πρεμιέρα το 2019.
Όταν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου ξετύλιγε το νήμα απ’ την αρχή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την Αγγλία όπου μεγάλωσε, την αγάπη του για τη μουσική και τους αγαπημένους του δίσκους.
Μουσικές μιας προσωπικής διαδρομής από το Μάντσεστερ έως την Αθήνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Απολαυστική κωμωδία ή κοινωνικό δράμα; Ο Μολιέρος μόνο ξέρει...
Θεατρικές επιλογές σε Αθήνα και Πειραιά, δύο μουσικές βραδιές στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής και έκθεση ζωγραφικής στην Τήνο οι προτάσεις που ξεχωρίζουν.
Απολαυστική κωμωδία ή κοινωνικό δράμα; Ο Μολιέρος μόνο ξέρει...
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
Ο Νίκος Πετρουλάκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική και το βιβλίο του με τίτλο «Playback» που αποτελεί μία σειρά από κείμενά του, πρόσφατα αλλά και παλιότερα σχετικά με τον χώρο.
«Αν κάποιος έχει εντοπίσει τους αυριανούς REM, ας μην τους κρατάει για τον εαυτό του»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Social Waste: Oι ακροδεξιοί δεν θα περάσουν
Κοφτεροί στίχοι υπό τους ήχους λαούτου, γκάιντας, αρχαίας λύρας, μπαγλαμά και άλλων. Και την ερχόμενη Παρασκευή 10 Ιουνίου παίζουν στην Τεχνόπολη. Αναμένεται, ξανά, κοσμοσυρροή.
Social Waste: Oι ακροδεξιοί δεν θα περάσουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας