Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Tη μουσική της δεν θα τη μοιράζεται στάλα στάλα

Μόνικα: «Πειραματίζομαι πιο εύκολα με τα θεατρικά»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Tη μουσική της δεν θα τη μοιράζεται στάλα στάλα

  • A-
  • A+
Η Μόνικα δηλώνει ότι θα γράφει και θα μοιράζεται τις δημιουργίες της όπως νιώθει

Τη Μόνικα τη γνωρίζουμε πολύ καλά από τα προσωπικά της άλμπουμ. Είναι πιθανότατα το μεγαλύτερο και, σίγουρα, το πιο εμπορικό όνομα της εγχώριας alternative σκηνής. Τρεις δίσκους έχει βγάλει, το Avatar (2008), το Exit (2010) και το Secret In The Dark (2014), ενώ κομμάτια της, όπως τα «Over The Hill», «Yes I Do» και «Babe», έγιναν μεγάλες επιτυχίες.

Χώρια η «Στάλα», το πρώτο της ελληνικό κομμάτι, που ανέβηκε τάχιστα στο Νο 1 του ελληνικού YouTube. Αυτή τη φορά ωστόσο δεν βγάζει ακόμα ένα άλμπουμ, ούτε κυκλοφορεί κάποιο καινούργιο τραγούδι, παρά το γεγονός πως δουλεύει πυρετωδώς πάνω σε καινούργιο υλικό. Τώρα, η Μόνικα συνέθεσε τη μουσική για τη θεατρική παράσταση «Οι Δαναΐδες / Le Danaidi» που θα παρουσιαστεί στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, στις 2 και 3 Αυγούστου. Ποια η διαφορά, αλήθεια, να γράφει μουσική για ένα θεατρικό έργο από το να γράφει... απλά τραγούδια;

«Οταν γράφω μουσική για θεατρικό έργο ακολουθώ συγκεκριμένες σκηνοθετικές οδηγίες», απαντά. «Είμαι ακόμη ένα μέλος σε μια ομάδα όπου ο καθένας δίνει τον καλύτερό του εαυτό για να στηθεί μια ολόκληρη παράσταση με βάση ένα κείμενο, μια συγκεκριμένη ιστορία και κυρίως το όραμα του σκηνοθέτη. Μου αρέσει πάρα πολύ η διαδικασία γιατί πολλές φορές καλούμαι να παραδώσω είδη μουσικής που ίσως να μην έγραφα ποτέ στα δικά μου άλμπουμ. Στα τραγούδια μου εκφράζω εξ ολοκλήρου τις δικές μου σκέψεις, μελωδίες, αισθήματα, αλλά με τρόπο ώστε να διατηρώ έναν συγκεκριμένο μουσικό χαρακτήρα και να μπορώ να τον υποστηρίξω με την προώθηση, τις συναυλίες και άλλα παρόμοια».

• Πειραματίζεσαι δηλαδή με τα θεατρικά;

Πειραματίζομαι πολύ πιο εύκολα. Τα τραγούδια μου ξέρω ότι θα τα έχω μαζί μου χρόνια ολόκληρα, ενώ τα θεατρικά για λίγες μόνο μέρες. Βέβαια, αν αρχίσω να κυκλοφορώ τις θεατρικές μου δουλειές, αυτό θα αλλάξει. Εν κατακλείδι, νιώθω πως πολλές φορές τα θεατρικά έργα μού μαθαίνουν τόσο πολλά τεχνικά και δημιουργικά κόλπα, μου ανοίγουν το μυαλό κι έτσι με βοηθούν να επιστρέψω στους δίσκους μου πολύ πιο δημιουργική. Μου αρέσει η ποικιλία, το γνωρίζετε αυτό, απολαμβάνω να μαθαίνω και να εξερευνώ μουσική.

• Πώς ξεκινάς να γράψεις μουσική για μια θεατρική παράσταση; Από πού πιάνεις το νήμα;

Τις περισσότερες φορές η μουσική είναι από τα πρώτα στοιχεία που στήνονται σε μια παράσταση, πριν καν ξεκινήσουν οι πρόβες. Επομένως, τα μόνα στοιχεία που έχω στα χέρια μου είναι το ίδιο το έργο, το κείμενο, η ιστορία και οι οδηγίες του σκηνοθέτη. Πριν ξεκινήσουν τα ομαδικά meetings με σκηνογράφους, ενδυματολόγους και ηθοποιούς, πάντοτε έχω κάτι να τους βάλω να ακούσουν ώστε να το συζητήσουμε όλοι μαζί και να προχωρήσουμε αναλόγως.

Στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, λοιπόν, θα ακουστεί για πρώτη φορά το ποιητικό κείμενο του Ανδρέα Κάλβου. Τη σκηνοθεσία στις «Δαναΐδες» υπογράφει η Νατάσα Τριανταφύλλη, γνωστή για τους απροσδόκητους συνδυασμούς συνεργατών, χώρων και μουσικής («Αντιγόνη», «Αδελφοί Καραμαζόφ», «Περιμένοντας τον Godot», «Ιούλιος Καίσαρ»), που σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

«Οι "Δαναΐδες" είναι μια αποκάλυψη για μένα», λέει η Μόνικα. «Ενα έργο κρυμμένο με μια τόσο βαθιά συγκινητική ιστορία, υπέροχα λόγια. Τα χορικά, γραμμένα στα ιταλικά, ήταν ένα τόσο όμορφο δώρο. Γράφοντας μελωδίες πάνω σε αυτά τα λόγια ήταν μία από τις πιο δυνατές εμπειρίες της ζωής μου».

Ο Ανδρέας Κάλβος γράφει και εκδίδει την τραγωδία αυτή το 1813, αναζητώντας μια άλλου τύπου ελευθερία. Ο γνωστός μύθος των «Δαναΐδων» συναντάει το ποιητικό σύμπαν του, εκφράζοντας το όραμα του ανθρώπου για ανεξαρτησία αλλά και κοινωνική συνοχή. Είναι μια ιταλόφωνη τραγωδία, η μόνη που ολοκλήρωσε και εξέδωσε ο ίδιος ο Κάλβος δύο αιώνες πριν, και παρουσιάζεται φέτος, 150 χρόνια από τον θάνατό του, για πρώτη φορά στο θέατρο, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Στους κεντρικούς ρόλους θα βρίσκονται ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος και η Λένα Παπαληγούρα, που ανήκουν στον σταθερό πυρήνα συνεργατών της Νατάσας Τριανταφύλλη, καθώς και ο Αρης Μπαλής. Η Αρτεμις Μπόγρη στο τραγούδι συμπληρώνει την ομάδα των συντελεστών.

Λένα Παπαληγούρα, Λάζαρος Γεωργακόπουλος σε σκηνή από την παράσταση

Η Μόνικα μελοποιεί τα γραμμένα στα ιταλικά χορικά και είναι η τέταρτη φορά που συνεργάζεται με τη σκηνοθέτιδα. Μας αποκαλύπτει πως την επηρέασε πολύ στην έμπνευσή της το γεγονός ότι η παράσταση ανεβαίνει στην Επίδαυρο: «Ιδιαιτέρως η Μικρή Επίδαυρος. Ενα μικρό μυστικό δίπλα στο δημοφιλές μεγάλο θέατρο. Εκεί, αρκετά χρόνια πριν, έδωσα μία από τις πιο αγαπημένες μου συναυλίες, θυμάμαι να τραγουδώ κοιτάζοντας τη θάλασσα, ο κόσμος είχε μια γαλήνη στα μάτια του, γύρω μας ελιές, ησυχία, καλοκαίρι, έτσι θα είναι και τώρα στις "Δαναΐδες". Το αγαπώ αυτό το θεατράκι. Ειδικά η σοπράνο Αρτεμις Μπόγρη που τραγουδάει τα χορικά του έργου νομίζω θα μας κάνει όλους να κλαίμε από συγκίνηση».

• Πόσο φρέσκο μπορεί να ακούγεται άραγε ένα έργο δύο αιώνων;

Μα ο κόσμος δεν αλλάζει. Οι ιστορίες μας δεν αλλάζουν ποτέ, επαναλαμβάνονται απλώς μέσα σε διαφορετικές συνθήκες. Επομένως είναι ένα έργο σημερινό όπως και αιώνιο.

• Τι ετοιμάζεις τώρα εσύ σε προσωπικό επίπεδο;

Πολλά! Εχει περάσει αρκετός καιρός από το τελευταίο μου άλμπουμ αλλά αποφάσισα πως μουσική δεν είναι μόνο οι δίσκοι αλλά και όλα τα ενδιάμεσα, συναυλίες με φίλους και συνεργασίες διάφορες. Τα τελευταία χρόνια έχω γράψει πολλή μουσική για αρκετά projects, διάβασα, άκουσα και έμαθα πολλά καινούργια πράγματα. Εδώ και λίγους μήνες επέστρεψα στο στούντιο και ηχογραφώ τα καινούργια μου τραγούδια σε Νέα Υόρκη, Βέλγιο και Ελλάδα. Παράλληλα, στήνουμε τα πρώτα βήματα της περιοδείας με την ομάδα του Λος Αντζελες. Λογικά, μέσα στο 2019 θα είναι όλα έτοιμα. Θα ήθελα πολύ να προλάβω να τελειώσω τον ελληνικό δίσκο όσο βρίσκομαι εδώ για το καλοκαίρι. Εκτός από τα δικά μου, γράφω μουσική για μια σειρά στο BBC, ακόμη ένα θεατρικό για τον χειμώνα στην Ελλάδα και μια μεγάλη συνεργασία με την Disney. Προσπαθώ να τα προλάβω όλα.

• Είναι καλύτερα να ζεις στο εξωτερικό σε σχέση με την Ελλάδα;

Παντού είναι ωραία! Αρκεί να έχουμε την αντίληψη και την ψυχολογία να εκτιμούμε τις χαρές του κάθε τόπου. Οταν είμαι στο Λος Αντζελες όμως μου λείπει πολύ ο αέρας της Ελλάδας, η ασφάλεια που νιώθω εδώ. Οταν είμαι στην Ελλάδα μού λείπει ο τρόπος σκέψης της Αμερικής.

• Σε βοηθάει περισσότερο, εννοώ στη δουλειά σου;

Δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά το εξωτερικό. Εκεί έξω έχει λίγο περισσότερη ποικιλία και μαθαίνω να δουλεύω πιο άμεσα, πιο ξεκάθαρα. Η Ελλάδα όμως έχει το συναίσθημα και αυτό είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα, η έμπνευση είναι ήδη γραμμένη μέσα μου από εδώ που ξεκίνησα κι αυτό δεν αλλάζει.

• Είσαι έτοιμη λοιπόν να ξαναβγείς με ελληνικό τραγούδι, παρά τον πανικό που έγινε με τη «Στάλα»...

Φυσικά! Το έχω ξαναπεί αρκετές φορές ότι εγώ τη μουσική μου θα τη μοιράζομαι όπως και όποτε νιώθω κι ας είναι διαφορετική κάθε φορά. Αφού έτσι σκέφτομαι, δεν μπορώ να αλλάξω. Θα είμαι πάντα ειλικρινής με το κοινό μου.

• Είχε γίνει ένας χαμός τότε στα social, και θετικός και αρνητικός...

Εκεί έξω υπάρχουν τα πάντα, όλες οι απόψεις. Αλίμονο εάν επέλεγα να γίνω μουσικός και να εκτίθεμαι με τα τραγούδια μου τόσο συχνά χωρίς να έχω την ικανότητα να αποδέχομαι την κριτική. Είναι όλα αποδεκτά και σέβομαι την άποψη του κόσμου.

• Πώς σου φαίνονται τα social media;

Εχω ανάμεικτα συναισθήματα και σχετικά δύσκολες σχέσεις. Τις πιο δυνατές στιγμές μου δεν έχω ακόμη συνηθίσει να τις μοιράζομαι, όχι γιατί δεν θέλω, αλλά γιατί δεν το θυμάμαι τη συγκεκριμένη στιγμή. Μοιράζομαι μόνο όταν χαλαρώσω και θυμηθώ την ύπαρξη του κινητού μου. Είναι λες και ο χαρακτήρας μας, η ζωή μας, καθορίζονται από ένα σύντομο ποστ, ενώ η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Προς το παρόν βιώνω τις στιγμές γεμάτες, ολόκληρες, και ελπίζω σύντομα να συνηθίσω να θυμάμαι να τις μοιράζομαι περισσότερο.

• Τώρα που έκανες παιδί νιώθεις να... μεγάλωσες;

Αντιθέτως, νιώθω ακόμη πιο παιδί τώρα. Είναι ό,τι ωραιότερο υπάρχει στη ζωή. Φέρνει χαρά, παιχνίδια, έμπνευση, όλα ξαφνικά ξεκινούν πάλι απ’ την αρχή και η Μελίνα μου είναι ένας πανέμορφος καινούργιος κόσμος.

Info

«Οι Δαναΐδες / Le Danaidi», Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 2 και 3 Αυγούστου. Ωρα έναρξης: 21.30. Τιμές εισιτηρίων: Μειωμένο: 10€ Κανονικό: 25€

Μετάφραση: Δημήτρης Αρβανιτάκης-Εφη Καλλιφατίδη

Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Μόνικα

Δραματουργία: Ελενα Τριανταφυλλοπούλου

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Κακάρογλου

 

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μουσική βιομηχανία έγινε βιοτεχνία χειροποίητη
Η Ελευθερία Αρβανιτάκη, Ο Θέμης Καραμουρατίδης και η Λήδα Ρουμάνη, η μαγική τριάδα που έβγαλε έναν πολύ καλό καινούργιο δίσκο, τα «Μεγάλα Ταξίδια» στην Panik Records, μιλούν στις Νησίδες.
Η μουσική βιομηχανία έγινε βιοτεχνία χειροποίητη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χρόνια πολλά ECM!
Η επέτειος των 50 χρόνων γιορτάζεται με την κυκλοφορία 50 χαρακτηριστικών εκδόσεων και οι Ελληνες καλλιτέχνες μοιράζονται στιγμές από τη συνεργασία τους με τη σπουδαία δισκογραφική εταιρεία που τη...
Χρόνια πολλά ECM!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Παραστάσεις για... πιστούς
Στον «Σταυρό του Νότου - Club», επιστρέφει για 4 Δευτέρες η Μαρία Παπαγεωργίου με επιλογές της προσωπικής της δισκογραφίας, διασκευές, παραδοσιακά τραγούδια και ξένα κομμάτια.
Παραστάσεις για... πιστούς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
Μια απρόσμενη συνάντηση με αφορμή το νέο cd «Πολιορκημένος χρόνος», μια ωραία συνεργασία. Ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας μελοποιεί Τίτο Πατρίκιο, ο ποιητής απαγγέλλει και γνωστοί...
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
Ο Γιώργος Μπίλιος είναι ο τραγουδιστής των «Amnesia Pills», ενός καλού εγχώριου συγκροτήματος με αγγλόφωνο στίχο. Ωστόσο, μόλις κυκλοφόρησε ένα προσωπικό άλμπουμ, «Διακόπτης» ο τίτλος του, τραγουδώντας στα...
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τραγούδια για εγκλήματα...
Δείτε πόσο ενδιαφέρον ακούγεται αυτό που ετοίμασε για τα επόμενα Σάββατα στον «Σταυρό του Νότου Plus» ο Δημήτρης Μυστακίδης: ένα πρόγραμμα με ρεμπέτικα τραγούδια που αναφέρονται σε εγκλήματα. «Εχω χωρίσει το...
Τραγούδια για εγκλήματα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας