Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νέα εποχή, νέοι τρόποι μετακίνησης

Η αποστολή του Ecocity με τους βραβευμένους μαθητές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέα εποχή, νέοι τρόποι μετακίνησης

  • A-
  • A+

Η ρήξη του παλιού με το καινούργιο έχει πάντα τεράστιο ενδιαφέρον καθώς τις περισσότερες φορές μας πιάνει απροετοίμαστους. Ωστόσο οι διεργασίες για να έρθει το νέο παίρνουν χρόνια και πάντα προέρχονται μέσα από την κοινωνία. Η κοινωνία είναι εκείνη που δίνει ώθηση στο καινούργιο εγκαταλείποντας το παλιό.

Ετσι, μετά από 100 και πλέον χρόνια χρήσης του αυτοκινήτου, η κοινωνία μας φαίνεται να είναι έτοιμη να το αντικαταστήσει, όχι μόνο ως μέσο μεταφοράς αλλά και ως τρόπο αντίληψης για την ιδιοκτησία. Αυτή τη νέα κουλτούρα στη μετακίνηση τη σχεδιάζει αθόρυβα, εδώ και πολλά χρόνια, η περιβαλλοντική οργάνωση Ecocity, με τις εκστρατείες Ecomobility και Free Mobility, που απευθύνονται στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Εκστρατεία βιώσιμης κινητικότητας Ecomobility

«Ηταν 16 χρόνια πριν όταν ο αείμνηστος Θάνος Ζαφειρόπουλος, ο ιδρυτής του Ecocity και εμπνευστής του προγράμματος Ecomobility, ήρθε στο υπουργείο Μεταφορών όπου εργαζόμουν για να οργανώσουμε την απονομή των βραβείων των μαθητών στην αίθουσα εκδηλώσεων του yπουργείου, αφού ο διαγωνισμός βιώσιμης κινητικότητας Ecomobility τελούσε υπό την αιγίδα του υπουργείου μας» θυμάται η κ. Καλλιόπη Παπαδάκη, εθνική εκπρόσωπος σε θέματα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και εθελόντρια του Ecocity από τότε.

Επί 16 χρόνια στελέχη του Ecomobility επισκέπτονται τα σχολεία, συζητούν με τα παιδιά και τα ενημερώνουν για το τι σημαίνει βιώσιμη κινητικότητα. Ο σκοπός της εκστρατείας είναι διττός. Δίνει την ευκαιρία στους νέους και στην τοπική κοινωνία να μάθουν να ζουν προστατεύοντας το περιβάλλον και αναβαθμίζοντας το επίπεδο ζωής στις πόλεις.

Σε δεύτερο επίπεδο η εκστρατεία στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για τα προβλήματα και τους κινδύνους που δημιουργούνται από την αδιαφορία στις επισημάνσεις των επιστημόνων, την αλόγιστη χρήση των αυτοκινήτων στις μεγάλες πόλεις και την αδυναμία αφομοίωσης των εξελίξεων και της νέας τεχνολογίας.

Οι μαθητές που συμμετέχουν στην εκστρατεία παρατηρούν τις πόλεις τους, εντοπίζουν τα προβλήματα, σκέφτονται τι δεν τους αρέσει, ονειρεύονται την πόλη όπου θέλουν να ζουν και τέλος καταθέτουν τις προτάσεις τους στον δήμο που είναι και ο κατεξοχήν αρμόδιος για την υλοποίησή τους. «Μάθημα ζωής» το χαρακτήρισε η 15χρονη μαθήτρια Ευτυχία Παρασύρη, μέλος της ομάδας των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, που κέρδισαν το πρώτο βραβείο φέτος. «Αν δεν συμμετείχα στο Εcomobility, δεν θα ήξερα ότι δεν υπάρχουν ράμπες για τους ανάπηρους στην πόλη μου. Δεν το είχα παρατηρήσει ποτέ πριν» θα μου πει η Ευτυχία. «Από δω και πέρα δεν θα είμαστε ποτέ αδιάφοροι πολίτες» προσθέτει ο μαθητής Νικόλας Κωνσταντίνου. «Η εξοικείωση με την πόλη» ήταν πολύ σημαντική και για την Ειρήνη Δημαρά, καθώς και «το δέσιμο με την ομάδα». «Αυτό το δέσιμο της ομάδας βοήθησε να βγάλουμε ένα αξιόλογο αποτέλεσμα» συμπληρώνει η Φλωρεντία Χρυσή και προσθέτει: «Ολοι μας κερδίσαμε πολλά. Μάθαμε πράγματα που δεν τα είχαμε υποψιαστεί ποτέ, όπως για παράδειγμα οι εκπομπές CO2 στις πόλεις μας». Για τη διαμόρφωση μιας πιο ολοκληρωμένης άποψης για την οικολογία που μέσω της εκστρατείας ανέπτυξαν οι μαθητές μου μίλησε και η Δανάη Αργυροπούλου. Εντυπωσιασμένοι από τη μοναδική εμπειρία και τα πράγματα που έμαθαν δήλωσαν και οι μαθητές Βασίλης Κυριτσής και Λυδία Δάμη.

Ελεύθερη μετακίνηση για όλους

Παράλληλα με την εκστρατεία Ecomobility, το Ecocity τρέχει και την εκστρατεία Free Mobility, που αφορά τη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία στην πόλη. Σε αυτή την εκστρατεία συμμετέχουν μαθητές από τα Γυμνάσια Ειδικής Αγωγής των μεγάλων πόλεων της χώρας.

Οι μαθητές και οι καθηγητές των ειδικών σχολείων μέσω της εκστρατείας έχουν την ευκαιρία να εκθέσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να προτείνουν λύσεις τόσο για την ελεύθερη μετακίνησή τους στην πόλη όσο και για τους χώρους της εκπαίδευσής τους που δεν διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές.

Η Αγγελική Πετρόγιαννη, διευθύντρια του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του νομού Ηλείας, του σχολείου δηλαδή που κέρδισε στον διαγωνισμό, θα πει: «Προσπαθούμε να προσφέρουμε στους μαθητές μας τις καλύτερες δυνατότητες ώστε η εκπαίδευση να είναι ισότιμη με τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας, όπως αρμόζει και στους δικούς μας μαθητές. Για τον λόγο αυτό προσπαθούμε να παίρνουμε μέρος σε διάφορες δραστηριότητες που γίνονται σε όλη τη χώρα ώστε οι μαθητές να αποκτούν εμπειρία και δεξιότητες».

Ωστόσο, παρότι η αυτόνομη διαβίωση των ατόμων με αναπηρία αποτελεί αρχή της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την Ελλάδα δεν είναι και τόσο αυτονόητο. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες στον νομό Ηλείας και στην πόλη του Πύργου δεν έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν ένα μπάνιο στη θάλασσα όπως οι υπόλοιποι συμπολίτες τους.

Για τον λόγο αυτό ο Κώστας Ζέρβας, η Κατερίνα Ρηγοπούλου και η Σωτηρία Αντωνοπούλου, οι τρεις αναπληρωτές καθηγητές του ειδικού σχολείου, στο πλαίσιο του Free Mobility δούλεψαν πάνω στην ιδέα του Γεράσιμου Φεσιάν, ενός ανθρώπου με αναπηρία, για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στη θάλασσα. «Δώσαμε στα παιδιά να καταλάβουν ότι κάτι τόσο αυτονόητο και εύκολο για τους υπόλοιπους είναι ακατόρθωτο για τα άτομα με κινητικά προβλήματα» θα πει ο Κώστας Ζέρβας, ο επικεφαλής καθηγητής για την υλοποίηση της ράμπας Seatrack, που προσφέρει ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα.

«Είσαι τρανός, είμαι μια στάλα, μα δεν χωράω στη ζωή. Βάλε στην πόρτα σου μια ράμπα για να ανεβώ ώς την κορφή» τραγουδούν η Σία, ο Μίμης, η Μάνθα, ο Στέφανος και ο Μάριος στο βίντεο που μου δείχνει η Σωτηρία Αντωνοπούλου. «Τα παιδιά χάρηκαν πάρα πολύ με τη διαδικασία και μαζί τους κι εμείς» θα πει η Σωτηρία.

Η ομάδα των καθηγητών στο ειδικό σχολείο του Πύργου είχε δύο βασικούς στόχους για να αξιοποιήσει στο έπακρο προς όφελος των παιδιών την εκστρατεία Free Mobility. «Θέλαμε να εμπλέξουμε τα παιδιά σε δράσεις βιωματικές. Να βγουν στον δρόμο, να δουν και να καταγράψουν τα προβλήματα» εξηγεί η Σωτηρία, ενώ φυσικά ο δεύτερος στόχος ήταν να γίνουν ορατοί από την κοινωνία. «Κάναμε μια μικρή έρευνα και είδαμε ότι οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τα προβλήματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Μοιράσαμε ενημερωτικά φυλλάδια, τους μιλήσαμε, τους εξηγήσαμε» καταλήγει.

Η αξιολόγηση

Η Σία, ο Στέφανος, ο Μίμης και η Μάνθα, οι νικητές του Free Mobility με τους καθηγητές τους

Τριάντα σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα συμμετείχαν φέτος στη 16η εκστρατεία του Ecomobility. Πώς γίνεται όμως η αξιολόγηση για τα τρία βραβεία που θα δοθούν στο τέλος; Η Ντόρα Κοπανιά από το Εθνικό Αστεροσκοπείο, που συμμετέχει στην αξιολόγηση των εργασιών των παιδιών από την αρχή της εκστρατείας του Ecomobility, μου εξηγεί κάποια από τα βασικά κριτήρια.

«Ο τρόπος που οι μαθητές κάνουν την έρευνά τους, που καλούνται δηλαδή να βγουν στον δρόμο και να εξετάσουν τα προβλήματα επί τόπου, είναι ένα από τα βασικότερα κριτήρια» αναφέρει η Ντόρα, ενώ, όπως εξηγεί, η ανάπτυξη της δημιουργικότητας σε όλες της τις εκφάνσεις είναι ζητούμενο.

«Τα παιδιά καλούνται να παρουσιάσουν μακέτες, ζωγραφιές, στίχους, βίντεο, καθώς και φωτογραφίες της πόλης». Ωστόσο το βασικό αυτό κριτήριο της έρευνας επί τόπου είναι κάτι που ενθουσιάζει τα παιδιά σύμφωνα με την καθηγήτρια των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Σοφία Σερδάρη, που τα τελευταία έξι χρόνια τρέχει το πρόγραμμα. «Μέσα από το ψάξιμο στην πόλη για την καταγραφή των προβλημάτων, τα θεατρικά και τις φωτογραφίες, τα παιδιά όχι μόνο χαίρονται αλλά αναπτύσσουν και δεξιότητες, ισχυρές φιλίες, ενώ μαθαίνουν να συνδιαλέγονται δυναμικά με τους τοπικούς φορείς».

«Τα παιδιά κάθε χρονιά μάς εκπλήσσουν» λέει η Ντόρα Κοπανιά, ενώ δεν παραλείπει να τονίσει τη σημασία που έχει να συμμετέχει στη διαδικασία και ο δήμος. «Τα παιδιά βλέπουν με άλλο μάτι τα προβλήματα του δήμου και προτείνουν λύσεις που κανείς δεν έχει σκεφτεί» συμπληρώνει η κ. Καλλιόπη Παπαδάκη.

Το πρώτο βραβείο

Ενα ταξίδι στις Βρυξέλλες είναι το πρώτο βραβείο για τους νικητές, «ένα ταξίδι στην πρωτεύουσα της Ευρώπης», όπως θα πει η πρόεδρος τους Ecocity, Μαργαρίτα Καραβασίλη, «όχι μόνο για την ανταμοιβή και την ευχαρίστηση του ταξιδιού αλλά κυρίως για να γνωρίσουν τα παιδιά τους θεσμούς και να μάθουν πώς λειτουργεί η Ευρωπαϊκή Ενωση».

Ωστόσο, αυτή τη φορά, εκτός από την καθιερωμένη ξενάγηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι μαθητές και οι καθηγητές τους είχαν την ευκαιρία να συναντήσουν και τον ελληνικής καταγωγής δήμαρχο της περιοχής των Βρυξελλών, Χρήστο Δουλκερίδη, στο δημαρχείο της πόλης, ένα επιβλητικό διατηρητέο κτίριο.

Ο προσηνής κ. Δουλκερίδης κέρδισε από την πρώτη στιγμή μικρούς και μεγάλους. Ο λόγος του, απλός, κατανοητός, αλλά κυρίως αληθινός. «Οχι μεγάλα και ανεφάρμοστα λόγια, αλλά απλές πράξεις» θα πει ο κ. Δουλκερίδης πριν ξεκινήσει να αφηγείται στα παιδιά πως από την πρώτη μέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του απέδωσε τον κήπο του δημαρχείου στους δημότες, ενώνοντάς τον με την πλατεία που υπήρχε μπροστά από το κτίριο. Κάτι που οι Ελληνες μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν διά ζώσης.

«Ο κεντρικός δρόμος έξω από το δημαρχείο, που ήταν μόνο για τα αυτοκίνητα, πεζοδρομήθηκε και έγινε με προδιαγραφές για την ελεύθερη μετακίνηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, για πεζούς και για μέσα μαζικής μεταφοράς» θα πει ο δήμαρχος, ενώ εξηγεί στα παιδιά πως ο συνδυασμός ποδηλάτων, πατινιών, περπατήματος και μέσων μαζικής μεταφοράς κάνουν το αυτοκίνητο άχρηστο.

«Το αυτοκίνητο ήταν η νοοτροπία της εποχής μας. Το θεωρούσαμε πολιτισμό. Θεωρούσαμε ότι με το να κυκλοφορείς με αυτοκίνητο ανεβαίνει το κύρος σου, ήταν η εικόνα σου, ήταν η ζωή σου. Αυτές τις νοοτροπίες είναι δύσκολο να τις ξεριζώσεις» θα πει ο Χρήστος Δουλκερίδης, ο πράσινος δήμαρχος που κυκλοφορεί στην πόλη του με ποδήλατο.

Ο κ. Δουλκερίδης εξήγησε στα παιδιά το οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος που έχει η χρήση του αυτοκινήτου στις πόλεις καθώς και τη λογική της ιδιοκτησίας που καλλιεργεί. «Ενας από τους πυλώνες της οικολογίας είναι να φύγουμε από τη λογική τού έχω και κατέχω και να πάμε στη λογική τού χρησιμοποιώ. Χρησιμοποιώ ένα ποδήλατο, ένα πατίνι για να πάω στον προορισμό μου και το αφήνω για να το χρησιμοποιήσει ο επόμενος που θα το χρειαστεί».

Με πολλές ιδέες και με ενθουσιασμό έφυγαν τα παιδιά από το δημαρχείο, εμπνευσμένα από το όραμα του κ. Δουλκερίδη για πόλεις όπου οι άνθρωποι ζουν αρμονικά μεταξύ τους. Για πόλεις «όπου ο καθένας βρίσκει τον χώρο του», για πόλεις ηρεμίας και γαλήνης. Για πόλεις όπου οι άνθρωποι συναντιούνται.

«Ετσι πολεμάς τον ρατσισμό. Ετσι πολεμάς τον φασισμό. Δεν χτίζεις γκέτο. Δίνεις την ευκαιρία στους ανθρώπους να γνωριστούν μεταξύ τους. Και αυτό το πετυχαίνεις αποδίδοντας στους πολίτες τον δημόσιο χώρο» λέει ο δήμαρχος στα παιδιά, ενώ ετοιμάζεται να παντρέψει μια Αφρικανή με έναν Βέλγο.

Ακούγοντας τον δήμαρχο, δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε τον αείμνηστο ιδρυτή του Ecocity, Θάνο Ζαφειρόπουλο, που ακούραστα δούλευε για καθαρές ελληνικές πόλεις. Για τις ελληνικές πόλεις του μέλλοντος.

Δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε τη χαρισματική προσωπικότητα του Θάνου, της ψυχής του Ecocity, «που σαν μαέστρος συντόνιζε όλο αυτό το πράγμα», όπως χαρακτηριστικά θα πει ο συγκοινωνιολόγος και αξιολογητής Βασίλης Βαβάκος. Δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε τον Θάνο και να ευχηθούμε στον Απόλλωνα Παππά, το νεότερο μέλος του Ecocity, που φέτος συντόνισε με μεγάλη επιτυχία το ταξίδι στις Βρυξέλλες, καλή δύναμη.

 


 

 


 

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μικρο-κινητικότητα και προσδοκίες...
Είναι πλέον φανερό ότι η ανάγκη αλλαγής των συνηθειών μετακίνησης είναι κοινός τόπος. Tο ποδήλατο και η μικρο-κινητικότητα προστίθενται σε αυτό που αποκαλούμε «τέκνο της ανάγκης» της σύγχρονης μετακίνησης
Μικρο-κινητικότητα και προσδοκίες...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Απλά μαθήματα οικονομίας... με οικολογικό πνεύμα
Μια οικολογική... άβυσσος χωρίζει την Ελλάδα από τη Φινλανδία η οποία δεν προσδιορίζεται από την θέση της στον οικονομικό τομέα, αλλά κυρίως από την προτεραιότητα που δίνει σε θέματα προστασίας του...
Απλά μαθήματα οικονομίας... με οικολογικό πνεύμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Υβριδική πρόταση
Τα τελευταία χρόνια, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε να ενστερνίζεται την ηλεκτροκίνηση. H Mitsubishi δηλώνει παρούσα στις εξελίξεις και φέρνει στην Ελλάδα έναν εξαιρετικό εκπρόσωπο της πρίζας.
Υβριδική πρόταση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κλίμακα ανόδου
Η Skoda με το Scala φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει πλήρως τα δεδομένα της μικρομεσαίας κατηγορίας. Προσφέρει χώρους και ανέσεις, ποιότητα και έξυπνες λύσεις, με τιμές που αρχίζουν από τα 14.880 ευρώ (1.0 TSI...
Κλίμακα ανόδου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ομορφα στη Σάμο
Πράγματι καλοκαιρινό ήταν το TdS του 2019, ένα ράλι κλασικών αυτοκινήτων, γύρος της Σάμου στα ελληνικά, που είχε και αυτοκίνητα 60 ετών. Στην οργάνωση, ΑΛΑΚ και Τρισκέλιον με τη βοήθεια των τοπικών Σαμιωτών.
Ομορφα στη Σάμο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στην Πάρνηθα
Η ηλιόλουστη Κυριακή καλωσόρισε τα 65 πληρώματα (αριθμός-ρεκόρ) που συμμετείχαν στην 3η αναβίωση της θρυλικής Ανάβασης Πάρνηθας από τη ΦΙΛΠΑ. Στους παλαιότερους, η Πάρνηθα θυμίζει πολλά
Στην Πάρνηθα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας